gammel kat og "ny" baby
Fra : Piea

Dato : 08-01-06 19:59

Hej Alle

Der er stadig et par måneder til jeg skal føde, men er så småt begyndt at
blive bekymret for hvordan katten vil reagere.

Han er nu 5 år, og har altid været en smule sky og reserveret overfor
fremmede.
Og ved høje lyde gemmer han sig under sofaen

Har I lign erfaringer? Hvordan "præsenterer" man den lille ny for katten på
bedst måde?

Håber I kan hjælpe

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-01-06 21:18

"Piea" <glædeligjul@hohoho.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Alle
>
> Der er stadig et par måneder til jeg skal føde, men er så småt begyndt
at
> blive bekymret for hvordan katten vil reagere.

Da jeg fødte Thomas hjemme på spisebordet i december 89 (planlagt
hjemmefødsel), holdt Miffi (genert kat fra 88) sig på afstand - dvs på et
af
de gemmesteder, hun brugte, når der var fremmede i huset.
Indtil fødslen lå hun tit i vuggen - men ikke bagefter. Der lå jo ham der
lugtede så sært, adr Men efterhånden blev han da accepteret som en af
flokken. Vi præsenterede ham ikke som sådan - han var der og hun var der,
og
det var så det.
Jeg mener ikke, hun ændrede adfærd eller noget, da vi fik ham... lod sig
nådigst nusse i begrænsede perioder, hvorefter hun jo altid kunne gå sin
vej... det kunne ungen ikke... lige til den dag, hun var gået hen i den
anden ende af stuen og vendte sig om... og fik et chock, for han havde
lært
at kravle og var lige bag hende.
Han har haft rigtig godt af, at der altid har været dyr i hjemmet, og stor
var sorgen, da Miffi døde i sommeren 2000.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 08-01-06 21:23

> [...]
> fremmede.
> Og ved høje lyde gemmer han sig under sofaen

Selvom det varer længe endnu til vores baby ankommer, så har jeg
undersøgt lidt om emnet for at finde et par gode råd. Så jeg har endnu
ingen praktisk erfaring, men har læst mig til lidt.

Jeg tror det er vigtigt, at katten ikke kommer til at føle sig
tilsidesat. Man vil jo helt naturligt have travlt med babyen, og meget
af ens opmærksomhed bliver rettet mod den lille ny. Den skal jo passe og
plejes i alle ender og kanter Så det er nok vigtigt, at man ikke
glemmer katten og dens rutiner. Et brud på rutinerne kan gøre enhver kat
utryg, så prøv at tænk grundigt over, hvad du plejer at gøre med katten
hvornår, og se, om du har mulighed for at fortsætte ritualerne og
rutinerne.

En anden ting er de nye lyde og lugte, der kommer i huset. Hvis i har
venner med baby, så inviter dem på en god middag og kaffe nogle gange,
så katten kan lære babylyde at kende

Lad katte undersøge babyens ting. Lad den lugte til tingene, også inden
babyen kommer hjem. Lad din mand/kæreste tage noget af babyens brugte
tøj med hjem, så katten kan lugte til det. Put babypudder og babyolie på
dine egne hænder inden babyen kommer, og lad også katten snuse til disse
lugte. Katten lever jo i et duftunivers, så enhver ny duft vil være
interessant og et potentielt "faresignal" for katten. Så hold ikke
katten tilbage for at undersøge alt det nye. Der vil heller ikke ske
noget ved at lade katten snuse til babyen under opsyn. De skal jo lære
hinanden at kende. Men tving ikke katten hen til babyen, lad den tage
det hele i dens eget tempo.

For at holde katten væk fra babyens seng kan man evt. bruge myggenet.

Alt i alt, så er der 3 hovedpunkter, som jeg selv har overvejet at være
opmærksom på: 1. Nye rutiner i huset (= opret også kattens egen), 2. Nye
lyde, 3. Nye lugte.

Vær også meget opmærksom på kattens bakkebesøg. Nogle katte kan blive
urenlige ved for megen forandring, især de lidt sky typer. Så hold godt
øje med dette med henblik på hurtig indgriben.

Dette er, hvad jeg lige kan komme i tanke om nu. Der er sikkert andre
med flere gode idéer og reel erfaring Jeg har jo som sagt stadig
erfaringen tilgode.

Held og lykke med foretagenet og tillykke med den kommende
familieforøgelse

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 22:25

Piea wrote:
> [...]
> Og ved høje lyde gemmer han sig under sofaen
>
> Har I lign erfaringer? Hvordan "præsenterer" man den lille ny for

min erfaring er at hvis man lader katten bestemme tempoet og ikke hænger
over den når babyen præsenteres, så går det somregel bedst....
vi gjorde det at vi bare lod baby komme ind i huset og fortsatte vores nye
rutiner som vi ville have gjort hvis ikke katten var i hjemmet.... uden på
nogen måde at ekskludere katten, men fortsatte også det samvær vi havde haft
med den som om intet var ændret....
hos os skete det ofte at baby fik lov at putte på en pude på sofaen
(babysækkepude) og her kunne missen så komme og snuse og undersøge som den
ville..... det fungerede fint... (har endda et skønt billede hvor baby og
højgravid mis putter side om side ;) )
dog skal katten have visse grænser, som er gældende uanset om baby er i
nærheden eller ej... ting som feks at lift og babyseng og barnevogn er off
limits som sovesteder er en god regel.....
ellers synes jeg ikke der er noget sådan alvorligt man kan tage op.....

sørg evt for at flytte de nye møbler ind i hjemmet inden baby flytter ind,
sådan at duftene og babyen ikke er nye sammen, for så kan mis blive
forskrækket....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Dahl

Dato : 09-01-06 10:49

Hejsa.
Vores hjem består af 2 drenge i aldrene 5 mdr. og 4 år .
Under graviditen var af første dreng var kattene helt vilde med den lugt jeg
udskildte. Selv min fertile hankat skulle ligge på min mave også makerede
han "sku" i sofaen hvor jeg sad .Ikke rart, ha.ha Nå men da jeg have født
så tog min man en stofble med som jeg skulle tørre "lillebror" med når han
blev skiftet så den lugtede af ham. Som så blev lagdt hvor kattene opholdte
sig. Kattene her i huset er med morsyg så da jeg kom hjem blv "lillebror"
lagt på gulvet mens mor hilste på kattene ,Hvorefter hver enkel kat hilste
på babyen . Ups. glemt at sige at vi have udlukket kattene fra soveværelset
et par måneder før fødslen så de viste at soveværelset var lukket land fra
nu af.) Så vi have ikke hylende katte eller klør som kradser på døren
når mor her gik i seng )

Kattene ,især hankatten, var med til at fodre babyen idet de fik lov til
at slikke i håret og ligge på skødet af mig. Så følte de at de var med.

Nr.2 knægt kan få lov til at hive i hår ,øre og sparke i hoved på kattene.
For de vil absolut ligge lige ved hans fødder. Vi har et billede hvor
sønnenes fod ligger plantet lige i ansigtet på vores hankat. Skøre dejlige
dyr.

Til sidst katten kan blive den bedste alarm når barnet er vågenet fra deres
lur. Vi kan mærke det på kattene for så skal der undersøges ved døren.
Da vi boet i et etplans hus sad hankatten og miauw når der var en af bayerne
fra mødregruppen som var vågen.

Held og lykke fra Hanne Dahl