Tortie-kontoen
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-01-06 10:00

Tortie-kontoen har ført et stille liv det sidste årstid,
så jeg tænkte at jeg lige ville sige at den lever altså endnu ) og der
sidder måske nogle der ikke kender den, *GG* og nej vi mangler ikke penge,
det ER kun for info'ens skyld.

Dem der ikke kender Tortie-kontoen, kan læse om den her.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/vildkatte/tortiekontoen.php

Hvis man vil se hvordan det ser ud med donationer,
kan man se det her.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/vildkatte/donationer.php

og hvis man vil se hvilke katte der er blevet hjulpet,
det er primært neutralisationer, kan man se det her.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=47&cat=25

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 10-01-06 21:25

<klip> og nej vi mangler ikke penge
</klip>

Ej Marianne, dét skrev du bare ikke *G* man kan da aldrig få penge nok til
at hjælpe dyr/katte, ihvertfald ikke så længe der ikke er en kattelov, og så
længe der findes uansvarlige personer, der ikke forstår at tage vare på
deres dyr. Og der ville alligevel være brug for mennesker der tager sig af
vanrøgtede, forladte, forsømte, kasserede og mishandlede katte..

Så min opfordring til alle er: kom glad og donér gerne et stort/lille beløb
til Tortie-kontoen :)
Som bekendt...mange bække små...gør en stor å

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Søren LH

Dato : 10-01-06 21:33

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_x@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43c41805$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> så længe der findes uansvarlige personer, der ikke forstår at tage vare på

Hej,

Det behøver man da ikke en kattelov til. Det gælder da alle dyr, og det er
der en generel dyreværnslov om.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 11-01-06 08:35

Søren LH wrote:
> [...]
>
> Hej,
>
> Det behøver man da ikke en kattelov til. Det gælder da alle dyr, og

derfor er jeg nu enig i at vi mangler en kattelov.... vi har en hundelov,
men katten som kæledyr har faktisk overhalet hunden i antal herhjemme....
katten mangler desværre status stadigvæk i det danske samfund, og det er den
status man håber på bliver dannet via en kattelov....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 11-01-06 12:17

Og det er den generelle dyreværnslov der ikke bliver administreret til
punkt og prikke af myndighederne netop fordi at der ikke er en
sideløbende lov der specifikt omhandler katten. Dette har man formået
at gøre med hunde og der med højnet deres status læs rettigheder.

Indtil at der er den kattelov har vi brug for kontier rundt omkring
der hjælper disse katte.

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-06 18:00

"Camilla Sabroe" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> at gøre med hunde og der med højnet deres status læs rettigheder.
>
> Indtil at der er den kattelov har vi brug for kontier rundt omkring

Hej Sabina og Camilla

Er er det at mangle status at katte lever vildt og som staldkatte (og
lignende)? Skal vildtlevende katte og staldkatte afskaffes? Eller hvordan
skal en kattelov gælde vildtlevende katte og staldkatte? Hundeloven siger
der skal være en ejer til en hund. Skal katteloven også sige at der skal
være en ejer til en kat? Eller skal katteloven kun gælde katte der har en
specifik ejer og er registereret?

Jeg mener man reducerer kattenes status hvis den skal pålægges samme
begrænsninger som hunde og fratages dens værdighed som det selvstændige dyr
den er . Katte og hunde er jo vidt forskellige i deres levevis. Jeg mener
kattens naturlige levevis er at være gårdkat, hvor der ikke er så meget
kontrol med det enkelte individ, men de lever nærmest i symbiose med
menneskene. Sådan har de levet i tusindvis af år, skal kattens naturlige
levevis nu pludselig afskaffes?

Hundelovens primære formål er jo i øvrigt at beskytte menneskene mod hundene
og ikke omvendt.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 12-01-06 09:02

Søren LH wrote:
> [...]
> også sige at der skal være en ejer til en kat? Eller skal katteloven
> kun gælde katte der har en specifik ejer og er registereret?

det der for mig er altafgørende er at man får placeret ansvaret for
kattene... om det ansvar skal placeres hos den der er fodervært (læs feks
gårdkatte eller vildtlevende katte der bliver fodret af en venlig sjæl)
eller om det ansvar skal lægges over på amtet eller kommunen, skal jeg ikke
gøre mig klog på...
problemet er jo at som situationen er NU, har vi alt for få internater, og
derfor er det at steder som tortiekontoen, og for den sags skyld vildkat.dk
er nødvendige....
hvis vi, feks via en kattelov, fik et mere struktureret forhold til katten
som kæledyr, ville den type hjælp være unødvendig og give katten noget af
værdigheden tilbage....

