Erfaringer med miniMac
Fra : Mogens V.

Dato : 22-01-06 21:19

Nogen der har erfaring med miniMac, gerne performance forskel mellem
MiniMac og den ældre G4 400Mhz AGP model.

Jeg er ret ligeglad med videoperformance; det er mere cpu- og disk
performance, jeg er interesseret i.
Specs siger den kan tage 1GB ram. Jeg har set pc'ere der udokumenteret
kunne tage rammoduler af dobbelt størrelse; nogen der ved om minimac'en
skulle kunne håndtere mere end 1GB?

Jeg bruger min G4 udelukkende til musik og overvejer om en miniMac kan
erstatte den, med eksterne firewire baserede add-on's.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Mogens V.

Dato : 22-01-06 21:32

Mogens V. wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger min G4 udelukkende til musik og overvejer om en miniMac kan
> erstatte den, med eksterne firewire baserede add-on's.

Delvis bummer. Lige læst tråden "Skift til Mini-mac".

Lidt præsisering. Jeg har ikke pengene til MacIntel, og en del af den
software jeg skal bruge kommer måske til at tage tid at få på plads til
den nye platform (Reason, Qbase, Protools...).

Jeg var sq ikke klar over der kun er en 4200rpm disk i mini'en.
Går da ud fra den kan køre med en 7200rpm, og større end 80GB?

Hvis NK skifter cpu til noget hurtigere, vil han måske af med sin
2x500Mhz. Jeg skal alligevel have et DSP kort til musik, så måske vil
jeg være bedre tjent med at opgradere min G4. Overvejelser...

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-06 22:07

On 2006-01-22 21:32:00 +0100, "Mogens V."
<NOSPAMmogensv@vip.cybercity.dk> said:

> Jeg var sq ikke klar over der kun er en 4200rpm disk i mini'en.
> Går da ud fra den kan køre med en 7200rpm, og større end 80GB?

Problemet er jo, at den "kun" bruger en 2,5" harddisk ligesom bærbare
computere, mens andre bruger en 3,5" harddisk. Det sætter en
begrænsning på størrelse og hastighed og måske stabilitet, samtidig
med, at prisen er højere. Har man brug for rå regnekraft til en billig
penge er en brugt PowerMac G4 eller G5 nok det bedste. Den kan lettere
og billigere udvides med større harddiske, ram, udvidelseskort etc.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-01-06 23:06

> Den kan lettere
> og billigere udvides med større harddiske, ram, udvidelseskort etc.

Mht. harddisk til en mini, så kan en stor og hurtig Firewire harddisk
fås for et rimeligt beløb. Var det ikke LaCie der lavede en med samme
"formfactor" som en Mac mini?

--
Mvh Martin

Fra : Mogens V.

Dato : 22-01-06 23:35

Martin Bredthauer wrote:

> Mht. harddisk til en mini, så kan en stor og hurtig Firewire harddisk
> fås for et rimeligt beløb. Var det ikke LaCie der lavede en med samme
> "formfactor" som en Mac mini?

Yes: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10474 .
Duer dog ikke til mit formål. MiniMac har kun een firewire port, så at
køre extern disk + extern audiointerface bliver for langsomt.
Jeg må ud på nogle Mac sites og undersøge om andre diske virker.
Begrænsningen bliver dog nok mest den begrænsede mængde ram.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-01-06 23:59

Mogens V. <NOSPAMmogensv@vip.cybercity.dk> wrote:

> Yes: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10474 .
> Duer dog ikke til mit formål. MiniMac har kun een firewire port, så at
> køre extern disk + extern audiointerface bliver for langsomt.

Der findes ikke nogen Mac'er, som har 2 FireWire busser fra fabrikken.
Selv om der er flere porte, så er det samme bus med delt kapacitet.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-01-06 00:29

Mogens V. <NOSPAMmogensv@vip.cybercity.dk> wrote:

> Duer dog ikke til mit formål. MiniMac har kun een firewire port, så at
> køre extern disk + extern audiointerface bliver for langsomt.

