Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skærmkalibrering på flere computere?
Fra : KNL DtP

Dato : 13-01-06 20:15

Hej.

Går og overvejer at opgradere skærmkalibreringen fra husmands-Adobe Gamma til
en hardware-løsning fra enten GretagMacbeth (Eye-One Display2) eller X-Rite
(Monaco Optix XR).

En af fiduserne ved kalibreringen er jo, at forskellige skærme på forskellige
computere kan profileres, så de viser et givent billede tæt på identisk.

Men er det muligt at installere softwaren på flere forskellige computere
(såvel PC som Mac) og slutte sugekop-dyret til USB'en? Jeg tænker på
licens-aftaler og den slags? Låser man kalibreringen til én enkelt computer,
når man blot vælger den alm. udgave af produktet?

På Colour Confidence, hvor jeg har påtænkt at handle, skrive de:
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1067&xSec=1

"Monaco Optix XR includes a site license ie the software can be installed on
an unlimited number of computers at a single location."

Hvordan definerer man "a single location"? Er det et kontormiljø? Samme
IP-adresse? Jeg vil ikke til at betale 2.200kr., hvis jeg kun kan kalibrere en
enkelt skærm.

Reel erfarring/viden, samt tips og råd modtages :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-01-06 10:26

On Fri, 13 Jan 2006 20:15:01 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>IP-adresse? Jeg vil ikke til at betale 2.200kr., hvis jeg kun kan kalibrere en

Jeg har lige købt sådan en. Når man registrerer for at få en
aktiveringskode sender de en email. Omkring licens står der i den:

The software license agreement for this product allows unlimited use
of the software at a single location. Please click on the following
link to review the complete software license:

http://www.xrite.com/documents/apps/public/helpfiles/SoftwareLicense--OPTIX.pdf

Jeg kan ikke rigtigt se nogen definition af 'single location', men jeg
kan have overset det.

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-01-06 12:04

Peter Rongsted nulldev@rongsted.dk skrev i

> Jeg kan ikke rigtigt se nogen definition af 'single location', men jeg
> kan have overset det.

I Danmark vil man vel typisk tale om én husholdning, ét juridisk selskab
eller ét matrikelnummer ved den slags licensbetingelser?

--
Jens B.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-06 15:24

Jens Bruun wrote:
> Peter Rongsted nulldev@rongsted.dk skrev i

> I Danmark vil man vel typisk tale om én husholdning, ét juridisk
> selskab eller ét matrikelnummer ved den slags licensbetingelser?

Ofte bruges vendingen 'én fysisk adresse'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-06 20:27

Jeg har for nylig købt ColorPlus fra dem (ca. 850 kr )
Softwaren følger med på cd, eller kan downloades fra Deres hjemmeside.
Der er et serienummer printet på cd-coveret og du kan uden problem
installere det på så mange pc'er som du har lyst til.
Du behøver ikke registrere ved hver installation.
Jeg har til nu installeret på 3 pc og alt fungerer perfekt.
Deres support er iøvrigt meget fin.

/Kenneth

Fra :

Dato : 14-01-06 21:19

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du behøver ikke registrere ved hver installation.
> Jeg har til nu installeret på 3 pc og alt fungerer perfekt.

Er du tilfreds med Color Plus ?
Har du prøvet andre?
Hilsen henrik

Fra : AS

Dato : 14-01-06 21:25
Fra : Kenneth

Dato : 15-01-06 10:39

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse

> Er du tilfreds med Color Plus ?
> Har du prøvet andre?
> Hilsen henrik

Nej jeg har ikke prøvet andre systemer og er meget fint tilfreds med
ColorPlus. Billeder ser nu ens ud på flere skærme i samme rum samtidig
Man skal naturligvis gøre op med sig selv hvilket behov man har, er du
"super pro" har du naturligvis et budget der matcher dit behov og kan købe
et dyrt pro system.
Til entusiast brug synes jeg at pris og ydelse er rigtig fin med ColorPlus.
Ingen grund til at betale flere tusinde kr ekstra for nogle features som jeg
ikke forstår at bruge/ har behov for

