Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemringe med Nikon AF-S objektiver
Fra : Lars Hjortø

Dato : 09-12-05 20:24

Hej med jer.

Da jeg vil købe mig et sæt Kenko mellemringe har jeg undret mig lidt over
følgende tekst som jeg ikke er helt sikker på jeg forstår hvad de mener.
------>
Bemærk mellemringsættet kan ikke overføre "D" informationen, da Nikon
objektivet med mellemring tvinges til at fokusere tættere på end det
oprindeligt var programmeret til. Mellemringsættet kan ikke autofokusere
sammen med Nikon AF-S objektiver, her skal fokusering foregå manuelt.
------>

Hvilke objektiver går ind under betegnelsen AF-S, og gælder det KUN Nikons
objektiver, eller kan f. eks. mit Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC-III Aspherical IF
heller ikke autofokusere?

Er der andre objektiver jeg skal være opmærksom på? Jeg har desuden det
18-70 mm der bl. a. følger med D70, en Nikon 70-300 mm 4-5,6 G (skrammel) og
en Nikon 50 mm 1,8 D.
Håber der er nogen der kan bringe dette på plads for mig.

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-12-05 02:00

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> en Nikon 50 mm 1,8 D.
> Håber der er nogen der kan bringe dette på plads for mig.

Dit kitoptik er en AF-S Det hedder Nikkor AF-S 18-70/3,5-4,5 IF ED DX
Til forskel fra dine andre optikker, så har AF-S optikker en intern motor,
der henter strøm fra kameraet til at drive Autofokus. De andre optikker (AF)
drives af kameraets motor via en lille skrue, der sidder i
objektivfatningen.
Kenko mellemringene kan ikke overføre de elektriske signaler, men har
mekanisk kobling til AF.
Du kan med andre ord ikke bruge AF i forbindelse med Nikkor AF-S og Sigma
HSM optikker.

Det er lidt noget rod med Nikons forskellige AF-systemer, når man snakker
mellemringe og telekonvertere.
Jeg har f.eks 2 Sigma telekonvertere til AF-S/HSM. Dem kan jeg så kun bruge
sammen med min Sigma 500/4,5 EX HSM, da mine andre objektiver er enten af AF
typen eller et DXobjektiv, der stikker baglinsen for langt bagud til at
telekonverteren kan være der.
Det spøjse er så, at jeg ikke har AF med den konstellation, da største
blændeåbning er mindre end F:/5,6, som er det mindste, min D70 vil køre AF
med

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-12-05 09:30

Hej Jesper

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det spøjse er så, at jeg ikke har AF med den konstellation, da største
> blændeåbning er mindre end F:/5,6, som er det mindste, min D70 vil køre AF

Tak for svaret.
Jeg kan med andre ord godt bruge mellemringene sammen med mit Sigma 28-105
F3.8-5.6 UC-III Aspherical
IF og mit Nikon 50 mm 1,8 D (og vel også Nikon 70-300 mm)? Hvilke nok også
er de to der er mest interessante i forbindelse med macro.
Nu lyder det jo lidt som om du er ret godt inde i det med objektiver ...
Ved du så om der findes andre objektiver tilsvarende det nævnte Sigma da jeg
synes det er af en fornuftigt kvalitet. Jeg kunne godt bruge et med lidt
længere og et andet med lidt kortere brændvidde. Men det er jo lidt svært at
efterlyse et brugt (de laves vist ikke mere, jeg kunne i hvert fald ikke
finde dem i Sigma's katalog) når jeg ikke lige ved hvad jeg skal lede efter.

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-12-05 11:19

> [...]
> efterlyse et brugt (de laves vist ikke mere, jeg kunne i hvert fald ikke
> finde dem i Sigma's katalog) når jeg ikke lige ved hvad jeg skal lede

Sigma (og Nikon også) laver nogle objektiver der går fra 18-200mm.
Personligt ville jeg nok være lidt skeptisk ved disse, da spændvidden kræver
en del kompromisser angående optisk kvalitet. Generelt set, er Sigma's
EX-objektiver at foretrække, det er deres bedste serie og kvaliteten er
faktisk ganske lækker på disse objektiver.

MVH
Thomas

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-12-05 15:45

Hej Thomas

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> EX-objektiver at foretrække, det er deres bedste serie og kvaliteten er
> faktisk ganske lækker på disse objektiver.