> [...]
> men de lever nærmest i symbiose med menneskene. Sådan har de levet i
> tusindvis af år, skal kattens naturlige levevis nu pludselig

det handler ikke om at afskaffe naturlig levevis, men om at anerkende at
katten er blevet mere et kæledyr end hunden reelt set.... der er etutal af
forskellige måder at håndtere en eventul kattelov på, men alfa og omega er
at beskytte katten som det væsen det er.....

> Hundelovens primære formål er jo i øvrigt at beskytte menneskene mod
> hundene og ikke omvendt.

ved at beskytte menneskene, beskytter man også hunden... hundeloven er skabt
som en vejledning som alle kan og skal forholde sig til..
problemet er at når folk (generelt i almindelighed) læser dyreværnsloven, så
læser de den netop ikke som være gældende for katte.... og det er her
problemet ligger.... katte lever i mange tilfælde under kummerlige forhold,
og uden nogen til at tage sig af dem.... skal det bare tillades, synes du?
fordi det er kattens "naturlige levevis".....

du skal huske på at de sunde og stærke katte du og jeg oplever i vores hjem
i dag, næppe vil kunne klare sig udelukkende af naturen.... det vil i bedste
fald være en langsom og pinefuld tilværelse.....

kattens status som kæledyr er desværre stadig stærkt forringet.... de fleste
tænker sig mere om for at købe en undulat, end for at få en ny kat hvis den
gamle bliver kørt ned..... det er det punkt vi skal ud over....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 19:40

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> det der for mig er altafgørende er at man får placeret ansvaret for
> kattene... om det ansvar skal placeres hos den der er fodervært (læs feks
> gårdkatte eller vildtlevende katte der bliver fodret af en venlig sjæl)

Jamen det ansvar har den der fodrer jo allerede efter gældende lov (jvf. dig
selv ).

> [...]
> problemet er jo at som situationen er NU, har vi alt for få internater, og
> derfor er det at steder som tortiekontoen, og for den sags skyld

Fint nok.

> hvis vi, feks via en kattelov, fik et mere struktureret forhold til katten
> som kæledyr, ville den type hjælp være unødvendig og give katten noget af
> værdigheden tilbage....

Ikke forstået..................

> det handler ikke om at afskaffe naturlig levevis, men om at anerkende at
> katten er blevet mere et kæledyr end hunden reelt set....

Nogle katte er kæledyr, men halvvilde kattes levevis skal også respekteres
(jvf. dyreetisk råds udtalelse samt min egen mening)

> der er etutal af forskellige måder at håndtere en eventul kattelov på, men
> alfa og omega er at beskytte katten som det væsen det er.....

Jamen dyr som har en ejer er allerede beskyttede.

> ved at beskytte menneskene, beskytter man også hunden...

Ja, men formålet er primært at beskytte mennesket.

> [...]
> problemet er at når folk (generelt i almindelighed) læser dyreværnsloven,
> så læser de den netop ikke som være gældende for katte....

Når eksisterende lov dækker, er det ikke nye love der er behov for, men
f.e.x oplysning, holdningsændring m.v.

> og det er her problemet ligger.... katte lever i mange tilfælde under
> kummerlige forhold, og uden nogen til at tage sig af dem.... skal det bare
> tillades, synes du? fordi det er kattens "naturlige levevis".....

Det er et generelt problem på jordkloden at mennesket trænger frem overalt
og dyrene henvises til mere og mere kummerlige forhold fordi adgang til
deres naturlige fødekilder besværliggøres/reduceres. Jeg ser gerne at man
gør noget for det, men jeg tror ikke katteloven er det rigtige her. Mange
andre dyr lever også under kummerlige forhold.

Derudover er der mange der siger at det med kattenes kummerlige forhold er
en påstand der ikke er dækning for. F.ex. Dyreetisk Råds rapport.

> du skal huske på at de sunde og stærke katte du og jeg oplever i vores
> hjem i dag, næppe vil kunne klare sig udelukkende af naturen.... det vil i
> bedste fald være en langsom og pinefuld tilværelse.....

Her er jeg ikke enig. Du ved selv at min huskat rendte væk og klarede sig
selv i en måned (var det vist). Det var skam en sund og velnæret kat der
efter sit frie liv bosatte sig hos mig. Han havde skam klaret sig fint

> kattens status som kæledyr er desværre stadig stærkt forringet.... de
> fleste tænker sig mere om for at købe en undulat, end for at få en ny kat
> hvis den gamle bliver kørt ned..... det er det punkt vi skal ud over....

