Kat der tisser på dynen og i sofaen - opfø~
Fra : Søren LH

Dato : 08-01-06 18:24

Hej,

Her kommer opfølgningen på historien om min kat der tisser på min dyne
samt i sofaen hvor jeg ligger (tråden "I'll kill that kat" fra 11.
dec.).

Jeg havde i lang tid katten adskilt fra min hund adskilt, da jeg
tænkte det kunne være hunden. som katten protestrede mod med sit
tisseri. Samtidig havde jeg sørget for at katten ikke havde adgang til
nogle rum med sofa eller dyne. Så, i forgårs ville jeg prøve om ikke
det havde hjulpet at katten gennem en uge ikke havde mødt hunden, og
startede med at holde åbent til stue og soveværelse. Men ak! Der gik
kun ½ time, så havde den lille dumme mis tisset i min sofa .

I går kom min kone hjem fra hospitalet for weekenden. Hun er ikke den
der holder sig tilbage med kæleri og godbidder i utide. Senere på
dagen bad Pushkin om at blive lukket ud, så jeg lukkede ham ud,
hvorefter han spadserede ned ad gaden. Og siden har jeg ikke set ham!!

Med til historien hører at han også for et par uger siden løb
hjemmefra, men jeg fandt ham igen via efterlysning i supermarkedet.
Han havde holdt til i et kvarter lidt herfra, hvor han havde fået mad
forskellige steder.

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 18:34

Søren LH wrote:

> [...]
> hjemmefra, men jeg fandt ham igen via efterlysning i supermarkedet.
> Han havde holdt til i et kvarter lidt herfra, hvor han havde fået mad

måske kunne løsningen være at finde et hjem til pushkin i det pågældende
område?? har du overvejet at forhøre dig hos de omkringliggende boliger hvor
han holder til, om en af dem evt kunne tænke sig at overtage ham fuld tid??

husk på at lovgivningen faktisk antyder at hvis man fodrer et dyr og tager
sig af det, er man i praksis ansvarlig for det.... uanset ejerforhold....
noget tyder jo på at pushkin ikke rigtig trives hos jer... hvem ved... måske
han selv har fundet en anden familie hos hvem han ønsker at bo.... det ville
ikke være første gang en udekat laver det nummer ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 08-01-06 18:50

> [...]
>boliger hvor han holder til, om en af dem evt kunne tænke sig at overtage
</klip>

Dén løsning har mine forældre brugt til Hannibal, og han bor idag hos de
mennesker hvor han tidligere søgte hen af og til. Så det kan være en
glimrende løsning. Vi besøger naturligvis Hannibal ind imellem, men han er
..... utrolig ligeglad :o

Hilsen Heidi, Miver og Mulles mor
-
Se min dejlige kat, Mulle hér:

Fra : Søren LH

Dato : 08-01-06 19:12

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske han selv har fundet en anden familie hos hvem han ønsker at bo....
> det ville ikke være første gang en udekat laver det nummer ;)

Det ville da glæde mig hvis han selv kunne finde et hjem, for hvor er livet
nemt uden den kat i huset . Dem der fandt ham sidste gang var blevet
enormt forelskede i ham, de kunne desværre bare ikke tage ham fordi de havde
et barn på 8 måneder.

Jeg kan jo ikke se jeg kan advisere en kat til omplacering med sådan et
adfærdsproblem.

Mvh
Søren

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-01-06 19:50

> Søren LH skrev:
> Jeg kan jo ikke se jeg kan advisere en kat til omplacering med sådan et
> adfærdsproblem.
>
> Mvh
> Søren

Det er også en nærliggende tanke Søren, men det er slet ikke sikkert,
han vil få nogen grund til at demonstrere sin utilfredshed et andet
sted. Det ses ofte, at katte ændrer adfærd til det (for os) positive ved
at flytte miljø. - Dette er bestemt ikke ment som nogen form for kritik.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 15-01-06 13:39

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote in

> Det ses ofte, at katte ‘ndrer adf‘rd til det (for os) positive ved
> at flytte milj›.

