Hvem kan sætte mere RAM i iBook G4 (Rander~
Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 08:59

Hej.
Min iBook G4 kan godt trænge til mere RAM. Hvem kan sætte det i, jeg er
ikke meget for at gøre det selv?
Skal jeg til en autoriseret Apple-forhandler (som der ikke er nogen af i
Randers), eller kan andre computerforr. klare dette?

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-01-06 09:44

Steen Jensen - steen@rudekuvert.dk on 20/01/06 8:59 wrote:

> [...]
> Skal jeg til en autoriseret Apple-forhandler (som der ikke er nogen af i
> Randers), eller kan andre computerforr. klare dette?

Har du set:

http://www.info.apple.com/usen/cip/pdf/ibkg4/ibg4-mem-cip1.pdf

Det er faktisk ret nemt - ellers ville apple heller ikke tiltro brugere at
gøre det selv og samtidig bibeholde garantien.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Søren

Dato : 25-01-06 11:55

On 20/01/06 9:44, in article BFF66160.6BAE9%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> [...]
>
> Det er faktisk ret nemt - ellers ville apple heller ikke tiltro brugere at
> gøre det selv og samtidig bibeholde garantien.

Jeg har netop fået min 512MB RAM-klods leveret fra Crucial idag.
Og jeg må sige, at min iBook ikke ligner den i PDF-dokumentet...
Min iBook G4 12" 1.33GHZ er købt her i januar 2006, og er åbenbart nyere end
Apple's vejledning...

Jeg skal så skynde mig, at sige, at det var endnu lettere at montere RAM i
min end i den iBook som vejledningen omhandler. Jeg har ikke noget AirPort
ovenpå mine RAM-sokler

Og desuden har jeg 2 sokler til SODIMM... Jeg troede kun der var et 1?!
(Det gør ikke spor, for jeg vil da sikkert proppe yderligere 512MB i
maskinen - selvom den kører glimrende med 1GB

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-01-06 13:21

Søren <soren1967@gmail.com> wrote:

> Og desuden har jeg 2 sokler til SODIMM... Jeg troede kun der var et 1?!
> (Det gør ikke spor, for jeg vil da sikkert proppe yderligere 512MB i
> maskinen - selvom den kører glimrende med 1GB

Du må vidst have set forkert! Eller også har Apple lavet endnu en
stealth upgrade.

Fra : Søren

Dato : 25-01-06 15:27

On 25/01/06 13:20, in article
1h9q2cj.1olx26n3ae99zN%nospam@ab-katrinedal.dk, "Niels Jørgen Kruse"
<nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Du må vidst have set forkert! Eller også har Apple lavet endnu en
> stealth upgrade.

Hmm.... Ved lejlighed må jeg hellere splittet skidtet ad igen, og tage et
billede af det

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-06 23:21

On 2006-01-25 15:27:19 +0100, Søren <soren1967@gmail.com> said:

> On 25/01/06 13:20, in article
> 1h9q2cj.1olx26n3ae99zN%nospam@ab-katrinedal.dk, "Niels Jørgen Kruse"

> Hmm.... Ved lejlighed må jeg hellere splittet skidtet ad igen, og tage et
> billede af det

Jeg drønede selvfølgelig straks ind på Apples hjemmeside. I følge den
er der kun én ledig slot til RAM, og så er der 512 MB fastloddet på
motherboardet. Mener du, at du nu har en tom slot, efter at have
monteret en RAM-klods? Det kan ikke være pladsen til AirPort-kortet, du
har set? Apple skriver i hvert fald:

Hukommelse (DDR SDRAM)
512 MB PC2700 (333 MHz) DDR SDRAM; understøtter op til 1,5 GB; 1
tilgængelig udvidelsesplads
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-01-06 10:40

Peter Kiil <spam@kiil.net> on fredag 20. januar 2006 at 9:44 +0100 wrote:

> [...]
>
>--
>/peter
>
>The best things in life are postage paid, batteries included,

Min iBook, jeg fik lige før jul (julegave) Ser lidt anderledes ud end på
de billeder. Jeg bad også forretningen om at sætte RAM i, og da jeg så,
hvor nemt det var, blev jeg klar over, at det kunne jeg selv, nemt have
gjort.

Man skal kun trykke på 2 små taster øverst højst på tastaturet og så
løfte det op. Under sidder en blank plade med fire skruer. Disse er skruer
løsnes, de bliver hængende så ingen chance for at miste dem.
Og så er det bare at sætte klodsen i og så gå baglæns i proceduren.

Hvis din iBook er helt ny, så står det hele fra side 55 i manualen. Godd
fornøjelse
hilsen Hanne
.................................................................................................................................................................................
NB: Husk workshoppen i Valby Medborgerhus
på lørdag kl.13.00

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Mikael Kern

Dato : 20-01-06 12:33

Du kan klare det selv. Hvis du er usikker, kan jeg hjælpe, men i Hjortshøj
el. Århus.

mvh. Mikael Kern

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 15:22

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Du kan klare det selv. Hvis du er usikker, kan jeg hjælpe, men i Hjortshøj
> el. Århus.

