Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste genopladelige batterier til en Spee~
Fra : Henrik Juul

Dato : 01-12-05 21:56

Hvilke genopladelige batterier er bedst til en Speedlite 550EX?

Fra : Jacob

Dato : 01-12-05 22:13

"Henrik Juul" <h1e2n3r4i5k@1janning-2juul.dk (fjern tallene)> skrev i en
meddelelse news:4mouo1l0vnp8m123lsi63uf9c4hb2hghc1@4ax.com...
> Hvilke genopladelige batterier er bedst til en Speedlite 550EX?

Gp derefter sanyo og Panasonic i nævnte rækkefølge. skal du have hurtig
opladningstid så skal du snuppe et ni-cd batteri frem for et ni-mh batteri
med større kapasitet.
nicd fås omkring 1100mAh mens nimh er på ca 2500mAh idag.

jacob

Fra : HKJ

Dato : 01-12-05 22:24

Jacob wrote:
> Gp derefter sanyo og Panasonic i nævnte rækkefølge. skal du have hurtig
> opladningstid så skal du snuppe et ni-cd batteri frem for et ni-mh batteri
> med større kapasitet.

Du kan altså også lade nimh ret hurtigt, der findes ladere på 3-4 A,
dvs. under en timer for et 2500mAh batteri.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-12-05 22:39

In article <438f6a0c$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, HKJ wrote:

> Du kan altså også lade nimh ret hurtigt, der findes ladere på 3-4 A,
> dvs. under en timer for et 2500mAh batteri.

Opladningstiden var tiden for genopladning af blitzen. NiCd kan levere
strøm hurtigere end NiMH.

Fra : HKJ

Dato : 01-12-05 22:47

Povl H. Pedersen wrote:
> Opladningstiden var tiden for genopladning af blitzen. NiCd kan levere
> strøm hurtigere end NiMH.

Jeg tvivler på at der er den store forskel ved de strømme en flash
bruger, et moderne nimh batteri har en lav indre modstand.

Nikon angiver også samme ladetid for nimh or nicd.

Hvis du virkelig skal have fart på flashen, så vil en extern
højspændings forsyning være noget mere nyttig.

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 02-12-05 20:20

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> bruger, et moderne nimh batteri har en lav indre modstand.

Hvor store (eller små) strømme regner du da med at en flash af den kaliber
bruger?

Jeg gjorde forsøg med at bygge en ekstern forsyning til min 380EX (Canon)
for år tilbage, og brugte derfor en laboratorie strømforsyning for at måle
strømforbruget. Og kiggede en ekstra gang da den slog fra (det er en 35V/10A
HP). Med et storagescope målte jeg, over en lille modstand i serie med nogle
hurtig tillavede eksterne batterier, spidsstrømmen. Jeg husker ikke længere
det nøjagtige resultat, men i det første splitsekund æder en sådan sag alt
hvad den kan få fat i, kun begrænset af batteriernes indre modstand samt
modstanden i til-ledningerne til kondensatoren. Hvilket jo iøvrigt også skal
være således, opladningskurven for en kondensator taget i betragtning.

Med disse erfaringer i bagagen, valgte jeg (som tidligere fortalt i gruppen)
batterier beregnet til RC-Biler. Disse var af typen NiCd, og med en ret
begrænset kapacitet. Jeg tror det var 950mAh. Men de kunne levere
imponerende kortslutnings strømme (jeg smeltede et stykke loddetin over et
enkelt), og kunne virkelig lade flashen op i en fart. Så betød (og betyder)
det for mig mindre, om flashen kan fyre 150 eller 500 gange...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Jacob

Dato : 02-12-05 20:26

> [...]
>
> Nikon angiver også samme ladetid for nimh or nicd.
>
> Hvis du virkelig skal have fart på flashen, så vil en extern højspændings
nimh kan man trække 3-5A fra hvis de er rigtigt gode. tilsvarende tal for
nicd er omkring 15A.
så forskel det er der.

Fra : HKJ

Dato : 02-12-05 20:59

Jacob wrote:
> nimh kan man trække 3-5A fra hvis de er rigtigt gode. tilsvarende tal for
> nicd er omkring 15A.
> så forskel det er der.

