Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan kalibrerer I jeres skærm ?
Fra : Kenneth

Dato : 30-12-05 10:56

Jeg har nu flere gange oplevet at farverne på fotohandlerens papir billeder
ikke stemmer rigtigt godt overend med hvad jeg ser på min skærm, og er
derfor nået frem til at problemet må ligge i at jeg kun har benyttet adobe
Gamma til at justere min skærm.
Hvad bruger I ? Virker det, eller er det kun flueknepperri?

I PC Planet nr. 1 2006 skriver de lidt om "Pantone Colorplus" til 885 kr
Er der nogen som kender den/ har erfaringer med den ?
Hvor kan den købes I DK? - jeg kan slet ikke finde den på nettet fra
danmark.

Godt nytår
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-05 11:14

In article <43b50416$0$47054$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kenneth wrote:
> [...]
> Er der nogen som kender den/ har erfaringer med den ?
> Hvor kan den købes I DK? - jeg kan slet ikke finde den på nettet fra

Jeg har en spyder 2. Købt her: http://shop.colourconfidence.com/
UKP 59.53 / EUR 85.00 (+ VAT)

Jeg er godt tilfreds. Det ser dog ud til at være en anden sensor med
ColorPlus, men jeg vil tro at det er et udemærket produkt.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 30-12-05 11:31

Kenneth wrote:
> [...]
> Gamma til at justere min skærm.
> Hvad bruger I ? Virker det, eller er det kun flueknepperri?

Der er lige et par faldgruber selvom man har kalibreret sin monitor.
1) Det er ikke sikkert, at fotohandleren fremkalder billederne uden selv
at pille ved lys, kontrast og hvidbalancen. Det skal man ofte selv
anmode om at deaktivere.
2) Og når så det er gjort, er det bedst hvis man ved hvilket farverum
fotohandleren bruger (eg. Adobe 1998), og aflevere sine JPEGs gemt i
denne ICC profil.

Mvh Thomas Jørgensen.

Fra : AS

Dato : 30-12-05 14:24

Værd at læse først og overveje ønske, behov og finanser bagefter:
http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

Den nævnte colourconfidence butik kan jeg også anbefale.

Jeg har valgt Monaco Optix XR Pro

Fra : Thomas Clausen

Dato : 30-12-05 15:10

AS wrote:
> [...]
> http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm
>
> Den nævnte colourconfidence butik kan jeg også anbefale.

Det samme her - fandt at Monaco Optix XR Pro var et bedre valg end (den
mere populœre) spyder efter at have prøvet begge igennem et stykke tid.

Jeg vil i øvrigt også tilslutte mig det Thomas Jørgensen skrev om, at en
kalibreret skœrm først for alvor giver mening hvis du har en
colorprofile for den printer (din egen, fotohandlerens, ...) som dine
billeder skal skrives ud på, og hvis du sikrer dig at driver/fotohandler
ikke piller ved billedet i processen. Blev morderligt snydt på den front
af min "kœre" HP printerdriver, der "pillede"....

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 30-12-05 14:56

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> [...]
> Er der nogen som kender den/ har erfaringer med den ?
> Hvor kan den købes I DK? - jeg kan slet ikke finde den på nettet fra

Hej Kenneth

Jeg er bange for, at du ikke får løst lige netop dét problem ved at
kalibrere din skærm. Det har groft sagt kun indflydelse på, hvordan netop
din skærm viser billedet. Har dine modtagere ikke kalibreret tilsvarende,
skyder du stadig lidt i blinde. Det er MEGET vigtigt, at du afleverer dine
billeder med en farveprofil. Ellers har modtageren ikke en jordisk chance
for at gætte, hvordan billedet så ud på din skærm. Prøv i første omgang at
snak med din fotohandler om, hvilken han foretrækker. Kan han ikke svare
dig, så prøv sRGB. Det er ganske vist ikke det bedste til tryk og print. Men
det er stadig det mest almindelige, og formentlig det, de fleste
fotohandlere justerer efter.

Johan

Fra : Kenneth

Dato : 30-12-05 21:17

> [...]
> dig, så prøv sRGB. Det er ganske vist ikke det bedste til tryk og print.
> Men det er stadig det mest almindelige, og formentlig det, de fleste

Tak for Jeres input, jeg skal se at få mig en snak med den lokale fotomand
om hvilken farveprofil hak skal bruge
Men er der ikke allerede en farveprofil sammen med billedet når jeg har
justeret det i P-CS2 eller APE 3/4 og gemt det som .jpeg fil?

/Kenneth

Fra : AS

Dato : 30-12-05 22:28

> Tak for Jeres input, jeg skal se at få mig en snak med den lokale fotomand
> om hvilken farveprofil hak skal bruge

God ide. Hvis han ikke aner, hvad du spørger om, så skal du helst gå noget
andet sted

> Men er der ikke allerede en farveprofil sammen med billedet når jeg har
> justeret det i P-CS2 eller APE 3/4 og gemt det som .jpeg fil?

Ja, i hvert fald tit. (Her skal man læse lidt.)
Sagen er, om den bruges rigtigt, specielt, hvis der er Adobe RGB.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 30-12-05 23:14

> Men er der ikke allerede en farveprofil sammen med billedet når jeg har
> justeret det i P-CS2 eller APE 3/4 og gemt det som .jpeg fil?

Ikke nødvendigvis. Men du kan (bør) sætte Photoshop op, så du vælger en
foretrukken farveprofil (under farveindstillinger). Markér at du vil spørges
i tilfælde af konfliktende eller manglende farveprofil. Der er ikke så meget
idé i at vedhæfte en farveprofil som det sidste, inden filen gemmes.

Johan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-12-05 09:30

In article <43b595ac$0$46998$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Kenneth wrote:
> [...]
> Men er der ikke allerede en farveprofil sammen med billedet når jeg har
> justeret det i P-CS2 eller APE 3/4 og gemt det som .jpeg fil?

Den farveprofil der ligger i et billede er bare et navn på en profil
som jeg har forstået det. Hvis udstyret i den anden ende ikke kender den,
så antager den bare det er sRGB.

Du skal lave en "convert to profile" inden du sender ind. Dvs du skal
ændre på de enkelte pixelværdier så de bliver anderledes end på dit skærm,
netop for at korrigere for skærmens og printerens forskelle.