Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AA batterier... godt eller skidt?
Fra : junk@xot.dk

Dato : 19-12-05 13:15

Hej

Overvejer lidt at købe et Canon PowerShot S2 IS, men kan se det
benytter sig af AA-batterier. Er dette godt eller skidt?

Kan man lade batterierne op mens de sidder i kameraet, eller skal man
have en ekstra lader med, når man er på ferie?

Mvh
Anders

Fra : Max

Dato : 19-12-05 13:20

Hej Anders

> Overvejer lidt at købe et Canon PowerShot S2 IS, men kan se det
> benytter sig af AA-batterier. Er dette godt eller skidt?

Jeg mener at det er en stor fordel at man overhovedet ikke
behøver at tænke på lader, men kan altid have friske batterier
i tasken uanset hvor man er.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-05 13:21

junk@xot.dk wrote:

> Overvejer lidt at købe et Canon PowerShot S2 IS, men kan se det
> benytter sig af AA-batterier. Er dette godt eller skidt?

Det er godt...

> Kan man lade batterierne op mens de sidder i kameraet, eller skal man
> have en ekstra lader med, når man er på ferie?

Køb en løs lader, de er ikke særligt dyre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 13:30

Opladelige AA batterier (NiMH) er udmærkede. Det afhænger af kamera typen om
du kan lade dem imens de sidder i kameraet eller ej. Spørg i butikken eller
find brugervejledningen på nettet (på Canon USA hjemmesiden kan man normalt
downloade engelske brugervejledninger til Canon kameraer)

Grunden til at så mange kameraer anvender særlige Li-Ion batterier er mest
af marketingsgrunde (så kan man sælge ekstra batterier til mere end 400 kr
som koster under 50 kr at producere), men også fordi Li-Ion fylder mindre og
vejer mindre end tilsvarende AA-NiMH celler.

Der går desuden forskellige rygter om at NiMH AA celler tager skade af at
blive klat ladet osv, men dette er nærmest aldrig et problem i praksis.

Så jeg vil mene at det er en fordel med AA batterier medmindre at en meget
kompakt størrelse på kameraet er kritisk.

--
Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : cr

Dato : 19-12-05 13:52

Jesper Juul Pedersen wrote:
> [...]
>
> Så jeg vil mene at det er en fordel med AA batterier medmindre at en meget
> kompakt størrelse på kameraet er kritisk.

Har købt ladere med 4 stk NiMh batterier til 68,00kr, hvilket var
billigere end 4 stk batterier solo det endda med 2300 mAh.
har haft dem over 1 år, de kører stadig som de skal.

cr

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-05 13:54

cr wrote:

> Har købt ladere med 4 stk NiMh batterier til 68,00kr, hvilket var
> billigere end 4 stk batterier solo det endda med 2300 mAh.
> har haft dem over 1 år, de kører stadig som de skal.

Ja... genopladelige batterier og ladere er blevet meget billige, og det
er sket uden at kvaliteten også er gået ned, så det virker lidt fjollet,
at lave en lang palaver ud af sådan et indkøb...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-12-05 14:15

cr wrote:

> Har købt ladere med 4 stk NiMh batterier til 68,00kr, hvilket var
> billigere end 4 stk batterier solo det endda med 2300 mAh.
> har haft dem over 1 år, de kører stadig som de skal.

Ja dyre er de ikke. Jeg vil nok anbefale en lader, der kan køre på både
230V og 12V. Så kan man lade i bilen, og har man børn er det en god ide
til diskman lommelygter og lignende.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 19-12-05 17:52

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> vejer mindre end tilsvarende AA-NiMH celler.

