Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CDuer ikke.
Fra : cr

Dato : 11-01-06 18:48

Det er en rigtig dårlig ide at gemme sine ferieminder, dokumenter og
andre digitale data på cd-rom'er.

Skriver
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489100/

Fra : condrup.net

Dato : 11-01-06 19:01

"cr" <spam@oz4dik.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en rigtig dårlig ide at gemme sine ferieminder, dokumenter og andre
> digitale data på cd-rom'er.
>
> Skriver
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489100/

Sjovt nok, så har digitale billeder eksisteret en del længere end 2 år, også
på privat markedet. Jeg har endnu ikke hørt disse "løse rygter" skulle være
blevet virkelighed nogle steder endnu..

"Nå ja, du bliver vist også blind når du bruger dit kamera mere end 2 timer
om dagen, året rundt.. oder ? Tsk, tsk.. "

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-01-06 19:25

condrup.net wrote:

> Sjovt nok, så har digitale billeder eksisteret en del længere end
> 2 år, også på privat markedet. Jeg har endnu ikke hørt disse "løse
> rygter" skulle være blevet virkelighed nogle steder endnu..

Som sædvanlig skal man læse videre end overskriften: "De helt billige
blanke cd'er holder sjældent mere end par år, før de gemte data ikke
længere kan læses.".

Vil du have anekdote, kan jeg oplyse dig om at de løse rygter er blevet
virkelighed for nogen få af mine hjemmebrændte cd'er af den billige
slags.

Der kører efterhånden nogen tråde i parallel om emnet, her i gruppen og
svaret til de fleste er duplikering og vedligeholdelse. Det er ikke
vedligeholdelse at smide tingene på et eller andet medie, som f.eks.
cd'er eller magnetbånd, og ellers regne med at alt er i orden, når man
graver det frem 50 år senere. Hvis man af en eller anden årsag ikke kan
regne med at tingene vedligeholdes, kan det være at magnetbånd er det
bedste bud, men jeg vil hellere kalde det det mindst ringe.

Der er så også lige det med konvertering, men den diskussion er
temmelig uafhængig af de andre. Til gengæld er det måske værd lige at
stoppe op et øjeblik og overveje hvad der sker, hvis man kradser af.
Forsvinder alle billederne så, fordi ingen andre ved hvor de er og
hvordan de fiskes frem?

Fra : cr

Dato : 11-01-06 20:11

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> stoppe op et øjeblik og overveje hvad der sker, hvis man kradser af.
> Forsvinder alle billederne så, fordi ingen andre ved hvor de er og

Tjah mine barndomsfoto, hvorfra jeg til evig tid kunne få kopier fra
fra Kehlet - "Stella Nova" blev vist gemt og deponeret i en ovn på et
forbrændningsanlæg.
Jeg har vel godt 1.000 stk CD og DVD, hvor jeg formoder at være sidste
ejer, før de deporneres på ovennævnte sted.
En ældre dame jeg er meget knyttet til, er begyndt at returnere,
billeder hun har fået, af sine efterkommere, derved slipper jeg for at
bære dem til genbrugpladsen. Resterende billeder ligger klar i kasser,
til når tid kommer.
I disse informationstider hvor al folket drukner TV, internet, ugeblade.
Nårhja daglige enslydende aviser, giver efterhånden et svagt pip, må man
betragte fotohobbyen som et fornøjelig egoist-tidsforbrug.
Til fester frabeder folket sig, alt det der blitzeri, der skydes så på P
uden blitz og med en ISO som kameraet ikke vidste det havde og den gamle
mimrende dame, der undrende er hentet fra plejehjemmet, plager om at se
de billeder der er taget, så kameraet bliver lige tilsluttet TV-kassen
og sættes til 10 sekunders slideshow, det holder så hende igang en times
tid. Inden afgang får man lige kopieret mimrekortet, øh undskyld
memorykortet i værten komputer. De sidst ankommende til familien, kikker
på skærmen og siger, NÆÆÆHHHHH er det fra i aften, hvor man må fortælle
næh næh der er fra 2 år siden, nå men man kunne nu ikke se forskel fra
dengang og iaften. Inden man får sagt farvel, når værten at udbryde,
hvornår og hvordan har jeg fået alle de billeder.
Ja og så er der lige alle de billeder, der hænger på en hjemmeside, når
betalingen ophører, jou så skal pladsen vel renses for at overtages af
nogen anden.
Jeg knipser, skyder, tager foto og laver billeder, som det morer mig,
vel vidende at når tid kommer, bliver de deponeret på et passende sted
og jeg formoder, at jeg er bedøvende uinteresseret, hvor det bliver.