Det er ikke forringet, for sådan har det været i årtusinder. Du har altid
kunnet få en kattekilling gratis på den nærmeste gård/gartneri/mølle etc.
Det er faktisk kattens naturlige liv og det den er udviklet til gennem
årtusinderne.

Men kattens status bliver da forbedret og ikke forringet. Se hvad der er af
kattebøger, katteudstyr, katteforeninger, katteopdrættere m.v. Det vil jeg
mene er et nutidigt fænomen, med mindre du kan dokumentere det modsatte.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 12-01-06 21:38

Søren LH wrote:

> Jamen det ansvar har den der fodrer jo allerede efter gældende lov
> (jvf. dig selv ).

ja, ifølge en domsafsigelse, men hvor mange tror du ved det? og hvordan vil
du håndhæve det i praksis, hvis ingen ved det?

> Fint nok.

fint nok??

> Ikke forstået..................

hvad er det præcist du ike forstår?

> Nogle katte er kæledyr, men halvvilde kattes levevis skal også
> respekteres (jvf. dyreetisk råds udtalelse samt min egen mening)

naturligvis, men der skal stadig placeres et ansvar for de dyr, fordi de,
uanset hvordan du vender og drejer den, ikke er naturligt vilde i den danske
natur.... de er og bliver et dyr der er indført, med henblik på at være
kæle eller nyttedyr.....

> Jamen dyr som har en ejer er allerede beskyttede.

er de? har du slet ikke set www.katteinfo.dk ?? og hvis du har, hvordan kan
du så mene at alle dyr som har en ejer er beskyttet?

> Ja, men formålet er primært at beskytte mennesket.

og? det principielle mål er da ligegyldigt, når det i processen beskytter
både mennesket og hundende...

> Når eksisterende lov dækker, er det ikke nye love der er behov for,
> men f.e.x oplysning, holdningsændring m.v.

var det det samme med hundeloven?? synes du ikke også den var unødvendig?
dyreværnsloven dækker jo også hunde.....

> [...]
> ser gerne at man gør noget for det, men jeg tror ikke katteloven er
> det rigtige her. Mange andre dyr lever også under kummerlige forhold.

forskellen her er jo netop at mennesket har indført og fremavlet katten til
det den er i dag, katten er ikke naturlig i danmark....

> Derudover er der mange der siger at det med kattenes kummerlige
> forhold er en påstand der ikke er dækning for. F.ex. Dyreetisk Råds
> rapport.

så bare fordi man "siger" der ikke er dækning for det, skal det blot
ignoreres??

> [...]
> sig selv i en måned (var det vist). Det var skam en sund og velnæret
> kat der efter sit frie liv bosatte sig hos mig. Han havde skam klaret

er det ikke også dig selv der har sagt at den havde en eller flere
foderværter??

jeg mener jo katte der klarer sig HELT selv... uden adgang til mennesker og
foderværter....

> [...]
> gård/gartneri/mølle etc. Det er faktisk kattens naturlige liv og det
> den er udviklet til gennem årtusinderne.

men det er faktisk kun inden for de sidste 100 år, katten har udviklet sig
fra at være næsten primært nyttedyr, til at være direkte kæledyr.....
ligesom hunden.....

> [...]
> er af kattebøger, katteudstyr, katteforeninger, katteopdrættere m.v.
> Det vil jeg mene er et nutidigt fænomen, med mindre du kan

det er lige så meget et tegn på at katten er blevet kæledyr, som det er for
hundende.... på det punkt er der ikke ret meget forskel på de to typer
kæledyr... hvorfor er det så ok at der kommer en hundelov, som beskytter
både mennsker og hunde i praksis, men ikke at der kommer en kattelov, som
også i sidste ende vil beskytte både mennesker og katte?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 22:21

> ja, ifølge en domsafsigelse, men hvor mange tror du ved det? og hvordan
> vil du håndhæve det i praksis, hvis ingen ved det?

Jeg kalder det fortsat misforstået at indføre en ny lov med begrundelse i at
mange ikke kender den eksisterende lov der dækker det samme.

> fint nok??

Ja, fint nok at du giver penge til det du vil støtte. Det gør jeg også.

> hvad er det præcist du ike forstår?

Hvad det er for et struktureret forhold der skal etableres.

