Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning Dpi?
Fra : J. Jørgensen

Dato : 15-12-05 14:22

Et digitalt billede på 72 dpi - kan det ændres til f.eks. ca. 300 Dpi?

Der er tale om billeder direkte fra Panasonic Lumix FZ 20
og Konica Minolta Dimage A2.

Selv i højeste opløsninger f.eks 2560 x1920, kommer billederne ud som 72
dpi.

Hilsen
Jørgen

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 14:33

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Et digitalt billede på 72 dpi - kan det ændres til f.eks. ca. 300 Dpi?

Ja, men hvad vil du opnå med det?

DPI står for Dots Per Inch, og angiver hvor mange prikker en printer bruger
til at generere et rasterpunkt. Det giver derfor ingen mening af bruge DPI i
forbindelse med digitale billeder, så længe de befinder sig på computeren.

PPI står for Pixels Per Inch, og er den enhed som er korrekt. Den fortæller
hvor mange pixels du sender til print pr. tomme. Så længe billederne er på
computeren og kun vises på skærmen kan du være ganske ligeglad med
PPI-værdien.

Et digitalt billede består af pixels og kun dette er interessant. PPI-værdien
opstår som et udtryk for opløsningen, når billedet skal printes. Du skal altså
have et antal pixels, der skal fordeles over en vis længde. F.eks. 2.560
pixels på 29,7 cm (A4), hvilket giver en opløsning på 219 PPI. Hvis du printer
i A5 (14,9 cm på den længste led), bliver opløsningen i PPI dobbelt så høj, da
det samme antal pixels kun skal fordeles over den halve længde.

> Selv i højeste opløsninger f.eks 2560 x1920, kommer billederne ud som
> 72 dpi.

Desværre har kameraproducenterne valgt at sætte tallet "72" ind som standard i
feltet opløsning for stort set alle kameraer. Det er med til at vildlede folk,
og holde liv i myten om de "72 DPI". Glem alt om DPI og kig blot på hvor mange
pixels du har.

Lidt læsning om emnet:
http://www.akam.dk/guide/digitalkamera/oplosning_-_hvad_er_det/12627

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : J. Jørgensen

Dato : 15-12-05 14:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> folk,
> og holde liv i myten om de "72 DPI". Glem alt om DPI og kig blot på hvor

Hej Kristian

Mange tak for dine oplysninger, som er identiske med meget af den info man
kan hente på nettet, men
jeg har nu flere gange været udsat for at mine billeder bliver kasseret til
brug i forskellige materialer f.eks. kataloger eller medlemsblade.
Trykkeriet siger blot, at de ikke kan bruge en opløsning på 72 dpi og
forlanger mindst 300 dpi.
se f.eks.
http://www.vesterkopi.dk/sw1976.asp

Det synes lidt mærkeligt.
Hvad er dine kommentarer til det?
Hilsen
Jørgen

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 15:11

> jeg har nu flere gange været udsat for at mine billeder bliver kasseret til
> brug i forskellige materialer f.eks. kataloger eller medlemsblade.

Hvis du afleverer et billede i f.eks. 2.560 x 1.920 pixels, som du skrev, så
har du 4,9 millioner pixels. Dette kan fint bruges i A4-størrelse i såvel
kataloger* som medlemsblade.

* Alt efter trykkemetode kan katalogtryk kræve en særlig høj rasteropløsning,
hviklet kan betyde, at billedet skal interpoleres op i en højere opløsning
(måske til 6-8 millioner pixels) alt efter størrelsen på billedet i det
færdige print, men det er en anden historie.

> Trykkeriet siger blot, at de ikke kan bruge en opløsning på 72 dpi og
> forlanger mindst 300 dpi.

Det er fordi de er nogle klaphatte, som ikke har forsået det måske mest
afgørende i digital billedbehandling.

Det de kigger på er, om tallet rammer de magsike 300 PPI. For at efterkomme
deres krav kan du åbne billedet i Photoshop, vælge Image > Image Size. For
neden finder du tallet "72 Pixels Per Inch". Overskriv dette med 300, og klik
fluebenet fra i den nederste box med "Resample Image". Derved piller du ikke i
antallet af pixels, men ændrer blot tallet fra 72 til 300 PPI. Billedet er
nøjagtig det samme, men trykkeren er omsider glad.

Det er sker hos trykkeren eller grafikkeren, som sætter foreningsbladet op er,
at når de henter dit billede ind i f.eks. Adobe InDesign, så har det den
størrelse i cm, som det trykkes i ved 300 PPI. Når de henter dit billede ind i
72 PPI vises det enormt stor på skærmen, og de skal derfor til at skalere den
ned i størrelse. Det ændrer dog ikke ved den endelige kvalitet, men giver dem
lidt arbejde.

> se f.eks.
> http://www.vesterkopi.dk/sw1976.asp

Det Vesterkopi nævner her, er den opløsning i PPI, som de forskellige
trykkemetoder kræver for at få optimal kvalitet. De skriver ikke noget om, at
de ikke modtager billeder, hvis PPI står til 72.

Har du læst denne: http://www.vesterkopi.dk/sw2905.asp Der er en ganske fin
lommeregner på undersiderne, hvor du kan se hvor stort dine billeder kan
trykkes med de forskellige metoder. Meget fint værktøj.

