Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fluorescerende
Fra : Leo Jørgensen

Dato : 26-12-05 00:37

Glædelig Jul

Jeg har fået et digital kamera i julegave, fint nok, men så skal jeg jo også
lige vide nogle ting.
der er forskellige hvidblance indstillinger.
Dagslys
Overskyet
Solnedgang
Kunstigt Lys
og så den jeg ikke lige ved hvad skal bruges til, nemlig Fluorecerende ??
Nogen som kan hjælpe med hvad det er for noget.

Hygsom
Leo

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 26-12-05 00:45

Det er lysstofrør.

Mvh
Freddy

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 26-12-05 20:24

> Det er lysstofrør.

Inkludere det så også sparepærer, syns nogle af dem ligner lysstofrør ?
syns god nok "kunstig lys" giver det beste billede, indendørs, ellers bliver
billedet meget rødt at se på.

Tak for info

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-12-05 20:56

"Leo Jørgensen" <leo@leo dot lir dot dk> wrote:

>Inkludere det så også sparepærer, syns nogle af dem ligner lysstofrør ?
>syns god nok "kunstig lys" giver det beste billede, indendørs, ellers bliver
>billedet meget rødt at se på.

Sparepærer er også lysstofrør.

Men hvilke farver de forskellige rørs fosfor giver er meget forskellige, og der
er mange huller i spektret - altså mildt sagt en umulig opgave altid at ramme en
brugbar hvidballance.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : John Larsson

Dato : 26-12-05 20:45

"Leo J¯rgensen" <leo@leo dot lir dot dk> writes:
>Inkludere det så også sparepærer, syns nogle af dem ligner lysstofrør ?

Ja, sparepærer _er_ lysstofrør i komprimeret form, men
hvidbalanceindstillingen "flouroscent" er totalt meningsløs og ubrugelig,
med mindre man ved præcist hvad for en farvetemperatur der menes. Der
findes nemlig lysstofrør i en mængde forskellige farvetemperaturer og selv
om sparepærerne nok som regel er mere standardiseret mht
farvetemperaturen, vil jeg anbefale indstillingen "auto", hvis kameraet
altså ikke tillader at man kalibrerer hvidbalancen for det aktuelle lys!

John