Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Glasmonterede dias i filmscanner
Fra : Hans Henrik Moller

Dato : 17-12-05 16:50

Jeg overvejer filmscanner til forevigelse af de gamle 24x36 dias. Den
ny Minolta Scan Elite 5400 mkII får pæne anmeldelser i forhold til
prisen. Både anmeldelser og manual nævner (med forskellige
begrundelser), at den ikke klarer glasmonterede dias. Ser man på Nikon
Coolscan V LS-50 ED (i samme prisleje) tages der ikke sådanne
forbehold. Er det normalt for filmscannere at de ikke klarer
glasmonterede dias eller gælder det kun Minolta?

Hans Henrik Møller

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-12-05 18:09

Hans Henrik Moller wrote:
> [...]
> forbehold. Er det normalt for filmscannere at de ikke klarer
> glasmonterede dias eller gælder det kun Minolta?

Jeg har en Nikon scanner, der tager dem direkte med glas, newtonringe,
fingeraftryk og støv.

-læs: du får bedst resultater ved at fjerne de 4 glasoverflader, der
omgiver filmen. Jeg ved ikke om Minolta'en rent fysisk tillader at man
skubber et monteret dias ind i den.

Bo //

Fra : Søren Blom

Dato : 18-12-05 00:39

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev

> [...]
>
> -læs: du får bedst resultater ved at fjerne de 4 glasoverflader, der
> omgiver filmen. Jeg ved ikke om Minolta'en rent fysisk tillader at man

Jeg har en Minolta Scan Dual 3 scanner der ikke har problemer med at scanne
glas monteret Dias, selvom der ogås i dens brugs forvirring står at
glasmonteret dias ikke egner sig til maskine, så jeg tvivler på at du får
problemer med glasmonteret dias i en Minolta Scan Elite5400 scanner.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-05 12:39

Søren Blom wrote:

> [...]
> står at glasmonteret dias ikke egner sig til maskine, så jeg tvivler
> på at du får problemer med glasmonteret dias i en Minolta Scan

....men du må vel så leve med newtonringene, fingeraftryk og støv. Jeg har
aldrig personligt oplevet det første i forbindelse med scanning af dias -
men i særdeleshed det sidste. Og det er vel ikke specielt scannerafhængigt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-12-05 15:41

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> men i særdeleshed det sidste. Og det er vel ikke specielt scannerafhængigt.

Newtonringe: jeg tror det har noget at gøre med lyskildens udformning.
Og den er sikkert ikke ens i alle scannere. Måske andre kan kaste
klarhed over det ?

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-05 17:17

Bo Bjerre wrote:

> Newtonringe: jeg tror det har noget at gøre med lyskildens udformning.
> Og den er sikkert ikke ens i alle scannere. Måske andre kan kaste
> klarhed over det ?

Det er varme og dermed ændringer i filmens indhold af fugtighed, som er
årsagen til newtonringe.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-12-05 17:49

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er varme og dermed ændringer i filmens indhold af fugtighed, som er
> årsagen til newtonringe.

Den fysiske årsag til newtonringe kender jeg, men jeg kan ikke overskue
om det er muligt at lyskildens opbygning kan indvirke på om de rent
faktisk ses under scanning. punktlys eller diffust lys gjorde jo også en
forskel i forstørrelsesapparaterne i S/H tiden.

Bo //

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 18-12-05 18:10

> Det er varme og dermed ændringer i filmens indhold af fugtighed, som er
> årsagen til newtonringe.

hvaba? Newton ringe skyldes interferens mellem reflektioner af lyset, når
det sendes gennem forskellige typer (læs asfæriske kontra flade) linser
eller glas.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-05 19:26

www.jkhansen.dk wrote:

> hvaba? Newton ringe skyldes interferens mellem reflektioner af lyset, når
> det sendes gennem forskellige typer (læs asfæriske kontra flade) linser
> eller glas.

Ja og interferens opstår netop fordi, af filmen og emulisionen indeholder
nogle få procent vand, som den har opsuget fra luftens fugtighed, og
varmen fra lyskilden skaber uregelmæssige udvidelser og sammentrækninger
af filmen, og dette medfører at nogle områder på filmen presses hårdere
imod diasrammens glas.

