Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskære?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 13-12-05 14:50

Hej derude,

For land tid siden fik jeg fremkaldt nogle digitale billeder hos Bilka
(overført via internettet) - jeg mener, at jeg dengang fik at vide, at
digitale billeder skulle beskæres, når de skulle fremkaldes på papir eks. i
10*15.

Gælder det stadig - altså det forhold, at jeg skal igennem et andet program
først (beskæring) førend jeg kan uploade dem til Bilka?

Hvad sker der såfremt jeg ikke gør det........eller sørger Bilkas program
for, at dimensionerne passer. Er da noget trals, at skulle have flere
versioenr liggende: dem man har taget med cameraet og dem, der så er
beskåret i forbindelse med upload.

Kan I hjælpe med lidt klarhed over det - tak.

Torben Brøndum

Fra : Åge

Dato : 13-12-05 15:27

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beskåret i forbindelse med upload.
>
> Kan I hjælpe med lidt klarhed over det - tak.

Beskæringen kommer vel an på længde/breddeforholdet på dine billedfiler.

Fra : SpookiePower

Dato : 13-12-05 15:30

Ja det er rigtigt. Billeder fra et digitalkamera er ikke 10*15.

Du behøver ikke at beskære dem, men så beskære Bilka dem for dig.
I det tilfælde kan du risikere at toppen af en person bliver skåret af
eller fødderne. Så det bedste er stadig selv af beskære dem, så
bestemmer du også selv hvad som skal med på billedet.

Hvis du ikke allerede har et program der kan gøre det, så er
dette rigtig godt til formålet http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
Det kan tage en hel del billeder af gangen.

Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : ms

Dato : 14-12-05 07:14

> Ja det er rigtigt. Billeder fra et digitalkamera er ikke 10*15.

Det kommer vidst an på hvad du bruger...

> [...]
> eller fødderne. Så det bedste er stadig selv af beskære dem, så
> bestemmer du også selv hvad som skal med på billedet.

Sidst jeg bestilte, var mine billeder i 10x15 og ikke beskåret.
Svigerforældrene havde også lidt der skulle fremkaldes og de kom som Toke
skriver i 10x 13,3.

> Hvis du ikke allerede har et program der kan gøre det, så er
> dette rigtig godt til formålet http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
> Det kan tage en hel del billeder af gangen.

Gør programmer det så automatisk? altså med en hel del billeder af gangen?

/Max

Fra : SpookiePower

Dato : 14-12-05 10:37

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:439fb843$0$46986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Gør programmer det så automatisk? altså med en hel del billeder af gangen?

Ja det kan det godt, men så vælger du jo hvad der skal beskæres. Hvis du vælger
at programmet selv skal gøre det, så skære det lige meget fra toppen og bunden,
sikkert lige som Bilke ville gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 10:55

On Wed, 14 Dec 2005 07:14:27 +0100, "ms" <maxses_Snot_@hotmail.com>
wrote:

>Gør programmer det så automatisk? altså med en hel del billeder af gangen?
>
>/Max

Jeg bruger programmet tit...
Har billederne i en mappe, henter mappens indhold i programmet. Man kan
vælge størrelsen, og JPEGCrops viser så billedet med beskæringen i
midten. Med musen kan man flytte rundt på den...genialt...
Min version har dog en lille fejl...kan kun hente ca 50-60 billeder ind
ad gangen... af og til er der kun en hvid firkant... det løses nok med
nyere version...frit, gratis, genialt!

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Brizz

Dato : 14-12-05 10:26

SpookiePower skrev:
> Hvis du ikke allerede har et program der kan gøre det, så er
> dette rigtig godt til formålet http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
> Det kan tage en hel del billeder af gangen.

Hvis den gør det automatisk er det vel ikke meget anderledes end Bilka
gør det automatisk? Det er da aldrig det samme sted på forskellige
billeder der skal skæres.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-12-05 18:21

Torben Brøndum wrote:

> Gælder det stadig - altså det forhold, at jeg skal igennem et
> andet program først (beskæring) førend jeg kan uploade dem til
> Bilka?

Der er følgende muligheder, når det digitale billedformat ikke passer
til det fysiske:

1) Stræk billedet (ser elendigt ud)

2) Forsøg at skabe de manglende dele af billedet, ud fra det
eksisterende materiale (kæmpe arbejde, der sjældent giver godt
resultat)

3) Beskær papiret (det giver 10x13,3cm i dit tilfælde)

4) Lav automatisk beskæring af det digitale billede (halve hoveder og
manglende fødder)

5) Lav manuel beskæring af det digitale billede (moderat arbejde og
mulighed for at forbedre kompositionen, nu man er i gang)

> [...]
> have flere versioenr liggende: dem man har taget med cameraet og
> dem, der så er beskåret i forbindelse med upload.

Så vidt jeg erindrer har Bilka (og Føtex) valgt løsning 3. Det gør det
også muligt for folk at lave andre formater, så man f.eks. kan få
kvadratiske billeder eller panoramaer (op til en vis grænse,
naturligvis).

Det eneste Bilka kunne gøre bedre i denne sammenhæng, ville være at
ansætte en mand til at beskære billederne for kunderne. Og det kan
næppe betale sig for 1 krone pr. billede.

Fra : HpeA

Dato : 13-12-05 21:33

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> også muligt for folk at lave andre formater, så man f.eks. kan få
> kvadratiske billeder eller panoramaer (op til en vis grænse,

Så er jeg spændt på resultatet af de første 20 billeder jeg har sendt til
Merlin, for at få dem på papir ( 10 x 15 ).
Nå ja, 20 stk papir med de billeder man har set mange gange på skærmen.
Men
hey så får man da set forskellen, om der en en ?

MvH.

Hp

Fra : John Larsson

Dato : 14-12-05 09:55

"?ge" <Klogesen@Âge.dk> writes:
>Beskæringen kommer vel an på længde/breddeforholdet på dine billedfiler.

Jo, men det er altså en vanvittig idé at overhovedet beskære folks
billeder. Hvis man bestiller et 3:4-billede på et 2:3-papir, skal det
selvfølgelig printes med et hvidt felt i den ende af længden eller med to
brede hvide margener. Dem kan man så evt. selv kan klippe bort!

John