Flere brugere
Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 15-01-06 11:57

Når jeg skal lave skolearbejde foretrækker jeg, der foregår absolut
mindst omkring mig, og dette gælder også min computer. Derfor orker jeg
ikke at se på mit sædvanlige skrivebordsrod, og beskeder fra alle mine
programmer.

Jeg oprettede derfor en ekstra bruger kaldet "skole", og jeg kan nu let
og elegant skifte mellem de to, når det er nødvendigt. I skolebrugeren
har jeg alle mine Office og iWork-programmer liggene som de eneste i
Docken sammen med lommeregnet og Graf Plotter (har sat mig selv for at
lære dette program at kende).

Det hele foregår dog ikke så smertefrit som jeg havde håbet.
Alle mine tidligere dokumenter ligger på min gamle bruger, og disse kan
jeg ikke nå fra min skolebruger. Kan jeg ikke sætte skolebrugerkontien
t|l automatisk at gemme i min sædvanlige brugerkontos dokument-mappe?

Derudover skal jeg fra tid til anden bruge billeder fra mit iPhoto i
Pages eller Keynote, og jeg har hele tiden troet, at min første brugers
iPhoto-bibliotek galdt på alle brugere. Hvordan gør jeg dette, så jeg
ikke skal eksportere biblioteket og importere det i min skolebruger?

På forhånd tak
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Jesper

Dato : 15-01-06 16:29

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> [...]
> iPhoto-bibliotek galdt på alle brugere. Hvordan gør jeg dette, så jeg
> ikke skal eksportere biblioteket og importere det i min skolebruger?

Må jeg foreslå du bruger mappen Shared der ligger i Users mappen. Ét
niveau op fra din hjemmemappe.
Den er beregnet til at dele mellem brugerne.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 16-01-06 07:18

> Må jeg foreslå du bruger mappen Shared der ligger i Users mappen. Ét
> niveau op fra din hjemmemappe.
> Den er beregnet til at dele mellem brugerne.

Tanken har også strejfet mig, men jeg synes bare det er lidt besværligt.
Så skal jeg jo ind at finde mappen Shared hver eneste gang jeg vil gemme
noget. Vil gerne have skole-kontoen bare automatisk gemmer hos den anden
bruger.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-06 11:42

On 2006-01-16 07:17:59 +0100, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> [...]
> Så skal jeg jo ind at finde mappen Shared hver eneste gang jeg vil gemme
> noget. Vil gerne have skole-kontoen bare automatisk gemmer hos den anden

Det er bare stik imod hele idéen med at have flere brugere, og derfor
kan det vist ikke lade sig gøre. Jeg tør ikke sige, om der findes et
eller andet hack, der tillader det. Det er lidt selvmodsigende, at du
på den ene side vil have flere brugere, så der er separate konti, men
samtidig skal de gemme hos hinanden. Hvorfor skal du i øvrigt specielt
ind at finde fællesmappen, når du vil gemme noget? Det er vel ikke
anderledes, end at man altid skal finde den mappe, man nu ønsker at
gemme i. Husker programmer ikke normalt, hvor man har gemt sidst? Hvis
du altid gemmer i fællesmappen sidst, så burde det da ske automatisk
næste gang. Andre programmer som browsere lader en indstille, hvor
tingene gemmes. Her kan du jo bare vælge fællesmappen.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 16-01-06 22:42

> Det er bare stik imod hele idéen med at have flere brugere, og derfor
> kan det vist ikke lade sig gøre. Jeg tør ikke sige, om der findes et
> eller andet hack, der tillader det.

Ja, det er det vist, men der er bare visse ting, jeg ikke kan give slip
på fra mine Windows-dage.

> [...]
> næste gang. Andre programmer som browsere lader en indstille, hvor
> tingene gemmes. Her kan du jo bare vælge fællesmappen.

Jo, det kan selvfølgelig være, den gør sådan. Min plejer bare at starte
i min normale brugers dokument-mappe, som jeg selv har inddelt i de
forskellige fag, jeg har på min skole. Derfor kræver det normalt kun et
enkelt klik og så er filen gemt. Men jeg må lige se, det kan jo være at
Pages 2 har en sådan funktion.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-01-06 23:45

Mikkel Westh [2740] <mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> Ja, det er det vist, men der er bare visse ting, jeg ikke kan give slip
> på fra mine Windows-dage.

Sådan var vi også en del der måtte få nye vaner da vi skiftede fra det
gl. Mac OS 9 til OS X.

Især OS 9 og til dels windows tillader jo at filer flyttes rundt på de
mest kreative måder. OS X derimod er ægte unix, og der er derfor "en mur
omkring" hver bruger.

Jeg synes du skal overveje at rydde op i din egen bruger og så bruge den
til skolearbejde også. Få filerne lagt et et mappesystem du kan finde ud
af. (Undlad at smide det hele på skrivebordet, men få det lagt ind i
hjemmemappen.) Du kan evt. smide et par mapper ned i docken så du
hurtigt kan komme til dem. Evt. kan du bruge "smart mapper" (alt+æble+n)
og på den måde få mappen til at "suge" det rigtige indhold til sig.

--
Mvh Martin