Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D350
Fra : Erik Janssen

Dato : 06-12-05 21:25

Hei,

Jeg skal kjøpe et Canon D350 digitalkamera. Siden det er mørkt i Norden i
vinterhalvåret bruker man ofte blits.

Vil det hjelpe mye med en ekstra blits, som lyser opp rommet, og ikke rett i
ansiktet for å unngår røde øyne?
Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

Mvh
Erik

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-12-05 21:34

In article <ffOdncsKEPovbgje4p2dnA@telenor.com>,
"Erik Janssen" <ejejej@start.no> wrote:

> [...]
> Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
> sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

Det hjælper rigtigt meget. Indbygget blitz er kun en nødløsning.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 06-12-05 22:09

Røde øjne fjernes så let som ingenting med PhotoShop Elements 3 eller 4. En
ekstern blitz hjælper ikke meget på problemet.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Alex W

Dato : 06-12-05 22:38

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Røde øjne fjernes så let som ingenting med PhotoShop Elements 3 eller 4.
> En ekstern blitz hjælper ikke meget på problemet.

Jo, flashen kommer op og væk fra objektivet.
Jeg bruger 550EX flash og har aldrig problemer med røde øjne.
Jeg bouncher gerne lyset op i et loft, og får på den måde bløt og inddirekte
lys.
Af og til bruger jeg en Lumiquest pocket bouncher.

/Alex W

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-05 22:50

[HCS] 4000 wrote:
> Røde øjne fjernes så let som ingenting med PhotoShop Elements 3 eller 4. En
> ekstern blitz hjælper ikke meget på problemet.

Røde øjne opstår, når lyset fra blitsen reflekteres fra "bagvæggen" i
øjet. Helt analogt til at man lyser på en refleksbrik. Derfor kan man
undgå det, ved at have en extern blitz med passende (stor) afstand fra
objektivet.

Den bedste løsning er at undgå problemet under optagelse, i stedet for
at lappe på det senere.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 06-12-05 22:35

> [...]
> Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
> sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

En ekstra blitz betyder rigtigt meget.
Den indbyggede blitz kan kun give direkte lys. så bliver billederne mærkligt
hårde. en ekstra blitz kan man pege op i loftet og bounce. så bliver lyset
mere naturligt at se på.
Men ja en ekstra blitz er alle pengene værd. sigma skulle lave en god en til
prisen dg 500 super heder den vist.

Jacob

Jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-05 00:44

> [...]

> Norden i vinterhalvåret bruker man ofte blits.
>
> Vil det hjelpe mye med en ekstra blits, som lyser opp rommet, og ikke

Du bør i stedet flytte til Danmark, hvor der er lyst og dejligt i disse
måneder. Hernede har vi ikke behov for blitz

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Jacob

Dato : 07-12-05 19:54

> [...]
>
> Du bør i stedet flytte til Danmark, hvor der er lyst og dejligt i disse
> måneder. Hernede har vi ikke behov for blitz

Vi har kun brug for f/0.1 eller bedre.

Fra : Lars Clausen

Dato : 07-12-05 07:50

Erik Janssen wrote:
> [...]
> Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
> sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

Jeg vil så sige det modsatte af de fleste andre, nemlig at blitzen på
350D er væsentligt bedre end på småkameraer. Den er naturligvis
ikke perfekt, men ud af ca. 300 billeder taget med blitz på en
firmaskovtur var der måske 20 med røde øjne. Den er også ganske
kraftig for en indbygget blitz. Naturligvis er en extern blitz bedre,
men om den er nok bedre til at være pengene og besværet værd
afhænger vel har dine formål og dine krav. Jeg vil sige, køb
kameraet først og lav nogle eksperimenter før du investerer i en
blitz.

-Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 11:59

On 6 Dec 2005 22:50:21 -0800, "Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> wrote:

> [...]
>afhænger vel har dine formål og dine krav. Jeg vil sige, køb
>kameraet først og lav nogle eksperimenter før du investerer i en

Jeg så for en 14 dages tid siden et indlæg (mener det var her) hvor en
havde lavet et dæksel, som det man kan få til en extern blitz.
Han havde lavet det af en tom sprinklervæskedunk...:)

Kan man mon lave et eller andet tilsvarende til at "clipse" på den
interne blitz? Og vil det hjælpe? Bløde lyset lidt op?
Den interne blitz kan jo ikke så nemt drejes op i loftet...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Kent

Dato : 07-12-05 10:55

> [...]
> Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
> sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

Jeg håber så sandelig ikke, at du kun tænker på at købe en
ekstern blitz, fordi en ekstern blitz giver røde øjne? Røde øjne
fjerner man i egnet software i dag. Det er så let som at klø sig
i nakken, og resultatet bliver perfekt.

