Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digi-SLR: optik, zoom,... ?
Fra : Per Olesen

Dato : 26-12-05 14:42

Hej,

Jeg overvejer at anskaffe mig et Canon EOS 350D og har et par spørgsmål
i den forbindelse. Kameraet et mit første digitale SLR (første SLR i det
hele taget), så måske vil dette indlæg bære lidt præg af min manglende
viden på området. Håber i kan hjælpe mig.

Objektiv:
Det sælges enten som rent kamerahus uden objektiv, eller som "kit" med
et objektiv. I den forbindelse nævnes "EF-S 17-85mm IS USM" som et godt
objektiv. En anmeldelse på dpreview.com nævner, at det normale "kit"
objektiv 18-55mm er skidt ved "telephoto med lav aperture" (hvad det så
betyder?). Hmm, betyder "USM" at det har indbygget billedstabilisator i
objektivet, hvilket de andre ikke har? Og er det pengene værd at vælge
det dyre objektiv, fremfor det noget billigere 18-55mm uden USM?

Iøvrigt er der et andet kit til salg, hvor man får 2 objektiver med: et
18-55mm og et 55-200mm. Hmm, svært at vide hvad man har brug for her,
når man aldrig har fotograferet med andet end kompakte kameraer før.

Zoom:
Jeg er vant til - fra de kompakte digikameraer - at se på hvor meget
optisk zoom de har. Det kan jeg ikke se så meget om på dette kamera. Jeg
regner med, at det er fordi det afhænger af hvilket objektiv man køber -
er det korrekt? Og hvor meget optisk zoom har et 18-55mm så, ift. eks.
17-85mm objektivet?

Digitalt SLR:
Er der nogen, der har et par gode links til gode forklaringer af
forskellen (i virkemåde) på et kompakt digikamera (såsom eksempelvis mit
nuværende Canon powershot S45) og et digitalt SLR kamera. Jeg er lidt
blank på området, som i forstår.

Håber i kan hjælpe mig lidt. Der synes at være store prisforskellige
ift. hvilken objektivpakke jeg medkøber.

mvh, Per

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-12-05 15:27

Objektiv:
> [...]
> objektivet, hvilket de andre ikke har? Og er det pengene værd at vælge
> det dyre objektiv, fremfor det noget billigere 18-55mm uden USM?

Når du er nybegynder i SLR, vil jeg helt klart anbefale dig at starte med
kit objektivet, så stor er forskellen heller ikke med og uden et objektiv.

> Iøvrigt er der et andet kit til salg, hvor man får 2 objektiver med: et
> 18-55mm og et 55-200mm. Hmm, svært at vide hvad man har brug for her,
> når man aldrig har fotograferet med andet end kompakte kameraer før.

Des større objektiv des tættere kan du komme på det fotografere, hvis ikke
prisen er så stor, vil jeg mene det er et godt sted og starte.

> [...]
> regner med, at det er fordi det afhænger af hvilket objektiv man køber -
> er det korrekt? Og hvor meget optisk zoom har et 18-55mm så, ift. eks.

Ud fra den kompakte måde og skrive det på, er et 18-55 = ca 3 gange optisk
zoom ( 55/18 ) og det der 17-85 5 gange optisk zoom

> [...]
> forskellen (i virkemåde) på et kompakt digikamera (såsom eksempelvis mit
> nuværende Canon powershot S45) og et digitalt SLR kamera. Jeg er lidt

her er jeg blank, da jeg altid har fotograferet med SLR. Men hvorfor vil du
ha et Canon, så vidt jeg kan se, laver Minolta også DSLR, og som er
væsentlig billige end et Canon 350D. Det vigtigste er at du skal analysere
dine behov nu og i fremtiden, du køber jo heller en Ferrari, hvis du skal
bruge en familievogn *s*

mvh, Per

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-12-05 16:25

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Når du er nybegynder i SLR, vil jeg helt klart anbefale dig at starte med
> kit objektivet, så stor er forskellen heller ikke med og uden et objektiv.

