Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftenens måne med 840mm
Fra : Jens Bruun

Dato : 12-12-05 20:56

Foranlediget af tråden vedr. optagelse af fuldmånen prøvede jeg lige at
"stakke" telekonvertere her til aften. 300mm + 1.4x TC + 2.0x TC = 840mm,
100% crop, stativ, mirror lockup og 10 sek. selvudløser:
http://www.fotolog.dk/archives/121205/_T0C0852.jpg.

Ikke specielt imponerende. Jeg forsøger med hhv. 1.4x TC og 2.0x TC uden at
"stakke" dem i morgen eller overmorgen.

NB: Dette indlæg er postet her og ikke i dk.fritid.foto.billedsnak, da
billedet lægger op til teknisk snak.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Jacob

Dato : 12-12-05 21:11

> [...]
> at "stakke" dem i morgen eller overmorgen.
>
> NB: Dette indlæg er postet her og ikke i dk.fritid.foto.billedsnak, da

Syntes du ikke det er lige lovligt meget over eksponeret ?
Havde du holdt farverne lidt mere grå brune havde billedet været bedre.
Jeg er lidt over rasket over den grønne CA. jeg troede ikke at ca var så
slemt med l fast brændvide objektiv og to TC.

jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-12-05 22:18

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Syntes du ikke det er lige lovligt meget over eksponeret ?

Nej. Eksponeringen svarer ganske til, hvordan jeg oplevede månen her til
aften. Jeg skal dog ikke afvise, at min skærm (laptop) muligvis ikke er
kalibreret optimalt.

> Havde du holdt farverne lidt mere grå brune havde billedet været
> bedre.

Månen er - i Hvidovre - kridhvid her til aften.

> Jeg er lidt over rasket over den grønne CA. jeg troede ikke at
> ca var så slemt med l fast brændvide objektiv og to TC.

Jeg blev også overrasket og lidt skuffet.

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-12-05 22:38

> [...]
> kalibreret optimalt.

> Månen er - i Hvidovre - kridhvid her til aften.

Har du brugt spotmåling? Jeg synes også det ser meget hvidt ud - jeg vil tro
at histogrammet viser udbrændthed. Men stakning af TC'ere er efter min
erfaring mere end tvivlsomt. Husk min test af 2x TC sammenlignet med 1.4x
med upsampling, som viste at der var lille forskel, hvis nogen i testen. Jeg
udelukker ikke at en 2x TC kan være en anelse bedre end 1.4 med upsampling,
men stakning kan umuligt være bedre end én 2x TC med upsampling eller
beskæring. Du vil så få en blænde mere at gøre godt med og kan undgå
rystelser, som der meget let kan komme med den lange brændvidde.

Ja, den optiske kvalitet bliver ikke ligefrem bedre af stakningen.

Mvh,
Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-12-05 23:13

> Har du brugt spotmåling?

Jada.

> Jeg synes også det ser meget hvidt ud - jeg
> vil tro at histogrammet viser udbrændthed.

Overhovedet ikke. Mindst ét blændetrin fra noget, der tilnærmelsesvis er
udbrændthed.

> Men stakning af TC'ere er
> efter min erfaring mere end tvivlsomt.

Og nu også mere end tvivlsomt efter min...

> Husk min test af 2x TC
> sammenlignet med 1.4x med upsampling, som viste at der var lille
> forskel, hvis nogen i testen.

Jepper.

> [...]
> bedre end én 2x TC med upsampling eller beskæring. Du vil så få en
> blænde mere at gøre godt med og kan undgå rystelser, som der meget

Enig. Det skulle bare lige prøves. Jeg kan forstå (bl.a. ved at læse indlæg
på dpreview), at det ikke er helt ualmindeligt at stakke telekonvertere. Med
baggrund i bl.a. dine eksperimenter og senest i mine egne, kan jeg slet ikke
forstå, nogen gider forsøge. Jeg havde en vis tro på et rimeligt resultat
her til aften, fordi månen er et dejligt let-tilgængeligt motiv, der ikke
flytter sig så meget, og som kan placeres ligte netop dér i optikken, hvor
den er mest optimal (inkl. lidt nedblænding). Jeg tog fejl. Stakning
"sokker", som Povl vil sige det.

> Ja, den optiske kvalitet bliver ikke ligefrem bedre af stakningen.

Nej, det vil være synd at sige.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 12-12-05 22:25

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i melding

> [...]
> Jeg er lidt over rasket over den grønne CA. jeg troede ikke at ca var så
> slemt med l fast brændvide objektiv og to TC.