Ja, det var jo det der skete med Doughnut. Hun havde haft nogle
problemer hjemme hos mine forældre, hendes opdrætter. Da hun flyttede
ud til mig i Måløv flyttede "nissen" desværre med og jeg vidste ikke
helt hvordan jeg skulle takle det. Da vi flyttede fra Måløv, ikke pga
Doughnut, troede jeg at hun havde fundet melodien med de andre katte,
men ak, efter et par måneder valgte hun at overpisse min sofa og min
seng, en enkelt gang sengen mens jeg lå i den. Forholdet til hendes
blev noget anstrengt herefter og hun fik sin "opsigelse", dvs hun blev
sat på vildkat. Jeg var overbevist om at det hun havde brug for var ro,
at blive enekat. Desværre var der kun en henvendelse og vi blev enige
om at Doughnut nok ikke var den rette kat.
Der blev ro omkring hende og hun tissede ikke forkert i lang tid,
forholdet til hende forbedredes og hun blev taget af vildkat igen.
Da vi for et år siden flyttede herop fik alle mere plads. Om det er
det, eller freden eller noget tredje skal jeg ikke kunne sige, men hun
har ikke tisset andre steder end i bakkerne i al den tid vi har boet
her. Så for Doughnut var miljøskiftet rigtigt godt.

--

Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 20:27

Søren LH wrote:

> [...]
> var blevet enormt forelskede i ham, de kunne desværre bare ikke tage
> ham fordi de havde et barn på 8 måneder.

pladder*G* er da ingen undskyldning.... jeg havde selv en hunkat med 7
killinger da min søn var helt spæd ;)

> Jeg kan jo ikke se jeg kan advisere en kat til omplacering med sådan
> et adfærdsproblem.

hvem siger han overhovedet vil tage "adfærdsproblemet" med sig til sit nye
hjem??
det kommer jo HELT an på hvad problemet er opstået af.... og der kan jo være
et utal af forklairnger... det kan være alt lige fra de andre katte eller
hunden, til din personlige duft..... i langt de fleste tilfælde vil et sådan
"adfærdsproblem" faktisk bare vise sig at være misforståelse af kattens
tegn..... katte kan jo som bekendt ikke tale, og det kan jo sagtens være
Pushkins måde at fortælle jer på at alt ikke er som det skal være....

min bedste overbevisning siger mig at han ikke tager "problemet" med sig....

feks kan jeg fortælle om vores ilder (for lige at nævne det nærmeste
eksembel jeg har i huset) at hun havde STORE problemer med mænd i sit gamle
hjem.... hun prøvede konsekvent at dominere dem, hvilket jo ikke kunne
lykkedes eftersom hun var en lille ilderpige og de jo var granvoksne mænd*G*
vi har dog siden hun er flyttet ind her overhovedet ikke observeret den
adfærd... ligeledes har vi heller ikke observeret nogen form for "bideri"
fra hendes side, hvilket også var et lille problem de tidligere ejere
havde...

når det er sagt, kan du vel nok konkludere at langt de fleste
adfærdsproblemer ikke følger katten/dyret, men er opstået som følge af en
eller anden form for miskommunikation mellem dyret og hjemmet.... jeg vile
ikke være nervøs for en eventuel omplacering....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren LH

Dato : 08-01-06 21:21

> [...]
> eller anden form for miskommunikation mellem dyret og hjemmet.... jeg vile
> ikke være nervøs for en eventuel omplacering....

