IntelMacs og programmer
Fra : Brian S

Dato : 12-01-06 22:04

Skal man opgradere f.eks. Adobe-programmer, hvis de skal køre
(optimalt) på de nye IntelMacs?

Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 12-01-06 22:14

In article <1137099816.256304.208570@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> Skal man opgradere f.eks. Adobe-programmer, hvis de skal køre
> (optimalt) på de nye IntelMacs?
>
> Brian

Ja. Man skal have Universal Binaries for at køre direkte på CPU. Man kan
nok dårligt forestille sig at Adobe vil komme med .x opdateringer som
vil lave deres programmer om til det.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-06 22:50

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> Ja. Man skal have Universal Binaries for at køre direkte på CPU. Man kan
> nok dårligt forestille sig at Adobe vil komme med .x opdateringer som
> vil lave deres programmer om til det.

Nok med Reader.

Men hvordan i øvrigt med java-programmer, og her tænker jeg specielt på
Encyclopædia Britannica 2005 og Den Store Danske Encyclopædi.

Og hvad med Windows-programmer? Er WINE på vej, eller skal vi vente til
Microsoft får lavet en ny version af VirtualPC?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-06 23:25

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men hvordan i øvrigt med java-programmer, og her tænker jeg specielt på
> Encyclopædia Britannica 2005 og Den Store Danske Encyclopædi.

Keynoten sagde at hele OS X kørte 100% native. Det må så også
indbefatte Java.

Skal du da have en i morgen?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-06 00:50

> Keynoten sagde at hele OS X kørte 100% native. Det må så også
> indbefatte Java.

Der har været talt om at java-programmer, hvoraf dele af det var blevet
kompileret til PPC-kode, af hensyn til brugergrænsefladen, /ikke/ ville
kunne køre på MacIntel. Jeg er spændt på om det gælder de pågældende
leksika. Især det danske, der jo i øvrigt er markant bedre end
Windows-versionen {man skal ikke ustandselig have original-CD-ROMen i
CD-ROM drevet.

> Skal du da have en i morgen?

Næh, ikke lige i morgen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-06 10:17

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> kunne køre på MacIntel. Jeg er spændt på om det gælder de pågældende
> leksika. Især det danske, der jo i øvrigt er markant bedre end

Det kan du jo selv undersøge. Ligger der DLL'er eller andre
kodedimser på din CD eller i dit installationsdir. Du er jo datalog,
det må du da kunne hitte ud af.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-06 12:09

> Det kan du jo selv undersøge.

Ja, jeg vil gerne først afprøve det - hvilket når sker på en fremtidig
MacBruger workshop, hvor der er en der har en MacIntel med, og hvor
installation på maskinen kan forsøges.

> Ligger der DLL'er eller andre kodedimser på din CD eller i dit
> installationsdir.

Ikke det jeg kan se. I hvert fald ikke når det drejer sig om DSDE.

> Du er jo datalog, det må du da kunne hitte ud af.

Dataloger er altså ikke eksperter på /alle/ edb-områder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-01-06 12:38

> Ja, jeg vil gerne først afprøve det - hvilket når sker på en fremtidig
> MacBruger workshop, hvor der er en der har en MacIntel med, og hvor
> installation på maskinen kan forsøges.

Næh, du kunne undersøge det på din egen maskine.

> Ikke det jeg kan se. I hvert fald ikke når det drejer sig om DSDE.

Så virker det nok.

Jeg mener at der er oplyst hvilket firma der har lavet det for
Gyldendal. Så kan du jo ringe og spørge dem.

> Dataloger er altså ikke eksperter på /alle/ edb-områder.

Forklar du min mor det.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-06 13:51

> Næh, du kunne undersøge det på din egen maskine.

Det kan da først gøres når jeg på et tidspunkt /har/ en sådan maskine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-06 23:29

On 2006-01-12 22:50:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Nok med Reader.

næppe. til den app er rosetta rigelig

> Men hvordan i øvrigt med java-programmer, og her tænker jeg specielt på
> Encyclopædia Britannica 2005 og Den Store Danske Encyclopædi.

Java er i sagens natur ligeglad med hvilken CPU der sidder i maskinen

> Og hvad med Windows-programmer? Er WINE på vej, eller skal vi vente til
> Microsoft får lavet en ny version af VirtualPC?

du glememr WMware
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-06 00:50

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> næppe. til den app er rosetta rigelig

Derfor kommer de naturligvis alligevel med en Reader.

> Java er i sagens natur ligeglad med hvilken CPU der sidder i maskinen

Se mit andet svar.

?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-01-06 18:19

On 2006-01-13 00:50:17 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Derfor kommer de naturligvis alligevel med en Reader.

næppe en universal binary af den nuværende version.

> Se mit andet svar.

Se Thomas's svar

> ?

se thomas's svar.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mads

Dato : 13-01-06 10:17

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Java er i sagens natur ligeglad med hvilken CPU der sidder i maskinen

Der er dog nogle issues med java og rosetta. Se denne tråd om NeoOffice:
http://trinity.neooffice.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2230

Venlig hilsen
Mads

Fra : Brian S

Dato : 12-01-06 22:27

Øhm. Jeg er ikke helt med. Jeg står i den situation, at jeg skal
købe en ny kraftig, stationær maskine. Skal jeg købe nu og
installere min nuværende programpakke (Adobe CS2) eller skal jeg vente
på Intel-versionen med fare for ikke at kunne bruge min nuværende
Adobe-pakke?

På forhånd tak for en uddybning af svaret.

Brian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-01-06 23:20

On 2006-01-12 22:26:47 +0100, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> [...]
> på Intel-versionen med fare for ikke at kunne bruge min nuværende
> Adobe-pakke?
>
> På forhånd tak for en uddybning af svaret.

din (formoder jeg) windows version er ubrugelig på en Intel mac. Den
kan ikke bruges på Mac OS X, og pt findes der ikke en windows version
der kan boote på de nye Intel Mac'er, da de bruger EFi istdet for BIOS.
Windows Vista vil understøtte EFI på x86.

Eneste mulighed for CS på en Intel Mac er at køre en PPC version
emuleret under "Rosetta" som er Apples PPC emulering på Mac OS X for
Intel. Det varer en tid før Adobe shipper en x86 variant af CS til Mac
OS X.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-01-06 09:27

> Se mit andet svar.

Hvis det er oversat til maskinafhængigt binær kode, så er det jo ikke
længere Java bytecode, og derfor giver dit spørgsmål ikke mening.

> ?

Morten mente vmware. Hvis du kalder dig selv for seriøs
multiplatformsbruger bør du sætte dig ind i vmwares program
portefølje. Det er spændende sager.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH