Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ scanner
Fra : Flemming Daugaard

Dato : 05-12-05 17:39

Hej gruppe,

Jeg påtænker at købe en negativ scanner.

Jeg vil gerne have en rigtig god model og i rigtig god kvalitet, måske som
en af de bedre modeller fra Canon (flatbed) hvor man kan scanne flere
negativer samtidig.
De indscannede billere skal bruges til at vise på computer.

Er her nogle som har erfaring med sådanne scanner ?

Er der nogler mærker som i kan anbefale ?

Skal man købe en scanner kun beregnet for negaiv el. positiv scanning ?

Hilsen

Flemming Daugaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-05 09:32

Flemming Daugaard wrote:

> Er her nogle som har erfaring med sådanne scanner ?

Ja, en CanoScan 2400U (ikke helt ny model).
Den virker sådan set OK, men hold da op, hvor er processen langsommelig. Jeg
har primært brugt den til scanning af monterede dias, og når hvert enkelt
dias skal ud af rammen (og det skal de), støves af, lægges i holderen og
scannes tager det altså temmelig lang tid.
Kvaliteten er for så vidt acceptabel, når man er omhyggelig med placering i
holder og med afrensning af filmen. Det er dog min erfaring, at man er nødt
til at efterbehandle samtlige billeder for farvebalance og støvpletter.

> Er der nogler mærker som i kan anbefale ?

Kender kun den ene af slagsen, hvilket ikke giver noget
sammenligningsgrundlag.

> Skal man købe en scanner kun beregnet for negaiv el. positiv scanning
> ?

Er den forskel til stede?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-12-05 11:21

Flemming Daugaard wrote:

> Jeg påtænker at købe en negativ scanner.

Jeg går du fra at du mener en scanner til film, og jeg gætter på at det
er alm. 35mm film

> Jeg vil gerne have en rigtig god model og i rigtig god kvalitet, måske som
> en af de bedre modeller fra Canon (flatbed) hvor man kan scanne flere
> negativer samtidig.

Hvis du taler om rigtig god scanning af film, så køb en scanner til det,
og en anden til papir

> Er her nogle som har erfaring med sådanne scanner ?

Jeg har haft en Nikon CoolScan i nogle år, og den er jeg meget tilfreds
med. Den arbejder rimeligt hurtigt, og tager hele strimler, eller
enkeltbilleder. Den kan scanne monterede dias, men det bliver bedre ved
at fjerne glasset, og rengøre.

Erfaringen er, at skal man opnå et godt resultat, er der meget arbejde i
at efterbahandle billederne. Jeg har ikke opfattet om det er til at
scanne de sidste 25 års familiebilleder eller...

Hvis det er til visning på skærm, er opløseligheden ikke stor, men jeg
har erfaret at der er forskel på at scanne i lav opløsning og at scanne
i høj opløsning, og bagefter sætte det ned.

> Er der nogler mærker som i kan anbefale ?

Ja, Nikon, da jeg har erfaring med den. Jeg har ikke erfaring med andre.
Det behøver ikke at koste en formue.
http://cgi.ebay.de/Nikon-COOLSCAN-V-ED-vom-Haendler-NEU-mit-Garantie_W0QQitemZ8731780278QQcategoryZ27710QQrdZ1QQcmdZViewItem

> Skal man købe en scanner kun beregnet for negaiv el. positiv scanning ?

Det er samme scanner man bruger til positiv og negativ film. Til
scanning af papir, der ikke skal gennemlyses, foretrækker jeg en
fladscanner.

Bo //

Fra : vin

Dato : 06-12-05 19:33

hej Flemming,

Jeg får en af dagene en Epson 4490 som jeg har store forhåbninger til.
Den koster ca. 2k. Ofte har jeg fået anbefalet Epson scannere som en
klasse bedre end andre. 4490 er en fladbed som kan både papir og film.
Hvis du har tolmod til at vente et par dage skal jeg give en
anmeldelse af scanneren.

vh
Erik

Fra : Flemming Daugaard

Dato : 11-12-05 15:24

Hej gruppe,

Mange tak for jeres svar og kommentar.

Bo; ja det er til de sidste 25 års familie billeder, vil nok efter dit svar
satse på Nikon Cool scan - Er den medleverede software god, jeg tænker til
efterbehandling af de inscannede billeder ?

Erik; vil gerne have dine kommentar når du har prøvet din scanner.

Mange hilsner

Flemming Daugaard