Jeg kan fint få både ekstern disk og ekstern audiointerface til at
fungere på en firewireport på min iMac og min Powerbook. (Brugt med
garageband dog kun prøvet med optagelse af 2 samtidige spor.) Netop i
sådanne situationer er Firewire ret godt i forhold til USB 2.

--
Mvh Martin

Fra : Mogens V.

Dato : 23-01-06 00:59

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> garageband dog kun prøvet med optagelse af 2 samtidige spor.) Netop i
> sådanne situationer er Firewire ret godt i forhold til USB 2.

Hmm, ja, jeg har tænkt en del over det. En ting er at sådan et externt
interface har 2xXLR + 12-16 jacks, men hvor mange kommer jeg til at
bruge ad gangen. Fx. en akustisk guitar optagelse med sang er måske
guitar direkte, mic foran guitar, sangmic og extra mic for roomambience.

Jo, jeg så godt Kruse's bemærkning om at der kun er een firewire bus.
Jeg får på et tidspunkt brug for fx. et TC DSP, som for en miniMac
bliver via firewire. Det giver noget mere trafik på een og samme bus,
men under optagelse vil jeg nok ikke lave ret meget postprocessing, så
det burde være ok.

Tror jeg skal tage en snak med TC og et par forretninger.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : tom

Dato : 23-01-06 19:06

On 2006-01-22 23:35:10 +0100, "Mogens V."
> [...]

> Jeg må ud på nogle Mac sites og undersøge om andre diske virker.
> Begrænsningen bliver dog nok mest den begrænsede mængde ram.

Kan du være lidt mere præcis med hvilken soft du vil køre..
ex logic eller cubase etc
Formoder at når du skriver musik, mener musikproduktion.
Mener du til at afvikle mp3 filer, er den fin.
til musikproduktion, burde den fungere, men det er på kanten..
Ved ikke om den har usb2.
har den det, kan du jo gå efter sådan en disk, og så kører eksternt
gear på FW bus..

Hvor meget ind ud har du brug for?
hvor mange spor skal du afvikle..
slutteligt, der findes 7200 interne diske til den lille kasse.
Rent pris performance mæssigt, vil jeg dog stadig foreslå dig at gå
efter en brugt G5..
I hvert fald hvis det er til musik produktion.
Eneste ulempe er at den jo er så meget større.
OG
husk at der findes G5 med PCI, PCI-x og PCI-e ( x og e er de nyeste)
( kommer forøvrigt lige i tvivl om de overhovedet findes med den gamle
PCI standart..)
Slutteligt, der findes også "bilige" G4 stationære med cpuer op til 1,25 ghz..
Måske var det sådan en du skulle lede efter, hvis pengene også spiller ind !?
Tom

Fra : Mogens V.

Dato : 24-01-06 22:24

tom wrote:
> On 2006-01-22 23:35:10 +0100, "Mogens V."
> <NOSPAMmogensv@vip.cybercity.dk> said:
>
> Hvor meget ind ud har du brug for?
> hvor mange spor skal du afvikle..

Er først ved at komme i gang. Jeg skal komponere og arrangere eget
materiale, og kan sagtens forestille mig 16-20 spor.
Jeg skal dog næppe både indspille og efterbehandle ret meget på samme
tid, så en shared firewire bus til både externt lydinterface og DSP box
kan sikkert fungere udmærket.

> slutteligt, der findes 7200 interne diske til den lille kasse.
> Rent pris performance mæssigt, vil jeg dog stadig foreslå dig at gå
> efter en brugt G5..

Yes, jeg har nu været på xlr8yourmac og ved hvad man har eksperimenteret
med på mini'en. Fatter ikke Apple leverer dem med en sølle 4200rpm disk.
Har dog efter snak forskellige steder afgjort at mini'en er uegnet, især
fordi den kun kan tage 1GB ram (en Apple tekniker skulle have udtalt at
den ikke kan tage 2GB klodser), men også pga. diskperformance.

Jeg har selv en G4-400, som jeg måske opgraderer til 1.25/1.4Ghz og sata
plus senere et TC DSP kort.
Dog skal jeg undersøge om hvilke upgradecpu'er virker med div. software;
der kan være problemer..

