Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål vedr. billedskarphed (Panasonic ~
Fra : Jake

Dato : 28-12-05 21:48

Hejsa

Er lige blevet indehaver af et Panasonic LUMIX FZ30 digital kamera.

Men må sige, at jeg ikke er vildt imponeret af billedskarpheden.

Det skyldes uden tvivl mine manglende evner som fotograf. Er total
nybegynder. Så jeg tænkte at nogle af eksperterne herinde måske kunne
fortælle mig hvorfor de billeder jeg har taget er uskarpe. Hvis objektet som
jeg har taget et billede af er i bevægelse er det ligesom bevægelsen bliver
"smøret" ud...

Hvilke indstillinger skal jeg justere?

Tak på forhånd..

Fra : E.M.

Dato : 28-12-05 22:14

"Jake" <nospam@yabadabadoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortælle mig hvorfor de billeder jeg har taget er uskarpe. Hvis objektet
> som jeg har taget et billede af er i bevægelse er det ligesom bevægelsen

Det lyder som om du bruger for lang lukkertid, til objekter i bevægelse skal
du i hvert fald op over 1/250 sek. gerne endnu højere, du kan også vælge en
forholdsvis lav lukkertid, og så følge objektet med kameraet, så bliver
baggrunden sløret, det giver en fornemmelse af at objektet er i bevægelse.
En god ide ville være at gå ned på biblioteket og låne et par bøger om
emnet, det kan du lære en masse af.

Mvh. E.M.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-05 00:28

Jake skrev følgende på usenet:
> Hvilke indstillinger skal jeg justere?
> Tak på forhånd..

Det er bevægelses-uskarphed.

Hvis du bruger alle 12x zoom så er du oppe på noget der svarer til 320 mm
tele - og det kræver rimelig hurtige lukkertider - især når motivet bevæger
sig.

Hvis motivet står stille, så hjælper den indbyggede IS meget - men ikke med
motiver i bevægelse.

Du kan prøve at øge lukkerhastiheden ved at hæve ISO - det kan give lidt
andre problemer med støj.

Du kan også bruge større blænde (lavere tal) - så kan du også hæve
lukkerhastigheden samtidig.

Du kan også finde et sted med bedre lys - det vil også give mulighed for
højere lukkertid....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jette

Dato : 31-12-05 01:27

Hej
Har set dit spørgsmål - og vil gerne spørge dig om, hvad erfaringer du har
gjort med dit nye kamera. Jeg har tænkt meget på at købe sådan et, så det
ville være rart med lidt oplysninger om det. Hvor har du købt dit og hvad
kostede det? Jeg har set mange forskellige priser på nettet. Jeg overvejer
om jeg skal købe over nettet eller måske hellere i en forretning.

Håber du vil svare med lidt gode råd.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jette