Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dynax 5D - "matte/bløde" billeder
Fra : SLR_begynder

Dato : 05-01-06 22:56

Hej,

Har netop anskaffet mig dette kam. med tilhørende 18-70 mm linse. Kan
det virkelig passe at det leverer billeder, som mangler både skarphed
og dynamik. Jeg har ellers forsøgt at ændre indstillingerne med øget
"saturation",shapness og natural+ color mode, men det har ikke givet
mig den store WOW-effekt endnu - øv øv !!
- og jeg har eksperimenteret med både blænde,iso m.m uden effekt.

Jeg kommer fra et dig. 4Mpix.pocket kam., og her behøvede jeg ikke
altid at efterbehandle med unsharp mask m.m. for at få lidt mere
dynamik&skarphed i billederne. Ligeldes syntes jeg ikke en 200% zoom af
et billede på computeren er skarpere end med det gamle pocket!!

Anmeldelser på nettet beretter ellers om god billedkvalitet, også med
denne linse !! (dog har Digital Foto 12/2005 Canon 350D som (klar)
vinder her, i en sammenligning med Dynax 5D og Nikon D50)

Måske skulle jeg overveje, at bytte til et 350D - eller kunne det evt.
være linsen som er skyld i den manglende skaphed (dynamikken kan den
vel ikke bebrejdes)??

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-01-06 23:55

"SLR_begynder" <shskov@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Anmeldelser på nettet beretter ellers om god billedkvalitet, også med
> denne linse !! (dog har Digital Foto 12/2005 Canon 350D som (klar)
> vinder her, i en sammenligning med Dynax 5D og Nikon D50)

Så kan du lære det, kan du!

> Måske skulle jeg overveje, at bytte til et 350D - eller kunne det evt.
> være linsen som er skyld i den manglende skaphed (dynamikken kan den
> vel ikke bebrejdes)??

Prøv med RAW, inden du helt opgiver Du kan evt. smide et RAW online, så
vi andre kan prøve at konvertere det.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-01-06 06:22

Også skrev Vollert
> "SLR_begynder" <shskov@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så kan du lære det, kan du!

Og i ZOOM - alt om digitalfoto nr.5 2005 bliver KM 5D en suveræn vinderer
over både Olympus E500, Canon 350D, Nikon 50D, så hvad kan man så lære af
det ???

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-06 09:06

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over både Olympus E500, Canon 350D, Nikon 50D, så hvad kan man så lære af

At man aldrig skal basere sig på ét review resultat!

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-01-06 09:18

Martin Vollert wrote:

> Og i ZOOM - alt om digitalfoto nr.5 2005 bliver KM 5D en suveræn
> vinderer over både Olympus E500, Canon 350D, Nikon 50D, så hvad kan
> man så lære af det ???

At reviews er utroværdige. Regulære tests med kontrollerbare data er nok så
brugelige, men selvfølgeligt også noget mere besværlige at fordøje.
Men når man læser anmeldelser om noget man kender til er det ofte rystende
at opleve at kraftige konklusioner drages på baggrund af at anmelderen ikke
har opdaget den væsentligste funktion.

Derfor er anmeldelser tit mest brugelige til at fortælle, hvor godt er app.
med en bruger, der ikke kender det. Og det er selvfølgeligt meget godt at
vide, men en dårlig baggrund for anskaffelser.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : emj

Dato : 06-01-06 10:36

> [...]

>over både Olympus E500, Canon 350D, Nikon 50D, så hvad kan man så lære af

At man ikke altid skal købe det medfølgende kit, men gå efter bedre
objektiver fra start.

Hilsen emj

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-01-06 14:04

> [...]
> over både Olympus E500, Canon 350D, Nikon 50D, så hvad kan man så lære af

At papir og internetsider er noget taknemmeligt stads og fremføre postulater
på, i mere eller mindre veldokumenterede vendinger

MVH Hans

Fra : Jakob

Dato : 06-01-06 00:34

In article <1136498172.824653.3890@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
shskov@gmail.com says...

> [...]
> dynamik&skarphed i billederne. Ligeldes syntes jeg ikke en 200% zoom af
> et billede på computeren er skarpere end med det gamle pocket!!

Skal du ikke nøjes med at køre i 100% når du pixelpeeper..

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 06-01-06 00:35

> [...]
> "saturation",shapness og natural+ color mode, men det har ikke givet
> mig den store WOW-effekt endnu - øv øv !!