> [...]
> uanset hvordan du vender og drejer den, ikke er naturligt vilde i den
> danske natur.... de er og bliver et dyr der er indført, med henblik på at

Nogle dyr er vilde og nogle er tamme. Og katte har så en helt særegen
status, hvor nogle individer er halvvilde, og nogle indgår i en husstand
uden at der er 100% styr på det enkelte individ, såsom katte på gårde,
møller etc. (jeg citerer Dyreetisk Råds rapport efter hukommelsen). Her
mener jeg at der er defineret et ansvar allerede idag, jvf. det du selv har
nævnt om "fodervært".

> er de? har du slet ikke set www.katteinfo.dk ?? og hvis du har, hvordan
> kan du så mene at alle dyr som har en ejer er beskyttet?

Jeg mener seelvfølgelig beskyttet af loven, det var jo det vi talte om. Jeg
talte ikke om hvordan loven bliver håndhævet.

Jeg går ud fra du referer til sagen i Langå (eller hvor det var), i den sag
er redaktørerne af katteinfo.dk jo også enige om at eksisterende love bliver
overtrådt jvf. utallige indlæg i dette forum.

> og? det principielle mål er da ligegyldigt, når det i processen beskytter
> både mennesket og hundende...

Ikke enig, når man opretter en ny lov er det princippet for loven der skal
være årsag til at den oprettes.

> var det det samme med hundeloven?? synes du ikke også den var unødvendig?
> dyreværnsloven dækker jo også hunde.....

Eksisterende lov siger ikke at hunde f.ex. ikke må forulempe mennesker, skal
holdes i snor (på bestemte steder og tidspunkter), max. antal hunde man må
holde etc. etc.

At en hund skal have adgang til vand behøver man ikke en lov om, men når nu
den er der. Og at hunde ikke må luftes fra en bil - tja......... At den ikke
må være lænket i en kort line - tja, skulle en lang være bedre? Eller et
lille bur? Nu kan jeg ikke på stående fod huske hvad der ellers står i
hundeloven.

På et punkt kan jeg måske give dig ret, nemlig at man fastsætter med lov ved
hvilken alder man må fjerne hvalpe fra moderen. Problemet med katte på det
punkt er bare at det er svært at definere og håndhæve for vilde og halvvilde
> [...]

> til det den er i dag, katten er ikke naturlig i danmark....

> så bare fordi man "siger" der ikke er dækning for det, skal det blot

Ting der ikke eksisterer kan man godt ignorere.

> er det ikke også dig selv der har sagt at den havde en eller flere
> foderværter??
>
> jeg mener jo katte der klarer sig HELT selv... uden adgang til mennesker
> og foderværter....

Jeg tror godt katte kan klare sig HELT sig selv. Lige nu hvor sneen
forsvinder kan man se på græsset nede under hvor mange mus der egentlig er i
en mark. Det er godt nok MANGE!!!

Men hvis det er rigtigt at de ikke kan klare sig selv, hvad skal man da gøre
ved det ifølge nævnte lov?

> men det er faktisk kun inden for de sidste 100 år, katten har udviklet sig
> fra at være næsten primært nyttedyr, til at være direkte kæledyr.....
> ligesom hunden.....

Det er jo det jeg siger, dens status er HØJNET

> [...]
> både mennsker og hunde i praksis, men ikke at der kommer en kattelov, som
> også i sidste ende vil beskytte både mennesker og katte?

Hvorfor skal mennesket beskyttes mod katten? Det er da ikke meget gene katte
kan lave.

Eksisterende lov beskytter allerede dyr mod at blive misrøgtet, som var det
jeg alene kommenterede i første omgang.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 12-01-06 22:50

Søren LH wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kalder det fortsat misforstået at indføre en ny lov med
> begrundelse i at mange ikke kender den eksisterende lov der dækker
> det samme.

hvorfor? gør hundeloven ikke det samme?
hvad er det essentielt der adskiller hundeloven fra dyreværnsloven?

> Hvad det er for et struktureret forhold der skal etableres.

forholdet til katten som kæledyr..... som nævnt er det først inden for de
sidste 100 år eller sådan at katten er blevet etableret som kæledyr, frem
for nyttedyr....

> [...]
> hukommelsen). Her mener jeg at der er defineret et ansvar allerede
> idag, jvf. det du selv har nævnt om "fodervært".

igen, hvem ved den slags? når der skal en domsafsigelse til bare for at
definere ansvaret i forbindelse med at være fodervært, synes du så reelt
ikke der mangler noget?