Jeg ved ikke hvad du basere dine tal på, men som jeg allerede har
skrevet så kan du lade dem med 3-4 A (og her snakker jeg ikke om fusk ,
men om ladere specielt designet til nimh), hvilket betyder at de har lav
indre modstand og også kan tåle en kraftig belastning.

For sjov lavede jeg lige en test på et 2100 mAh Panasonic batteri:

Ved belastning med 0.1 ohm holder det en spænding på 1 volt, dvs. det
levere 10 A. Det holder det sikkert ikke til i ret lang tid, men en
flash har også kun brug for det i 1-2 sekunder.

Men jeg holder stadig på at en ekstern højspændingsgenerator er sagen,
hvis du vil have hurtig ladetider på flashem. Så overbelaster du ikke
dens eget ladekredsløb, selvom du får ladetider på 1/3 af det normale.

Fra : Jacob

Dato : 02-12-05 23:18

> [...]
> hvis du vil have hurtig ladetider på flashem. Så overbelaster du ikke dens
> eget ladekredsløb, selvom du får ladetider på 1/3 af det normale.
Mine tal er vedvarende belastning.
målingerne er lavet med strøm generatore.

Fra : Jacob

Dato : 01-12-05 22:48

> Du kan altså også lade nimh ret hurtigt, der findes ladere på 3-4 A, dvs.
> under en timer for et 2500mAh batteri.
Jeg har selv en lader der kan lade med 10A. men den vil grille et 2500mAh AA
batteri.
men det var nu også opladningstiden for blitzen jeg mener.
Min erfaring med 2500mAh AA nimh batterier er max 2A ellers dør de for
hurtigt.

Jacob

Fra : waal

Dato : 03-12-05 16:11

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det var nu også opladningstiden for blitzen jeg mener.
> Min erfaring med 2500mAh AA nimh batterier er max 2A ellers dør de for

Høj ladestrøm har aldrig været befordrende for lang levetid. Mine 2100mAh er
iøvrigt mærket med ladestrøm 210mA og 210-660mA

mvh
Michael

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 03-12-05 16:58

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Høj ladestrøm har aldrig været befordrende for lang levetid.

Korrekt, og som en udemærket tommelfinger regel, kan man lade med 1/10 af
kapaciteten.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 17:02

In article <4391c06f$0$108$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, www.jkhansen.dk wrote:
> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt, og som en udemærket tommelfinger regel, kan man lade med 1/10 af
> kapaciteten.

Det er vist meget længe siden. Med moderne celler kan man gå noget
højere op.

Fra : Jacob

Dato : 03-12-05 18:20

> Det er vist meget længe siden. Med moderne celler kan man gå noget
> højere op.

Meget enig. en tommelfinger regl inden for modelhobby siger 2-3C for nicd og
1-2C for nimh. Men det er kun hvis man bruger kvalitets ladere.
det siges i batterikredse at nimh har bedre af at blive ladet med .5C end
..1C det er noget med kemien i batteriet at det nedbrydes ved lave
ladestrømme. Jeg har dog ikke helt styr på hvad der sker. Måske er det fordi
at nimh batterier ikke giver så kraftig en deltapeak ved endt ladning ved
lave strømme.

Jacob

Fra : waal

Dato : 03-12-05 21:47

> [...]
> ladestrømme. Jeg har dog ikke helt styr på hvad der sker. Måske er det
> fordi at nimh batterier ikke giver så kraftig en deltapeak ved endt

Enheden for strøm er Ampere. Hvis producenten angiver en given ladestrøm på
batteriet er det næppe taget ud af den blå luft. Nu ved batterierne
heldigvis ikke hvilket navn der står på laderen (og hvad den har kostet) så
hvis laderen leverere en strøm der passer til batterierne så er det nok den
rigtige til formålet.
mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 00:38

> [...]
> så hvis laderen leverere en strøm der passer til batterierne så er det nok

Ja sikkert
Der er stor forskel på ladere. specielt nimh batterier er svære at lade
korrekt på.
en lader er ikke bare en lader. der er forskellige algoritmer de lader
efter. en god lader føler på batteriet for at finde ud af hvor hårdt der må
lades og hvornår batteriet er fuldt.
Når en producent skriver en anbefalet ladestrøm så dækker de sig rigeligt
ind.