Har du prøvet at "croppe" levels, det kan nogengange fjerne det
matte/mælkede udseende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-06 09:29

SLR_begynder skrev:
> [...]
>
> Måske skulle jeg overveje, at bytte til et 350D - eller kunne det evt.
> være linsen som er skyld i den manglende skaphed (dynamikken kan den

Forudsat der ikke er tale om en defekt: Ethvert dslr kan levere bedre
billeder end et 4 mpx p&s, men det kræver mere af brugeren. Derfor
hjælper det næppe at købe et andet mærke.
Men du er for uspecifik til at nogen kan hjælpe dig.
Tag et billede hvor motivet rækker fra sort-sort til hvidt-hvidt med
kamera på fast underlag/selvudløser/blænde ca. 8-11 og i raw. Konverter,
uden nogen justering, til tiff og omsæt denne til en jpeg på
skærmstørrelse og ca 3-400 kb og upload denne så vi kan se.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-06 09:31

SLR_begynder skrev:
> Hej,
>
> Har netop anskaffet mig dette kam. med tilhørende 18-70 mm linse. Kan
> det virkelig passe at det leverer billeder, som mangler både skarphed

PS. Og uden evt. antiryste slået til.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 11:49

"SLR_begynder" <shskov@gmail.com> wrote in message
[...]

-------------------------

Jeg har også et KM D5D og har ikke haft de problemer du beskriver. De gange
mine billeder har været uskarpe har det været min egen skyld!

www.dyxum.com er det en hav af billeder der skulle bevise at det ikke er
et problem kameraet normalt lider af.

Kan det måske være noget front-/back-focus???

Er din skærm instillet som den skal? Hvis den er skruet ned i kontrast og op
i lys kunne det sikkert godt give det resultat du beskriver.

Mvh. Peter

PS. KM D5D vandt også en test i Alt om data for nylig. Det var dog mest til
at ryste på hovedet over. Det eneste man egentlig kunne konkludere var at
DSLR-kameraer i den samme prisklasse, i det store hele er lige gode.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 11:53

"SLR_begynder" <shskov@gmail.com> skrev i en meddelelse

Har du prøvet dit kamera mens det har været blå himmel og masser af lys? Du
skriver at du lige har anskaffet det, så det kan jo være at lyset ikke har
været til wow-effekter endnu?

Mvh. Claus Petersen

Fra : SLR_begynder

Dato : 06-01-06 14:16

Hej alle,

Tak for de mange forslag - jeg kom til at læse lidt flere reviews
(trods manges skepsis), som jeg fandt via linket www.dyxum.com, og her
fandt jeg en lidelsesfælle på :
http://reviews.designtechnica.com/review3189_main15953_page3.html
"Although I really liked this camera, I was just slightly disappointed
by the overall quality since I love my eye candy. Yes it took very nice
photos indoors and out and some of the prints were lovely. Yet they
weren't as good as the 8-megapixel Canon Rebel XT. I even tweaked
saturation levels and it really didn't help that much. Even though
that camera is nowhere near as sophisticated as the 5D and is less
solidly built, I'd opt for pure picture firepower."
Andre reviews påpeger også denne softness....så jeg tror Merlin får
det tilbage, og så sparer jeg lidt mere op til det dyrere Canon 350D.
Surt da jeg jo kun gav 4995 incl. 18-70mm + 75-300mm, hvilket jo er en
utrolig god pris - men hvad nytter det, når det ikke lever op til mine
forventninger om billedkvalitet. Jeg kan bedre leve med en dårligere
ergonomi....tror jeg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-01-06 14:57

SLR_begynder <shskov@gmail.com> wrote:

> http://reviews.designtechnica.com/review3189_main15953_page3.html

Prøv lige at læse samme sites userreviews:

http://reviews.designtechnica.com/user_reviews3189.html

Meninger er, som så ofte, delte.

Jeg kan iøvrigt godt genkende den manglende wow effekt. Da jeg første
gang så billeder taget med mit nye Nikon D50 blev jeg også lidt skuffet.
Nok ikke så meget i forhold til mit tidl. Canon Ixus kamera, men mere i
forhold til andre folks dslr billeder set på nettet. Men konklusionen er
ligetil: Jeg er en dårlig fotograf, og et dslr viser det nådesløst

Mht. til farver så er det nok alm. praksis at P&S kameraer giver
farverne et ekstra spark bagi. Hvorfor? Fordi det er det "vi" vil ha'.
Der skal colour på tossen! Vi vil ikke se et realistisk billede af vores
eget liv. Vi vil ha' det med glasur. Men dslr produktet sigter nok mere
mod det neutrale i farvegengivelsen. (Nikon D50 bliver dog af nogle
anmeldere netop beskyldt for at pynte lidt for meget på farverne fordi
det i forholde til D70 og op mere er tænkt som et consumer kamera.)

