boote fra CD
Fra : soren

Dato : 08-01-06 13:05

Jeg savner i øjeblikket PC verdenen lidt for her kunne man gå ind i
bios og anføre hvor der skal bootes fra og evt. i hvilken rækkefølge
(CD, DVD, floppy, harddisk). På min iBook G4 har jeg OSX 10.4.2 og
når jeg går ind i systemindstillinger kan jeg se, at jeg kun kan
vælge mellem den installerede harddisk eller netværk. Jeg vil gerne
kunne boote fra en CD når maskinen starter op. Kan det virkelig ikke
lade sig gøre? Jeg har en ekstra mac men det skulle vel ikke være
meningen at jeg skal sætte et helt netværk op for at kunne boote fra
en CD?

/Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-06 11:04

soren <sorenhv@gmail.com> wrote:

> [...]
> lade sig gøre? Jeg har en ekstra mac men det skulle vel ikke være
> meningen at jeg skal sætte et helt netværk op for at kunne boote fra

Hvis du sætter en bootbar CD ind i dvd-drevet, vil også den vises som
mulighed til at boote fra.

Og booter du op fra en Mac med en bootbar CD eller DVD i drevet, mens du
holde c-tasten nede, så booter du såmænd fra denne.

Så enkelt er det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 09-01-06 13:04

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og booter du op fra en Mac med en bootbar CD eller DVD i drevet, mens du
> holde c-tasten nede, så booter du såmænd fra denne.

og hvis du holder "alt "taksten nede under opstart, viser den de
opstartsmuligheder der er, hvis du både har en firewire disk med system
på og en cd/dvd i drevet vil alle 3 mulgligheder kommer frem (cd/dvd -
hardisk - firewire disk)

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Jesper

Dato : 09-01-06 15:59

> [...]

> lade sig gøre? Jeg har en ekstra mac men det skulle vel ikke være
> meningen at jeg skal sætte et helt netværk op for at kunne boote fra

Nu understøtter MacOS X slet ikke diskettedrev, du kan dog anskaffe et
eksternt som MacOS X kan se, men da intet MacOS X system er lille nok
til en diskette, så vil den ikke kunne boote fra det.

Der er flere måder at vælge CD som startdisk på:
Hold C nede under opstart
Sæt CD i drevet og vælg den som startdisk fra Startdisk i
Systemindstillinger i Æble-menuen (det som i Windows hedder
kontrolpaneler)
Hold ALT nede under opstart og klik så på CD for at vælge den som
startdisk.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/