Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tip til alternativ måde at køre sharpening~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-06 12:51

Dette tip kan findes på
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/index.shtml
Lige hvor, ved jeg ikke, da jeg fik tippet vist af Claus Petersen.
Men sitet er i hvert fald værd at bruge tid på.

Denne måde at sharpe på er der nok flere, der kender, men vi er sikkert
mange novicer i PS, der vil sætte pris på tippet.
Here goes:
Lav først en kopi af baggrundslaget: Layer> Duplicate Layer
Markér det nye lag og vælg Filter>Other>Hih Pass med 10%
I Layers kan du nu se, at det nye lag har tilstanden "Normal" Vælg istedet
"Hard Light" i dropdown menuen dér.
Indstil nu Opacity i layers til noget mellem 15 og 60%. Du flytter bare
skyderen frem og tilbage, indtil du er tilfreds.
Kan du ikke lide resultatet sletter du bare det nye lag.
Er du tilfreds, kører du bare flatten image eller merge visible i fanebladet
Layer.
Det er en næsten helt støjfri måde at sharpe på.

Man kan også afmaske dele af billedet og vælge en feather på 2-3 pixels og
koppiere det og kun lave sharpening på de dele.

Med tak til Claus Petersen, der har fundet tippet på
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/index.shtml

Jeg selv har lavet det som en lille action i PS, der stopper ved justeringen
i opacity.

Go fornøjelse!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jakob

Dato : 03-01-06 12:55

In article <43ba6528$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Go fornøjelse!

Tak for tippet det skal da prøves :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : P. Rongsted

Dato : 03-01-06 14:27

On Tue, 3 Jan 2006 12:51:04 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Denne måde at sharpe på er der nok flere, der kender, men vi er sikkert
>mange novicer i PS, der vil sætte pris på tippet.

Jep, jeg læste om den i det svenske blad Foto. Deres metode var nu
lidt anderledes. Jeg har også læste den din link peger på, men kan
bedre lide den jeg lærte først (måske derfor).

>Lav først en kopi af baggrundslaget: Layer> Duplicate Layer
>Markér det nye lag og vælg Filter>Other>Hih Pass med 10%

High Pass filteret er nu i pixels. For det meste bruger jeg 2-5
pixels. Kun meget sjældent går jeg helt op på 10 (eller over).

>I Layers kan du nu se, at det nye lag har tilstanden "Normal" Vælg istedet
>"Hard Light" i dropdown menuen dér.

For det meste synes jeg "overlay" virker bedre.

>Indstil nu Opacity i layers til noget mellem 15 og 60%. Du flytter bare
>skyderen frem og tilbage, indtil du er tilfreds.

Hvis man har ramt rigtigt i High Pass filtret, så lader man bare
opacity blive på 100%. Er man gået lidt for hårdt til værks i High
Pass sænker man opacity.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-01-06 16:04

"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> For det meste synes jeg "overlay" virker bedre.

Jeg plejer at bruge soft light, synes jeg virker bedre

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Jakob

Dato : 03-01-06 15:16

In article <43ba6528$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Det er en næsten helt støjfri måde at sharpe på.

Nu har jeg godt nok kun lige prøvet på et enkelt snebillede som måske
ikke er helt representativt. Men jeg synes at der ved kanter med stor
kontrast kommer en mørk skygge omkring kanten.

USM virker meget mere nænsom der synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 16:00

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrast kommer en mørk skygge omkring kanten.
>
> USM virker meget mere nænsom der synes jeg.

Ja jeg anbefalede Jesper at ikke bruge metoden på snebilleder. fordi det
ikke giver så godt et resultat. Men som du ser af overskriften, så er det en
alternativ måde. Dvs. at du kan bruge den metode, der passer pedst på
opgaven. Ikke at den fremover er den bedste. Det er to forskellige metoder.
Nu har du lidt at vælge imellem

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jakob

Dato : 03-01-06 16:48

In article <43ba9124$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>, "Claus
Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> says...

> Ja jeg anbefalede Jesper at ikke bruge metoden på snebilleder. fordi det
> ikke giver så godt et resultat.

Ahh ok.