--
Mvh Martin

Fra : Poul

Dato : 06-01-06 18:19

"SLR_begynder" <shskov@gmail.com> wrote in message news:1136553386.744952.115240@g49g2000cwa.googlegroups.com...
[...]

Jeg vil lige forberede dig på at blive dybt skuffet...som tidligere nævnt
er der ikke den store forskel på dSLR kamera'er idag. Overvej
endnu engang om det er det rigtige du gør - det kunne jo være, at dit
kamera har et back focus problem - noget, man ser hos ALLE
dSLR fabrikater idag. Prøv at tage et billede af et hus eller lign. med
et klart fokuserings punkt, en væg, mur, på ca. 300m. afstand. Brug
en lukkertid på omkring 1/250 eller evt. brug en trefod. Hvis ikke dette
foto er skarpt, kan du meget vel have et BF problem - og det klarer
PW Service i Rødovre på ca. 1 uge. Jeg havde problemet og fik mit
Dynax 7D justeret. 7D og 5D har forøvrigt praktisk talt identisk
billed kvalitet.

Mvh. Poul

PS. Den bemærkning med 'at så kunne du måske lære det' er nok
noget af det mest kvajede jeg længe har læst i dette forum...

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0797.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0807-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0810-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0852-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0861-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0893-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0895.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0961-1.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0974.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT0890.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1048-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1055.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1120.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1207.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1294-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1357-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1362-01.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Poulsan/Thailand%20Aug%202005/PICT1382-01.jpg

Fra : Jakob

Dato : 06-01-06 18:24

In article <43bea671$0$156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, poul@dk
says...

> Andre reviews påpeger også denne softness....så jeg tror Merlin får
> det tilbage, og så sparer jeg lidt mere op til det dyrere Canon 350D.
> Surt da jeg jo kun gav 4995 incl. 18-70mm + 75-300mm

Har du overvejet om det er her problemet ligger. Altså når huset som jeg
går ud fra er af god kvalitet kan der vel ikke være meget mere end 500
kr til hvert objektiv hvad kan man forvente at få til den pris ??

Tror du ikke det er sandsynligt at det er her den ligger begravet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-01-06 18:38

"Poul" <poul@dk> skrev i en meddelelse

> PS. Den bemærkning med 'at så kunne du måske lære det' er nok
> noget af det mest kvajede jeg længe har læst i dette forum...

Vi andre kan så konstatere, at Poul nok er den mest humorforladte skribent i
nærværende forum, men ingen er selvfølgelig forpligtet ud over evne.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-06 18:53

> "Poul" <poul@dk> skrev i en meddelelse

> Vi andre kan så konstatere, at Poul nok er den mest humorforladte skribent
> i nærværende forum, men ingen er selvfølgelig forpligtet ud over evne.

Ja, glimtet i øjet skal man jo kunne læse

Fra : Poul

Dato : 06-01-06 19:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message news:43beab00$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Vi andre kan så konstatere, at Poul nok er den mest humorforladte skribent i nærværende forum, men ingen er selvfølgelig

Sorry...jeg har bare set så meget 'kamera religiøsitet', at jeg er blevet
lidt træt af det...kan måske hænde at jeg overser det lune glimt

Fra : GRISEN

Dato : 06-05-06 14:30

On Fri, 6 Jan 2006 18:18:46 +0100, "Poul" <poul@dk> wrote:

> ....så jeg tror Merlin får >det tilbage, og så sparer jeg lidt mere op til det dyrere Canon 350D.
>Surt da jeg jo kun gav 4995 incl. 18-70mm + 75-300mm, hvilket jo er en utrolig god pris

Hvad gjorde du for at få det til 5k?
Jeg kan pt. kun finde det til 6k (for 5D + 18-70mm + 75-300mm).

*
Jan

Fra : PS

Dato : 08-05-06 15:19

Hej Jan
Det var et udsalgstilbud fra Merlin mellem jul og nytår. Det gav
genlyd hos en del fotohandlere, da det efter sigende var noget under
deres egen indkøbspris.
Der var kun 60 stk. til salg i hele Danmark og deraf 2 i Svendborg,
da butikken åbnede var der adskillige i køen der måtte gå forgæves.
Men ikke mig

Mvh Preben

Fra : GRISEN

Dato : 09-05-06 00:05

On Mon, 08 May 2006 16:19:00 +0200, PS <xyz@worldonline.dk> wrote:

>Det var et udsalgstilbud fra Merlin mellem jul og nytår.