Morale: skyd løs, gem, sortere, smid ud, gør som du føler glæde og sjov
ved og kom ihu, hvad mine drenge til alle tider benægter, at der findes
kun een måde at undgå at rydde op, det er at man lader være med at rode.

cr

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 23:01

> [...]
> ved og kom ihu, hvad mine drenge til alle tider benægter, at der findes
> kun een måde at undgå at rydde op, det er at man lader være med at rode.

Det var vise ord .....

Fra : emj

Dato : 11-01-06 23:13

Niels Hansen skrev:

>Det var vise ord .....

Derfor behøver du ikke gentage dem.
Hilsen emj

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-01-06 10:15

On Wed, 11 Jan 2006 23:01:24 +0100, "Niels Hansen"
<nihSnabelAstofanet.dk> wrote:

>"cr" <spam@oz4dik.dk> skrev i en meddelelse

>Det var vise ord .....

Og masser af dem
mvh Ebbe

Fra : AS

Dato : 11-01-06 19:33

"cr" <spam@oz4dik.dk> wrote in message
> Det er en rigtig dårlig ide at gemme sine ferieminder, dokumenter og
> andre digitale data på cd-rom'er.

Man skal altid vælge den best media, ikke den billigste. Problemet er, at
kvalitet af cd/dvd i gennemsnit går ned og der altid kommer nye mærke, så er
der sært at vælge rigtigt.

Intet nyt ellers. Ved siden skal man have filer på HD/RAID server, eller
minimum 2 st. af hver CD og tjekke dem jævnligt hver 2-3 år.

Fra : Jakob

Dato : 11-01-06 20:22

In article <fbcxf.4488$Cl2.105377@news000.worldonline.dk>, ars@TrasH.net
says...

> Man skal altid vælge den best media, ikke den billigste.

Og hvordan ved man så hvilke der er bedst, det er vel problemet i en
nøddeskal. Tvivler på at der er et indlysende forhold mellem pris og
kvalitet på det marked.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-01-06 20:22

cr wrote:

> Det er en rigtig dårlig ide at gemme sine ferieminder, dokumenter og
> andre digitale data på cd-rom'er.
>
> Skriver
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3489100/

Hmm... jeg har CD-R medier som helt tilbage fra 1991, og dem er der ikke
er problemer med at læse, og de er nu omkring 15 år gamle...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra :    ab©

Dato : 11-01-06 22:06

> Hmm... jeg har CD-R medier som helt tilbage fra 1991, og dem er der ikke
> er problemer med at læse, og de er nu omkring 15 år gamle...

Nu var det jo også i Jyllands Pesten, at "nyheden" stod, så mon ikke det
skal tages med et par kg salt lige som alt andet, der kommer fra den side ?

ab (-c:)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-06 00:03

ab© wrote:

> Nu var det jo også i Jyllands Pesten, at "nyheden" stod, så mon ikke det
> skal tages med et par kg salt lige som alt andet, der kommer fra den side ?

Tja... det kunne der være noget om, men i dette tilfælde har Jyllands
Pesten nyhedden/historien fra COMON.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : abacus

Dato : 12-01-06 03:52

De ældste cd'er med fotos jeg har kunnet støve frem er brændt i 1999
og der er ingen indlæsningsproblemer, samtidigt fandt jeg mine første
digitale fotos fra mit Kodak D120 fra 1997 (det kostede kr. 10.000-),
jeg havde lagt dem på disketter, og da dette medie er spået endnu
ringere levetid, vil jeg stille mig meget skeptisk an over for de
fremsatte rygter.
Fandt også disketter fra 1992, der virker perfekt.
MVH
Niels

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-01-06 10:26

On 11 Jan 2006 18:51:54 -0800, "abacus" <msteenstrup@gmail.com>
wrote:

> [...]
>fremsatte rygter.
>Fandt også disketter fra 1992, der virker perfekt.

Min gamle AMIGA fra 1988 kører endnu, og disketterne er Ok. Et
par stykker med spil er stået af, men kun ca. 10 ud af 150 = ikke
dårligt
mvh Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-06 11:16

Ebbe Hansen wrote:

> Min gamle AMIGA fra 1988 kører endnu, og disketterne er Ok. Et
> par stykker med spil er stået af, men kun ca. 10 ud af 150 = ikke
> dårligt

Tja... jeg har en Apple 512K fra 1984 der også fungerer, den har ikke
harddisk, system og software ligger på 400 Kb disketter.

Jeg har også en Apple Powerbook 140 fra 1991, den har en 40 Mb harddisk
som kører i bedste velgående, den har iøvrigt PhotoShop ver. 1.0
installeret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen