p-piller
Fra : Lise Hansen

Dato : 20-01-06 21:53

Hej alle!

For 3 år siden flyttede vores dejlige hunkat ind hos os. Hun kom fra en
genbo-gård, og besluttede at bo hos os. Hun lignede rent ud sagt: noget,
katten havde slæbt med hjem, og den første måneds tid brugte hun stort set
kun til at sove i. Vi har aldrig haft hun-katte før, så stor var vores
undren, da det pludselig bevægede sig i hendes mave. Hun fødte uden
problemer 4 killinger, hvoraf den ene døde efter 5 uger pga katteinfluenza.
Hun var en rigtig god mor for sine "børn". Missemor fik, efter samråd med
dyrlægen, p-piller, da der var gået 1 uge efter fødslen.

Sidste forår blev min mand og jeg enige om, at hun skulle have et kuld
killinger. Hun fødte til tiden og uden problemer én killing. Det viste sig,
at killingen havde forkert skabte forben, den ville aldrig have lært at gå,
så den blev aflivet efter en uge. Vi undlod at give hende p-piller igen og
efter 3 måneder fødte hun - igen - uden problemer èn killing. Den var fin,
stor, velskabt og det hele, men 5-6 dage efter fødslen fandt vi den bag
reolen - død. Der havde hun gemt den. Hun gik længe og mjavede og søgte, og
det var tydeligt, at hun ikke kunne forstå, hvor den var.

Nu er spørgsmålet så: kan det være p-pillerne, der har været årsag til de to
"mislykkede" fødsler? Grunden til, at jeg spørger er, at vi har snakket om,
om hun skal prøve igen? Eller er det bare at pine hende?

Hun går ud og ind, som hun har lyst.- vi bor i en mindre by med flere gårde
tæt på vores hus.

Venlig hilsen Lise

Fra : Sabina H.

Dato : 20-01-06 22:56

Lise Hansen wrote:
> [...]
> til de to "mislykkede" fødsler? Grunden til, at jeg spørger er, at vi
> har snakket om, om hun skal prøve igen? Eller er det bare at pine

jeg ville, hvis jeg var jer, få hende sterriliseret hurtigst muligt... hver
eneste løbetid og graviditet stresser og tærer på hendes krop.... noget
tyder på at hun måske ikke er helt sund og rask, siden hun åbenbart ikke kan
få sunde og raske killinger.... husk på at hun reelt kan gå med en sygdom
som er overført via parringer, som går ud over killingerne, og dermed også
hende....

> Hun går ud og ind, som hun har lyst.- vi bor i en mindre by med flere
> gårde tæt på vores hus.

så meget desto mere grund til det...

lad mig spørge jer....
hvorfor vil i lade hende prøve igen??
er det fordi i, fejlagtigt, tror at katte har samme yngeldrive som
mennesker??
eller er det fordi det kunne være hyggeligt med et kuld killinger?
hvad får jer til at tro at det kunne gå godt denne gang?

en neutraliseret hunkat opnår en større livsro end en fertil og savner på
ingen måde løbetider og parringer, da det bestemt ikke er en nydelse for
katten i de perioder af deres liv....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-01-06 23:28

> [...]
>

> Hun går ud og ind, som hun har lyst.- vi bor i en mindre by med flere gårde

Nej, jeg er næsten skråsikker på, det ikke er på grund af p-pillerne.
Jeg har nu opdrættet siden 1988, og i de perioder, hvor mine hunkatte
ikke skulle have killinger, har de fået p-piller. Killingerne derefter
har været fine.

Jeres hunkat kan enten have en genetisk defekt, hun videregiver til sine
killinger, men mere sandsynligt er, at hun på et tidspunkt har pådraget
sig en af de sygdomme, der er kendt for at give bl.a. defekte killinger
og/eller killingedød. Hun kan være blevet smittet, evt. ved parring.

En hunkat er et af de dyr med den aller største moderfølelse, men denne
moderfølelse opstår KUN i forbindelse MED fødsel og er altså ikke et
behov hos katten.

Gentagne mislykkede fødsler tærer utroligt meget på hende, både fysisk,
men ISÆR psykisk, hvilket I da selv har oplevet.

Mit råd er omgående at lade hende neutralisere (altså ikke p-piller).
Andet vil være synd!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 22-01-06 08:55

"Lise Hansen" <Lise@slet.postzone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om, om hun skal prøve igen? Eller er det bare at pine hende?
>
> Hun går ud og ind, som hun har lyst.- vi bor i en mindre by med flere

Du skriver hun er fra nabogården, hvem er hendes far så? En løs hankat i
området?