> alternativ måde. Dvs. at du kan bruge den metode, der passer pedst på
> opgaven. Ikke at den fremover er den bedste. Det er to forskellige metoder.
> Nu har du lidt at vælge imellem

Ja ja det er også helt fint :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-01-06 16:06

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/index.shtml
>
> Jeg selv har lavet det som en lille action i PS, der stopper ved

Tak for det. Har du prøvet at sammenligne med f.eks. smart sharpening i CS2?

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 16:14

> Tak for det. Har du prøvet at sammenligne med f.eks. smart sharpening i
> CS2?

Det er et andet værktøj. På nogle billeder er det fint, men på især
snebilleder kan jeg hurtigt finde metoder, der er bedre. Men faktisk går de
to metoder godt i spænd. Det er altid rart med nogle alternative værktøjer.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-01-06 01:11

> Tak for det. Har du prøvet at sammenligne med f.eks. smart sharpening i
CS2?

Nej, jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af Photoshop CS2 ednu, men det
kan da være, at det kommer.
Jeg har prøvet denne her metode på et par billeder uden sne (den skulle ikke
fungere ret godt på snebilleder), og på de billeder, (samme billeder som
hapsdog og Cellphone fra mine bud på Challengen)var resultatet imponerende.
Og jeg synes da ikke man skal sidde på sådan et guldkorn, så derfor fluks en
post her

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-01-06 18:17

Frodo Nifinger skrev:
> Dette tip kan findes på
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/index.shtml
> Lige hvor, ved jeg ikke, da jeg fik tippet vist af Claus Petersen.

"High pass sharpening"
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 04-01-06 08:26

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/index.shtml
>
> Jeg selv har lavet det som en lille action i PS, der stopper ved justeringen

En anden metode som også er rigtig god og hvor man ikke får haloér rundt
om emnet man sharpner er, at når billedet er klar til sharpning, vælge
Image/mode/labcolor og bagefter ovre i layers/channels at vælge
ligthness den sort/hvide channel, og derefter smart sharpning eller bare
sharpning, når du så har sharpet billedet så konventere igen til rgb i
Image/mode/rgb, det giver en overraskende god resultat.

Tommy

Fra :

Dato : 04-01-06 17:59

"Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> når du så har sharpet billedet så konventere igen til rgb i
> Image/mode/rgb, det giver en overraskende god resultat.

Den forstod jeg ikke helt.
Har du tid til at uddybe for en tungnem som mig?
Hilsen henrik

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 04-01-06 20:09

HØ wrote:
> "Tommy Hjorth" <tommy.hjorth@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den forstod jeg ikke helt.
> Har du tid til at uddybe for en tungnem som mig?
> Hilsen henrik

Det kan jeg da prøve.

Hvis dit billede er klar til usm, kan du gøre det så du undgår "haloér",
hvide kanter rundt om motiverne, ved at bruge denne metode.

Jeg har kun den engelske version så jeg ved ikke hvad det hedder på dansk.

Vælg i menuen. Image/mode/lab color

Derefter i layers/channels vælges ligthness kanalen.

Nu tilføres usm efter behov.

Efter usm, tilbage til menuen Image/mode/rgb, for at få den tilbage til
rgb mode, eller hvad du nu bruger.

Tommy

Fra :

Dato : 04-01-06 21:48

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu tilføres usm efter behov.
>
> Efter usm, tilbage til menuen Image/mode/rgb, for at få den tilbage til

Tak skal i ha´
henrik

Fra : Jacob Ask

Dato : 04-01-06 18:05

> Den forstod jeg ikke helt.
> Har du tid til at uddybe for en tungnem som mig?
> Hilsen henrik

Det tommy skriver er, at du foerst skal aendre dit billede til Lab
color (fra RGB eller hvad du nu har brugt). Dette goeres under
image/mode. Derefter skal du lave den sharpening du nu foretraekker paa
lightness kanalen (under channels ligger der en lightness, en a og en
b).

Naar du har gjort dette kan du skifte tilbage til det farverum du
oensker at benytte (imgae/mode/"farverum")

Ved at koere sharpen paa lightness kanalen undgaar du en del af de
farvede halo's som du ellers kan faa ved normal sharpening.

haaber det gjorde det lidt klarere.

Mvh
Jacob Ask