Hunden slikker!!!
Fra : DITTE LUND JØRGENSEN

Dato : 12-06-01 11:34

Hej. Jeg har Bella, på 10 mdr. hun er en blanding mellem Berner sennen,
Border collie og flatcoated retriver.Hun er en dejlig og glad hund, men
problemet er, at hun slikker på vores hænder hver gang hun kan komme til
det, nogle gange sætter hun osse tænder i, det er ikke så hårdt, men
alligevel! Jeg går ud fra at det er en slags kærlighedserklæring, og derfor
kan jeg ikke lide at skælde ud over at hun gør det. Men det er irriterende
at man aldrig kan klappe eller nusse hende uden at være helt overslikket.
Hvis vi sidder ned så kommer hun osse hen og møffer ens hænder, slikker og
tygger lidt. Det er ikke kun os selv, men osse vores gæster, som ikke altid
er lige begejstrede. Det resulterer i at vi nogle gange simpelthen må lukke
hende ud i gangen af hensyn til vores gæster. Tror I, at det er noget der
går over med alderen? Da vi købte hende, snakkede vi osse om, at hendes far
var slem til det. Jeg håber nogen har et godt råd! Hilsen Ditte.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 12-06-01 19:19

Jeg har ikke noget råd, men jeg har noget der kan være en forklaring, da det
på mig lydder som en "Kennel hund" -ment på den måde, at hunden er vokset op
uden videre meget kontakt til mennesker. Evt. i et bur, en løbegård eller
andet. Ved i nødagtigt hvordan hun havde det der hvor i købte hende? Inden
der kan gøres noget, hvis det skal gøres hensigtsmæssigt over for hunden er
man nemlig imo. nødt til at vide hvad grunden til det er!! Jeg har selv
formidlet en flatter i sin tid, der var "Kennel hund" og det er svært at
pille af dem igen. Det der sker er, at de vil tilfredsstille hele tiden og
det gør de ved at slikke på hånden og "nusse igen". De kan simpelhen ikke
lade være, for de vil bare gøre dem, der endelig har taget sig af dem
glade! Skælder man så ud over det bliver det bare endnu værre, som om
hunden tænker "gør jeg det ikke godt nok"?

Rinnie Ilsøe

Fra : Aino

Dato : 13-06-01 07:08

"R. Ilsøe" wrote:

> [...]
> glade! Skælder man så ud over det bliver det bare endnu værre, som om
> hunden tænker "gør jeg det ikke godt nok"?

Kan man ikke kanalisere det over i noget andet? F.eks. når Bella vil
slikke så ignorere det lidt men signalere, at man enormt gerne vil have,
at hun henter sin bold (eller noget andet man kan holde ud), og blive
kanonglad, når hun kommer med bolden. (Om en måned skriver du så,
hvordan man vænner sin hund af med hele tiden at komme med sin bold *G*)

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-06-01 08:14

> [...]
> slikke så ignorere det lidt men signalere, at man enormt gerne vil have,
> at hun henter sin bold (eller noget andet man kan holde ud), og blive

Jo, det kan man vel godt, emn problemet er, at det er så meget vane for
hunden at sleske... Det er en del af dens naturlige væremåde, at det er
svært at vænne den af med. Problemet med at ignorere det er, at hun så vil
blive endnu mere desperat for at slikke. Selve ideen med bolden er go', men
man kan ikke altid kaste en bold / have en på sig. Hunden vil formegentlig
også komme glad tilbage med bolden og kaste sig over slikkeriet så snart
bolden er ude af munden som om den siger "Er jeg ikke go' (slikke slikke)
sig nu jeg er go' (slikke slikke) gør det nu hva'" og så kan man kaste
bolden igen for at aflede slikkeriet og så har hundeni princippet fået en
ros for slikkeriet i form af en bold.

Jeg synes dog absolut det er et forsøg værd at prøve, men jeg tvivler lidt
på udkastet af det.

> (Om en måned skriver du så,
> hvordan man vænner sin hund af med hele tiden at komme med sin bold *G*)

*LOL*

Rinnie Ilsøe

Fra : Christian Andresen

Dato : 13-06-01 08:11

Vi har en flat, og den er opdrættet af meget seriøse opdrættere, og
har ikke manglet kontakt til mennesker. Den er meget glad for at
slikke os, og efter hvad jeg har hørt fra en del andre flat ejere er
dette en "svaghed" for racen, og ikke tegn på manglende menneskelig
kontakt under opvæksten.

mvh

Christian

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-06-01 08:53

> [...]
> slikke os, og efter hvad jeg har hørt fra en del andre flat ejere er
> dette en "svaghed" for racen, og ikke tegn på manglende menneskelig

Hej Christian.

Jeg har selv haft med flattere at gøre i 11 år. Du har ret i at nogen er
glade for at slikke, men der er virkelig forskellige måder at slikke på. Der
er den rolige slikken og så er der den desperate slinkken... "Se mig, er jeg
ikke dejlig, sig nu jeg er skøn, er jeg hva', er jeg??"

Jeg har dog kun mødt få flattere med denne "svaghed" så videre udbredt er
det ikke. En svaghed for racen er deres lallede sind, men det vil jeg ikke
kalde en svaghed... Nærmere en charme!

Rinnie Ilsøe

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 13-06-01 10:24

Hej

Lige en lille sjov ting som denne slikkeglæde kan bruges til. Jeg har en
svensk bog af Memea Mohlin ved navn Aktivitetsboken (den er i øvrigt
månedens tilbud hos Canis og den er rigtig god). Hun har også en flatter og
skriver ligeledes at den er meget slikkende. Dette har hun udnyttet til en
slags pacificerende forsvarsarbejde. Da hunden slikkede hende i ansigtet,
når hun bøjede sig frem, satte hun en kommando på dette. Efterhånden som
hunden forstod dette rejste hun sig mere og mere op indtil hunden simpelthen
på kommando sprang op og gav hende et slik i ansigtet. Tilsidst kunne hun
sende hunden hen til en anden person og gøre dette. Men som hun selv skriver
passer dette ikke for alle hunde og må ikke forveksles med en "ulydig" hund,
der springer op og slikker. Men det er en god måde at udnytte denne trang
på, og kan muligvis også give hunden mulighed for at opfylde lidt af dette
behov....

Iøvrigt er det jo helt ok som flokfører at tage imod et slik eller to og
derefter afvise dette. Simpelthen ved at anvende dæmpende signaler. Hunden
gør jo dette for at formildne og vise sin underkastelse, hvilket man jo bør
tage imod. Mange hunde vil derfor forstå, at det er nok, når man vender
hovedet bort og evt. smasker lidt. Det virker i hverfald på Robin, men han
er jo heller ingen flatter

-Trine

Fra : Hedda

Dato : 13-06-01 15:24

Det kan være et nevrotisk problem din hund har fått.
Prøv og kontakte veterinær og spør han om råd.

Lykke til!

Hilsen Hedda