Øhhh ....
Det mener du formodentlig ikke

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-05 18:52

Mogens Hansen wrote:
> Øhhh ....
> Det mener du formodentlig ikke

nej det er gør nok en meget stor forskel

Men han mente jo nok at der ikke er så stor forskel på prisen.

Jan

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-12-05 23:42

> Øhhh ....
> Det mener du formodentlig ikke

Ja altså prisforskellen *s*

Venlig hilsen

Per

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-12-05 16:25

"Per Olesen" <polesen@nordija.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hmm, betyder "USM" at det har indbygget billedstabilisator i objektivet,
> hvilket de andre ikke har?

Nej.
IS (Image Stabiliser) betyder betyder billedstabilisator.
USM betyder UltraSonic Motor, hvilket typisk betyder at objektivet fokuserer
rimeligt hurtigt.

[8<8<8<]
> Håber i kan hjælpe mig lidt. Der synes at være store prisforskellige ift.
> hvilken objektivpakke jeg medkøber.

Ja, objektiver kan nemt blive dyrere end kamerahuset.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 26-12-05 17:56

> [...]
> hele taget), så måske vil dette indlæg bære lidt præg af min manglende
> viden på området. Håber i kan hjælpe mig.

Canon er da et godt valg

> Iøvrigt er der et andet kit til salg, hvor man får 2 objektiver med: et
> 18-55mm og et 55-200mm. Hmm, svært at vide hvad man har brug for her, når
> man aldrig har fotograferet med andet end kompakte kameraer før.

Kit optikken tegner ganske fint til de fleste billeder 17-85mm er dog bedre,
og så har den et størrere zoom område og IS "billedstabilisering"

> [...]
> forskellen (i virkemåde) på et kompakt digikamera (såsom eksempelvis mit
> nuværende Canon powershot S45) og et digitalt SLR kamera. Jeg er lidt

Et kompakt kamere kigger du i en plastic søger ved siden af optikken, eller
på en skærm. Ved et SLR - DSLR kigger du ud gennem optikker og ser således
det samme billede udsnit som kameraet. Du kan få forskellige optikker og
andet tilbehør som du ikke kan få til compact kameraer.

Men ellers gå på biblioteket og lån nogle politikkens fotobøger skrevet af
Thomas Nykrog der står meget forklaret på en god måde. Der er vist 4 bind.
Det kunne måske være en fordel at læse den der omhandler udstyr før du
vælger om du skal have et DSLR. Hvilket mærke du vælger er sådanset lige
gyldigt, de kan alle tage gode billeder.

Fra : P.K.

Dato : 26-12-05 18:43

"Per Olesen" <polesen@nordija.com> skrev i melding
> [...]
> blank på området, som i forstår.
>
> Håber i kan hjælpe mig lidt. Der synes at være store prisforskellige ift.

Jeg kjøpte Canon 350D med 18-55mm kit objektivet, men fikk fort lyst på et
bedre objektiv. Jeg leste om andres erfaringer o.s.v. med 17-85mm
objektivet, og vurderte en stund for og mot, for det koster jo noen kroner.
Det ble til at jeg kjøpte det, og har ikke angret et sekund. Jeg synes at
det er mye bedre enn kit-objektivet. Det har bedre og hurtigere autofokus og
er også bedre på manuell fokus, det har større vidvinkel og større tele, og
bildestabilisatoren virker utrolig bra. Jeg kan faktisk ta skarpe bilder
uten stativ, ned til ca. 1/10 sekund. Jeg vil absolutt anbefale det!
(Jeg går nå og vurderer å også kjøpe meg en Canon EF-S 10-22mm vidvinkel...)

PK

Fra : Jakob

Dato : 26-12-05 20:17

In article <43aff31a$0$38640$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
polesen@nordija.com says...

> Iøvrigt er der et andet kit til salg, hvor man får 2 objektiver med: et
> 18-55mm og et 55-200mm. Hmm, svært at vide hvad man har brug for her,
> når man aldrig har fotograferet med andet end kompakte kameraer før.

Hvor meget giver du for kitobjektivet i forhold til bare at købe et hus
?