Ok, tak for info...
Så vil jeg ikke kæmpe for at finde det til 5k.

mvh
Jan

Fra : SLR_begynder

Dato : 07-01-06 00:09

Poul skrev:
> [...]
>
> PS. Den bemærkning med 'at så kunne du måske lære det' er nok
> noget af det mest kvajede jeg længe har læst i dette forum...

OK, det var interessant, så dette forslag vil jeg da lige prøve.
Øøh, udover lukketid, hvilke andre instillinger mener du kameraet
skal have . 18/35/70mm, blænde, ISO, JPEG/RAW, ... ??
Forøvrigt har jeg beundret dine billeder - der er nok noget om, at det
er bag kameraet de gode billeder findes...
Hvordan har du indstillet dit 7D, bruger du RAW, er de efterbehandlet,
og hvilke linse(r) har du brugt ???

Fra : Poul

Dato : 07-01-06 10:10

"SLR_begynder" <shskov@gmail.com> wrote in message news:1136588920.684149.31620@g49g2000cwa.googlegroups.com...

> [...]

>Øøh, udover lukketid, hvilke andre instillinger mener du kameraet
>skal have . 18/35/70mm, blænde, ISO, JPEG/RAW, ... ??

Prøv med 70mm. og laveste blændetal (blænde helt åben, mindst
skarphedsdybde). ISO tilpasser du efter hvor meget lys der er (for
at kunne opnå en passende lukkertid). Om du bruger JPEG /RAW
i denne sammenhæng er ligegyldigt. Pointen er, at et evt. BF problem
bliver forstærket op på længere afstand (sådan opdagede jeg det med
mit 7D). Men du kan også eksperimentere med nogle opretstående
CD'er på et bord f.eks. Lav nogle eksperimenter, det er gratis!

>Forøvrigt har jeg beundret dine billeder - der er nok noget om, at det
>er bag kameraet de gode billeder findes...

Tak skal du have - det hjælper at deltage i et foto kursus, kan varmt anbefales
og vil gavne dig resten af livet...

>Hvordan har du indstillet dit 7D, bruger du RAW, er de efterbehandlet,
>og hvilke linse(r) har du brugt ???

Jeg skyder udelukkende i RAW, konvertere med Rawshooter Premium.
Jeg har vænnet mig til at køre med blænde prioritet (AP), idet jeg så er
mere opmærksom på at styre skarphedsdybden i de forskellige scenarier.

Fra RSP genererer jeg en TIF fil, som jeg bruger til at rette det sidste med
i Photoshop Elements. Farvebalance, eksponering og størrelse styrer jeg udelukkende fra RSP,
mens jeg tilføjer lidt skarphed PSE, inden jeg konverterer til JPG.

De anvendte objektiver er Sigma EX 12-24mm., KM AF-D 28-75mm. og Sigma EX 70-200 DG.

Disse objektiver er markant bedre end dit kit objektiv, men det har nu ikke så dårligt ry,
derfor synes jeg det lyder som om kameraet skal ses efter..

Mvh. Poul

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-01-06 11:23

"SLR_begynder"
[...]

Velkommen til den digitale verden, hvor intet er som det var
i de goe gamle dage, på godt og ondt )

Du bruger ord som dynamik og WOW effekt, hvor nybegynder
er du egentlig.? Nå - never mind - du skal bare igang med dit
billedbehandlings program / digitale mørkekammer, det er der
billederne kommer til live (hvis du ved hvordan).

Jeg er endnu ikke stødt på et dslr der har kunne levere WOW
skarpe og sprøde billeder direkte fra kameraet og det på trods
af at jeg, som flere i denne tråd har foreslået, har investeret i de
ypperste (hoho) objektiver fra Canon og Nikon - så ingen panik
kammarat, stik pengene i lommen og ignorer de amøbiske
kommentaer om at du skal investere flere penge - jeg lover dig
det vil ikke hjælpe, hverken at skifte objektiver eller mærke.

Matte bløde billeder er dagens ret i den digitale dslr verden,
skræk o rædsel - indtil man finder ud af at måske ikke er så
skidt endda.. Du skal bruge levels/curves og UnSharpMask.
Arbejdet er ikke meget ulig det man laver i et traditionelt
mørkekammer. Jeg bruger selv gennemsnitligt ca.15 minutter
pr. billede. Måske du kan gøre det hurtigere.. -max-

Fra : Michal

Dato : 16-01-06 18:02

On Mon, 16 Jan 2006 11:22:53 +0100, -max- wrote:

> [...]
> mørkekammer. Jeg bruger selv gennemsnitligt ca.15 minutter
> pr. billede. Måske du kan gøre det hurtigere.. -max-

Hej Max

Hvilken program bruger du?

--
Michal GS 500F 2005 www.duerher.dk/mc