Men der er mange andre fordele ved at købe en ekstern
blitz. Det er disse, du skal fokusere på!

Kent

Fra : Jacob

Dato : 07-12-05 19:58

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i nakken, og resultatet bliver perfekt.
>
> Men der er mange andre fordele ved at købe en ekstern
> blitz. Det er disse, du skal fokusere på!

Hvordan får du røde øjne med en ekstern blitz ? det kræver en lang tele at
lave det nummer.
Det software jeg har set der kan fjerne røde øjne er nogenuinde ikke i
nærheden af perfekt. Hvad software tænker du på ? adobe cs2 og paintshop pro
X er ikke gode til at fjerne røde øjne.

Jacob

Fra : Kent

Dato : 07-12-05 21:17

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan får du røde øjne med en ekstern blitz ? det kræver en lang tele at
> lave det nummer.

Jeg fik jo lavet en skrive-bøf. Der skulle have stået:

"Jeg håber så sandelig ikke, at du kun tænker på at købe en
ekstern blitz, fordi en INTERN blitz giver røde øjne".

Det kunne du ikke regne ud?

> Det software jeg har set der kan fjerne røde øjne er nogenuinde ikke i
> nærheden af perfekt. Hvad software tænker du på ? adobe cs2 og paintshop
> [...]

Jeg bruger Adobe Photoshop Elements 4.0, og det ER perfekt til at fjerne
røde øjne. Cirka halvdelen af gangene gør programmet det helt automatisk,
hvis du bare trykker på en knap. De andre gange kræver det justering fra
brugeren for at få et perfekt resultat. Og det er meget let.

Kent

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 07-12-05 21:52

> [...]
> hvis du bare trykker på en knap. De andre gange kræver det justering fra
> brugeren for at få et perfekt resultat. Og det er meget let.

Det er da vist en smagssag om man synes det er et perfekt resultat. Jeg
synes at øjnene kommer til at virke døde ved den form for behandling og er
derfor langt fra perfekt, jeg betragter det som en absolut nødløsning at
bruge det.

MVH
Thomas

Fra : Kent

Dato : 08-12-05 21:30

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor langt fra perfekt, jeg betragter det som en absolut nødløsning at

Der er så en ting, vi absolut ikke kan diskutere. Jeg synes på ingen måde,
at øjnene kommer til at virke døde.

Kent.

Fra : waal

Dato : 07-12-05 23:14

> [...]
> hvis du bare trykker på en knap. De andre gange kræver det justering fra
> brugeren for at få et perfekt resultat. Og det er meget let.

Let ? de forstørrede pupiller kan du ikke ændre, der er i bedste fald tale
om at ændre et par røde baglygter til et par forlygter. Problemet er det
samme selv om der konverteres til s/h. Eneste løsning er under optagelsen,
en større vinkel mellem blitz og objektiv eller en eller anden form for
reflekteret lys.

mvh
Michael

Fra : Kent

Dato : 08-12-05 21:31

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Let ? de forstørrede pupiller kan du ikke ændre, der er i bedste fald tale
> om at ændre et par røde baglygter til et par forlygter.

Det kan du da sagtens. Der er en funktion, hvor du kan ændre
størrelsen.

<klip>

Kent

Fra : P.K.

Dato : 07-12-05 12:29

"Erik Janssen" <ejejej@start.no> skrev i melding
> [...]
> Har dårlig erfaring med små kamera slik som Canon S50 og S70 siden blitsen
> sitter like ved linsa, da blir det mye røde øyne.

Jeg har et Canon 350D og et Ixus 500. Disse to kameraene er som natt og dag
med tanke på bildekvalitet, manuell og auto fokus, og blitz bilder.
Problemet med røde øyne er så godt som ikke-eksisterende ved bruk av den
innebygde blitzen på 350D. Men jeg har også en 550EX blitz i tillegg, som
gir et bedre resultat i noen situasjoner.

P.K.

Fra : HKJ

Dato : 07-12-05 17:08

P.K. wrote:
> [...]
> innebygde blitzen på 350D. Men jeg har også en 550EX blitz i tillegg, som
> gir et bedre resultat i noen situasjoner.

Op SLR kommer det helt an på hvilket objektiv du bruger, hvis du bruger
en 200 mm, så er der også stor risiko for røde øjne med en extern flash.

En IXUS giver næsten altid røde øjne, men der sidder flashen også MEGET
tæt på objektivet.