Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ugens tip!
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-12-05 11:14

Hej

Din lysmåler ved ikke at hvad det er i dit motiv som du mener er det
væsentlige, så når du fotograferer motiver med meget sne, så vil kameraets
lysmåler "se" en masse lys og blænde voldsomt ned, derfor kan det ende med
at sneen bliver grå og det egentlige motiv blive gengivet som en mørk
silhuet. Derfor må du kompensere.
Prøv dig frem, men mit bud er + ½ - 1½ blænde.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-12-05 13:52

Langgaard Bærbar skrev:
> [...]
> silhuet. Derfor må du kompensere.
> Prøv dig frem, men mit bud er + ½ - 1½ blænde.

Man kunne også sige det således:
Lysmåleren er kalibreret til et 12-18% gråkort.
Derfor tror den at sneen er et gråkort, der får meget lys.
Den ved ikke at det er noget meget lyst i "normal" belysning.

Prøvede for et par dage siden og 1/1 bl. passede på en prik, men
det vil afhænge af hvor meget sneen udgør af motivet og hvor stort et
område, der måles på.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-12-05 14:07

> [...]
>
> Prøvede for et par dage siden og 1/1 bl. passede på en prik, men
> det vil afhænge af hvor meget sneen udgør af motivet og hvor stort et

Hej

Du har også fuldstændig ret!

Nu er mine tip ikke til dem der bruger gråkort, eller for den sags skyld ved
hvad det er. Dem der har styr på lysmålingen og kender lysmålerens "fælder",
klarer nok at få et veleksponeret billede.
Tippene er mest til dem der lige er startet med at fotografere, og ikke
forstår hvorfor billederne bliver som de gør, på trods af dyrt udstyr og
gode intentioner.