Jeg tror du misforstod mig. Det jeg mente var en objektiv på f. eks. 14-28
mm og et andet på f.eks 100-200 i nogenlunde samme kvalitet som den nævnte
Sigma.
Hvis der var nogen der havde nogle forslag til konkrete modeller i ca de
størrelser (også gerne med endnu større brændvidde) så var det måske lidt
nemmere at efterlyse nogle brugte.

Venlig hilsen Lars

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-12-05 17:32

> [...]
> størrelser (også gerne med endnu større brændvidde) så var det måske lidt

Så laver Tokina og Sigma nogle superwidezooms. Tokina'en får gode
anmeldelser generelt.
http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=22908

Sigma har både en 10-20/4-5,6 EX DC HSM og en 12-24/4-5,6 EX DG
http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=36281
http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=36293
Sigma har også en 15-30/3,5-4,5 EX Aspherical DG DF
http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=34413

Du skal ikke regne med at nogle af dem kan bruges sammen med Kenko
mellemringene

Nikon laver en killerzoom, der hedder AF-S 18-35/2,8D IF ED
http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=8731
Den koster bare langt over 10.000 Kr

Og en rigtig go 18-55/2,8 der også er hundedyr.

Du kan finde en ret komplet oversigt over objektiver på markedet på
www.akam.dk
Den kan så ikke bruges til ret meget andet end at se, hvad der findes lige
pt.
Udgåede optikker og vurderinger finder du ikke her.

Jeg vil mene, at du skal kigge på ultrawide optikkerne, måske nok især
Tokina'en.
Du har jo i forvejen en glimrende 18-70/3,5-4,5 i kitoptikken fra Nikon, og
den er bedre end hovedparten af dine andre objektiver. Den kommer kun i
problemer i højkontrastfotos, hvor der kan opstå en smule AC.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-12-05 18:30

Frodo Nifinger wrote:

> Du skal ikke regne med at nogle af dem kan bruges sammen med Kenko
> mellemringene

Og det betyder IMO intet, da jeg ikke har fantasi til at se, hvornår man
skulle kombinere en superwide med mellemringe.

mvh

Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-12-05 21:10

> Og det betyder IMO intet, da jeg ikke har fantasi til at se, hvornår man
> skulle kombinere en superwide med mellemringe.

Det har du såmænd ret i, det var også mere en kommentar ud fra den
oprindelig post, hvor der spørges til AF med Kenko mellemringe og
forskellige optikker.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-12-05 20:56

Hej Jesper

> [...]
> http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=34413
>
> Du skal ikke regne med at nogle af dem kan bruges sammen med Kenko

En 12-24 mm vil nok supplere min 18-70 mm meget godt, og som du selv skriver
er det et ret udemærket objektiv, det klarer i hvert fald mine krav fint
nok, altså 18-70'eren...

> Nikon laver en killerzoom, der hedder AF-S 18-35/2,8D IF ED
> http://produkt.akam.dk/vis_produkt.php?product_id=8731
> Den koster bare langt over 10.000 Kr

Ja, og jeg har ikke vundet i lotto... Endnu... , men F 1:2.8 er vel
egenligt ikke SÅ interessant til landskabsfotos (hvor skulle du også vide
fra at jeg skulle bruge den til det ), selvfølgelig har den nok nogle
andre plusser som langt billigere objektiver ikke har. Men det ER jo lækkert
at have en dejlig stor blændeåbning man kan lukke ned for...

> [...]
> og den er bedre end hovedparten af dine andre objektiver. Den kommer kun i
> problemer i højkontrastfotos, hvor der kan opstå en smule AC.

Hvad er det nu liiige AC er? Jeg må indrømme at i nogen tilfælde synes jeg
faktisk at Sigma'en laver bedre billeder end 18-70'eren...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-12-05 21:29

> Hvad er det nu liiige AC er? Jeg må indrømme at i nogen tilfælde synes jeg
> faktisk at Sigma'en laver bedre billeder end 18-70'eren...

Undskyld CA skulle der stå
Det står for Cromatic Abberation eller kromatisk afvigelse. Det kan ses som
rødlige rande rundt om mørke emner i højkontrast områder.

Jeg har kun været ud for det i 2 situationer.- I det ene tilfælde kunne jeg
redigere det væk i PhotoShop.

