/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Spøgsmål om mail og
Fra : Jacob B.


Dato : 02-01-06 00:31

Så kom jeg ind i det 21. århundrede... Efter grundige overvejelser og gode
råd fra folk der er klogere end mig endte det med en iMac 20".

Det meste fungerer fantastisk. Det mest overraskende har været at finde ud
af at min gamle Mac også var skyld i at mit internet gik langsomt.

Der er dog et par problemer. Først og fremmest kan jeg ikke få min mail til
at fungere efter hensigten (og hensigten er her at undgå MS). Mail ændrer
datoerne når jeg importerer fra Outlook Express 5.0.2 og Thunderbird og
Netscape Communicator viser ikke andet end Communicator 4.x og Eudora i
import-vinduet (og det er jo mærkeligt eftersom jeg nu har mails i både
Entourage og Mail foruden dem i Outlook Express). Er der nogen der har en
løsning på det?

Derudover så kan jeg slet ikke hente (nye) mails i Thunderbird. Når jeg
trykker på "Hent", så kommer der et vindue hvor der står "Kommandoen STAT
mislykkedes. Kunne ikke finde meddelelsens nummer og størrelse. Postserveren
mail.xxxxx.dk svarede: failed to lock or parse or multiple acces". Jeg
benytter Thunderbird 1.0.6 i dansk version og har (så vidt jeg kan se) sat
det hele op som det skal (og i hvert fald på samme måde som jeg har gjort i
Mail og Entourage).

Entourage fungerer desværre upåklageligt

En anden ting som irriterer mig er at jeg ikke kan lægge en henvisning i
æble-menuen, så jeg kan bruge musen ned gennem mit sindrige hieraki af
mapper og undermapper for til sidst at finde den fil jeg skal bruge. Jeg har
set at der findes en program hvor jeg kan få det gamle æble frem og så kan
switche mellem det og så det nye blå æble, men det er jo ikke lige det jeg
ønsker. Jeg ønsker at jeg et eller andet sted kan smide en henvisning og så
via musen få adgang til underliggende mapper m.v. i stedet for - som nu - at
skulle trykker 117 gange på musen (eller bruge æble-f som ikke er nogen stor
hjælp hvis ikke man kan huske navnet på filen).

På forhånd tak for hjælpen.

/Jacob B.

Sent using the Microsoft Entourage 2004 for Mac Test Drive.


 
 
Mikael (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 02-01-06 11:51

> Entourage fungerer desværre upåklageligt

Ja, så behold det dog! I hvert fald et par uger, til du er fortrolig
med det nye.

> En anden ting som irriterer mig er at jeg ikke kan lægge en henvisning > i æble-menuen, så jeg kan bruge musen ned gennem mit sindrige > hieraki af mapper og undermapper for til sidst at finde den fil jeg skal > bruge.

Lav en ny mappe. Træk den ned i docken. Fyld den med henvisninger.
Højreklik på mappen i docken, og vælg det, du vil åbne. Du kan
også trække programikoner ned i docken.

mvh Mikael Kern


Jacob B. (03-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob B.


Dato : 03-01-06 17:28

>> Entourage fungerer desværre upåklageligt
>
> Ja, så behold det dog! I hvert fald et par uger, til du er fortrolig
> med det nye.

Jo tak, men problemet er jo at jeg ikke kan nå at blive fortrolig med noget
som helst, når Thunderbird og Mail ikke virker (jf. det oprindelige indlæg).

>> En anden ting som irriterer mig er at jeg ikke kan lægge en henvisning > i
>> æble-menuen, så jeg kan bruge musen ned gennem mit sindrige > hieraki af
>> mapper og undermapper for til sidst at finde den fil jeg skal > bruge.
>
> Lav en ny mappe. Træk den ned i docken. Fyld den med henvisninger.
> Højreklik på mappen i docken, og vælg det, du vil åbne. Du kan
> også trække programikoner ned i docken.

Nu bruger jeg Migthy Mouse, hvilket vist vil sige at der ikke er nogen knap
man kan højreklikke på (men alt-knappen virker jo selvfølgelig). Hvorfor kan
jeg i øvrigt kun placere den nye mappe til højre for skillelinien i docken?

/Jacob B.

Sent using the Microsoft Entourage 2004 for Mac Test Drive.


Henrik Münster (03-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-01-06 20:09

On 2006-01-03 17:28:11 +0100, "Jacob B." <no@spam.com> said:

> Jo tak, men problemet er jo at jeg ikke kan nå at blive fortrolig med noget
> som helst, når Thunderbird og Mail ikke virker (jf. det oprindelige indlæg).

