Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er priserne hvis man sælger et billed~
Fra : Magnus

Dato : 19-12-05 17:50

Jeg fotografere en masse ved sports begivenheder osv. og ligger derefter
mine billeder på nettet.

Nu er jeg så blevet kontaktet flere gange af folk som vil købe et billed
eller to i orginal opløsningen på 8 mio. pixles.
Jeg vil ikke tillade at mine billeder bruges af andre kvit og frit men hvad
jeg skal jeg tage for sådan et billed... hvordan lilgger prisen får sådanne
billeder... hvad tager I andre?

Billederne er taget med et Canon 20D.

/Magnus

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 19:42

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil ikke tillade at mine billeder bruges af andre kvit og frit men
> hvad jeg skal jeg tage for sådan et billed... hvordan lilgger prisen får

Hvis du vil have kontrol over, hvad folk bruger billederne til, skal du ikke
sælge 8 megapixels billeder. De svarer til negativet, og dem vil de færreste
fotografer af med (også selvom man kan kopiere "negativet" uendeligt i den
digitale verden).

Vil du sælge digitale billeder, så lad være med at sende billeder større end
800 pixels på den lange led. I den størrelse er det begrænset, hvad man kan
(mis)bruge billederne til.

_Hvis_ du absolut vil sælge 8 megapixel-billeder, så gør dig selv den
tjeneste at vedlægge helt klare retningslinier for, hvad billedet må bruges
til ang. reproduktion, offentliggørelse, manipulation osv.

Men tilbage til dit spørgsmål Hvis jeg skulle sælge et højopløseligt
foto (som hverken måtte offentliggøres, manipuleres eller på anden måde
bearbejdes eller udstilles) ville jeg tage 700 kr for det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-05 20:58

Magnus wrote:

> [...]
> jeg skal jeg tage for sådan et billed... hvordan lilgger prisen får sådanne

Når du sælger et billede, så sørg altid for, at der er en præcis aftale
om, hvad billedet må bruges til, og at betalingen kun dækker for den
aftalte brug.

Prisen må du fastsætte efter anvendelsen, du skal selvfølgelig ha' en
højere betaling, hvis Ekstra Bladet vil trykke et af dine billeder, end
hvis en privat fodboldfan bare vil købe en kopi til privat brug.

Tag et kik på flg. side: http://home.tiscali.dk/valkyrie - på den er der
links til flere on-line fotogallerier som sælger deres billeder via
internettet, du kan studere deres priser og vilkår.

> Billederne er taget med et Canon 20D.

Det er ligegyldigt hvilket kamera billederne er taget med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : borch-rathleff@stofa~

Dato : 19-12-05 21:08

Hej Magnus.

De 700kr per billede som jacob nævner er for meget, når rettighederne
ikke sælges med.
Jeg har flere gange været ude og fotografere for diverse
sportsklubber, hvor deltagerne så efterfølgende kan købe billederne
digitalt eller i størrelsen 20x30cm. Hvis jeg tog 700kr i en tid hvor
næsten alle en enhver har et digitalt kamera, tror jeg aldrig at jeg
ville sælge nogle billeder.

Min erfaring siger mig at salget er størst, ved en billedpris omkring
100-150kr for et 20x30cm print. Det er den pris som de fleste
sportsdeltagere kan nikke genkendende til. Man skal også her tænke
på at, der ved et sportsarangement, sikkert bliver taget mange
billeder. Hvis vi siger at der er et deltagerantal på 200mennesker,
(f.eks. cykelløb), og der bliver solgt billeder til mellem 5 og 10% af
deltagerne, vil det stadig betyde en omsætning på mellem 1500 og
3000kr for de par timer det tager, (hvilket efter min mening stadig er
en fin timeløn). Hvis prisen på billedet bliver 700kr, vil det betyde
en omsætning på mellem 7000 og 14.000kr for et par timers foto.

Hvis billedfilen skal sælges med, diverse rettigheder til, er prisen
selvfølgelig en helt anden.

Men som hovedregel, så sæt vandmærke eller andet på billederne, og
lad være med at vis dem i større format end 6-800px, når de skal på
nettet og vises (her skal folk jo helst blive sulte efter at se det i
stort format. Folk er hurtige til at trykke "gem billede som)

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 00:09

On Mon, 19 Dec 2005 17:49:35 +0100, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk>
wrote:

> [...]
>jeg skal jeg tage for sådan et billed... hvordan lilgger prisen får sådanne

Hej Magnus

www.racePhoto.dk har jeg en del billeder af rallybiler. De er med
vilje lagt i størrelsen 480 x 360 med et (c)-"nag" i bunden. Disse
billeder bruges en del på websites af deltagerne i den opløsning. Det
har jeg intet i mod. Af og til kommer der en henvendelse, hvor nogen vil
købe et billede eller flere. Jeg aftaler at maile dem billederne til en
pris af ca. 20-30 kr/stk (afhængig af antal) De får så billederne i 4MP
uden "nag". ( Er der mange, (10+) og de skal have dem på en cd-rom, som
skal tilsendes dem betaler de mellem 150-200 for en cd incl porto (i
DK).