Jacob

Fra : waal

Dato : 04-12-05 00:49

> [...]
> må lades og hvornår batteriet er fuldt.
> Når en producent skriver en anbefalet ladestrøm så dækker de sig rigeligt

Den ku´jeg s'gu godt nok tænke mig af få dokumenteret (især første halvdel)

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 10:39

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Den ku´jeg s'gu godt nok tænke mig af få dokumenteret (især første
> halvdel)
>
> mvh
> Michael

Du kan starte her http://www.buchmann.ca/ og her
http://www.batteryuniversity.com/
Du kan også gå ned og låne dig en elektronikståbi på bibloteket. der skulle
også stå lidt.

Jacob

Fra : waal

Dato : 04-12-05 13:41

> [...]
> http://www.batteryuniversity.com/
> Du kan også gå ned og låne dig en elektronikståbi på bibloteket. der

Det var ikke reklame fra et firma jeg efterlyste.
Hvad er en "ståbi". Jeg ved hvad en "Trabi" er, den anden kender jeg ikke.
Dokumentationen for gode vs dårlige ladere, gerne navngivne eksempler ?
Strøm måles/angives stadig i Ampere og kapasitet måles/angives i Farad.
Batteriers "kapasitet" i Ah (amperetimer)

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 14:06

> [...]
> Strøm måles/angives stadig i Ampere og kapasitet måles/angives i Farad.
> Batteriers "kapasitet" i Ah (amperetimer)

en ståbi er et hjælpeværktøj i form af en bog der indeholder tekniske
informationer.
Jeg mener at der i 2004 kom en udgave 8 af elektronik ståbien.

Jeg kender ikke lige umideldbart nogle direkte sammenligning mellem ladere
på den måde du beskriver.
et eksempel på en god lader er
http://at.robbe-online.net/cgi-bin/rims_at.storefront/4392e835060fa30727183e0dc1210615/Product/View/1&2D8294LI
et eksempel på en skodlader er http://www.batterier.dk/MW6178.htm
At en lader er dyr er ikke ensbetydene med at den er god. f.eks. har jeg en
schulze isl-8 936g http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/prs10_e.htm næst
nedderst.
her får jeg ikke samme gode ladning på batterierne som jeg får med
powerpeaken. om den slår fra for tidligt eller for sent er forskelligt.
oftest slår den fra for tidligt. Her er powerpeak infinity væsentligt bedre.

Jacob

Fra : waal

Dato : 04-12-05 14:57

> [...]
> Jeg mener at der i 2004 kom en udgave 8 af elektronik ståbien.
>
> Jeg kender ikke lige umideldbart nogle direkte sammenligning mellem ladere

Du lod da ellers til at vide alt om ladere ? eller viderebragte du blot "jeg
har hørt"

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 18:03

> Du lod da ellers til at vide alt om ladere ? eller viderebragte du blot
> "jeg har hørt"
>
> mvh
> Michael

Jeg ved meget om ladere og de forskellige batterityper. Men jeg ved ikke
alt.
Jeg gider ikke dokunentere et en robbe powerpeak lader er bedre til at fylde
strøm på et nimh batteri end en medleveret lader fra panasonic eller GP. det
er for besværligt da jeg så først skal finde en af disse skod ladere. som da
er ganske fine hvis man kan nøjs med 90% af det batteriet kan. en god lader
kan endvidere nedbringe den indre modstand i batteriet. hvis det er blevet
slidt. eller i dårlig form.

Jacob

Fra : waal

Dato : 04-12-05 19:01

> [...]
> kan. en god lader kan endvidere nedbringe den indre modstand i batteriet.
> hvis det er blevet slidt. eller i dårlig form.

Nej, det "gider" du nok ikke !!

Michael

Fra : www.jkhansen.dk

Dato : 04-12-05 20:44

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det "gider" du nok ikke !!

Hvad er dit problem? Udsagnet gik på, at der var forskel på kvaliteten af
ladere og deres evne til at lade batterier korrekt. Tvivler du på det? Hvis
du gør, hvorfor så ikke modbevise udsagnet, som jeg iøvigt tilslutter mig
100%, uden at jeg dermed føler det som min pligt at føre nogen form for
bevisførelse overfor dig.
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : waal

Dato : 04-12-05 22:29

"www.jkhansen.dk" <admin@jkNOSPAMhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig 100%, uden at jeg dermed føler det som min pligt at føre nogen form

Jeg betvivler ubegrundede påstande som mere end tvivlsomme især når
afsenderen som her "ikke gider" begrunde, dokumentere, eller bare forsøge at
påvise validiteten af udsagnet. Ingen henvisninger til uvildige test af
navngivne produkter med tilhørende måledata, kun det dybt seriøse udtryk
"skodladere" der blafrer i vinden.

