/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Måske en interessant service?
Fra : John Sahl


Dato : 01-12-05 22:36

Jeg faldt lige over http://www.photobox.co.uk/ som formentligt kunne
være interessant for folk, der mener de har billeder der kan sælges.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



 
 
Niels Riis Ebbesen (02-12-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 02-12-05 00:41


John Sahl wrote:

> Jeg faldt lige over http://www.photobox.co.uk/ som formentligt kunne
> være interessant for folk, der mener de har billeder der kan sælges.


Den slags services finder der skam flere af, problemet er bare, at det er
temmelig vanskeligt at tjekke, om man nu også får afregning for de
billeder der bliver solgt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


John Sahl (02-12-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 02-12-05 00:42

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Den slags services finder der skam flere af, problemet er bare, at
> det er temmelig vanskeligt at tjekke, om man nu også får afregning
> for de billeder der bliver solgt...

Så kan vi måske starte en debat, om folks erfaringer med de forskellige
sites, hvis altså folk har nogen erfaringer at dele ud af?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Niels Riis Ebbesen (02-12-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 02-12-05 01:05


John Sahl wrote:

> Så kan vi måske starte en debat, om folks erfaringer med de forskellige
> sites, hvis altså folk har nogen erfaringer at dele ud af?


Du kan prøve at søge på Google og pressefotografforbundets hjemmeside,
for der har sågar været flere sager, hvor nogle af de de store
billedbureauer har snydt proff. fotografer.

Læs deres vilkår meget grundigt, jeg har hørt om flere sager, hvor
billedbureauer har nægtet at slette en fotografs billeder, de har nemlig
henholdt sig til nogle meget særprægede vilkår, om uopsiglighed af aftalen.

Og de store billedbureauer er de aller værste, for de samarbejder med
bureauer i andre lande, og det indebærer, at de sender billederne vidre
til måske 5-10 andre burauer i Tyskland, Frankrig, Italien o.s.v., og så
har man fuldstændig mistet kontrollen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Petter Ettrup (02-12-2005)
Kommentar
Fra : Petter Ettrup


Dato : 02-12-05 01:42

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Og de store billedbureauer er de aller værste, for de samarbejder med
> bureauer i andre lande, og det indebærer, at de sender billederne vidre
> til måske 5-10 andre burauer i Tyskland, Frankrig, Italien o.s.v., og så
> har man fuldstændig mistet kontrollen...

Niels har fuldstændig ret, det er en jungle, det marked. Desværre er det
ikke nødvendigvis de store bureauer, der er mest pålidelige. Ligeledes
findes der for tiden en længere debat omkring Politikens database, nemlig
Polfoto. De har dumpet priserne og har gjort, at fotografer får lavere
takster end fagforeningen kræver - og kan derfor blive nødsaget til at melde
sig ud. Vi andre i fagforbundet (Danmarks Journalistforbund) kan blot se
til, mens Polfoto "snyder" sine fotografer for en del af avancen.

Hvis du vælger at gå udenlands med dine billeder, er det en god ide at
tjekke op på andres erfaringer først - som du jo også er i gang med nu. Lav
rigeligt med Google-søgninger og træk på rutinerede kræfter her i gruppen
(som f.eks. Niels, der allerede kommer med gode råd). Det er som sagt et
broget marked, men jeg tror dog jeg efter længere research ville tage
chancen - jeg er dog foreløbigt langt fra god nok!

Held og lykke med det!

Mvh Petter



Niels Riis Ebbesen (02-12-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 02-12-05 10:17


Petter Ettrup wrote:

> Det er som sagt et
> broget marked, men jeg tror dog jeg efter længere research ville tage
> chancen - jeg er dog foreløbigt langt fra god nok!


Billedbureauerne kræver typisk 50-60% i provision af hvert salg + andre
gebyrer, så jeg anbefaler, at folk selv laver et web-site, hvor de sælger
deres egne arkivfotos, eller at en to-fire fotografer går sammen om en
fælles løsning, for så har de selv 100% styr over tingene, og de skal
ikke dele indtægterne med et billedbureau.

Når fotografer selv driver deres eget billedbureau, så skal de ganske
vist selv sørge for alting, og håndhæve deres ophavsret, men det er ikke
så svært. Det vigtigste er såmænd, at de billedmæssigt vælger en niche,
som de specialiserer sig indenfor.

Man skal bare være exstremt omkomstningsbevidst, der sælges ikke vilde
mængder arkivfotos, så det nytter ikke noget, at man laver en for dyr
løsning, for så kommer man ikke til at tjene penge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Kai Harrekilde-Peter~ (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 04-12-05 13:51

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Petter Ettrup wrote:
>
>> Det er som sagt et
>> broget marked, men jeg tror dog jeg efter længere research ville tage
>> chancen - jeg er dog foreløbigt langt fra god nok!
>
> Billedbureauerne kræver typisk 50-60% i provision af hvert salg +
> andre gebyrer, så jeg anbefaler, at folk selv laver et web-site, hvor
> de sælger deres egne arkivfotos, eller at en to-fire fotografer går
> sammen om en fælles løsning, for så har de selv 100% styr over
> tingene, og de skal ikke dele indtægterne med et billedbureau.

Det lyder som der er basis for en (web)forretning, hvor man simpelthen
samler billederne op fra den enkelte fotograf's website, præsenterer
dem, og kun kræver en click-through betaling, når man går videre til
fotografen's webside for at købe billedet.

Men det skal en meget automaticeret webforretning, for man kan ikke
forvente den store indtjening, med en avance på måske 1Kr per
click-through/solgt foto.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Toke Eskildsen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 04-12-05 17:00

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det lyder som der er basis for en (web)forretning, hvor man
> simpelthen samler billederne op fra den enkelte fotograf's
> website, præsenterer dem, og kun kræver en click-through betaling,
> når man går videre til fotografen's webside for at købe billedet.

Det lyder dejligt nemt, men det vil det ikke være. De forskellige
fotografer har forskellige systemer, lige fra den amatøragtige "Jeg
laver sider i hånden sådan nogenlunde efter hvilket billeder jeg mener
hører sammen" til langt mere gennemførte og metadatarige løsninger hvor
billederne kan have flere klassificeringer og krydsreferencer og hvor
visninger genereres ud fra læserens ønsker.

En samlet service skal kunne udtrække struktur, både fra de flade
sider, og de dynamiske. Det er et stort og aldrig afsluttet arbejde.
Skal prisen holdes nede, ser jeg kun den mulighed at deltagerne tvinges
til at registrere deres billeder på en bestemt måde.

Edbpriser.dk er et eksempel her: Selvom de enkelte forhandlere har de
relevante data på deres sider, skal de alligevel aflevere oplysningerne
i et bestemt format.

Desværre er det ikke gjort med det. Systematisk søgning er svært, hvis
én person tagger sit solnedsgangs-billede med "Natur, aften" og en
anden bruger "Sol, overgang, rød". I bedste fusk-søgemaskinerne stil,
vil det også give mening for den enkelte at være meget large med sin
beskrivelse. Der skal bruges en del energi på at få det til at køre
ordentligt, både fra serviceudbyderen og fotograferne.


Jeg tror det kan lade sig gøre, men ikke som en enkelt service. Det er
usikkert for en fotograf at skulle investere en masse energi i et
system, der hænger på om en enkelt service kan flyve.

Jeg tror mere på en form for standard, hvor deltagende fotografer laver
beskrivelse af deres billeder på en bestemt måde. En eller flere
serviceudbydere kan så anvende disse beskrivelser til et koncept, som
du beskriver, en søgemaskine kan lave bedre indeksering osv.

Det er lykkedes med blogging, hvor RSS er en meget udbredt standard til
at beskrive de indlæg, der kommer. Det skal nok komme med billeder og
lignende på et senere tidspunkt.

Niels Riis Ebbesen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 04-12-05 19:18


Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det lyder som der er basis for en (web)forretning, hvor man simpelthen
> samler billederne op fra den enkelte fotograf's website, præsenterer
> dem, og kun kræver en click-through betaling, når man går videre til
> fotografen's webside for at købe billedet.
>
> Men det skal en meget automaticeret webforretning, for man kan ikke
> forvente den store indtjening, med en avance på måske 1Kr per
> click-through/solgt foto.


Vi er nogle stykker, som driver on-line fotoarkiver, som allerede har
overvejet, at oprette en fælles billedsøgemaskine, hvor man kan søge på
alle billederne i de tilsluttede arkiver.

For hvis 10-30 fotografers on-line fotoarkiver, hver især indeholder
10-30.000 fotos, så har de tilsammen et lige så stort udvalg af billeder
on-line, som et stort billedbureau har...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste