Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dugdråber på græsstrå
Fra : Mogens Beltoft

Dato : 27-11-05 18:29

Jeg var ude og nyde det fine vejr her i eftermiddag, og fandt følgende
motiv:

http://images.beltoft.dk/droplets.jpg

Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten
skæv.

/Mogens

Fra : Anders

Dato : 27-11-05 18:48

> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

Fint billedet, taget med...???

Anders

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 27-11-05 19:05

Anders wrote:

> Fint billedet, taget med...???

Tak for det. Kameraet er et Sony DSC-V1.

/Mogens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-05 19:01

Mogens Beltoft wrote:
> [...]
> motiv:
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er

Er det ikke dig, der holder kameraet?
Jeg ville rette billedet op i billedbehandlingsprogrammet og så ville jeg
bruge lidt s-kurve for at dæmpe de mørke og hæve det lyse, hvorved dråberne
funkler mere - og det må være dem, der skal frem.
Øverste del af strået er uskarpt, så en beskæring, der fjerner dette vil
hjælpe.
Jeg ville nok have ventet til der var blevet en anelse mørkere eller have
fundet en anden placering, så det var dråberne og ikke den meget lyse
himmel, der skreg efter opmærksomhed.

Jeg har smidt et bud på http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
Det bliver fjernet i løbet af et par dage, med mindre du giver besked om at
du vil have det fjernet med det samme.

XFUT til dk.fritid.foto.billedsnak

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-11-05 19:35

Mogens Beltoft wrote:
> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

Ideen med dugdråber er fin. I stedet for at forklare, at der er en
bakke, så ret bare horisonten op- Så forvirrer det ikke nogen.

Du har nogle uheldige strå i venstre side for oven. Dem kunne du have
fjernet inden du tog billedet.

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-11-05 20:28

Mogens Beltoft wrote:

> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

Lad mig starte med at sige, at du burde ha' postet denne tråd i
news:dk.fritid.foto.billedsnak - jeg sætter XFUT dertil.

Og så vil jeg sige, at jeg godt kan se ideen, men at det ikke er et
særligt vellykket forsøg, billedet skulle være taget, så hele baggrunden
var blevet mørk (næsten sort), det ville forenkle motivet og fremhæve
græsstrå og dug...

XFUT til dk.fritid.foto.billedsnak

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 27-11-05 20:50

"Mogens Beltoft" <mogens@rust.beltoft.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

I dette tilfælde er det ikke i billedets enkelthed til at se at det er en
bakke, hvis der havde været et bakket landskab eller man ligesom kunne følge
bakken havde det været ok, men i dette tilfælde skal horisonten være lige,
billedet skal kunne fortælle det det vil uden at det skal hjælpes på vej. I
dette tilfælde vil det vel fortælle om dugdråber på græsstrå en tidlig
morgen og ikke at du står på en bakke.

Ellers billedet godt, der dog lige noget beskæring og du skal nok have det
en tur igennem Curves i Photoshop, så du kan lave større kontrast på
dugdråberne og baggrunden, fremhæv de lyse og de mørke områder, så vil
dugdråberne se ud som om de skinner mere og bi lledet vil få en rigtig
lækker morgenfarve.

Mvh
Simon

Fra : Michael

Dato : 27-11-05 19:56

Mogens Beltoft wrote:
> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

Jeg synes det er et godt motiv, flotte dråber Du har fanget.
Mvh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 23:03

> [...]
>
> http://images.beltoft.dk/droplets.jpg
>
> Billedet er taget lidt syd for Aalborg på en bakke. Derfor er horisonten

Bildet er fint. Niels RE er sikkert inne på noe angående bakgrunnen, men for
en nordmann kan diskusjonen om den skjeve bakgrunn ses som dansk
naturprovinsialisme: Har man aldri sett annet enn flatt landskap blir man
forstyrret i hodet når øyet skuer en bakke.

Med vennlig hilsen Arnt Jensvoll

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 28-11-05 23:59

Arnt Jensvoll wrote:
> [...]
> naturprovinsialisme: Har man aldri sett annet enn flatt landskap blir man
> forstyrret i hodet når øyet skuer en bakke.

Hehe, ja I er heldige med alle de fjelde I har. Jeg har været på et par
fjeldture i Norge for et par år tilbage, og kunne godt tænke mig at gøre
det igen.

/Mogens

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-11-05 08:01

> Hehe, ja I er heldige med alle de fjelde I har. Jeg har været på et par
> fjeldture i Norge for et par år tilbage, og kunne godt tænke mig at gøre
> det igen.

Det giver i hvert fald anledning til nogle fede billeder, hvis vejret er
klart og man har høj solskin kan man få virkeligt fede billeder.

Mvh
Simon