Det er lidt svært at rådgive omkring. Det kan jo være at et kitobjektiv
kan opfylde dine behov men de fleste vil skifte til et bedre før eller
siden.

Du kan også vælge blot at købe huset og så et løst objektiv. Foruden de
allerede nævnte kan du vælge nogle af de andre mærker som sigma og
tamron de laver begge rigtigt gode objektiver der kan bruges som et
meget bedre alternativ til kitobjektivet.

Muligheder kunne være

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=232&sort=7
&cat=37&page=2

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=283&sort=7
&cat=37&page=2

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=241&sort=7
&cat=43&page=1

En ven af mig har købt den første som erstatning for det kitobjektiv du
nævner og er ret begejstret.

Jeg har selv købt et D50 med det gode kitobjektiv fra D70 som er et godt
mellemklasseobjektiv men jeg overvejer allerede om jeg skulle have valgt
et bedre, men du ved jo kun hvad der ville være rigtigt for dig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-12-05 20:57

Per Olesen wrote:

> Jeg overvejer at anskaffe mig et Canon EOS 350D og har et par spørgsmål
> i den forbindelse.

> Håber i kan hjælpe mig lidt. Der synes at være store prisforskellige
> ift. hvilken objektivpakke jeg medkøber.

Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 26-12-05 23:28

Per Olesen wrote:
> [...]
> objektivet, hvilket de andre ikke har? Og er det pengene værd at vælge
> det dyre objektiv, fremfor det noget billigere 18-55mm uden USM?

USM er motores der bruges til at stille skarpt
IS er billedstabilisator

Hvad der er pengene værd er relativt, jeg har f.eks. flere objektiver
til omkring 10000 kr per styk. De er bedre end dem til 3000 kr, men om
de er så mange penge bedre er en personlig vurdering.

> Iøvrigt er der et andet kit til salg, hvor man får 2 objektiver med: et
> 18-55mm og et 55-200mm. Hmm, svært at vide hvad man har brug for her,
> når man aldrig har fotograferet med andet end kompakte kameraer før.

Sådan et sæt vil give dig flere muligheder, men ikke i nogen super
billedkvalitet.

> [...]
> regner med, at det er fordi det afhænger af hvilket objektiv man køber -
> er det korrekt? Og hvor meget optisk zoom har et 18-55mm så, ift. eks.

Det er den forkerte vej du regner, mm angivelsen er faktisk bedre en
gange zoom angivelse.
17 til 18 mm vil give cirka samme billede som et P&S kamera på mindst
zoom. Hvilken så betyder at et 17-85 mm vil svare nogelunde til et P&S
med 5 gange zoom.

Problemet kommer når du ser på en 55-200 mm, den er en 3.6 gange zoom,
men ved mest zoom vil svare til et P&S med omkring 11 gange zoom.

> [...]
> forskellen (i virkemåde) på et kompakt digikamera (såsom eksempelvis mit
> nuværende Canon powershot S45) og et digitalt SLR kamera. Jeg er lidt

En meget vigtig forskel er at du ikke kan se noget billede på skærmen,
før du har taget det. Der sidder et spejl og spærre.

En anden vigtig forskel er at SLR har bedre billedkvalitet ved lidt lys.

Hvis du sætter en blitz ovenpå et SLR (altså lade være at bruge den
indbyggede), så har du næsten ingen problemer med røde øjne.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-12-05 10:19

Per Olesen wrote:

> [...]
> forskellen (i virkemåde) på et kompakt digikamera (såsom eksempelvis
> mit nuværende Canon powershot S45) og et digitalt SLR kamera. Jeg er

Hvordan ved du så, at du vil have et SLR? Jeg mener, det må da være svært at
bestemme sig for noget, man ikke forstår hvad er?

> Håber i kan hjælpe mig lidt.

Meget gerne: Gå en tur på bibliotek eller til boghandel og anskaf en bog om
emnet - brug en eftermiddag eller en aften på bogen, og spring ud som en
lang mere kvalificeret køber.
Politikkens store bog om digitalfoto kan anbefales som en god basis.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.