Ditt resultat er overeksponert, månen er betydlig mer lyssterk enn man tror
!
Vil tro du kan bruke under 1 sek.
Med en eksponeringtid på 10 sek og den brennvidden du bruker vil bildet ikke
kunne bli *helt* skarpt, månen beveger seg for mye under eksponeringen til
det.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-12-05 22:40

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med en eksponeringtid på 10 sek og den brennvidden du bruker vil bildet
> ikke kunne bli *helt* skarpt, månen beveger seg for mye under

Nej, han har brugt 1/40 sek. som du kan se af EXIF info. Desuden ISO 400 og
f/16.
Mvh,
Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-12-05 22:43

> Nej, han har brugt 1/40 sek. som du kan se af EXIF info. Desuden ISO
> 400 og f/16.

Og 840mm, selvom EXIF kun rapporterer 600mm. To telekonvertere på samme tid
rapporteres tilsyneladende ikke korrekt.

Jeg tror, den dårlige kvalitet alene skyldes min 2.0x TC. Bare jeg dog kunne
huske, hvor jeg har købt skidtet, så den kan blive smidt retur

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-12-05 23:01

> [...]
>
> Jeg tror, den dårlige kvalitet alene skyldes min 2.0x TC. Bare jeg dog
> kunne huske, hvor jeg har købt skidtet, så den kan blive smidt retur

Ha, ha

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-12-05 22:36

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Ditt resultat er overeksponert, månen er betydlig mer lyssterk enn
> man tror !

Er den? Jeg har eksponeret +1 EV og spotmålt. Normalt forsøger kameraets
lysmåler at ramme 18% grå korrekt, og månen er noget mere lysstærk.

> Vil tro du kan bruke under 1 sek.

Ja. Jeg har ved det konkrete billede brugt 1/40 sek.

> Med en eksponeringtid på 10 sek og den brennvidden du bruker vil
> bildet ikke kunne bli *helt* skarpt, månen beveger seg for mye under
> eksponeringen til det.

Månen bliver uskarp allerede ved ca. 1/10 sek., men det kan Povl H. Pedersen
meget bedre forklare baggrunden for.

Jeg går ud fra, misforståelsen skyldes vore noget forskellige sprog.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 13-12-05 03:27

On Mon, 12 Dec 2005 22:35:50 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

>Er den? Jeg har eksponeret +1 EV og spotmålt. Normalt forsøger kameraets
>lysmåler at ramme 18% grå korrekt, og månen er noget mere lysstærk.

Nej, det er ikke overeksponeter. Det er eksponeret helt som du ville.
Efter der er kommet lysmålere i kamerane vil de fleste operatører (jeg
kvier mig ved at kalde dem fotografer) se verden som 18% grå. Men
månen er hvid og skal ikke være en grå masse!. Iøvrigt er der tegning
overalt i billedet (bortset fra udenfor månen ). Hvis man ikke
kan se det, så er skærmen sgu forkert indstillet.

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-12-05 22:43

Når kan kigger på Månen med et teleskop får man nærmest svejseøjne, og man
anskaffer sig derfor et filter til det brug. Dit kamera har også fået
svejseøjne.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 12-12-05 22:59

Hej Preben

> Når kan kigger på Månen med et teleskop får man nærmest svejseøjne, og man
> anskaffer sig derfor et filter til det brug. Dit kamera har også fået
> svejseøjne.

Det gør man ihvertfald ikke, så meget lys er der nu heller ikke på den,
godt nok har den en høj albedo, men ikke nok til svejseøjne.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-12-05 23:06

> Hej Preben

> Det gør man ihvertfald ikke, så meget lys er der nu heller ikke på den,
> godt nok har den en høj albedo, men ikke nok til svejseøjne.

Overdrivelse fremmer forståelsen. Men al den stund at man må opgive efter
ganske kort tid, leder mig hen på, at jeg muligvis kunne få ret, hvis man
blev ved lang tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 12-12-05 23:30

Hej Preben

> Overdrivelse fremmer forståelsen. Men al den stund at man må opgive efter
> ganske kort tid, leder mig hen på, at jeg muligvis kunne få ret, hvis man
> blev ved lang tid.