Hvis du synes Sigma'en er bedre, tror jeg på, at du enten har et faulty
eksemplar, eller at du ret konsekvent skyder på største blænde. Den tegner
faktisk ret fint generelt. Der er ikke noget at udsætte på skarpheden 1
blænde under største, men som sagt har objektivet den typiske fejl for
vidvinkelzooms, at der kan opstå AC ved høj kontrast.

Men kitoptikken har et meget fint ry, og jeg kan godt skrive under på at der
er et udmærket optik.

Men personligt skyr jeg zooms - Jeg foretrækker faste brændvidder.

'Skal du ha noget virkeligt godt til små penge, er min anbefaling Nikkor
50/1,8 Nikkor AF 8/1,8 - Nikkor 180/2,8
Nikkor AF(-S) 300/4,0 Der er vist også en 135/2,8., mne de 4 første kan du
være heldig at score til ingen penge.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-12-05 13:45

Hej Jesper

> [...]
> Det står for Cromatic Abberation eller kromatisk afvigelse. Det kan ses
> som rødlige rande rundt om mørke emner i højkontrast områder.

Ahhh... Så er jeg med.

> [...]
> blænde under største, men som sagt har objektivet den typiske fejl for
> vidvinkelzooms, at der kan opstå AC ved høj kontrast.

Måske jeg skulle prøve at undersøge om den rent faktisk har en fejl. Jeg er
ikke ubetinget imponeret over den. Men vil da lige prøve at skyde et par ens
billeder med begge objektiver ved forskellige blænder.

> Men kitoptikken har et meget fint ry, og jeg kan godt skrive under på at
> der er et udmærket optik.
>
> Men personligt skyr jeg zooms - Jeg foretrækker faste brændvidder.

Jeg har overvejet om jeg skulle satse på faste blænder, men er det ikke en
smule besværligt når man somme tider bare skyder lidt billede på må og få?
Men man kunne selvfølgelig også prøve at planlægge lidt hvad man vil
fotografere. Har du ikke også lidt problemer med komponering af det færdige
billede? Jeg mener hvis man bruger f. eks. en 50 mm fast men man egenligt
ville have zoomet ind på 75 mm med en zoom, så gør der jo trods alt en del
pixels tabt. Og nej, jeg er IKKE pixelfanatiker....

> [...]
> 50/1,8 Nikkor AF 8/1,8 - Nikkor 180/2,8
> Nikkor AF(-S) 300/4,0 Der er vist også en 135/2,8., mne de 4 første kan du

Den først nævnte har jeg som nævnt allerede. Nr 2, mener du mon der 85 mm?
Dem har jeg set til salg til relativt små penge.
En 300 mm kunne jo så også kombineres med en tele-converter. Så er man godt
deroppe i brændvidde, men desværre også i blænde.. *øv*

Venlig hilsen Lars

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-12-05 00:23

> [...]
> ville have zoomet ind på 75 mm med en zoom, så gør der jo trods alt en del
> pixels tabt. Og nej, jeg er IKKE pixelfanatiker....

Det er bare en anden måde at fotografere på.
Man flytter sig lidt mere og er nok mere opmærksom på de muligheder, der
opstår.

Jeg har selv kitoptikken samt 180/2,8'eren og en Sigma 500/4,5 EX HSM.
med tele på savner jeg ikke muligheden for zoom. Men jeg bruger den da på
kitoptikken.

> Den først nævnte har jeg som nævnt allerede. Nr 2, mener du mon der 85 mm?
> Dem har jeg set til salg til relativt små penge.

Jo, der var smuttet et 5. Jeg mente AF 85/1,8
Det er et glimrende objektiv.

> En 300 mm kunne jo så også kombineres med en tele-converter. Så er man
godt
> deroppe i brændvidde, men desværre også i blænde.. *øv*
300/4,0 skulle være glimrende.
Det er bare at holde øjene åbne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lars Hjortø

Dato : 12-12-05 16:42

Hej Jesper og i andre der har svaret mig

Tak for svarene, jeg er nu blevet lidt klogere og har lidt mere info at gå
efter når jeg skal have udvidet objektiv-parken.

> [...]
>
> Det er bare en anden måde at fotografere på.
> Man flytter sig lidt mere og er nok mere opmærksom på de muligheder, der

Det er selvfølgelig rigtigt. Og når objektivet tegner skarpere kan man også
tillade sig at udsnitsforstørre lidt mere uden det bliver grumset.

> [...]
> kitoptikken.

