Mor'is - det gammel skravel
Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 23-01-06 15:20

Min steriliserede hunkat på snart 6 år har de seneste dage skrantet en
smule. Hun har kastet op, og hun har tynd mave. Hun virker mere doven end
sædvanligt, men slår dog stadig mus ihjel. Kan hun have forstoppelse for
musene kommer jo ind i stort tal for tiden?

Hun er mest indekat, men kommer ud, når hun beder om det (og i ny og næ, når
hun ikke beder om det). Vi har forsøgt med lidt yoghurt i hendes mad, men
det har ikke haft den store effekt (og hun er ikke just vild med det). Hun
får i øvrigt af de 'gode' mærker kattemad, og vi har ikke skiftet mærke
fornyeligt.

Først troede vi, det var babymælk, hun ikke kunne tåle, men det er ikke
blevet bedre, efter at vi har taget det fra hende. Hun får normalt 'alt
muligt', men primært kattemad.

Nogle gode råd? Ideer?

/K

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 24-01-06 13:17

Hej Hornbeck - Nuuk
Det kan jo være hvad som helst den lille kat fejler. Hvorfor har hun
fået babymælk?
Nogle dyrlæger bandlyser alle mælkeprodukter i fbm dårlig mave.
Det man kan starte op med ved opkast, og hvis katten ellers synes ok, er
først faste ½ -1 dag, men med adgang til vand. Derefter kogt hvid fisk,
Aldi har nogle gode Lyssej filleter i frysedisken. Du kan også tilsætte
fisken lidt udkogt ris. Virker din kat syg, vil jeg anbefale dig at
kontakte dyrlægen.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-01-06 19:23

> Hvorfor har hun fået babymælk?

Fordi vi har en baby og hun er vant til at dele alle rester med hunden.

Hun har det i øvrigt bedre - det blev ikke nødvendigt med dyrlægen denne
gang.
Men tak for hjælpen.
/K

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-01-06 17:23

> [...]
>
> Først troede vi, det var babymælk, hun ikke kunne tåle, men det er ikke
> blevet bedre, efter at vi har taget det fra hende. Hun får normalt \'alt

Jeg tror ikke, hun har forstoppelse, eftersom hun har "tynd mave".
For øvrigt: Hvor tit, og hvornår kaster hun op?

Jeg går ud fra, hendes vaccinationsstatus er OK, men hun kan f.eks. have
spist en mus, der har fået rottegift. Vær obs på farven på hendes
slimhinder, om hun taber sig, hendes temperatur (normalt 38,5-39,5) og
om hun virker dehydreret (dybtliggende øjne, og nakkeskindet ikke
svipper tilbage med det samme, du løfter i det). Yoghurt har ikke den
samme effekt på dyr som på mennesker, så her vil jeg anbefale dig
Zoolac. Ellers er (som Lisbet skriver) kogt hvid fisk godt. Dog ville
jeg blande med rå havregryn, som er med til at suge noget af vædsken fra
tarmene (brug også kogevandet).

Er hendes status uforandret, må du rundt om dyrlægen med hende.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 24-01-06 21:22

Hanne Engermann wrote:

> Jeg tror ikke, hun har forstoppelse, eftersom hun har "tynd mave".

Lige en kommentar: Dyr og mennesker med diarré, kan sagtens have en ret
voldsom forstoppelse, nemlig så voldsom at det sidder som en prop i tarmen,
så kun det tynde vand kan sive ved siden af og komme ud. Både mennesker og
dyr bliver dog temmelig hurtigt ( 2-3 døgn) temmelig sølle af den type
forstoppelse.

Derudover er der vist kun en vej - og det er til dyrlægen med Hornbeck-
Nuuk's missedyr.

/ Anette

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-01-06 21:53

> [...]
> forstoppelse.
>
> Derudover er der vist kun en vej - og det er til dyrlægen med Hornbeck-

Du har fuldstændig ret Anette! (Har selv haft en kat med en
tarminvagination)
Det var nu også bl.a. derfor, jeg spurgte om, hvornår og hvor tit katten
kaster op.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Morten Larsen

Dato : 25-01-06 19:48

On Mon, 23 Jan 2006 15:20:17 +0100, "Hornbech - Nuuk"
<Hornbech1@greennet.gl> wrote:

> [...]
>Først troede vi, det var babymælk, hun ikke kunne tåle, men det er ikke
>blevet bedre, efter at vi har taget det fra hende. Hun får normalt 'alt

Ja: Tag til dyrlægen. Det lyder, som om noget er rivende galt

vh Morten