Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Håndledsskade af kamerabrug
Fra : Lars Clausen

Dato : 31-12-05 08:28

Det måtte jo gå galt. 4000 billeder i løbet af den første måned
med mit 350D har nu givet mig ondt i venstre håndled. Muligvis bare
af måden, jeg holder det på, muligvis gjort værre af at dreje
hånden bagover når jeg skal se histogrammet. Så dette er lige for
at advare om faren, og for at høre om nogen kender til websider der
giver gode råd om håndledsproblemer for fotografer.

MVH
-Lars

Fra : Gert Medom

Dato : 31-12-05 11:54

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Måske kan du også bruge bøger / netsider der mere generelt taler om
strækøvelser og at forebygge arbejdsskader ved monotone bevægelser? Spørg
din yndlingsbibliotekar!

Jeg havde selv lidt ondt i højre hånds muskler efter juleaften og 1. juledag
at have skudt ca. 800 billeder

/ Gert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-05 13:19

Gert Medom wrote:

> Jeg havde selv lidt ondt i højre hånds muskler efter juleaften og 1. juledag
> at have skudt ca. 800 billeder

I dit tilfælde er det en talentløs knipser-skade...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gert Medom

Dato : 01-01-06 14:32

juledag

> I dit tilfælde er det en talentløs knipser-skade...))

Ja ja, men realiteten er at det gør lige ondt i hånden for det

Fra : P. Rongsted

Dato : 03-01-06 12:21

On Sat, 31 Dec 2005 13:19:26 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>I dit tilfælde er det en talentløs knipser-skade...))

Hvordan kan en knipser-skade være talentløs?

Peter

Fra : pwee

Dato : 31-12-05 12:12

[...]

Det måtte jo gå galt !!!! og advare om faren.

Det er blevet jo moderne med skader af forskellig art,
golfarme, tennisalbuer, museskader og nu senest tilkomne: 350D skader..
I mit lange liv som fotograf, 35 år på et af vore dagblade, med udstyr af
forkellig art
Leica, Nikon, Canon osv, og altid som regel et camera på hver skulder+ taske
med diverse udstyr,
mindes jeg ikke, at kollegaer har klaget over vrøvl med håndleddet.
"det er nok et spørgsmål om at holde ordentlig på værktøjet", som andre
håndværkere.
--- det er i de forløbne år blevet til mange flere tusinde billeder end dine
4000.
det skulle ikke undre mig, hvis en eller anden "geschæftig" ville nedsætte
sig som alternativ behandler
af håndledsskader, forårsaget af den nye om sig gribende brug af digitale
cameraer.
I bedste mening, og pas på dig selv..
venlig hilsen peewee

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-12-05 12:43

Lars Clausen wrote:
> [...]
> at advare om faren, og for at høre om nogen kender til websider der
> giver gode råd om håndledsproblemer for fotografer.

Tjah.. vi har tidligere haft diskussioner her i gruppen om valg af
værktøj, hvor nogen har talt pixels, andre har snakket priser, en nogen
har snakket om at kameraet skulle være lille og let.

Jeg har slået til lyd for at det ikke er væsentligt at det er lille og
let, hvis man skal krumme fingrene sammen for at holde på det. Ergonomi
er vigtigt, og det har du nu erfaret. Hvis du fra starten hvavde vist
det, havde du nok prøvet flere forskellige muligheder.

Jeg kan råde dig med følgende: tag kun de gode billeder. Det reducerer
sikkert de 4000 til under 1000 pr måned. Sørg for at lave strækøvelser
med underarmemen. Undgå træk og afkøling. Og anskaf evt en PowerBall,
der er et fremragende genoptrænings grej.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-05 13:19

Lars Clausen wrote:

> Det måtte jo gå galt. 4000 billeder i løbet af den første måned
> med mit 350D har nu givet mig ondt i venstre håndled.

Det kaldes en knipser-skade...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 31-12-05 17:58

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse
Det måtte jo gå galt. 4000 billeder i løbet af den første måned
med mit 350D har nu givet mig ondt i venstre håndled.

Det tror fanden, apparatet er jo konstrueret til højrehåndede

Godt nytår

Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-12-05 20:35

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror fanden, apparatet er jo konstrueret til højrehåndede
>
> Godt nytår

Det kan måske også forklare de 4000 uskarpe billeder af en fladmast næse

Og godt nytår til jer alle

--
Jesper Nielsen
aka