> du

> Jo, der var smuttet et 5. Jeg mente AF 85/1,8

Ja, og pungen lukket indtil det rigtige bud kommer....
Men nu er fordelen ved gode Nikon-kompatible objektiver at de holder en god
pris. I hvert fald er det en fordel hvis man fortryder et køb.

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-12-05 01:05

> [...]
god
> pris. I hvert fald er det en fordel hvis man fortryder et køb.

Jeg tror faktisk, der er en AF 180/2,8 ED til salg i Markedsgruppen
Han har spurgt om prissætningen på optikken, og vi har nævnt de 2500 kr.

Den kan anbefales.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : HKJ

Dato : 10-12-05 20:31

Lars Hjortø wrote:
> ------>
> Bemærk mellemringsættet kan ikke overføre "D" informationen, da Nikon
> objektivet med mellemring tvinges til at fokusere tættere på end det
> oprindeligt var programmeret til.

Det er så ikke helt korrekt, det ville være mere korrekt at sige at D
informationenen er forkert.
Når objektivet er indstillet til 3 meter, vil det måske være skarpt på
30 cm med en mellemring, men D informationen vil stadig sige 3 meter.

> Mellemringsættet kan ikke autofokusere
> sammen med Nikon AF-S objektiver, her skal fokusering foregå manuelt.

Det har mit kamera ikke opdaget, det fokuserer fint med både AF og AFS
objektiver, når jeg bruger Kenko mellemringe.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-12-05 20:58

Hej HKJ

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det har mit kamera ikke opdaget, det fokuserer fint med både AF og AFS
> objektiver, når jeg bruger Kenko mellemringe.

Det er også bare hvad jeg har læst. Er ikke SÅ erfaren med spejlrefleks
endnu, men det skal vel nok komme. Hvad kamera har du?

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : HKJ

Dato : 10-12-05 21:08

Lars Hjortø wrote:

> Det er også bare hvad jeg har læst. Er ikke SÅ erfaren med spejlrefleks
> endnu, men det skal vel nok komme. Hvad kamera har du?

En D70 og en F801s (men det bruger jeg ikke rigtig mere).

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 21:08

> [...]
> og en Nikon 50 mm 1,8 D.
> Håber der er nogen der kan bringe dette på plads for mig.

Har du overvejet en Tamrom 90mm makro?
Der er en sammenlignende test her:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html

Objektivet siges at være særdeles skarpttegnende og med fin kontrast, men
det støjer vist lidt. Jeg har det ikke selv, men det har været med i mine
overvejelser. Det skulle give en masse valuta for pengene.

Mvh. Claus Petersen

Fra : HKJ

Dato : 10-12-05 21:13

Claus Petersen wrote:
> [...]
> det støjer vist lidt. Jeg har det ikke selv, men det har været med i mine
> overvejelser. Det skulle give en masse valuta for pengene.

Det er et fint objektiv med em almindelig AF kobling. Det er ikke nær så
hurtig til at fokusere som AFS, men det er også af mindre betydning ved
macro, da det tit er mest praktisk at bruge manual focus.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-12-05 13:48

Hej Claus

> [...]
> det støjer vist lidt. Jeg har det ikke selv, men det har været med i mine
> overvejelser. Det skulle give en masse valuta for pengene.

Jeg har hørt flere omtale det. Men har syntes det virker lidt besværligt med
faste brændvidder. Men måske det er vejen at gå, der er efterhånden flere
der har nævnt at det er læsningen hvis man ikke har en bondegård at ofre på
det. (øv, vandt heller ikke i lotto i aftes)

Venlig hilsen Lars

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 13:58

> [...]
> flere der har nævnt at det er læsningen hvis man ikke har en bondegård at
> ofre på det. (øv, vandt heller ikke i lotto i aftes)

Faste brændvidder er som regel meget skarpere og lidt mere lysstærke end
tilsvarende zoom's. Og det med at kunne zoome betyder ikke så meget, når det
drejer sig om makro. Det er mere med at få det med i billedet, du ønsker.
Det får man ved at stille afstanden og så bevæge sig frem og tilbage. Der er
vist ingen tvivl om at for beløbet får du langt skarpere og mere
kontrastrige billeder med et fast objektiv.

Derudover kan et makroobjektiv også tit bruges til f.eks portrætter - hvis
du ikke får brok over at billederne er alt for skarpe!

Mvh. Claus Petersen