Hvad nu hvis det er hendes egen fra der parrer hende? Deraf misdannede
fostre og ulevedygtige??

Bare en tanke, ikke noget jeg har den vilde forstand på

Fra : Lise Hansen

Dato : 22-01-06 12:38

Tak for svarende. De har givet stof til eftertanke. Vi synes, det er en
fornøjelig oplevelse at have killinger, men det skal jo ikke gå ud over
hende. Svaret fra Hanne omkring p-piller trøster mig lidt. Jeg har været af
den overbevisning, at Kattens valg af "partner" har været årsagen til de to
"mislykkede" killinger, for han var en rigtig baggårdskat at se på. Og vi
ved, det er ham, der er faderen begge gange, da de absolut ikke foretrak at
være i enrum, mens seancen stod på, men fornøjede sig lystigt lige uden for
vores køkkenvindue begge gange. vi overvejer sterilisation.

Lise

Fra : Sabina H.

Dato : 22-01-06 21:30

Lise Hansen wrote:
> [...]
> gange, da de absolut ikke foretrak at være i enrum, mens seancen stod
> på, men fornøjede sig lystigt lige uden for vores køkkenvindue begge

nu skal du jo huske på at det ikke er med katte som det er med mennesker....
et kan kan sagtens have flere killinger i samme kuld, som stammer fra
forskellige fædre.... katte har ægløsning i forbindelse med hver eneste
parring, ikke i forbindelse med løbetiderne.... så at sige....

hvis jeres mis stammer fra et hjem i nærheden og det er en af de
omkringgående hankatte der er far til hende, kan der sagtens være tale om
indavl.... en almindelig sund hankat som formår at få sig noget afkom som
vildtlevende, er somregel også rimelig stærk genetisk... dyr og mennesker
har ofte en indbygget "sensor" der fravælger genetisk svage individer.....
hvis hankatten er hendes far, og far til hendes killinger, er det ikke
usansyneligt at det er det der skyldes killingernes død og misdannelse....
problemet er så at hvis han er den dominerende hqankat i området, vil der
næppe være andre hankatte der får chancen, og så er det at det slet ikke kan
betale sig at prøve at få flere killinger....

hans fremtoning som hankat, har intet med hans genetiske styrke at gøre....
faderen til min dizzy ligner også noget der er løgn, men laver gang på gang
killinger der klarer sig superflot i konkurrencer....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lise Hansen

Dato : 23-01-06 12:41

> [...]
> hver eneste parring, ikke i forbindelse med løbetiderne.... så at sige....

Dét vidste jeg ikke. Jeg troede, at var der en hankat, der havde været der,
så var butikken lukket, hvis hun var blevet drægtig. De to øvrige bejlere
til hende, blev vist vintervejen. Både af hende og den kære "grimrian"
Vi har fået at vide, at hun var den sidste
overlevende fra et kuld killinger på vores genbogård. Vi ved ikke, hvem der
er hendes far.
Der er en hvis spildprocent på gårdene, og det sker også, der er en, der
blive kørt ned her.
Hun var knap et års tid, da hun flyttede ind her. Hun har selv valgt, for
hun kunne bare - og kan gå, h
vorhen hun vil, hvis hun vil.
Lige for tiden er hun dog næsten ikke til at drive uden for en dør, for det
er både koldt, vådt
og væmmeligt., og kunne hun, løftede hun alle fire poter op under maven på
en gang
vi har lige renoveret køkken, hvor der er kommet varme i gulvet, så hvor
mon hun opholder sig de 22 af døgnets 24 timer? På køkkengulvet.

Lise

Fra : Sabina H.

Dato : 24-01-06 08:30

Lise Hansen wrote:

> Dét vidste jeg ikke. Jeg troede, at var der en hankat, der havde
> været der, så var butikken lukket, hvis hun var blevet drægtig.

gid det var så vel ;)
det er også en af årsagerne til at man som opdrætter skal være ekstra
opmærksom, og i mange tilfælde har han og hunkat isoleret under hele
parringstiden.... det er den eneste måde hvor man kan være 100% sikker på at
det kun er den ene hankat der er far til killingerne....
det er en af naturens små luner, der sikrer udbredelsen af gener....
eftersom katte er semisolitære væsner, og ikke lever sammen i "parforhold"
så er de jo nødt til at sikre sig på en anden måde....

> [...]
> kære "grimrian" Vi har fået at vide, at hun var den sidste
> overlevende fra et kuld killinger på vores genbogård. Vi ved ikke,

sansyneligheden er ret stor, hvis han har været i området lige så længe som
i har haft hende.... og hvis han, som du antyder herover, også er ret
dominerende ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på