Hej Hanne og Sabina,

Mener I jeg bare skal fortie problemet, hvis jeg sætter ham til salg på
www.vildkat.dk? (hvis han kommer tilbage selvfølgelig)

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 21:42

Søren LH wrote:

> Hej Hanne og Sabina,
>
> Mener I jeg bare skal fortie problemet, hvis jeg sætter ham til salg
> på www.vildkat.dk? (hvis han kommer tilbage selvfølgelig)

nej, jeg mener ikke du skal fortie problemet, men måske anse det for et tegn
på at han mistrives....

du kan jo lade være med at skrive at han omplaceres fordi han tisser i
sengen, men i stedet formulere dig på en måde så det fremgår at han ikke
trives i hjemmet, men har brug for et hjem der er mere passende til sådan en
baryl som ham.... når folk ringer på ham, kan du jo forklare at han har vist
sin utilfredshed ved at tisse i din side af sengen, men at du absolut ingen
grund har til at tro at problemet vil følge ham, og HVIS det mod forventning
skulle følge ham, er i naturligvis villige til at tage ham retur....
husk at lave en købskontrakt ;)

læg hovedet i blød og find ud af hvilket hjem du mener ville være passende
for ham... tag evt udgangspunkt i ting du mener er et problem for ham, og
anse det for uønskværdigt, og se på hvad han har opsøgt når han er ude, og
anse det for ønskværdigt....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Alice

Dato : 08-01-06 21:58

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> [...]
> havde et barn på 8 måneder.
>
> Jeg kan jo ikke se jeg kan advisere en kat til omplacering med sådan et

Hej Søren.

Jeg tror simpelthen han fortæller at han ikke kan li' at bo hos jer :-//.
Jeg har for få måneder siden kendskab til en misling med lignende adfærd. Så
snart den blev omplaceret så hørte det op, den har aldrig siden tisset i
dyne eller andre upassende steder.

Når en kat er urenlig, så er der som regel ALTID en årsag. Det første man
skal sørge for at undersøge, er om der ligger sygdom bag - Hvis det ikke er
tilfældet så tror jeg katten ville fortælle dig noget, med sit uheldige
adfærd.

MVH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-01-06 18:15

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> husk på at lovgivningen faktisk antyder at hvis man fodrer et dyr og tager
> sig af det, er man i praksis ansvarlig for det.... uanset ejerforhold....

Hej Sabina og Marianne

Hvad mener I helt præcist? Skal jeg bare skal afvise at tage katten tilbage,
hvis der nu ringer én eller anden som er kommet på sporet af Pushkins
ejerforhold? (Han er jo tatoveret)

Mvh
Søren

Fra : Sabina H.

Dato : 09-01-06 18:44

Søren LH wrote:
> [...]
> tilbage, hvis der nu ringer én eller anden som er kommet på sporet af
> Pushkins ejerforhold? (Han er jo tatoveret)

næh, det siger jeg såmænd ikke, for i dette forhold, er du jo lige så
ansvarlig som enhver der tager ham ind....

mit udgangspunkt var såmænd bare for at gøre opmærksom på lovgivningen på
området.... ikke at antyde noget som helst....

men hvis nogen er kommet på sporet af hans ejerforhold, kan du jo prøve at
tage en snak med dem, om de evt var interesseret i at overtage ham, da du
har på fornemmelsen at han måske ikke synes så godt om at bo hos jer som han
kunne.... ellers var han jo nok ikke rendt væk....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Inge

Dato : 08-01-06 23:02

husk på at lovgivningen faktisk antyder at hvis man fodrer et dyr og tager
sig af det, er man i praksis ansvarlig for det.... uanset ejerforhold....

Hej Sabina H,
Hvilken lovgivning? Paragraffer? sig frem, sig frem, gerne med relevante
links - jeg er bare nysgerrig :)

Bortset fra det synes jeg det må være bedre at tone rent flag mht.
tisseriet. Der har før været katte på sitet med samme problem. Jeg har selv
haft en af slagsen fra et dødsbo. Hun kunne ikke vænne sig til at være
indekat, - kom derfor til en veninde med hus og have, og problemet
forsvandt.

mvh
Inge

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 23:34

Inge wrote:

