dvd-musik til itunes
Fra : Marianne

Dato : 06-01-06 15:14

Hej

Kan jeg på nogen måde få musikken fra en opera-dvd ind i itunes?

mvh
marianne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-06 15:26

On 2006-01-06 15:14:01 +0100, "Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> said:

> Hej
>
> Kan jeg på nogen måde få musikken fra en opera-dvd ind i itunes?
>
> mvh
> marianne

hvilke lydspor er der på DVD'en? stereo PCM, stereo AC3, surround AC3
eller surround DTS? De to førstnævnte er forholdsvis nemme at rippe og
demuxe. flerkanals lydsporene får du ikke til at lyde godt efter en
konvertering.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Marianne

Dato : 06-01-06 16:58

> [...]
> eller surround DTS? De to førstnævnte er forholdsvis nemme at rippe og
> demuxe. flerkanals lydsporene får du ikke til at lyde godt efter en

Bagpå hylsteret står der 'Sound formats' DD5.1 - DTS5.1 PCM Stereo

Betyder det, at det både kan lade sig gøre og ikke, eller hvordan? Hvad gør
jeg i givet fald? Jeg vil være glad, hvis du kunne forklare mig det.

Hvis jeg ikke kan rippe, så er der vel ingen vej uden om at sætte kabler fra
TV til forstærker og fra forstærker til Ibook'en og så optage lyden?

mvh
Marianne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-01-06 18:45

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Hvis jeg ikke kan rippe, så er der vel ingen vej uden om at sætte kabler fra
> TV til forstærker og fra forstærker til Ibook'en og så optage lyden?

I så fald, er det nemmere med Audio Hijack.
Program, som kan optage direkte fra Mac'ens lydkilder.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-01-06 21:07

On 2006-01-06 16:57:50 +0100, "Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> said:

> Bagpå hylsteret står der 'Sound formats' DD5.1 - DTS5.1 PCM Stereo

Det er formegenlig PCM stereo sporet du ønsker at afspille (CD audio).
Det kan være lidt tricky at hive det ønskede lyd spor ud.

> Betyder det, at det både kan lade sig gøre og ikke, eller hvordan? Hvad
> gør jeg i givet fald? Jeg vil være glad, hvis du kunne forklare mig det.

<http://www.cse.ucsc.edu/~you/notes/dvd-audio/index.html>

hvis du er mere nørdet kan du som jeg istedet anvede ffmpeg til
demuxing og reencoding.

> Hvis jeg ikke kan rippe, så er der vel ingen vej uden om at sætte
> kabler fra TV til forstærker og fra forstærker til Ibook'en og så
> optage lyden?

no need for that...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 07-01-06 10:56

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> no need for that...
Det kan heller ikke lade sig gøre med mindre du har en USB mic. En iBook
har ikke lyd indgang

--
Jeg har talt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-06 00:30

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> writes:

> Hej
>
> Kan jeg på nogen måde få musikken fra en opera-dvd ind i itunes?

Er det en Audio-dvd? Altså at alle filerne ligger under AUDIO_TS på
skiven?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-06 22:09

On 2006-01-08 00:30:00 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Er det en Audio-dvd? Altså at alle filerne ligger under AUDIO_TS på
> skiven?

ligger de ikke stadig under VIDEO_TS på DVD-audio diske?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-06 22:29

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

> ligger de ikke stadig under VIDEO_TS på DVD-audio diske?

Ikke som jeg har forstået det.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-06 23:26

On 2006-01-08 22:28:43 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Ikke som jeg har forstået det.

på dvd video er AUDIO_TS tom.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-06 00:01

> på dvd video er AUDIO_TS tom.

Ja, og? Vi snakker DVD-audio.