Nogle få gange har man udbedt sig færdige print, og der tager jeg ca
75-100,-/stk i A4. En enkelt ville i efteråret gerne have i A3-print, og
der har jeg forlangt 250,- incl porto til Tyskland (*)

De beløb der betales includerer køberens fri ret til at bruge billederne
til hvad han måtte ønske. Der har aldrig været nogen der har brokket sig
over prisen, hvilket indikerer at det måske har været for billigt. Det
har da også været tilsætning at køre til alle de løb, men hva... det er
jo også lidt interessant..:)

(*) Mit gamle kamera kunne ikke klare mere end 4MP, og det var "lige til
øllet", at det kunne bruges til A3-print efter beskæring. Jeg har derfor
købt et 350D (2 stk. faktisk - læs evt de sidste indlæg i "Jeg er så
flink"..:( )

Dette kamera kan jo også klare 8MP, og det sætter nogle andre grænser,
for hvor store printene kan blive. Jeg forestiller mig, at den dag
_billedet_ kommer i kassen, og det er en (lille) medvirkende årsag til
at en rallykører kan få en bedre sponsoraftale i hus, fordi en plakat
med mit foto solgte ideen, ja så bliver jeg rig..:)

--
Venlig hilsen / Best regards Thore Sorensen
DK-2700 Bronshoj / DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-05 00:40

Thore wrote:

> [...]
> at en rallykører kan få en bedre sponsoraftale i hus, fordi en plakat
> med mit foto solgte ideen, ja så bliver jeg rig..:)

Hmm... der er ikke nogen der kan forbyde dig at drømme, men på den anden
side, så har jeg aldrig hørt om nogen som er blevet rig på den måde.

Indenfor sportsfotografi er der nogle få vellønnede stjerner, og i
tusindvis af håbefulde unge, der gerne står og fryser til en hel 1.
divisionskamp i december måned, i håb om at lave et par gode billeder,
som de kan sælge for et par hundrede kroner til den lokale avis.

Du/I skulle i stedet lave en hjemmeside, hvor I udbyder Jeres billeder
til salg, den vil heller ikke gøre Jer rige med et trylleslag, men hvis I
udbyder nogle gode billeder, og arbejder seriøst på projektet, så kan I
nok opbygge en lille gechæft, og alt efter hvilket prisniveau i vælger at
lægge Jer på, så skulle salget nok kunne financere indkøb af fotoudstyr
o.s.v.

Det vigtige er bare, at I holder omkostningerne til hjemmesiden og
webhotellet nede på et minimum, og fremstår som en seriøs leverandør,
hvis I skulle være så heldige, at nogle sportsmagasiner melder sig som
køber til et eller flere billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Magnus

Dato : 20-12-05 14:37

> [...]
> nok opbygge en lille gechæft, og alt efter hvilket prisniveau i vælger at
> lægge Jer på, så skulle salget nok kunne financere indkøb af fotoudstyr

Det er netop det jeg har med med billeder fra kampene i superligaen i
fodbold og det er dem som jeg gerne vil beskytte og lave nogle
retningslinier/priser/kvalitet osv. til folk som forespørger på billeder som
jeg kan henvise til så ikke jeg skal sidde og skrive det samme i en email
gang på gang.

Prisen skal være der for at folk ikke tror de kan få billeder gratis dvs.
kommer en privat person og vil have et billed så skal det være til at betale
mens kommer en avis eller andre medier så skal det være væsentligt dyrere
havde jeg tænkt mig så de kan få lov at betale lidt tilskud til diverse
fotoudstyr.

/Magnus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-05 15:40

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-12-05 22:35

> [...]

> billed eller to i orginal opløsningen på 8 mio. pixles.
> Jeg vil ikke tillade at mine billeder bruges af andre kvit og frit

Hvorfor ikke? Du lever vel ikke af at fotografere?

> men hvad jeg skal jeg tage for sådan et billed... hvordan lilgger
> prisen får sådanne billeder... hvad tager I andre?

