Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lille bitte håndholdt lysmåler
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 03-01-06 16:38

Hej

Håber nogen her kan hjælpe. Jeg har engang set en super lille
håndholdt lysmåler - noget i retning af 2x3 cm, højst 3x4 cm, og 1 cm
tyk. Det var en analog måler, formentlig med selenium celle.

Jeg mener at det var en af de store kendte mærker. Gossen, Weston
eller noget. Jeg har søgt lidt på nettet, og det mindste jeg har
fundet er Gossen Sixtino, men det er ikke den jeg tænker på. Den er
heller ikke så lille som det jeg snakker om. Nogen der har et bud på
hvad det er for en lysmåler jeg tænker på?

Thomas

Fra : waal

Dato : 03-01-06 17:50

"Thomas L. Christensen" <tlc@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller ikke så lille som det jeg snakker om. Nogen der har et bud på
> hvad det er for en lysmåler jeg tænker på?

Det skulle vel ikke være Tessina du tænker på

http://www.submin.com/35mm/collection/tessina/introduction.htm

mvh
Michael

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 03-01-06 18:50

On Tue, 3 Jan 2006 17:49:38 +0100, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>"Thomas L. Christensen" <tlc@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>Det skulle vel ikke være Tessina du tænker på

Nej, det er en håndholdt lysmåler jeg efterlyser.

Thomas

Fra :    ab©

Dato : 03-01-06 17:52

> [...]
> håndholdt lysmåler - noget i retning af 2x3 cm, højst 3x4 cm, og 1 cm
> tyk. Det var en analog måler, formentlig med selenium celle.

Inden verden "gik af lave" havde næsten alle kameraproducenter en overgang
løse målere til at sætte i "tilbehørs-skoen" - de var typisk på størrelse
med en halv tændstikæske.

ab (-c:)

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 03-01-06 18:50

On Tue, 3 Jan 2006 17:52:28 +0100, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

> [...]

>løse målere til at sætte i "tilbehørs-skoen" - de var typisk på størrelse

Ja, det har jeg set. Det er fra før min tid, men jeg er stødt på dem.
Nej, det jeg tænker på er en håndholdt lysmåler. Jeg mener den model
jeg tænker på er hvid eller lysegrå, med en drejeskive med noget rødt
på.

Thomas

Fra : den ægte fotomand

Dato : 03-01-06 18:57

> [...]
> Nej, det jeg tænker på er en håndholdt lysmåler. Jeg mener den model
> jeg tænker på er hvid eller lysegrå, med en drejeskive med noget rødt

mon det overhovedet er muligt og lave det med de små mål, både electronikken
og selen cellen skal der jo være plads til

Per

Fra : Max

Dato : 03-01-06 19:08

Hej Per

> mon det overhovedet er muligt og lave det med de små mål, både
electronikken
> og selen cellen skal der jo være plads til

Man behøver jo ikke nødvendigvis en selen celle, jeg har da en kalibredret
IC
liggende til proffesionel lysmåling, den har 6 ben og måler 2x2 mm.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 03-01-06 19:12

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> overgang

> mon det overhovedet er muligt og lave det med de små mål, både
> electronikken
> og selen cellen skal der jo være plads til

Den elektronik der hører til en selenmåler er meget meget simpel, det
mekaniske fylder mest og lysmåleren på den viste Tessina er en selvstændig
enhed. Voigtländer (Cosina) producerer en ganske lille måler til at montere
i tilbehørsskoen eller have den hængende i en rem.

mvh
Michael

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 04-01-06 11:25

On Tue, 3 Jan 2006 18:57:27 +0100, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>mon det overhovedet er muligt og lave det med de små mål, både electronikken
>og selen cellen skal der jo være plads til

Altså, det har jeg ikke så meget forstand på. Jeg er nu ret sikker på,
at jeg engang - det er måske 15 år siden - har set en med de mål jeg
snakker om - højst 3x4 cm.

Men måske er der noget om det du siger. For hvis man accepterer at den
er fx 4x6 cm, så er der faktisk et rimeligt udvalg at vælge imellem.
Jeg har allerede købt 2 på eBay - en Gossen Sixtino og en russisk
Leningrad-2. De er begge i omegnen af de her 4x6 cm, hvilket
selvfølgelig er bedre end min nuværende lysmåler, en Leningrad-6 på
lidt over 6x9 cm. Men grunden til at jeg gerne vil have sådan en helt
super lille lysmåler, er, at jeg har en gammel Contax-kopi, uden
indbygget lysmåler, som jeg gerne vil bruge noget mere - men jeg gider
ikke slæbe rundt på både kamera og en stor håndholdt lysmåler.

Thomas

Fra : Max

Dato : 04-01-06 11:30

Hej

> super lille lysmåler, er, at jeg har en gammel Contax-kopi, uden
> indbygget lysmåler, som jeg gerne vil bruge noget mere - men jeg gider

Var det så ikke nemmere at skaffe et kamera med indbygget lysmåler ?