Dem der har arbejdet meget med dias, vil iøvrigt være bekendt med, at når
man ser på lysbilleder, så har newtonringene en tendens til at starte i
og arbejde sig ud fra dias'ets mørke områder, det skyldes, at de mørke
områder opsuger mere af lysets energi omsætter det til varme.

Det er iøvrigt sådan, at antinewton diasrammer er fremstillet med noget
specielt glas, der har en meget fin struktur li'som refleksfrit glas, det
gør, at der ikke dannes lommer mellem film og glas med vanddamp.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-12-05 22:35

www.jkhansen.dk wrote:

> hvaba? Newton ringe skyldes interferens mellem reflektioner af lyset, når
> det sendes gennem forskellige typer (læs asfæriske kontra flade) linser
> eller glas.

Man kan somme tider se det samme fænomen i en termorude, hvor man kan få
farvede reflektioner mellem de to glaslag.

Bo //

Fra : Hans Henrik Moller

Dato : 18-12-05 15:42

Bo Bjerre wrote:
> Jeg ved ikke om Minolta'en rent fysisk tillader at man skubber et
> monteret dias ind i den.

Det skulle ikke være problemet. Den tager rammetykkelser op til 3,2mm.

Fandt i øvrigt en test på filmscanner.info ( http://snurl.com/kvp1 ),
som kommenterer på emnet: "außerdem empfiehlt Minolta, keine
glasgerahmten Dias zu verwenden. Ich sehe jedoch kein Problem bei
Diarahmen, die nur 0,7 mm dick sind oder bei glasgerahmten Bildern.
Der Filmhalter hat damit kein Problem, ist also ein echter
Allrounder."

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-12-05 15:55

Hans Henrik Moller wrote:

> Det skulle ikke være problemet. Den tager rammetykkelser op til 3,2mm.

-en anden ting: hvis der er lidt støv/snavs på glasset, har jeg været
ude for at autofocus finder skidtet og stiller skarpt på det...

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-05 11:50

Hans Henrik Moller wrote:
> [...]
> forbehold. Er det normalt for filmscannere at de ikke klarer
> glasmonterede dias eller gælder det kun Minolta?

Hmm... jeg kan ikke rigtig se fornuften i dit spøgsmål, for hvorfor
bruger du en hel masse tid på at finde den bedste filmscanner, hvis du på
forhånd har besluttet dig for, at du er villig til at acceptere den
kvalitetsforringelse som scanning af glasmonterede dias uværgeligt vil gi'...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Henrik Moller

Dato : 18-12-05 16:13

Tak til Bo, Søren, Jan og Niels for svarene.

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> villig til at acceptere den kvalitetsforringelse som scanning af
> glasmonterede dias uværgeligt vil gi'...

Jeg er total newbie omkring filmscanning og forsøger at blive klog nok
til ikke at skulle igennem scanning af billedarkivet mere end een
gang.

Det er nyt for mig, at forringelsen ved glasmonterede dias overskygger
alle andre parametre ved scanningen som lyskilde, optik, opløsning,
farvegengivelse, softwaremæssig korrektion med f.eks. ICE osv.

Det konkrete spørgsmål var egentlig om der er specielle forhold
omkring Minolta Scan Elite 5400 mkII, der gør den dårligere egnet til
glasmonterede dias end andre scannere.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-12-05 17:13

Hans Henrik Moller wrote:

> Det er nyt for mig, at forringelsen ved glasmonterede dias overskygger
> alle andre parametre ved scanningen som lyskilde, optik, opløsning,
> farvegengivelse, softwaremæssig korrektion med f.eks. ICE osv.

Det vigtigste faktor er scannerens D-max, (dynamiske range) gode scannere
har et D-max på 4.0 og derover, men scannere med et højt D-max er dyre,
og de modeller der ikke oplyser eller reklamerer med deres D-max, har et
så dårligt D-max, at det ikke er værd at skrive om.

Jeg vil i stedet anbefale, at du køber et godt digital kamera og
affotograferer dine dias, på den måde får du nemlig dobbelt udbytte af
investeringen, en reprostand fra Raynox er en god ting.

http://www.raynox.co.jp/comparison/images/ks2000-s602.jpg

Men dias'ne skal stadig ud af glasrammerne, hvis du vil ha' optimal
skarphed, farvegengivelse og kontrast, køb en æske glasløse diasrammer
til det formål, den tid du bruger på at montere dias'et over, den sparer
du efterfølgende i billedbehandlingen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen