Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektivet dugger.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-12-05 13:29

Hej i gruppen.

Er der nogen der kender et råd til, hvordan man undgår dug på objektivet,
jeg tænker på nå jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at mn

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-12-05 13:36

Kom til at sende indlægget for tidligt, sorry. Så jeg skriver lige
spørgsmålet færdigt

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på email.

Fra : Nils Boesgaard

Dato : 25-12-05 17:47

Ja, men kun med et UV filter foran.
Du tager ganske almindeligt barberskum, ganske lidt på en finger og gnider
uvfilteret og tørre efter med en blød klud.
Nils Boesgaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-05 12:46

"Nils Boesgaard" <ejby-elektronik@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men kun med et UV filter foran.
> Du tager ganske almindeligt barberskum, ganske lidt på en finger og gnider
> uvfilteret og tørre efter med en blød klud.
> Nils Boesgaard

Hej Nils.

Jeg skrev at jeg ikke har noget UV filter, men ellers tak for rådet, har
ikke hørt det med barberskum før.

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-12-05 12:56

Jørgen Nielsen skrev:
> "Nils Boesgaard" <ejby-elektronik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Nils.
>
> Jeg skrev at jeg ikke har noget UV filter, men ellers tak for rådet, har
> ikke hørt det med barberskum før.

Når du får skæg lærer du det, når du skal barberes efter at have
været i bad.
Sulfosæbeopløsning (opvaskemiddel) på styrthjelmens visir er et gammelt
mc-fif mod dug.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra :    ab©

Dato : 26-12-05 18:24

> Sulfosæbeopløsning (opvaskemiddel) på styrthjelmens visir er et gammelt
> mc-fif mod dug.

Det var nu ikke en løsning, jeg kunne drømme om at udsætte noget som helst
fotoudstyr for - tror at den slags indeholder mange "sjove" kemikalier, som
ingen aner virkningen af.

- Objektivets overflade skulle jo nødigt komme til at ligne et
styrthjelmsvisir

ab (-c:)

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-12-05 20:19

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i melding
> Kom til at sende indlægget for tidligt, sorry. Så jeg skriver lige
> spørgsmålet færdigt

Problemet med dugg på overflater er når kalde overflater kommer inn i varm
fuktig luft.
Dugging når man går fra varm inneluft til kald uteluft er et lite problem.
Den andre veien er det et STORT problem.
Man kan ikke hindre dugging. Man kan redusere tiden dugging pågår ved å
holde kameraet varmt hele tiden.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-05 12:49

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den andre veien er det et STORT problem.
> Man kan ikke hindre dugging. Man kan redusere tiden dugging pågår ved å

Hej Asle.

Jeg skal ikke gå inde fra og ud eller omvendt, jeg skal tage billeder af
fyrværkeri, uden for, og når jeg har stået ude et stykke tid, dugger glaset.

Fra : Christian Cederberg

Dato : 27-12-05 01:36

On Mon, 26 Dec 2005 12:48:49 +0100, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> wrote:

>Jeg skal ikke gå inde fra og ud eller omvendt, jeg skal tage billeder af
>fyrværkeri, uden for, og når jeg har stået ude et stykke tid, dugger glaset.

Det fatter jeg ikke. Jeg har fotograferet i -35 grader i Kina og altid
kun haft problemer med dug, når jeg tog kameraet udefra og ind.

Men ellers er svaret på dit problem at lægge kameraet udenfor
kl.13.00, så er det akklimatiseret, når du vil fotografere fyrværkeri
kl.24.00.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min hjemmeside med foto af damptog: http://www.damplokomotiv.dk/
For mig endte udviklingen hos DSB d. 30.maj 1970.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-12-05 19:40

> [...]
> jeg tænker på nå jeg skal fotografere nytårsaften, sidste år duggede det
> meget, det vil jeg godt undgå. Jeg ved at mn

Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der kan
kun komme dug på det, hvis det er koldt!

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-05 00:20

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Et godt råd må være at holde kamera/objektiv så varmt som muligt, der
> kan kun komme dug på det, hvis det er koldt!

Det er ikke korrekt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Brian Lund

Dato : 26-12-05 01:33

> Det er ikke korrekt.

Koldt i forhold til den fugtige luft...

Brian

Fra : Henrik Olesen

Dato : 26-12-05 11:23

Når du kommer udfra med dit kamera, så tag en alm. affaldspose samt en
poselukker med. Lige inden du går ind, så putter du kameraet i posen -
klemmer det meste luft ud og lukker posen. Herefter går du ind og lader
kameraet varme op, mens det ligger i posen. Efter et stykke tid, når du
fornemmer, at kameraet har fået stuetemp. åbner du posen og undgår dug og
kondens - også inde i mekanikken!!!

Jeg bruger engang imellem en stor sort affaldspose, når jeg har været ude på
fototur i naturen en kold dag. Så kommer hele fototasken ned i posen og får
lov at blive varmet op i stue temp i en times tid. Herefter ingen problemer
med dug og kondens.

Mvh. HO

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-05 12:51

"Henrik Olesen" <heo@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på fototur i naturen en kold dag. Så kommer hele fototasken ned i posen og
> får lov at blive varmet op i stue temp i en times tid. Herefter ingen

Hej Brian.

Jeg skal stå ude hele tiden, og det er der det dugger, men jeg vil da
benytte dit råd, når jeg er færdig med at fotografere

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-05 12:57

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Koldt i forhold til den fugtige luft...
>

> Brian

Kold i forhold til den varme luft, eller omvendt

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-12-05 13:02

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Koldt i forhold til den fugtige luft...

Dug opstår, når koldt glas møder varmere luft (som har en større, absolut
luftfugtighed). Pointen er derfor at have sit udstyr ved samme temperatur
som omgivelserne. Er man ude om vinteren, skal kamera og objektiv tempereres
til den omgivende kolde luft for at undgå dug. Er man inden døre i varme,
skal man ikke tage et koldt kamera frem.

Som andre har nævnt, er det en god idé at pakke sit udstyr ind i en lufttæt
plastpose, når man udsætter udstyret for et stort temperaturskift fra kolde
til varme omgivelser. Derved afsættes duggen på plastikposen i stedet for i
kamera og på objektiv indtil udstyret har fået samme temperatur som
omgivelserne.

Fra : John Larsson

Dato : 27-12-05 08:54

Christian Cederberg <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> writes:

>glaset.
>
>Det fatter jeg ikke. Jeg har fotograferet i -35 grader i Kina og altid
>kun haft problemer med dug, når jeg tog kameraet udefra og ind

Hvis man har en glaslinse yderst i objektivet kan det nemt ske lige som på
bilruder, men coatning og en beskyttende gummiblænde formindsker risikoen.
Problemet har mere med aktuel temperatur og dugpunktt at gøre end med
temperaturen alene. I stille vejr skal man passe på med at ens
udåndningsluft ikke kommer for tæt på apparat og objektivt; det er
virkelig et problem!

John