/Kenneth

NB! total lykke er jo iøvrigt ikke opnået med at få kalibreret sin egen
skærm - hvis dit printlaboatorium ikke benytter sig af kalibrering/ kan læse
de colorprofiler der er med i dine foto, så kan du alligevel risikere at få
print med forkerte farver. Og når du sender foto til moster oda og hun ser
dem på sin ukalibrerede skærm/tv får hun alligevel ikke dine farver frem ...
/Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 15-01-06 10:44

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse

> Er du tilfreds med Color Plus ?
> Har du prøvet andre?
> Hilsen henrik

Her er lige et link til Colorplus
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1090&xSec=1
prisen er 59,5 engelske pund. (husk de lægger moms og transport oveni
prisen)

/Kenneth

Fra : AS

Dato : 14-01-06 20:46

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
til
> en hardware-løsning fra enten GretagMacbeth (Eye-One Display2) eller

Jeg har købt Monaco Optix XR Pro med software v2.0 for ca. 1,5 -2 år siden.
AFAIK ingen update indtil nu.
Pro version har extra muligheder:

Monitor profile validation - check the accuracy of your profile and find
out-of-gamut colours.
Monitor drift trending - see how displays drift over time, and establish
profiling schedules.
Workgroup display matching - have multiple displays in a workgroup set to
the same luminence values.
Calibration curve editing - fine tune the colour balance and white point of
your display.
Advanced mode with OSD testing, black bias control and calibration to target
values.
Optional table-based profiling - provides greater accuracy.

> En af fiduserne ved kalibreringen er jo, at forskellige skærme på
forskellige
> computere kan profileres, så de viser et givent billede tæt på identisk.

Jeg ved ikke om du ved det, så nævner jeg. Først skal man kalibrere og lave
profiler for alle skærme, som skal være match. Derefter alle disse porfiller
gives til programmet for vurdering. Programmet justerer dem på den måde, at
som "udgangspunkt" bliver brugt profil af den dårligste skærm (nogen gang
kan være ikke ønsket situation). Så kan disse profiller gives til
tilsvarende PC'er som default.

> [...]
computer,
> når man blot vælger den alm. udgave af produktet?

Ikke sikker om licens nu. Dengang var licens til 5 PC'er. Der var en SN ikke
gyldig ved installlation. Der viste sig, at efter denne SN bliver tilsendt
5 andre nr, der er gyldige ved installation på 5 PC'er. Jeg har ikke så
mange af dem, kun 2, der skal være kalibreret. Bare for sjov skyld har jeg
brugt den samme SN på begge uden problem (firewall koblet fra). Så, ren
fysisk er der muligt også på flere. Om licens jar jeg hørt, at Monaco
fjernet begrænsning af 5 PC'er, der er kun "site license". Hvor dan tolkes
"site" præcis i DK/forskel fra UK/USA, kan jeg ikke sige.

Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-06 12:33

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> Først skal man kalibrere og lave
> profiler for alle skærme, som skal være match. Derefter alle disse porfiller
> gives til programmet for vurdering.

Men det er vist kun nogen Pro-udgaven kan?

> som "udgangspunkt" bliver brugt profil af den dårligste skærm (nogen gang
> kan være ikke ønsket situation). Så kan disse profiller gives til
> tilsvarende PC'er som default.

Okay, det havde jeg slet ikke tænkt på. Det er jo faktisk laveste
fællesnævner. Sådan at hvis man har en gammel CRT-skærm, som når nået
pensionsalderen, så kan en lækker Apple HDTV skærm jo tvinges til at vise
CTR'ens ringe farverum.

Så vil det måske være bedre at kalibrere hver skærm for sig, sådan at de hver
i sær yder deres bedste?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : AS

Dato : 15-01-06 14:31

> "AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> Men det er vist kun nogen Pro-udgaven kan?

Hvis vi snakker om Monaco Optix, ja.

> [...]
> CTR'ens ringe farverum.
>
> Så vil det måske være bedre at kalibrere hver skærm for sig, sådan at de

I denne situation er bedre, bare man skal ved, at billedet kan være lidt
anderledes på forskellige skærme. Dog, normalt bruger man ikke helt dårlige
skærme til color critical workflow