> Hej Sabina H,
> Hvilken lovgivning? Paragraffer? sig frem, sig frem, gerne med
> relevante links - jeg er bare nysgerrig :)

beklager, jeg henviser i stedet til en bekendtgørelse fra dyreetisk råd:
http://64.233.183.104/search?q=cache:FWXKccoJ0CgJ:www.inges-kattehjem.dk/blade/udt-ddr.pdf+lovgivning+dyr+fodre+tamdyr&hl=da
se øverst på side 24 om fodring af vildlevende katte og ansvaret der bør
følge med....

på side 26 skriver de blandt andet:
ansvarligt dyrehold

det dyreetiske råd finder således, at der er behov for at opfordre til
større ansvarlighed ved hold af katte. de personder, der tager en kat til
sig, påtager sig også ansvaret for den.

side 31 skriver de

det dyreetiske råd mener, at man har et moralsk ansvar for de dyr, man
fodrer, og understreger at ikke bare rådets medlemmer men også den
offentlige mening pålægger personer, der påtager isg at fodre katte, en
forpligtelse til fortsat at sørge for kattene. dette fremgår af en dom hvor
en persond er gennem et stykke tid havde fodret en kat, og derefter ophørte
hermed, blev idømt en bøde for overtrædelse af dyreværnsloven. hermed er det
slået fast, at man kan pålægge ikke bare et moralsk men også et juridisk
ansvar, når man påtager sig at fodre katte.

den ovenstående udtalelse viser at det er dyreværnsloven vi skal kigge til
når vi snakker lovgivning, men præcis hvilken paragraf kan jeg ikke svare
på... måske paragraf 2?

> [...]
> har selv haft en af slagsen fra et dødsbo. Hun kunne ikke vænne sig
> til at være indekat, - kom derfor til en veninde med hus og have, og

som bekendt har jeg heller ikke anbefalet ham at tie helt stille med det,
men blot informere om det muntligt frem for i annoncen.... det er nemmere at
beskrive og forklare årsagen i telefonen, frem for på skrift....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-01-06 23:51

Inge skrev
<Hvilken lovgivning? Paragraffer? sig frem, sig frem, gerne med relevante
links - jeg er bare nysgerrig :)>

Sakset fra Dyrenes Beskyttelses pjece om tilløber katte
http://makeashorterlink.com/?X20812F6C

Hvis du knytter en kat til dig ved at give den mad eller husly, er du ikke
alene moralsk, men også juridisk ansvarlig for kattens ve og vel - dvs. for
at sørge for, at den holdes i en god foderstand og sundhedstilstand, at den
kommer til dyrlægen om nødvendigt osv.

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Futte

Dato : 09-01-06 13:52

Jeg kan fortælle jer/dig at jeg har haft to katte med problemer med
urenlighed. Disse katte lykkedes det mig at finde nye hjem til (via en
annonce i avisen). Jeg lagde IKKE skjul på at de var urenlige, men forlangte
at der ikke var andre katte/eller hund hvor de kom hen - eller småbørn! Og
samtidig blev det en prøve med omplacering. Vi lavede en aftale om at jeg
tog dem tilbage hvis problemet fortsatte i de nye hjem. Begge katte har jeg
fulgt og de har ALDRIG været urenlige i de nye hjem og stortrives. Så jeg
tror også at problemet kan løses i et nyt hjem, men de skal tages i opløbet
og katten skal ikke til et nyt hjem med en hel del der stresser katten dér.

LH

Fra : Kate

Dato : 15-01-06 13:46

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in news:43c25c63$0$47066
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Vi lavede en aftale om at jeg
> tog dem tilbage hvis problemet fortsatte i de nye hjem.

Da jeg havde Doughnut på vildkat lagde jeg bestemt heller ikke skjul
på hendes problemer og ligesom dig var jeg også parat til at tage
hende tilbage hvis hun komud og ikke ændrede sig. Faktisk forlangte
jeg at hvis hun skulle omplaceres skulle hun tilbage til mig. Nu
blev det heldigvis ikke aktuelt da jeg jo beholdt hende.

--
Kate

Pas p† hvor du k›ber kat. L‘s www.katteinfo.dk