Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Curves og Nikon dslr hænger det sammen med~
Fra : Jakob

Dato : 26-12-05 14:02

Jeg har tit set custom curves omtalt i forbindelse med D70 og D50 og går
ud fra at det er en måde at få kameraet til at behandle billederne
direkte ala curves i PS.

Jeg vil dog gerne høre lidt mere derom fra nogen der bruger det i
praksis. Hvilke fordele giver det og er det noget der kun kan bruges i
forbindelse med nikon capture, jeg synes at have opsnappet at dette
program bruges til at oploade curves med ??

--
Venlig hilsen

Jakob

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 26-12-05 23:13

Jakob wrote:
> [...]
> forbindelse med nikon capture, jeg synes at have opsnappet at dette
> program bruges til at oploade curves med ??

En kurve ændre mapningen fra raw data til jpg data, det betyder at man
kan ændre lys/kontrast afhængig af hvilken kurve man bruger og det er
korrekt at man skal bruge Capture til at uploaded kurverne til kameraet.
Der kan dog kun være en bruger kurve i kameraet af gangen.

Læs mere her (incl. eksempler):
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Fra : Jakob

Dato : 26-12-05 23:35

> Læs mere her (incl. eksempler):
> http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

OK tak for hjælpen det vil jeg kigge på

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-12-05 11:26

Jakob wrote:
> Jeg har tit set custom curves omtalt i forbindelse med D70 og D50 og
> går ud fra at det er en måde at få kameraet til at behandle billederne
> direkte ala curves i PS.

Præcis.

> [...]
> forbindelse med nikon capture, jeg synes at have opsnappet at dette
> program bruges til at oploade curves med ??

Fotograferer du i RAW, er det underordnet, men benytter du jpg, så kan du
lægge en ny kurve ind med dine egne preferencer i stedet for fabrikken.
Jeg fandt dette link nyttigt:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 28-12-05 00:20

In article <43b11755$0$8867$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Fotograferer du i RAW, er det underordnet,

Bruger både raw og jpeg. FOr det meste jpeg men synes til tider
efterbehandlingen er lidt for tung med min ældre pc og så springer jeg
på jpeg.

> men benytter du jpg, så kan du
> lægge en ny kurve ind med dine egne preferencer i stedet for fabrikken.

OK det vil sige at man skal finde eller konstruere en curve man finder
bedre en fabriksindstillingerne så. jeg vil se hvad jeg kan finde til
D50.

Er det kun lyset i de forskellige områder man ændrer eller kan det også
have inflydelse på farverne ? Det jeg mener er om man kan opnå effekter
alla de velvia filtre nogle bruger til photoshop ?

> Jeg fandt dette link nyttigt:
> http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Ok tak skal du have det vil jeg studere :0)

Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-12-05 18:52

Jakob wrote:

Måske kan du også få lidt info fra denne tråd på dpreview:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=16146799

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 28-12-05 19:55

In article <43b2d150$0$8775$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...
> Jakob wrote:
>
> Måske kan du også få lidt info fra denne tråd på dpreview:
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=16146799

Takker jeg kigger på det.

--
Venlig hilsen