Ingenting, hvis det er til private eller ikke-kommercielle organisationer
som f.eks. sportsklubber. Jeg er bare glad for, at nogle gider sætte pris på
mine billeder. Er der tale om kommercielle organisationer, forlanger jeg de
standardpriser, der er anbefalet af bl.a. pressefotografforbundet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : **** JENS ****

Dato : 22-12-05 18:48

Jens Bruun wrote:
> [...]
> nogle gider sætte pris på mine billeder. Er der tale om kommercielle
> organisationer, forlanger jeg de standardpriser, der er anbefalet af

Nu er der vel også grænser for hvad du kan få for et billede af nusle eller
nana107 kg.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 09:28

**** JENS **** wrote:

> Nu er der vel også grænser for hvad du kan få for et billede af nusle eller
> nana107 kg.

Ok, du har altså forsøgt dig ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 14:57

Ejvind Kruse wrote:

> Ok, du har altså forsøgt dig ?

de havde ingen skruer der kunne holde til det fede læs snøøft snøøft

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 15:25

**** JENS **** wrote:

> de havde ingen skruer der kunne holde til det fede læs snøøft snøøft

Nåh, det ligner da ellers noget godt betonslum det du bor i ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 18:20

Ejvind Kruse wrote:

> Nåh, det ligner da ellers noget godt betonslum det du bor i ?

var det dig der sov nede i legehuset forleden ???

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 21:05

**** JENS **** wrote:

> var det dig der sov nede i legehuset forleden ???

Ja da, det var da der jeg tog billedet.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 09:13

Ejvind Kruse wrote:

> Ja da, det var da der jeg tog billedet.

hvorfor flyttet du det helt ned til nr. 1 ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 10:17

**** JENS **** wrote:

> hvorfor flyttet du det helt ned til nr. 1 ?

Der var en ubehagelig type ud for nummer 41.

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 21:18

Ejvind Kruse wrote:

> Der var en ubehagelig type ud for nummer 41.

hvad skulle du da ved nr. 41 ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 25-12-05 09:02

**** JENS **** wrote:

> hvad skulle du da ved nr. 41 ?

Tjah, når Muhammed ikke vil komme til bjerget, så...

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 25-12-05 11:20

Ejvind Kruse wrote:

> Tjah, når Muhammed ikke vil komme til bjerget, så...

så du kender en jalla i nr 41 ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-12-05 11:18

**** JENS **** wrote:

> så du kender en jalla i nr 41 ?

Ja da ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 26-12-05 15:53

Ejvind Kruse wrote:

> Ja da ?

nana 107 kg med langt skedehår ???

Fra : Thomas J.

Dato : 22-12-05 22:38

Den Thu, 22 Dec 2005 18:48:29 +0100 sendte "**** JENS ****"
<postkasse@mailglobal.net> følgende røgsignaler:

>Nu er der vel også grænser for hvad du kan få for et billede af nusle eller
>nana107 kg.

Ja, flæsk er ikke i høj kurs for tiden........det er vist i omegnen af
7 kr. pr. kg.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-12-05 03:59

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:i37mq1998egcfeh112e1froa8ije513hsv@4ax.com...
> Den Thu, 22 Dec 2005 18:48:29 +0100 sendte "**** JENS ****"
> <postkasse@mailglobal.net> følgende røgsignaler:

> Ja, flæsk er ikke i høj kurs for tiden........det er vist i omegnen af
> 7 kr. pr. kg.

lol det passer da ikke. Det er jul og folk ædder flæsk i vildskab. *ggg*

Mvh. Brian

Fra : Thomas J.

Dato : 23-12-05 07:53

Den Fri, 23 Dec 2005 03:59:27 +0100 sendte "Brian Olesen"
<ingen-mail-tak@kein-post.dk> følgende røgsignaler:

>lol det passer da ikke. Det er jul og folk ædder flæsk i vildskab. *ggg*

Nu tænkte jeg på hvad landmanden fik....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-12-05 13:46

Hej Thomas

> Nu tænkte jeg på hvad landmanden fik....

Arh javel ja.
Men er Nana da en gris? lol

Mvh. Brian

Fra : Thomas J.

Dato : 23-12-05 14:32

Den Fri, 23 Dec 2005 13:45:56 +0100 sendte "Brian Olesen"
<ingen-mail-tak@kein-post.dk> følgende røgsignaler:

>Hej Thomas

>Arh javel ja.
>Men er Nana da en gris? lol

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke kender vedkommende....meeeen
lidt "gris" er man vel altid....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : **** JENS ****

Dato : 24-12-05 22:02

Brian Olesen wrote:
> Hej Thomas

> Arh javel ja.
> Men er Nana da en gris? lol
>
> Mvh. Brian

jæp, på 107 kg. med langt skedehår siger hun.

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-12-05 16:26

Hej

> jæp, på 107 kg. med langt skedehår siger hun.

Ahah men skedehår findes vist næppe.

Mvh. Brian

Fra : **** JENS ****

Dato : 26-12-05 04:39