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Bruno

Dato : 23-01-06 00:31

Mogens V. wrote:
> Jeg var sq ikke klar over der kun er en 4200rpm disk i mini'en.
> Går da ud fra den kan køre med en 7200rpm, og større end 80GB?

Jeg har lidt de samme overvejelser, så du får lidt links fra min research:

http://www.barefeats.com/mini01c.html
http://www.storagereview.com/articles/200511/notebook_1.html

Max pt. må være 160 GB, men man kan vist ikke få 7200 rpm større end 120 GB.

Det med de 2 GB synes ikke muligt:

http://www.macworld.com/weblogs/editors/2005/03/maxmini/index.php

Men sig endelig til hvis du hører andet

Muligvis kan de nyere Mini'er. Der er vist noget med, at de har fået
mere video ram så hvorfor ikke også andre muligheder.

Der er forøvrigt snak om at nogle mini'er er blevet leveret med 540 rpm
diske, men har sikkert været Apple der manglede 4200 rpm diske.

Noget andet er at en Mini + stor disk + megen ram faktisk koster en del,
nok til at man måske skulle kigge i en anden retning.

Selv er jeg kommet frem til, at jeg nok venter på en MacIntel Mini (og
så gør det ikke noget hvis man kan dual boote til Windows!).

Mvh

Bruno

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-06 16:43

In article <43d3eb6e$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Mogens V. wrote:

> [...]
>
> Jeg var sq ikke klar over der kun er en 4200rpm disk i mini'en.
> Går da ud fra den kan køre med en 7200rpm, og større end 80GB?

Ja, den kan tage en standard 2.5" ATA disk. Min blev leveret med
TOSHIBA MK8025GAS

Andre har fået 5400 RPM drev. Jeg ved ikke om man kan få større end
100-120GB i 2.5".

Fra : Alex Henriksen / OZ2~

Dato : 23-01-06 01:45

Mogens V. wrote:
> [...]
> Specs siger den kan tage 1GB ram. Jeg har set pc'ere der udokumenteret
> kunne tage rammoduler af dobbelt størrelse; nogen der ved om minimac'en

Du kan nu lave meget ved din MiniMac.
Men, det koster lidt.!!
http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/

Og hvis man tør, så laver man en overclock på den også.!
En 1.25Ghz køre fint som en 1.42Ghz & en 1.42Ghz som en 1.58Ghz.

Jeg er meget glad for min MiniMac.
Jeg spiller heller ikke meget, men alt andet laver jeg nu.!

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 14:22

> [...]
> MiniMac og den ældre G4 400Mhz AGP model.

> Jeg er ret ligeglad med videoperformance; det er mere cpu- og disk

Du skal i allerhøjeste grad bekymre dig om performance på
grafikkorttet med mindre den skal bruges som server eller til
beregninger.

> Specs siger den kan tage 1GB ram. Jeg har set pc'ere der udokumenteret
> kunne tage rammoduler af dobbelt størrelse; nogen der ved om minimac'en
> skulle kunne håndtere mere end 1GB?

controleren kan i al fald klare 2GB, men om den kan klare 2Gb moduler
ved jeg ikke ...prøv..

> Jeg bruger min G4 udelukkende til musik og overvejer om en miniMac kan
> erstatte den, med eksterne firewire baserede add-on's.

Båndbreden på FW400 er ikke just imponerende i disksammenhæng, dertil
kommer at de kendte ATA->FW400 broer har et stort overhead, dvs at du
ikke kan få meget mere end 33MB/sek på den.

Når det er sagt skal det siges at du kan forvente at FW ydelsen på en
Mini er bedre og belaster CPU'en mindre end på din G4.
Mini'en har FW PHY'en direkte på den kombinerede memory og i/o
controller hvor G4'eren har PHY'en på PCI bussen.

Moderne 2,5" diske kan i øvrigt sagtens hamle op med ældre 3.5" diske.
Jeg vil tro at mini'en løber i cirkler om din G4 i i selv in-out med
mindre du har udstyret den med et moderne grafiikort, 10K rpm diske osv.