Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
j9a8n j7e6n5s4e3n@dlgtele.dk (væk med tall~
Fra : Jan Winther Jensen

Dato : 03-12-05 18:13

-- Ny med EOS 350D
Jeg er netop trådt ud af kravlegården (kompaktkameraer) og har købt
mit første slr kamera.
Valget faldt på Canon EOS 350D og en Speedlite 430. Jeg har allerede
taget ca. 700 billeder og leger mig frem. Fotohandlerens anbefaling
var, at bruge automatikken så meget som muligt, mit kendskab til
fotografering er ikke så stort endnu. Men jeg bliver helt forpustet af
at læse nogle af de andre indlæg her. Der er noget at leve op til, og
bevæger man sig væk fra automatikprogrammerne på kameraet er jeg lidt
på herrens mark. Jeg skal se at få lært noget mere om blænde,
lukkertider, hvidbalance osv. Men jeg glæder mig over mit nye legetøj,
og det er vel også bare erfaring som skal gøre mig fortrolig med alt
dette.
Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,
eller har I taget aftenskolekurser mv.

Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Jan Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-05 19:23

"Jan Winther Jensen (slet SUVZW)" <janida@SUVZWdlgtele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,
> eller har I taget aftenskolekurser mv.

Gå på biblioteket og lån en masse bøger - og læs dem.
Både om fototeknik men også bøger med billeder taget af dygtige fotografer.
Det gør ikke noget at bøgerne er af lidt ældre dato - klassisk viden virker
fortsat.

> Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Pixmantec RawShooter (http://www.pixmantec.com/) og Adobe Photoshop
(http://www.adobe.com/), men kig også på Adobe Photoshop Elements.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 21:44

In article <11336302010.999533693423778@dtext.news.tele.dk>, Jan Winther Jensen wrote:
> [...]
> fotografering er ikke så stort endnu.
> Hvad har I andre gjort? også ladet det komme med tiden og erfaringen,

Jeg lærte ret hurtigt at køre på Av / Tv. Og M til blitzbilleder.

Ved Av justerer du blænden = dybdeskarpheden med hjulet ovenpå kameraet.
Det bruger jeg 80% af tiden. Man skal dog sikre der er lys nok, dvs
den valgte lukketid som du kan se i display skal være det samme som
brændvidden * 1.6 som tommelfingerregel.

På kitobjektivet vil det sige ca. 1/25s eller hurtigere ved vidvinkel,
og 1/80s eller hurtigere ved fuld zoom ind. Så undgår man som regel
rystede billeder.

Hvis lukketiden der vælges er for langsom, så kan man skrue op for ISO.
Hver gang man skruer et trin op = fordobling, så får man dobbelt så
hurtig lukketid. Husk at sætte ISO tilbage til 100 når du kommer udendørs
igen.

Ved blitz vælger jeg M og en hurtigere lukketid. Blitzen "fryser" action,
og for langsom lukketid giver mere inflydelse til det eksisterende lys.
Skyder altid op i loftet hvis muligt.

Tv har jeg primært brugt ved lange tele uden IS for at sikre at billedet
ikke er rystet. Eller for at fryse action.

> Lige til slut: hvilket program bruger I til efterbehandling?

Photoshop CS2.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 00:14

> [...]
>
> Ved blitz vælger jeg M og en hurtigere lukketid. Blitzen "fryser" action,
> og for langsom lukketid giver mere inflydelse til det eksisterende lys.

Ved blitz bruger jeg normal at sætte blitz sync. til 1/250s i custome
functions og bruge Av, så jeg får den dybdeskarphed jeg vil have og justerer
bliz kompesering/EC setting så billederne bliver korrekt eksponeret, så
undgår jeg M. Jeg checker bare histogram på den givene setting et par gange
og justerer blitzkompensering, normalt behøver jeg ikke nogen komepensering,
hvis jer bruger f/4 eller f/5.6 med min 24-70mm f/2.8.

Mvh, Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 08:50

In article <439226a1$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:

> [...]
> og justerer blitzkompensering, normalt behøver jeg ikke nogen komepensering,
> hvis jer bruger f/4 eller f/5.6 med min 24-70mm f/2.8.

Om du kører manuel med 1/250s, eller låser blitzen til 1/250s og kører
Av giver det samme - Kan ikke huske om der var noget default lysmåling
i forskel.

Hvis du fryser blitzen til 1/250s, kan du så stadig køre Fast Sync ?

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 10:41

> [...]
> i forskel.
>
> Hvis du fryser blitzen til 1/250s, kan du så stadig køre Fast Sync ?
det er kun "over" 1/250 man kører fast sync.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-12-05 10:57

Jacob wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> det er kun "over" 1/250 man kører fast sync.

Max X-sync på 350'eren er 1/200s. Fast sync forlænger svjv faktisk
flashtiden (meget hurtig strobe), således at hele billedet eksponeres
korrekt, selvom der ikke er fuld eksponering af cmos'en på én gang.
Med 420EX'eren kan man ikke lave bevægelsesuskarphed med flashen. Jeg
har lige afprøvet det, og den kan altså ikke flashe længere end 1/200s..

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-12-05 11:04

Thomas Jørgensen wrote:

> [...]
> Med 420EX'eren kan man ikke lave bevægelsesuskarphed med flashen. Jeg
> har lige afprøvet det, og den kan altså ikke flashe længere end 1/200s..