> Jeg mener seelvfølgelig beskyttet af loven, det var jo det vi talte
> om. Jeg talte ikke om hvordan loven bliver håndhævet.

jeg talte nu egentligt om at beskytte katten som det væsen det er..... altså
generelt, ikke kun rent lovmæssigt, for vi har efterhånden set at den
lovmæssige del af det ikke holder i praksis.....

> Jeg går ud fra du referer til sagen i Langå (eller hvor det var), i
> den sag er redaktørerne af katteinfo.dk jo også enige om at
> eksisterende love bliver overtrådt jvf. utallige indlæg i dette forum.

ja netop..... og hvis vi havde en veldefineret kattelov, ville den slags
slet ikke være oppe til debat, for så ville dommen være faldet for længe
siden....

> Ikke enig, når man opretter en ny lov er det princippet for loven der
> skal være årsag til at den oprettes.

og du kan ikke se at der kan være mange gode veldefinerede grunde til at
oprette en kattelov??

> Eksisterende lov siger ikke at hunde f.ex. ikke må forulempe
> mennesker, skal holdes i snor (på bestemte steder og tidspunkter),
> max. antal hunde man må holde etc. etc.

det samme siger dyreværnsloven....

> [...]
> en lang være bedre? Eller et lille bur? Nu kan jeg ikke på stående
> fod huske hvad der ellers står i hundeloven.

igen, det samme står faktisk i dyreværnsloven....

> [...]
> lov ved hvilken alder man må fjerne hvalpe fra moderen. Problemet med
> katte på det punkt er bare at det er svært at definere og håndhæve

nej det er da ikke... hvis det bliver skrevet i lovgivningen, så vil man på
den måde kunne redde mange katte.... det samme hvis der defineres et mere
konkret ansvar for vilde og halvvilde katte, altså ansvar i forbindelse med
hvem der skaø sørge for neutralisering mm.....

> Ting der ikke eksisterer kan man godt ignorere.

øhh... det var lige et venstresving jeg ikek kunne følge med i?

> Jeg tror godt katte kan klare sig HELT sig selv. Lige nu hvor sneen
> forsvinder kan man se på græsset nede under hvor mange mus der
> egentlig er i en mark. Det er godt nok MANGE!!!

jeg er uenig..... meget endda.... har oplevet MANGE forhutlede og forvildede
missere

> Men hvis det er rigtigt at de ikke kan klare sig selv, hvad skal man
> da gøre ved det ifølge nævnte lov?

placere ansvaret for kattene.... som jeg har nævnt adskillige gange
efterhånden.... når ansvaret er placeret, kan man arbejde ud fra det... som
det er nu er amter og kommuner og internater og dyrlæger jo voldsomt uenige
om hvem der skal stå for hvad....

> Det er jo det jeg siger, dens status er HØJNET

ja både og..... i byerne er den højnet, men på landet er den stadig
ufattelig lav.... bare husk tilbage på din egen indgangsvinkel til katte
inden du fik 3 af slagsen i dit hjem.....
,em hvis du lige læser min tekst en gang til, så vil du se at jeg taler om
kattens status som kæledyr _stadig_ er forringet... det skal du se i forhold
til andre dyr som feks hunde.....

> Hvorfor skal mennesket beskyttes mod katten? Det er da ikke meget
> gene katte kan lave.

hehe jeg kender da indtil flere som har uønsket besøg af naboens katte,
fremmede katte der overtisser beboelsen hvis vinduet står åbent... prøv
engang at forestil dig at pushkin rendte rundt og lavede samme nummer i
fremmede hjem, som han gør i dit.... synes du det er fair?

> Eksisterende lov beskytter allerede dyr mod at blive misrøgtet, som
> var det jeg alene kommenterede i første omgang.

jeg mener blot at den eksisterende dyreværnslov er fin nok, men den dækker
stadig primært nyttedyr... kattens status som kæledyr er blevet etableret i
befolkningen sådan overordnet set,. hvorfor skulle den så ikek også
etableres i lovgivningen, som med hunde?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-01-06 23:56

Heidi skrev
<Ej Marianne, dét skrev du bare ikke *G* man kan da aldrig få penge nok til
at hjælpe dyr/katte >

*GG* nej selvfølgelig ikke det jeg mente var, at normalt når jeg
skriver om kontoen, så er det for at hive kroner op ad lommen på jer
denne gang var det mig, der ville give lidt info.

Så vil jeg da lige gøre opmærksom på at kontonummeret på donationssiden ikke
gælder mere, nyt nr. er 4230 4230106304, det er det nr. der også står på
informationssiden. )
--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......