Det er ikke mig der har et problem, og da slet ikke med mine ladere.

Michael

Fra : HKJ

Dato : 04-12-05 22:37

waal wrote:
> Jeg betvivler ubegrundede påstande som mere end tvivlsomme især når
> afsenderen som her "ikke gider" begrunde, dokumentere, eller bare forsøge at
> påvise validiteten af udsagnet.

Bortset fra at du allerede har fået linket til en hel bog om batterier,
der bl.a. forklarer hvad der kræves af en god lader. Det er en del ting
der kræves og ved at udelade nogle af dem, kan man spare penge i
produktionen, men det er der vel ingen fabrikanter der kunne finde på

> Ingen henvisninger til uvildige test af
> navngivne produkter med tilhørende måledata, kun det dybt seriøse udtryk
> "skodladere" der blafrer i vinden.

Og du er åbenbart så naiv, at du tror alle fabrikanter kun laver ladere
af bedste kvalitet. Tror du også at alle fotoapperater er perfekt?

> Det er ikke mig der har et problem, og da slet ikke med mine ladere.

Din naive holdning må være lykken for diverse fabrikanter af billigt udstyr.

Fra : waal

Dato : 04-12-05 23:46

> [...]
> der kræves og ved at udelade nogle af dem, kan man spare penge i
> produktionen, men det er der vel ingen fabrikanter der kunne finde på

Lige så lidt som Nikon og Canon ku' finde på at sælge plastikobjektiver

> Og du er åbenbart så naiv, at du tror alle fabrikanter kun laver ladere af
> bedste kvalitet. Tror du også at alle fotoapperater er perfekt?

Det har jeg vist ikke givet udtryk for, har jeg ?

> Din naive holdning må være lykken for diverse fabrikanter af billigt
> udstyr.

Så er det nok derfor jeg ikke har noget "billigt udstyr" , de unavngivne
producenter af "discountudstyr" slipper helt for at handle med mig. Der er
sikker lykkelige for at slippe for det brok og ballade det ville medføre.

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 23:49

> Lige så lidt som Nikon og Canon ku' finde på at sælge plastikobjektiver

> Det har jeg vist ikke givet udtryk for, har jeg ?

Jo det har du. Om ikke andet er det blevet opfattet sådanne.

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 21:18

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det "gider" du nok ikke !!
>
> Michael

Jeg vil give dig det tilbud at du kan komme forbi og overvåge op og
afladning af et batteri ladet på en god lader og din medbragte skodlader.
Jeg bor i albertslund / vanløse.

Fra : waal

Dato : 04-12-05 22:20

> [...]
>>>

> Jeg vil give dig det tilbud at du kan komme forbi og overvåge op og
> afladning af et batteri ladet på en god lader og din medbragte skodlader.

Og du har allerede bedømt mine ladere som " skodladere", bliv dog voksen

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 22:27

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Og du har allerede bedømt mine ladere som " skodladere", bliv dog voksen

Nej jeg har ej. men jeg gider ikke anskaffe mig en skodlader så det må du
hvis du vil have det bevist. og det vil du jo. så derfor må du medbringe din
skodlader.
så læs dog hvad jeg skriver

Jacob

Fra : waal

Dato : 04-12-05 23:48

> [...]
> hvis du vil have det bevist. og det vil du jo. så derfor må du medbringe

Det er jo det jeg gør.

Jeg takker iøvrigt nej til invitationen, jeg drikker ikke "skodkaffe"

Fra : Jacob

Dato : 04-12-05 23:57

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo det jeg gør.
>
> Jeg takker iøvrigt nej til invitationen, jeg drikker ikke "skodkaffe"

Den kan jeg ikke hjælpe med. jeg lagerfører slet ikke kaffe.

Jacob

Fra : waal

Dato : 07-12-05 09:58

> Den kan jeg ikke hjælpe med. jeg lagerfører slet ikke kaffe.

Nå! , derfor
Michael