Jeg takker ydmygt for tilbuddet, men det lader til det er nemmere, end
jeg først troede
Alligevel, tak for tilbuddet!

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 15:22

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> løsnes, de bliver hængende så ingen chance for at miste dem.
> Og så er det bare at sætte klodsen i og så gå baglæns i proceduren.

Ja det lyder da nemt, måske skulle man alligevel forsøge sig som
handyman

Den RAM jeg skal bruge, køber jeg vel hos Apple?

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 15:37

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Ja det lyder da nemt, måske skulle man alligevel forsøge sig som
> handyman

Jeg kiggede lige på den pdf-fil der var linket tidligere i tråden.
Skal man virkelig tage "den gamle" ram ud, og erstatte den med en ny?
Jeg har 512mb i min iBook i øjeblikket, og regnede egentligt bare med at
smide 512mb ekstra i.

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 20-01-06 15:54

Steen Jensen wrote:

> [...]
> Skal man virkelig tage "den gamle" ram ud, og erstatte den med en ny?
> Jeg har 512mb i min iBook i øjeblikket, og regnede egentligt bare med at

Nej, de 512 MB du har nu sidder loddet fast på bundkortet. Der er en top
RAM-plads under den beskyttelsesplade, som Hanne nævnte i et tidligere
indlæg.

Du kan absolut med fordel købe din RAM et andet sted end hos Apple, så
kan du få det til mellem halvdelen og en tredjedel af prisen! Jeg ville
købe enten mærket Kingston (billigst) eller Crucial (lidt dyrere). Der
er sikkert en eller anden i gruppen, der kan anvise kompatible
RAM-blokke på edbpriser.dk?

Når du sætter blokken i din iBook, så sørg for at trykke den godt på
plads. Jeg har oplevet at det skulle gøres med et ret stort pres før det
virkede (dermed altså i andet forsøg) – det jeg vil sige er blot at selv
om det ikke skulle virke i første forsøg, så er det sandsynligvis blot
fordi RAM-blokken skal trykkes bedre fast. Husk at afmagnetisere dig som
beskrevet i vejledningen (ved at røre ved metalpladen inde under
tastaturet til venstre) før du rører ved såvel RAM-blok og den sokkel
RAM'en skal sættes i.

- Bo

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-01-06 16:33

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> Ja det lyder da nemt, måske skulle man alligevel forsøge sig som
> handyman
>
> Den RAM jeg skal bruge, køber jeg vel hos Apple?

Det er utroligt nemt, selv med ni en halv tommelfinger kan man gøre det

Nej RAMen køber du netop ikke hos Apple, hvis ikke du vil betale en ublu
overpris for den. Jeg har selv gode erfaringer med Crucial
<http://www.crucial.com/eu/>
De har en "CRUCIAL MEMORY ADVISORâ„¢ TOOL" der let og smertefrit finder
frem til hvilken RAM-type du skal bruge, samt hvad den koster.
De leverer ofte fra dag til dag med UPS fra England; Jeg har oplevet at
bestille en klods fredag eftermiddag, og få den leveret lørdag
formiddag.
Hvis du foretrækker en dansk forhandler, så kan en tur på edb-priser
hjælpe dig, men gå efter mærkevarer som f. eks. Kingston.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 19:52

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Jeg har selv gode erfaringer med Crucial
> <http://www.crucial.com/eu/>
> De har en "CRUCIAL MEMORY ADVISORTOOL" der let og smertefrit finder
> frem til hvilken RAM-type du skal bruge, samt hvad den koster.

Smart
Jeg fandt hurtigt frem til varen. Er der frit valg på alle hylder, eller
er der en grænse for, hvor meget ekstra RAM jeg kan proppe i iBooken?
Det lyder jo tiltalende at hælde yderligere 1gb oveni de eksisterende
512mb, eller er det overkill?

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 20-01-06 20:24

Steen Jensen wrote:

> [...]
> er der en grænse for, hvor meget ekstra RAM jeg kan proppe i iBooken?
> Det lyder jo tiltalende at hælde yderligere 1gb oveni de eksisterende

Du kan snildt – og med fordel – proppe 1 GB ekstra RAM i maskinen.

Jeg har for resten også Crucial Ram i min egne iBook, det virker
perfekt. Desuden oplevede jeg præcist det samme angående levering: dagen
efter at jeg bestilte, holdt manden fra UPS uden for min gadedør med
pakken – afsendt fra England!

- Bo

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-01-06 23:00

Bo Hovgaard Thomasen <bothomasenRE@MOVECAPSsofthome.net> wrote:

> Du kan snildt og med fordel proppe 1 GB ekstra RAM i maskinen.

Det må jeg gå igang med. Jeg er ved at være træt af at se den åndssvage
badebold dreje rundt på skærmen