Jeg har en halvstor astronomisk kikkert stående ude bag ved og et
svendebrev hvor der står smed på, så jeg ved hvad jeg taler om,
og du får aldrig ret :)

Forøvrigt opdager man hurtigt med en stor kikkert at det eneste sted på
månen der er noget at kikke på er i randzonen mellem lys og mørke,
der er der nemlig masser af skygger der giver nogle detaljer at se på.
Månen fylder jo en halv grad på himlen og feltet man har ved en god
forstørrelse på en astronomisk kikkert ligger under en tiendedel
grad, så man får fyldt synsfeltet og kommer tæt på.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-12-05 23:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev>
> Jeg har en halvstor astronomisk kikkert stående ude bag ved og et
> svendebrev hvor der står smed på, så jeg ved hvad jeg taler om,
> og du får aldrig ret :)

Smed?? Er det ikke dem der har en kasse jern, der hvor vi andre har en
hjernekasse?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-12-05 08:26

Hej Preben

> Smed?? Er det ikke dem der har en kasse jern, der hvor vi andre har en
> hjernekasse?

Jeg tænkte nok at du kun havde kassen.

Mvh Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-12-05 23:00

Preben Riis Sørensen wrote:
> Når kan kigger på Månen med et teleskop får man nærmest svejseøjne, og man
> anskaffer sig derfor et filter til det brug. Dit kamera har også fået
> svejseøjne.

-let overdrevet, men det er ikke muligt at se fjerne galaxer i lang tid
efter. Husk: Månen skal exponeres som en sommerdag i fuld sol: den
ligger jo i klar sol, og der er ikke nogen forskel.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 00:35

> [...]
> at "stakke" dem i morgen eller overmorgen.
>
> NB: Dette indlæg er postet her og ikke i dk.fritid.foto.billedsnak, da

Jeg tror at den bliver skarpere hvis du fotograferer den i morgen, for der
lover de nattefrost. Det hjælper lidt.

Mvh. Claus Petersen

Fra : KsK

Dato : 13-12-05 22:20

> Jeg tror at den bliver skarpere hvis du fotograferer den i morgen, for der
> lover de nattefrost. Det hjælper lidt.
>
> Mvh. Claus Petersen
det er ihverttilfæld en ommer

KsK

Fra : Jan

Dato : 18-12-05 21:40

> [...]
> at "stakke" dem i morgen eller overmorgen.
>
> NB: Dette indlæg er postet her og ikke i dk.fritid.foto.billedsnak, da

Kan man blot uden videre koble 1.4x TC + 2.0x TC sammen, og er det ligemeget
om det er mk. I eller II versioner?
Jan
Esbjerg
Remove U

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-05 22:15

"Jan" <jrsimonu@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man blot uden videre koble 1.4x TC + 2.0x TC sammen, og er det
> ligemeget om det er mk. I eller II versioner?

Med Canons covertere kan du sætte en 2x på objektivet, og en 1,4x på 2x, og
derefter på kameraet. Man kan ikke bytte om på converterne. Jeg har ikke
prøvet med mk.I. Det giver en fejlmåling i eksponeringen. Med et objektiv
med blænde 2,8 skulle det give 2,8x2x1,4 = bl. 8, men der meldes bl. 5,6 til
kameraet. Det giver mørkere billeder, men underligt nok, så bevares
autofokus - i hvert fald på min 300D. Jeg har ikke prøvet andre convertere.
Og flere convertere stacket må også siges at være en nødløsning. Det kræver
et særdeles skarpttegnende objektiv.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-12-05 23:15

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> convertere. Og flere convertere stacket må også siges at være en
> nødløsning. Det kræver et særdeles skarpttegnende objektiv.

Sigma's konvertere kan også stackes på samme måde, som Canons. Jeg har ikke
oplevet at AF virker med to Canon TC'ere.
Her er iøvrigt et lucky punch med manuel fokus
http://www.pbase.com/hkruse/image/43496447/original
Det kan jeg garanteret ikke gentage.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-05 10:04

Hans Kruse wrote:

> [...]
> har ikke oplevet at AF virker med to Canon TC'ere.
> Her er iøvrigt et lucky punch med manuel fokus

Imponerende - men jeg synes dog godt at jeg kan se, at det ikke er helt så
brilliant som det, du ellers laver.
Spørgsmålet er selvfølgeligt om du ville have opnået lige så gode resultater
ved at forstørre og beskære. Et spørgsmål jeg længe har overvejet, læst om
og ikke rigtigt blevet klogere på.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-12-05 12:26

> Her er iøvrigt et lucky punch med manuel fokus
> http://www.pbase.com/hkruse/image/43496447/original

Imponerende skarp.

> Det kan jeg garanteret ikke gentage.

Du kan opgradere til et serie-1-hus - så har du AF ved f/8