Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange billeder tager enperson i genne~
Fra : John Doe

Dato : 30-11-05 15:17

Hej NG
Sad i en dialog forleden. Vi prøvede forsigtigt at regne os frem til hvor
mange digitale billeder en almindelig bruger, dvs. compact kamera, ikke
foto-entusiast, normalt rejsende, almindelige højtider, osv. tager på et år.
Vi var meget i tvivl om regnestykkets præmisser, men hvad siger i herinde.
Vores bud på årsbasis er:
Jul 50 billeder
Nytår 50 billeder
Fødselsdagen ialt 200 billeder
Skiferie 200 billeder
Sommerferie 200 billeder
Det løse 200 billeder

Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag

Et gennemsnitsbillede fra et ca. 4-5 mio kompakt kamera fylder vel i snit
1,8 Mb i JPG-format ?
Altså ca. 1,6 Gb data ?

Er i enige ?

Bedste hilsner
John

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 15:32

"John Doe" <Thepoet@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag
>
> Et gennemsnitsbillede fra et ca. 4-5 mio kompakt kamera fylder vel i snit

Hvad med andres fødselsdage, fester, julefrokosten, svigemors nye gebis,
hunden, ungerne, den nye bil, bilen efter sammenstødet, solnedgangen,
blomsterne i den nyfriserede have, turen til Vesterhavet, Sverigesturen,
sommerhuset, den første sne, et billede til Dba, osv?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Max

Dato : 30-11-05 15:32

Hej

> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag

> Er i enige ?

Nej, jeg tror at tallet er for højt.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 15:39

John Doe wrote:

> [...]
> Sommerferie 200 billeder
> Det løse 200 billeder
>
> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag

Jeg tror, at en "almindelig bruger" kan variere ganske meget. Om man kan
anse mig for en almindelig bruger, ved jeg ikke. Mit estimat er, at jeg
nok tager i omegnen af 3000 billeder på et år.

Det er typisk en weekend, hvor der lige bliver brændt 50-100 billeder
af. En uges ferie, hvor der bliver taget 200-300 billeder. Og derudover
naturligvis det løse.

For mit vedkommende tror jeg bestemt heller ikke, at antallet har ændret
sig af, at jeg har udskiftet mit kompaktkamera med et DSLR.

> Er i enige ?

Tjah ...

Fra : John Doe

Dato : 30-11-05 16:04

> Tjah ...

Jeg vil påstå, uden forhåbentligt at fornærme nogen her, at de fleste i
denne nyhedsgruppe ligger ud over "almindelige forbruger".
Hertil vil jeg mene at 3000 billeder er mere end vores "almindelige bruger".
Vi tænker på den gruppe, der skifter det gamle analoge lommekamera ud med et
godt tilbud på kompaktkamera i Føtex, Computercity og måske BingoFoto.
Vores personlige erfaring fortæller os at "den almindelige dansker" tager
langt flere billeder med et digitalt kamera, end man tog med det analoge.
Det er nemmere og koster i princippet ikke noget. Dette medtog vi i vores
ovenstående beregning.
Og Claus: Billederne af svigermors nye gebis tager ryger med ind under "det
løse".

Så hvad siger i kloge mennesker ude i cyberland ?
/J

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 16:08

John Doe wrote:
> "Holst" <newsnov05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Det er måske osse interessant at vide hvor mange procent af billederne,
der rent faktisk bliver sat på papir

Bo //

Fra : emj

Dato : 30-11-05 16:23

Bo Bjerre skrev:

>Det er måske osse interessant at vide hvor mange procent af billederne,
>der rent faktisk bliver sat på papir

Jeg tager flere tusinde billeder om året og det er ikke ret mange
papirbilleder, jeg laver af dem. Jeg kan slet ikke se, hvad
billederne skal på papir efter
Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 16:54

emj wrote:

> Jeg tager flere tusinde billeder om året og det er ikke ret mange
> papirbilleder, jeg laver af dem. Jeg kan slet ikke se, hvad
> billederne skal på papir efter

næh, måske ikke. Men du underbygger min teori om at kamereaer med ret
meget mere end 2Mpix (svarer til 1200x1600pix) er overflødigt. Måske
viser du dem frem på et fjernsyn ?

Jeg laver en del i store formater, og en hel del i ca A5 størrelse

Bo //

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 17:12

Bo Bjerre wrote:

> næh, måske ikke. Men du underbygger min teori om at kamereaer med ret
> meget mere end 2Mpix (svarer til 1200x1600pix) er overflødigt.

Det har du så evigt ret i. Selv de mennesker, som indimellem får lavet
papirbilleder, får dem typisk lavet i den normale lille størrelse, og
til det er 2 megapixels vel også tilstrækkeligt.

Der er i høj grad gået inflation i i opløsningen som en salgsgimmick.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 18:24

Holst wrote:

> [...]
> til det er 2 megapixels vel også tilstrækkeligt.
>
> Der er i høj grad gået inflation i i opløsningen som en salgsgimmick.

-hvilket betyder, at nokia, motorola, samsung etc vil overtage dette
marked ret hurtigt, eller at canon, nikon, minolta bliver nødt til at
lave mobifoner

Bo //

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-11-05 19:18

Det bliver vel først et rigtigt problem for nikon, cannon og venner når
/ hvis nokia / motorola / sony-ericsson begynder at lave ordentlige
objektiver til deres mobiltelefoner, samt får brugbar autofokus, blænde,
indstillinger osv.

/SAC

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 19:26

Søren A Christensen wrote:
> [...]
> / hvis nokia / motorola / sony-ericsson begynder at lave ordentlige
> objektiver til deres mobiltelefoner, samt får brugbar autofokus, blænde,

Der er ikke mange "festknipsere", der overhodet beskæftiger sig med
blænde, indstillinger etc. Hvis der kommer billeder, der ikke er direkte
grimme, ud af det, så virker det. Mange er ligeglade med autofokus, da
billedchip'en er meget lille, og optageafstande er mere end 2 meter for
de fleste billeder. Ordentlige objektiver er ikke noget problem med den
ringe opløselighed, phonovision tilbyder...

Bo //

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 21:11

Bo Bjerre wrote:

> -hvilket betyder, at nokia, motorola, samsung etc vil overtage dette
> marked ret hurtigt, eller at canon, nikon, minolta bliver nødt til at
> lave mobifoner

Det tror jeg, du har rigtig meget ret i. At have kameraet indbefattet i
sin mobiltelefon vil nok være det bedste for mange mennesker, men indtil
videre har vi mig bekendt endnu ikke set ordentlige
mobiltelefonkameraer. Men om det overhovedet kan lade sig gøre at lave
ordentlig objektiver til så små telefoner, skal jeg ikke gøre mig klog
på. Autofokus mangler vist også på de fleste mobiltelefoner. Læste for
nogle måneder siden om en mobiltelefon, der skulle være den første med
autofokus, hvilket vist skulle have givet markant bedre billeder.

Men den dag vi ser mobiltelefoner med et kamera med 2-4 megapixels med
autofokus til rimelig pris, så tror jeg, at mange kompaktkameraer vil få
det svært. Hvad skal man med et kompaktkamera med 6 megapixels, hvis man
kan få et indbygget i mobiltelefonen, der måske nok kun har den halve
opløsning, men når billederne alligevel blot skal ses på en
computerskærm, så betyder det næppe alverdens for de fleste "almindelige
brugere".

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-11-05 22:49

In article <438e0742$0$8778$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Men den dag vi ser mobiltelefoner med et kamera med 2-4 megapixels med
> autofokus til rimelig pris, så tror jeg, at mange kompaktkameraer vil få
> det svært.

Sony-Ericsson K750i er en 2mpix autofocus telefon med rimelige billeder.
Og en rimelig pris. Den koster under 1000 kr + 6x200 kr.

Fra : John Doe

Dato : 30-11-05 16:28

> Det er måske osse interessant at vide hvor mange procent af billederne,
> der rent faktisk bliver sat på papir
>
> Bo //

Så absolut!
Det tal har man sikekrt hos f.eks. HP
Måske skulle man opfordre en af bladene eller Digitalmagasinet.dk til lave
en lille test på deres hjemmeside
/John

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 16:40

Bo Bjerre wrote:

> Det er måske osse interessant at vide hvor mange procent af billederne,
> der rent faktisk bliver sat på papir

Få. For det første koster det penge, og derimod er det ved at blive
normalt, at man placerer moster Erna foran computeren, når hun skal se
billeder fra ferien eller lignende. Det er i dag også ganske normalt, at
man brænder sine billeder på en cd og smider dem i dvd-afspilleren, så
de bliver vist på fjernsynet i stuen.

Tidligere tiders fotoalbum, hvor man kunne sidde og bladre i billederne,
er vist ved at forsvinde.

Jeg har ikke fået lavet et eneste billede på papir efter at jeg fik mit
digitalkamera. Jeg kan ikke se, at jeg har noget behov for det længere.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 16:57

Holst wrote:

> [...]
> billeder fra ferien eller lignende. Det er i dag også ganske normalt, at
> man brænder sine billeder på en cd og smider dem i dvd-afspilleren, så

Så billederne fra de moderne 6-8Mpix kameraer ses på et fjernsyn med
mindre end VGA påløsning ?

Bo //

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 17:16

Bo Bjerre wrote:

> Så billederne fra de moderne 6-8Mpix kameraer ses på et fjernsyn med
> mindre end VGA påløsning ?

Det er mit indtryk. Nu har de færreste også et kompaktkamera med 6-8
megapixels opløsning, men det ville næppe gøre nogen forskel. Men jeg
har nu stadig indtryk af, at det meste nu foregå foran computeren og
ikke fjernsynet.

Ja, jeg har ikke noget fjernsyn, så jeg ser alle mine billeder på
computeren ...

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 17:13

Holst wrote:

> Jeg har ikke fået lavet et eneste billede på papir efter at jeg fik mit
> digitalkamera. Jeg kan ikke se, at jeg har noget behov for det længere.

Det havde jeg egentlig heller ikke rigtig tidligere. Dengang fik jeg
også mine negativer indskannet hos min lokale fotopusher, så jeg kunne
få dem på en cd med det samme. Billederne blev godt nok sat i en mappe,
men det var hovedsagelig på computeren, der blev kigget på billederne.

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 16:38

John Doe wrote:

> Jeg vil påstå, uden forhåbentligt at fornærme nogen her, at de fleste i
> denne nyhedsgruppe ligger ud over "almindelige forbruger".

Hvorfor? Ja, der er givetvis mange i denne gruppe, som er ud over
almindelige brugere.

Men skal jeg være ærlig, så er jeg ikke. Jeg har altid - og vil nok
altid - udelukkende taget billeder som en almindelig bruger. Jeg har
ingen teknisk formåen, og skønt jeg igen har investeret i et SLR-kamera,
så har jeg absolut ingen forstand på at bruge det. Uden P&S-programmerne
var jeg ilde stedt.

> Hertil vil jeg mene at 3000 billeder er mere end vores "almindelige bruger".

Ja, mere end "jeres" almindelige bruger. Men hvad er en almindelig
bruger præcist?

> Vi tænker på den gruppe, der skifter det gamle analoge lommekamera ud med et
> godt tilbud på kompaktkamera i Føtex, Computercity og måske BingoFoto.

Jeg kender nogen, som netop købte et eller andet billigt i Føtex eller
lignende. De tager i høj grad billeder ved familiefester, til
familiebesøg, på ferier og lignende - og nå ja, så billeder af deres
børn. Sidst jeg så deres kamera var det et 2 megapixel med 128 MB-kort.
De fylder cirka en CD med billeder om måneden.

Jeg kender en del, der har et digitalkamera - alle et kompaktkamera.
Præcis hvor mange billeder, de tager, ved jeg ikke, idet jeg jo kun i ny
og næ ser udpluk af deres billedsamlinger. Men mit gæt er helt klart, at
de i gennemsnit tager mere end 900 billeder om året.

> Vores personlige erfaring fortæller os at "den almindelige dansker" tager
> langt flere billeder med et digitalt kamera, end man tog med det analoge.

Ja, og mon ikke også den "ualmindelige dansker" også tager flere
billeder med et digitalkamera end med et analogt?

Naturligvis tager man flere billeder, når det, som du også skriver, er
noget nær gratis at gøre det. Tidligere tog man tre billeder af lille
Sophie og håbede på, at ét af dem var god nok til at sætte i ramme, når
man havde fået dem fremkaldt og så dem. I dag tager man lynhurtigt tyve
billeder og håber på det bedste, og er ingen af dem gode nok, så tager
man bare tyve billeder mere af lille Sophie. Tidligere tog man 10-15
billeder af byen/naturen, når man var på ferie. I dag tager men 50-100
billeder.

Jeg ved ikke, hvor mange billeder jeg tog tidligere med mit analoge
kamera, men jeg vil tro, at det lå i området 500-700 billeder på
årsbasis. Jeg ved, at jeg dengang tog mange billeder i forhold til mange
andre. Mit skift til digitalt har som sagt flyttet det op omkring 3000
billeder på årsbasis. Det er mit indtryk, at andre tidligere mindre
fotograferende mennesker har haft en relativ vækst, der er er større end
jeg.

Fra : John Doe

Dato : 30-11-05 17:15

> [...]
> og næ ser udpluk af deres billedsamlinger. Men mit gæt er helt klart, at
> de i gennemsnit tager mere end 900 billeder om året.