Jeg eksperimenterede lige lidt videre. Og jo, man kan godt få noget ud
af fast sync.

Ved 1/200s eller langsommere affyres flashen meget hurtigt og fryser al
bevægelse. Flashtiden er ganske kort, og svarer nok til omkring
1/2000-1/4000s afhængigt af den nødvendige flash power.

Ved 1/250s fast-sync strækkes flashen, og man får altså her betydelig
uskarphed på objekter som bevæger sig hurtigt. :)

Mvh Thomas

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 12:43

"Thomas Jørgensen" <toms@-nospam-tje.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg eksperimenterede lige lidt videre. Og jo, man kan godt få noget ud
> af fast sync.
Ja selvfølgeligt

> Ved 1/200s eller langsommere affyres flashen meget hurtigt og fryser al
> bevægelse. Flashtiden er ganske kort, og svarer nok til omkring
> 1/2000-1/4000s afhængigt af den nødvendige flash power.

Ja helt ned til 1/35000 afhænigt af styrken. lavere styrke kortere tid.
Jeg tror ikke på at den skyder flere gange ved 1/200 eller langsommere. det
ville man kunne høre. Jeg kan høre det på min 580ex når den lave multi
blink.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 18:52

In article <4392d64d$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> [...]
> ville man kunne høre. Jeg kan høre det på min 580ex når den lave multi

Når man har en hurtigere lukketid end sync, så tændes blitzen inden
"filmen" eksponeres, og holdes tændt under hele åbningsforløbet. Så den
lyser meget lang tid.

Sync hastigheden er den hurtigste hastighed hvor hele "filmen" er
eksponeret på en gang. Ved hurtigere lukketider er der en sprække der
flytter sig ned over filmen og sørger for at belyse den.

Hvor hurtig denne sprække kan flytte sig ved jeg ikke - Og dermed
heller ikke om der komme bevægelse fra start til slut.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-12-05 19:28

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Hvor hurtig denne sprække kan flytte sig ved jeg ikke - Og dermed
> heller ikke om der komme bevægelse fra start til slut.

Må man ikke antage at hurtigste sync-tid angiver tiden fra start af
eksponering til slut - således at spalten passerer ned over ccd/film på
netop denne tid - uanset eksponeringstiden. In casu: Det varer 1/200 sek at
belyse hele filmen med 1/2000 vha. en spalte, der kun er 1/10 af højden på
ccd/chip.
Jeg ved det ikke, men mener at det må være et rimeligt kvalificeret gæt.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 21:21

In article <43933592$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> ccd/chip.
> Jeg ved det ikke, men mener at det må være et rimeligt kvalificeret gæt.

Det kunne være sjovt at se med noget højhastighedsbevægelse en sommerdag.
At tingen har bevæget sig længere i bunden af billedet end i toppen, og dermed
er trukket disproportionalt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-12-05 16:09

Povl H. Pedersen wrote:

> Det kunne være sjovt at se med noget højhastighedsbevægelse en
> sommerdag.
> At tingen har bevæget sig længere i bunden af billedet end i toppen,
> og dermed er trukket disproportionalt.

Jeg har faktisk set et billede af en racerbil, hvor det kunne ses ganske
tydeligt. Jeg gad vide om ikke det er i Politikkens oldgamle 'Jeg
fotograferer'.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 11:34

In article <4392b9a8$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> det er kun "over" 1/250 man kører fast sync.

Jeg tænkte, om låsning af flash til 1/250s i C.Fn ville forhindre
at man trykke FP på flashen og kørte med 1/500s ? I så fald ville
det være en meget irriterende option hvis man bruger fill-flash.

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 12:27

> Jeg tænkte, om låsning af flash til 1/250s i C.Fn ville forhindre
> at man trykke FP på flashen og kørte med 1/500s ? I så fald ville
> det være en meget irriterende option hvis man bruger fill-flash.
Ja det vil den. men kun i Av programmet. i P, Tv og M kører det som det
plejer.

Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-12-05 17:14

> Om du kører manuel med 1/250s, eller låser blitzen til 1/250s og kører
> Av giver det samme - Kan ikke huske om der var noget default lysmåling
> i forskel.

Ja., det har du vel egentlig ret i. I det hele taget bruger jeg ikke blitz
meget, men har da en 420EX, som jeg henter frem til familiefester eller
lignende, når naturligt lys, som jeg ellers sværger til, ikke er nok
længere.
Mvh,
Hans

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 00:27

> [...]
>
> Tv har jeg primært brugt ved lange tele uden IS for at sikre at billedet
> ikke er rystet. Eller for at fryse action.

Tv bruger man også til at få bevægelses uskarphed. dette kan også gøres med
blitz. det kræver dog at din blitz kan stroboskop blinke. Det kan 580ex jeg
ved ikke om 430ex kan. men man kan få nogle fede billeder.

jacob

Fra : larsrc@gmail.com

Dato : 04-12-05 11:18

Tillykke med købet, jeg har også lige fået mig en sådan (med en
Sigma 18-125 linse). Mine bedste sider til at forklare de tekniske
ting har været www.dpreview.com, www.luminous-landscape.com og
http://photonotes.org/articles/beginner-faq/.

Jeg bruger KimDaBa til at håndtere og kommentere mine billeder, og
Gimp til når de (en sjælden gang) skal rettes til.

-Lars