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 04-01-06 12:57

> Hej

> Var det så ikke nemmere at skaffe et kamera med indbygget lysmåler ?
>
> Mvh Max

Det er da endnu mere bøvlet en en løs lysmåler, og så ser det tumpet ud med
et kamera i Contax'ens tilbehørssko

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 04-01-06 13:26

Hej Michael

> Det er da endnu mere bøvlet en en løs lysmåler, og så ser det tumpet
> ud med et kamera i Contax'ens tilbehørssko

Er det et nyt image her i det nye år at du vil være morsom :)

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 04-01-06 13:47

> Hej Michael

> Er det et nyt image her i det nye år at du vil være morsom :)

Det har jeg da været fra jeg hold op med at gå med ble, det er bare dig der
ikke har opdaget det

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 05-01-06 22:02

Hej Michael

> Det har jeg da været fra jeg hold op med at gå med ble, det er bare dig
der
> ikke har opdaget det

Ok, men det kan jo så heller ikke have drejet sig om særlig lang tid :)

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 05-01-06 22:34

> Hej Michael

> der
>
> Ok, men det kan jo så heller ikke have drejet sig om særlig lang tid :)

Starter i børnehaveklasse efter sommerferien

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 05-01-06 22:48

Hej

> Starter i børnehaveklasse efter sommerferien

Lykke til med det kvindelige personale :)

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 06-01-06 00:35

> Hej

> Lykke til med det kvindelige personale :)

Mums

mvh

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-01-06 21:11

waal wrote:

> Det er da endnu mere bøvlet en en løs lysmåler, og så ser det tumpet ud med
> et kamera i Contax'ens tilbehørssko

Det ville være et muntert syn

Bo //

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 04-01-06 15:09

On Wed, 4 Jan 2006 11:30:18 +0100, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Var det så ikke nemmere at skaffe et kamera med indbygget lysmåler ?

Jo, men det er ikke så sexet med lysmåler...

Med lysmåler:
http://www.rus-camera.com/camera.php?page=kiev&camera=kiev4

Uden:
http://www.rus-camera.com/camera.php?page=kiev&camera=kiev4a

- og i øvrigt er den ofte blevet upålidelig med tiden, så man skal
være heldig at finde et kamera hvor lysmåleren virker ordenligt.

Thomas

Fra : waal

Dato : 04-01-06 12:54

> [...]
> indbygget lysmåler, som jeg gerne vil bruge noget mere - men jeg gider
> ikke slæbe rundt på både kamera og en stor håndholdt lysmåler.

Og til det formål er der kun én fornuftig løsning hvis ikke lysmåleren skal
have samme "alder" som din Kiev. Afhængig af kameraets alder kan der faktisk
godt være tale om en ægte Contax selv om navnet antyder noget andet

http://www.cameraquest.com/inventor.htm

Om du vil købe den et andet sted end united bluff finder du vel selv ud af,
England og Sverige er oplagte muligheder.

mvh
Michael

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 04-01-06 15:09

On Wed, 4 Jan 2006 12:54:24 +0100, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>Og til det formål er der kun én fornuftig løsning hvis ikke lysmåleren skal
>have samme "alder" som din Kiev.

....og det er.. ?

>Afhængig af kameraets alder kan der faktisk
>godt være tale om en ægte Contax selv om navnet antyder noget andet

Ja, okay. Jeg har så en Kiev 4AM, altså en moderniseret version, fra
1983 ifølge serienummeret, så der er nok ikke mange originale contax
dele i det. Men jeg ved godt de tidligste Kiev's er originale contax
med ny inskribtion.

>http://www.cameraquest.com/inventor.htm
>
>Om du vil købe den et andet sted end united bluff finder du vel selv ud af,
>England og Sverige er oplagte muligheder.

Øh, hvad var det jeg skulle se/købe?

Hvad angår hvor jeg køber, så har jeg ret gode erfaringer med eBay.
Jeg ved mange siger det er et lotteri, men jeg har kun haft gode
erfaringer. Og se nu bare nogle priser på fx film:

http://stores.ebay.co.uk/knotRC

Det kan hverken england eller tyskland konkurere med. Jeg fik sælgeren
anbefalet af en fra portugal, som har købt hos ham flere gange. Jeg
har også selv købt hos ham, og havde filmene 7 dage efter.

Thomas

Fra : waal

Dato : 04-01-06 18:03

> ...og det er.. ?

VOIGTLÄNDER, du fik et link med hele baduljen

> [...]
> 1983 ifølge serienummeret, så der er nok ikke mange originale contax
> dele i det. Men jeg ved godt de tidligste Kiev's er originale contax

Du skrev den var gammel, det kan vi så konstatere at dét er det eneste den
ikke er

> Øh, hvad var det jeg skulle se/købe?

Du efterlyste en lille nem lysmåler tilpasset russerfidusen og din
magelighed men det var det så ikke alligevel - eller hva'

> [...]
> anbefalet af en fra portugal, som har købt hos ham flere gange. Jeg
> har også selv købt hos ham, og havde filmene 7 dage efter.

Var det ikke en lysmåler du efterlyste ? som denne
http://www.robertwhite.co.uk/voigtlander.htm#VCLM
Den eneste moderne, universelle, præcise og kompakte lysmåler beregnet til
meterløse målsøgerkamerer.

Michael

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 03-01-06 22:32

Thomas L. Christensen wrote:

> [...]
> Nej, det jeg tænker på er en håndholdt lysmåler. Jeg mener den model
> jeg tænker på er hvid eller lysegrå, med en drejeskive med noget rødt

Jeg kom til at tænke på en Gossen Digisix, måske var det den ?

http://www.directshopper.de/gossen-digisix_belichtungsmesser-und-zubehoer_p

Den er en smule større end hvad du beskriver...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 04-01-06 11:25

On Tue, 03 Jan 2006 22:31:44 +0100, René Ernst Nielsen
<kontakt@fotographi.dk> wrote:

>Jeg kom til at tænke på en Gossen Digisix, måske var det den ?

Nej, det ER en analog lysmåler jeg tænker på, og den er maks. 3x4 cm.

Thomas

Fra : Futte

Dato : 03-01-06 21:35

> [...]
> håndholdt lysmåler - noget i retning af 2x3 cm, højst 3x4 cm, og 1 cm
> tyk. Det var en analog måler, formentlig med selenium celle.

Faldt lige over denne på qxl - er det noget alle denne du mener??

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=22462483&ListingType=0&ListingSort=1
&PageNum=2&Catg=21103

venligst
futte