Jeg kan godt følge dig i dit ræsonnement, men hvordan mener du så at vores
regnestykke skal se ud (gentager det lige)

Fra : Holst

Dato : 30-11-05 17:50

John Doe wrote:

> Jeg kan godt følge dig i dit ræsonnement, men hvordan mener du så at vores
> regnestykke skal se ud (gentager det lige)

Aner det ikke, men vi kan jo starte med:

Søndag eftermiddag på legepladsen ... 50 billeder
Mormors fødselsdag ... 50 billeder
Den ældstes konfirmation ... 200 billeder
På stranden ... 50 billeder
Lille Sophie leger med hunden ... 50 billeder
Børnehavens krybbespil ... 25 billeder
Skt. Hans ... 50 billeder
Familien maler hus ... 100 billeder
Far har været fuld og er væltet på cyklen ... 20 billeder
Ny niece er blevet født ... 20 billeder
Niecens barnedåb ... 50 billeder
Lille Emil har kameraet med på spejderlejr ... 150 billeder
Lørdag i Dyrehaven og på Bakken ... 75 billeder
Familien er i friluftsteater ... 30 billeder
Polterabend for en kammerat ... 100 billeder
De for bruden bortcensurerede billeder fra polterabenden ... 50 billeder
Stormen har ødelagt huset ... 20 billeder
Den nye bil ... 10 billeder

og så videre og så videre ...

Et stykke hen ad vejen er jeg helt bestemt enig med dig, når jeg kigger
på dit regnskab, for jul 50, nytår 50, fødselsdage 200, skiferie 200 og
sommerferie 200 er sikkert ikke helt forkert.

Hvor jeg synes, det går galt, er "det løse .. 200 billeder". Det er
navnlig dette punkt, hvor jeg føler, at du vurderer alt, alt for lavt.
Der er utrolig mange andre tidspunkter, hvorpå der bliver taget billeder.

Det er ikke bare til at stille disse tidpunkter op i punkter, som du
gerne vil have. Går lille Emil ikke til spejder, så er der selvfølgelig
ikke nogle billeder fra spejderlejren, men så har får måske taget lige
så mange billeder fra sønnens fodboldkampe.

Så jeg kan ikke komme med noget præcist bud. Det kommer meget an på hvad
og hvor meget familien deltager i af forskellige arrangementer, tager på
ferier, weekender og lignende. Og i høj grad af hvor ivrige de er for at
trykke på udløseren.

Fra : John Doe

Dato : 30-11-05 23:54

> [...]
> De for bruden bortcensurerede billeder fra polterabenden ... 50 billeder
> Stormen har ødelagt huset ... 20 billeder

*gg* Jeg bøjer mig, jeg bøjer mig.
Mange gode indlæg til vores regnestykke

Vi reviderer vores regnestykke
Tak til alle

Fra : Scuzzz

Dato : 30-11-05 17:24

"John Doe" <Thepoet@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag

Jeg tror det er for lidt. Min svorger og svigerinde har taget 1.400 billeder
siden de fitk deres Canon A400 for ca. et halvt år siden. De ved intet om
computere og interesserer sig ikke for andet end snapshots... eller
talentløse knipserier - som det vist hedder her ;)

/jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-11-05 20:36

In article <438db471$0$8822$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, John Doe wrote:
> [...]
> Vi var meget i tvivl om regnestykkets præmisser, men hvad siger i herinde.

Jeg tog ca. 8000-8500 med mit 300D på et år. Mit 20D har vist lige rundet
10.000 hvis tællere ikke har snydt mig. Og det er også ca. 1 år.

Min 14 dages ferie var over 600 billeder, og jeg hører ca. samme tal
fra kolleger der har været afsted på 14 dages ferie. De fylder deres
kort og kommer let over 400 på de 2 uger.

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-11-05 22:08

> [...]
>
> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag
>
> Et gennemsnitsbillede fra et ca. 4-5 mio kompakt kamera fylder vel i snit

Så et 2GB kort kan tage samtlige billeder, der tages på et år Men hvor
mange billeder overlever en rimelig sortering? Det er vel det interessante,
når du beregner pladsforbrug, som vel uden at du siger det er, hvad du laver
beregningen for? Hvorfor ellers interessere sig for antal billeder per dag
eller per år?

Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-11-05 22:39

Hans Kruse wrote:

> [...]
> beregningen for? Hvorfor ellers interessere sig for antal billeder per dag

Det kunne så blive en udvidelse af det oprindelige spm: Hvor mange gange
trykker folk på knappen, og hvor få billeder gemmer de rent faktisk.

Bo //

Fra : Per

Dato : 30-11-05 22:29

"John Doe" <Thepoet@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> Sommerferie 200 billeder
> Det løse 200 billeder
>
> Ialt 900 billeder eller ca. 2½ billede pr. dag

Jeg tror ikke den almindelige bruger tager så mange billeder. Personligt
skyder jeg typisk 200-400 billeder pr. arrangement plus alt det ved siden
af, så det bliver til en del tusind billeder på et år.