> Hvad er dine kommentarer til det?

Jeg synes, at det er vigtigt at såvel kunden som trykkeren sætter sig grundigt
ind tingene, og kommunikerer med hinanden.

Hvis trykkeren blot siger, at hvis PPI-tallet står på 72 kan det ikke bruges
til tryk, så burde de fratages deres Mac og feje ude bagved i stedet :) De
burde istedet fortælle om hvordan pixels, cm og PPI hænger sammen - hvis de da
selv har forstået det?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : J. Jørgensen

Dato : 15-12-05 15:39

> [...]
> burde istedet fortælle om hvordan pixels, cm og PPI hænger sammen - hvis

Hej igen Kristian.

Mange tak for let forståelig info.
Det er sku da blot meget forvirrende - se også her
http://www.damgaardjensen.dk/sw176.asp

Der forlanges også et vist antal dpi.

Det bliver spændende om jeg kan få et billede igennem trykkeriet næste gang.
Jeg kan ihvertfald nu prøve at argumentere for det.

Hilsen
Jørgen

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-05 16:09

> Mange tak for let forståelig info.

Jamen, det var så lidt.

> Det er sku da blot meget forvirrende - se også her
> http://www.damgaardjensen.dk/sw176.asp

Ja, de skriver faktisk DPI for neden, hvilket jo er forkert at bruge i den
sammenhæng.

Hvis det er til offset-tryk er den optimale opløsning 300 PPI, fordi
rastetætheden er 150 LPI (rastelinjer per tomme). Deres RIP (den der laver
billeder og tekst om til raster) er indstillet til at køre 2.400 DPI, som er
de mindste sorte prikker, som tilsammen giver et rastepunkt.

Den korrekte opgivelse ville dermed have været, at de skal bruge et billede i
300 PPI i den størrelse billedet skal trykkes i målt i cm. Så giver det hele
mening!

> Der forlanges også et vist antal dpi.

Det er her vigtigt at huske på, at opløsningen i PPI (og ikke DPI, som de
fejlagtigt bruger) skal ses sammen med den størrelse i cm billedet skal
trykkes i. Husk på, at jo større billedet skal trykkes, desto flere pixels
skal du have, hvis du vil bibeholde de 300 PPI. Det glemmer de blot at
fortælle.

> Det bliver spændende om jeg kan få et billede igennem trykkeriet næste gang.
> Jeg kan ihvertfald nu prøve at argumentere for det.

Ja, men husk stadig på, at dine billeder skal være store nok til det valgte
tryk dennes opløsning. Prøv at indtaste størrelsen på dine digitale billeder i
pixels i regnemaskinen fra Vesterkopi: http://www.vesterkopi.dk/sw2909.asp

Hvis billederne er for små til den valgte trykkemetode (og dermed opløsning)
skal grafikeren på trykkeriet forstørre dine billeder. Hvis denne forstørrelse
bliver for kraftig, går det ud over kvaliteten på det færdige tryk. De kan
derfor vælge at afvise billederne, hvilket vil være helt korrekt.

Det er ikke det samme som at afvise billederne, blot fordi der står "72" under
PPI, hvilket jo er tåbeligt jf. de sidste par indlæg.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 15-12-05 14:41

J. Jørgensen skrev:

>Et digitalt billede på 72 dpi - kan det ændres til f.eks. ca. 300 Dpi?

Ja

>Der er tale om billeder direkte fra Panasonic Lumix FZ 20
>og Konica Minolta Dimage A2.
>
>Selv i højeste opløsninger f.eks 2560 x1920, kommer billederne ud som 72
>dpi.

Det har ingen betydning, hvad dit kamera kalder det overhovedet. I
virkeligheden er det kameraet, der er et vrøvlehovede

Hilsen emj

Fra : JK

Dato : 15-12-05 15:40

On Thu, 15 Dec 2005 14:21:41 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>Et digitalt billede på 72 dpi - kan det ændres til f.eks. ca. 300 Dpi?

Ja, ved at printe det med ca. 4x mindre sidehøjde.

da 300/72 er omtrent 4.

>Der er tale om billeder direkte fra Panasonic Lumix FZ 20
>og Konica Minolta Dimage A2.
>
>Selv i højeste opløsninger f.eks 2560 x1920, kommer billederne ud som 72
>dpi.

Du er ret meget forkert på den. Et digitalbillede er kvalitets
specificeret ved opløsningen, f.eks. 2560x1920 pixels.

Størrelsen er ikke defineret, før det printes ud.

Så kan man naturligvis regne ud, hvor stort et givet billede kan blive
med et givet krav om printkvalitet:

300 dpi: 2560/300 inch x 1920/300 inch = 8.53 x 6,4 inch = 216x162 mm,
knapt A4

600 dpi: 108x81 mm

72 dpi: 2560/72 inch x 1920/72 inch = 35.5 x 26,6 inch = 902x675 mm, -
det er jo en plakat !

Et trykkeri vil altid helst have et kvalitets-bevarende filformat,
f.eks. TIF, og ikke jpg. Men kommer billedet fra kameraet som jpg, så
kan man naturligvis lave det om til TIF.

Portrætter fra fotografer fylder som regel 6-12 Mbyte i Tiff-format.

mvh

John

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-12-05 16:13