Bortset fra det, har du en divx 5.ettellerandet til OS 9 liggende, så
quicktime kan afspille det? Divx networks har pillet den af deres
server.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-06 00:56

On 2006-01-09 00:00:41 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Ja, og? Vi snakker DVD-audio.
>
> Bortset fra det, har du en divx 5.ettellerandet til OS 9 liggende, så
> quicktime kan afspille det? Divx networks har pillet den af deres
> server.

kigger, ellers er der i al fald et 3ivx codec til OS9. Er det til
iMac'en? I givet fald vil jeg anbefale dig at prøve OSX også. Den bør
være hurtig nok til at kunne afspille MPEG4 (inkl divx) og MPEG2 med
enten VLC eller QT.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-06 07:25

> [...]

> iMac'en? I givet fald vil jeg anbefale dig at prøve OSX også. Den bør
> være hurtig nok til at kunne afspille MPEG4 (inkl divx) og MPEG2 med

Takker.

Ja, det er til iMac'en. Rådet om OS X er klart hørt efter, og jeg har
spurgt min opgraderede kollega om han skal bruge sine Panter CD'ere
mere, men jeg vil pt bare gerne i mål.

Det var iøvrigt et hit hos den unge herre, både med at spille hans
musik og Pixeline. Han synes det er vældigt :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-01-06 20:57

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Ja, det er til iMac'en. Rådet om OS X er klart hørt efter, og jeg har
> spurgt min opgraderede kollega om han skal bruge sine Panter CD'ere
> mere, men jeg vil pt bare gerne i mål.

Det skal han ikke, så det varer nok ikke længe.

Pt har jeg reinstalleret maskinen (så fik jeg også prøvet dét) for at
slippe af med nogen bip under opstart og lavet plads til en
Linuxpartition "senere".

Jeg fandt et direkte link til både OS 9 og OS X versionen af DivX da
Divx networks har været så frække at fjerne enhver antydning af
5.1.1's eksistens til OS 9 fra deres websider. Hvis der er andre der
er lige så retro som mig, så er det på
http://www.macorchard.com/helper/. Jeg melder tilbage hvordan det går
(når man nu endelig roder med Mac skal man da dele glæden :)

Derudover fandt jeg os9vnc som fungerer som det kan forventes. Godt
hvis man har bedstemødrer eller andet godt der skal fjernsupporteres.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-06 00:04

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> writes:

> iMac'en? I givet fald vil jeg anbefale dig at prøve OSX også. Den bør

Jeg har nu lånt - med henblik på køb - min kollegas 10.3 som han ikke
skal bruge mere da han har opgraderet til 10.4, og opdager så at det
er en DVD og ikke CD. Det vil den naturligvis ikke spise i CD-drevet,
og min Windowsmaskine siger den er blank (men hvad ved den om dét). Jeg
åbnede maskinen for at se om jeg eventuelt kunne flytte kablet over i
et DVD-drev, men det er ikke lige en standard jeg synes jeg har set
før, så det projekt strandede temmeligt kort tid efter jeg fik
begyndt.

Spørgsmålet er så om der er nogen i nærheden af Østjylland eller
København der har en CD-udgave af Panter eller Jaguar de ikke skal
bruge mere, og evt vil afhænde. Helst Panter pga Java-versionen, men
det er ikke afgørende.

Hvis der er en måde man kan få Linux til at se DVD'en på og måske
netboote kræet herfra, vil jeg da også gerne høre om det, men det er
nok lige en tak for bøvlet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-06 01:22

Hej Thorbjørn

Kommer du forbi midtbyen igen en dag, kan du låne min 10.3. Den er på
CD'er. - Men ring lige inden...
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jesper

Dato : 09-01-06 06:10

> [...]

> Hej
>
> Kan jeg på nogen måde få musikken fra en opera-dvd ind i itunes?

Rip disken til harddisken med MacTheRipper og brug så ffmpegX til at
konvertere, den kan klare PCM og AC3 (Dolby Digital). Hvis du laver en
passthrough af AC3 til en AVI, så kan du afspille 5.1 lyd i QuickTime
med en AC3 plug in (Duer kun med AVI).
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/