Du ved vist ikke helt hvad fordelene / ulemper ved li-ion og lipo batterier
er.
1, ja de er for dyre. Men de "rå" priser ligner nimh batterier hvis man
sammenligner hvor mange Wh de indeholder. så prisen skylder kamera
producentens logo / garanti.
2, du lader dem hurtigt op kontroleret da laderen er billigere at fremstille
i god kvalitet. Desvære kan man ikke lynlade dem som man kunne med nimh og
nicd. en li-ion / li-po opladning tager ca 90 minutter hvis det har været
helt drænet
3, de er lette
4, de har praktisk taget ingen selv afladning.
5, man kan lave dem i facong så pladsen i kameraet udnyttes maximalt.
6, ja de er lidt følsomme i forhold til nimh sådan rent fysisk så de hår
altid en plastcappe omkring for at beskytte dem.
7, de nyeste genrationer af li-po batterier er mere miljø venlige end nimh
batterier.
8, de tåler ikke total afladning. så bliver kapasiteten meget mindre.
9, de kan bryde i brand hvis de korssluttes. nøjagtigt som nimh og nicd
batterier. den lette vægt på li-ion / lipo batterier gør bare at de meget
hurtigere bliver så varme at de bryder i brand.

Jacob

Fra : Lars Clausen

Dato : 19-12-05 16:20

junk@xot.dk wrote:
> [...]
>
> Kan man lade batterierne op mens de sidder i kameraet, eller skal man
> have en ekstra lader med, når man er på ferie?

AA batterier giver en mange flere muligheder hvis noget går galt,
såsom lige at købe et sæt ugenopladelige som kan fås hvorsomhelst.
Til gengæld skal man så typisk rode med adskillige batterier som skal
sættes i på den rigtige måde, hvor dedikerede batterier typisk kun
kan isættes på én måde og der behøves kun ét. Jeg har også
bedre erfaringer med hensyn til ladetid med dedikerede batterier,
laderne er gerne små (350D'ens er ganske let og lille) og effektive.
Jeg var glad for at skifte fra 4xAA.

-Lars

Fra : jorgen k

Dato : 20-12-05 16:49

Lars Clausen wrote:

> [...]
> bedre erfaringer med hensyn til ladetid med dedikerede batterier,
> laderne er gerne små (350D'ens er ganske let og lille) og effektive.

Til gengæld er jeg glad for at jeg skiftede til 4xAA.
Har aldrig siden døjet at rende tør for strøm nogensteder.

Nu har jeg så kun én lader til samtlige batterie typer,
altså AAA, AA, C, D og 9Volts.
Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke gjorde det før.

Jørgen K.

Fra : John Larsson

Dato : 19-12-05 20:49

"Jacob" <bip@bop.dk> writes:

> [...]
>batterier. den lette vægt på li-ion / lipo batterier gør bare at de meget
>hurtigere bliver så varme at de bryder i brand.

Det er vel stadig sådan at litiumakkumulatorerne ikke kan oplades nær så
mange gange, mindre end halvdelen, men kapaciteten er jo tilgengæld større!

John

Fra : Jacob

Dato : 19-12-05 21:19

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel stadig sådan at litiumakkumulatorerne ikke kan oplades nær så
> mange gange, mindre end halvdelen, men kapaciteten er jo tilgengæld
> større!
>
> John

Det kommer meget an på hvordan man lader og aflader dem. aflader man dem
helt ibund holder de vel max 10 gange. aflader man dem 85 - 90 % så holder
de måske 150 gange. aflader man dem 70% så holder de måske 500 gange.
det er de sidste procenter der slider mest på cellerne.
Nu kender jeg mest til li-polymer batterierne. der er nogle forskelle på
li-ion og lipolymer men de er ikke overvældene.

Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-06 15:55

junk@xot.dk wrote in news:1134994479.977775.244970
@g44g2000cwa.googlegroups.com:

> Hej
>
> Overvejer lidt at købe et Canon PowerShot S2 IS, men kan se det
> benytter sig af AA-batterier. Er dette godt eller skidt?

Det er rigtig rigtig skidt IMHO.. De vejer og er en pest at have med at
gøre de AA-batterier. Aldrig om jeg vil eje et cam igen med AA som jeg
havde engang.

Overvej et Panasonic Lumix DMC-FZ5 - har hurtigere autofocus og bruger Li-
Ion batteri.

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Jakob

Dato : 06-01-06 16:17

In article <Xns9743A1E969C8Anononoinvalid@62.243.74.163>,
no@no.no.invalid says...

Det må være meget individuelt min far er superglad for sit sony der
bruger aa batterier.

