OS9+oS10?
Fra : gregers hoff

Dato : 13-01-06 19:21

Øhm,det er der nok spurgt om før,men...
Er det problematisk at have både OS9 og OS10 på samme ibook?
Jeg kan ikke spille Pixeline med mit barnebarn på ibook'en da den kræver OS9
og min ibook har OS 10,men jeg har en org.OS9-cd
venlig hilsen Gregers Hoff

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-01-06 20:41

gregers hoff <gregershoff@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke spille Pixeline med mit barnebarn på ibook'en da den kræver OS9
> og min ibook har OS 10,men jeg har en org.OS9-cd

Der er intet problem i at have begge systemer liggende; det har man når
man kører classic.
Nu ved jeg ikke om Pixeline kan køre under classic, eller kræver at du
er bootet i OS 9. Du kan du ikke boote i OS 9 hvis din iBook er af nyere
dato (dvs. fra omkring nytår 2002/2003, så vidt jeg husker)

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Michael Holm

Dato : 13-01-06 21:04

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Nu ved jeg ikke om Pixeline kan køre under classic,

det kan det godt!
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-01-06 20:45

> [...]

> Jeg kan ikke spille Pixeline med mit barnebarn på ibook'en da den kræver OS9
> og min ibook har OS 10,men jeg har en org.OS9-cd

Ingen problemer i det, med mindre du vil starte op i OS9.
(OS9 i OSX hedder Classic)

Hvis du skal boote i OS9:
1. Du skal have installeret drivere til OS9.
2. Din iBook skal være OS9-bootbar.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : stidsholt@mac.com

Dato : 13-01-06 23:57

- Ja
Og praksis viser, at det vil være en rigtig god idé at placere dine
systemmapper for hhv. OS 9 og OS X på hver sin partion af harddisken.
Det vil sige, at du skal tage back-up af dit indhold på hardisk, gå i
Programmer / Hjælpeprogrammer / Diskværktøj og dele i fx. to
partioner - en hver hvert OS.

Hilsen Søren

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-06 09:48

<stidsholt@mac.com> wrote:

> Og praksis viser, at det vil være en rigtig god idé at placere dine
> systemmapper for hhv. OS 9 og OS X på hver sin partion af harddisken.

Det gjorde jeg også i starten på hver eneste maskine der blev sat op,
men har ikke set en god grund for at gøre det de sidste par år.
Hvornår har det været en fordel for dig ?

mvh
michael

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-01-06 14:17

<stidsholt@mac.com> wrote:

> Og praksis viser, at det vil være en rigtig god idé at placere dine
> systemmapper for hhv. OS 9 og OS X på hver sin partion af harddisken.

Hvorfor?

Det er ikke noget Apple normalt anbefaler. Jeg kan kun se én situation,
hvor det kan være en fordel: Hvis man ofte booter direkte i OS 9 og også
ofte bruger det som Classic under OS X, så vil man have brug for
forskellige sæt af udvidelser. Da vil det være en fordel med 2 separate
installationer af OS 9 på hver sin partition.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.