Man kan altid købe nogen hvis man kommer i bekneb, eller bare bruge
opladelige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-06 16:24

Jakob <nomail@invalid.invalid> wrote in news:MPG.1e28a84f85d663b49896a4
@news.galnet.dk:

> Det må være meget individuelt min far er superglad for sit sony der
> bruger aa batterier.

Det er meget individuelt. Men som en der har haft erfaring med begge typer
så mangler jeg til dato at forstå tilhængerne af AA-batt.

> Man kan altid købe nogen hvis man kommer i bekneb, eller bare bruge
> opladelige.

Ja men man kommer ikke i beknep hvis man tænker sig om

Et par ekstra opladede batt. og man er kørende i timevis.

Godt nok koster de lidt mere. Som regel et par hundrede pr. stk, men jeg må
indrømme at den højere pris for ekstra batt. er det hele værd.

De fordele der måtte være ved AA bliver klart overskygget af de mange
ulemper IMHO.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-01-06 16:53

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
> så mangler jeg til dato at forstå tilhængerne af AA-batt.
>

> De fordele der måtte være ved AA bliver klart overskygget af de mange

Li-ion i min dslr, genopladelige AA (Ni-MH) i min p&s og i blits. Og jeg
tænker aldrig på forskellen. Har en god oplader. Og et sæt reserve med.
Kan det være nemmere? Ja, om det hele var AA, men så skulle jeg nok
skifte hyppigere på dslr´en.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Stig Vidar Hovland

Dato : 06-01-06 19:22

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in

> Martin Johansen [6000] skrev:

Ja, om det hele var AA, men så skulle jeg
> nok skifte hyppigere på dslr´en.

Hvorfor skulle du det? Pentax *istDS tar fire AA batterier. De har hver en
kapasitet på 1,2 volt og opp til 2500mAh. Det gir 12.000 mWh totalt
(1,2x2500x4). Canon EOS 350D bruker et batteri på 7,2 volt og er på 700mAh.
Det gir kun 5.040 mWh som altså er mindre enn halvparten av hva Pentax
*istDS har tilgjengelig. Dette er sikkert ikke relevant for deg, men er et
godt eksempel på at AA batterier faktisk kan være overlegne Li-Ion
batterier. Pentax kameraet er også mindre enn Canon kameraet.

NiMh teknologien har gjort store fremskritt de siste årene og er langt
bedre nå enn det de var for kun få år siden. En må ikke ta gamle erfaringer
med seg når en snakker om dagens teknologi.
For min del kan jeg ikke fatte at folk sverger til proprietære batterier
istedenfor standard AA.

Stig Vidar Hovland

Fra : cr

Dato : 06-01-06 19:41

Stig Vidar Hovland wrote:
> [...]
> med seg når en snakker om dagens teknologi.
> For min del kan jeg ikke fatte at folk sverger til proprietære batterier

Du får ikke 4 x strøm ved serieforbindelse, kun 4 x 1,2 volt = 4,8 volt
og stadig kun 2500mAh.
Ved paralelforbindelse får du 4 x 2500mAh men kun 1,2 volt
Alt under forudsætning at batterierne er ens.

cr

Fra : Stig Vidar Hovland

Dato : 06-01-06 19:46

cr <spam@oz4dik.dk> wrote in

> [...]
> volt og stadig kun 2500mAh.
> Ved paralelforbindelse får du 4 x 2500mAh men kun 1,2 volt
> Alt under forudsætning at batterierne er ens.

Ja, riktig. Og hva er 4,8 x 2500mAh eller 1,2 x 10.000mAh? Er det på noen
som helst måte feil at fire AA ikke gir 12.000mWh enten de er koblet i
serie eller parallell?

Stig Vidar Hovland

Fra : Søren Haahr

Dato : 06-01-06 23:14

"Stig Vidar Hovland" <sv334fjerndette@heime.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Ja, riktig. Og hva er 4,8 x 2500mAh eller 1,2 x 10.000mAh? Er det på noen
> som helst måte feil at fire AA ikke gir 12.000mWh enten de er koblet i

Passer ganske godt, og så er de fire AA batteier også ca. dobbelt så store
som 350D batteriet!
vh
Søren