Er det ikke kun import, der ikke virker i Mail? Det skal man jo kun
gøre i starten, når computeren er ny. Fremover behøver man jo ikke
importere. Jeg forstår dog ikke helt, hvad det er, der ikke virker med
import.

> Nu bruger jeg Migthy Mouse, hvilket vist vil sige at der ikke er nogen knap
> man kan højreklikke på (men alt-knappen virker jo selvfølgelig).

Mightey Mouse har jo netop en højreknap i forhold til de klassiske
Apple-mus. Den skal bare slås til i kontrolpanelet. Noget andet er, at
alt-knappen virker fint. Jeg er selv glad for at bruge scroll-hjulet på
en mus med at sådant, men jeg glemmer at bruge højreknappen, fordi jeg
er så vant til ikke at have den.

> Hvorfor kan jeg i øvrigt kun placere den nye mappe til højre for
> skillelinien i docken?

Fordi det kun er programmer, der kan være til venstre for skillelinien.
Det er det, der er formålet med den. Mapper, dokumenter, henvisninger
etc. skal anbringes til højre for skillelinien.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS
[+[_]::] Mario Kart DS friend code: 335067 499885


Jacob B. (03-01-2006)
Kommentar
Fra : Jacob B.


Dato : 03-01-06 23:28

>> Jo tak, men problemet er jo at jeg ikke kan nå at blive fortrolig med noget
>> som helst, når Thunderbird og Mail ikke virker (jf. det oprindelige indlæg).
>
> Er det ikke kun import, der ikke virker i Mail? Det skal man jo kun
> gøre i starten, når computeren er ny. Fremover behøver man jo ikke
> importere. Jeg forstår dog ikke helt, hvad det er, der ikke virker med
> import.

Problemet er, at Mail ændrer datoen på en del af de gamle mails der bliver
importeret (datoen bliver ændret til den dag de bliver importeret). Og det
er lidt irriterende - specielt når Entourage kan importere uden problemer


>> Nu bruger jeg Migthy Mouse, hvilket vist vil sige at der ikke er nogen knap
>> man kan højreklikke på (men alt-knappen virker jo selvfølgelig).
>
> Mightey Mouse har jo netop en højreknap i forhold til de klassiske
> Apple-mus. Den skal bare slås til i kontrolpanelet. Noget andet er, at
> alt-knappen virker fint. Jeg er selv glad for at bruge scroll-hjulet på
> en mus med at sådant, men jeg glemmer at bruge højreknappen, fordi jeg
> er så vant til ikke at have den.

Pinligt! Det havde jeg ikke opdaget. Det må være 13 års vane med den
enknappede... Og ja, scoll-hjulet er en super tilføjelse og i mine øjne
meget bedre end dem man ser på PC-fronten.

>> Hvorfor kan jeg i øvrigt kun placere den nye mappe til højre for
>> skillelinien i docken?
>
> Fordi det kun er programmer, der kan være til venstre for skillelinien.
> Det er det, der er formålet med den. Mapper, dokumenter, henvisninger
> etc. skal anbringes til højre for skillelinien.

OK, men er der ikke en måde hvorved man kan omgå det? På et tidspunkt skrev
computeren noget i stil med at det ikke kunne lade sig gøre fordi
administratoren ikke havde givet "mappen" de rettigheder, men da det jo (så
vidt jeg ved) er mig der er administratoren, så kunne det jo være at jeg
kunne gøre et eller andet?

/Jacob B.

Sent using the Microsoft Entourage 2004 for Mac Test Drive.


Henrik Münster (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 04-01-06 00:14

On 2006-01-03 23:27:59 +0100, "Jacob B." <no@spam.com> said:

> Problemet er, at Mail ændrer datoen på en del af de gamle mails der bliver
> importeret (datoen bliver ændret til den dag de bliver importeret). Og det
> er lidt irriterende - specielt når Entourage kan importere uden problemer
>

Det har du da ret i. Jeg har en del gamle e-mail, jeg en sjælden gang
søger i. I oversigten er deres "modtaget" dato den dag, jeg importerede
dem. Bevares, så er der da en hvis logik i det. Men hvis jeg åbner en
e-mail og ser i headeren, så er hovedparten af mine gamle e-mail
skrevet under anden verdenskrig, og det kan jo ikke passe. Det gør nu
ikke mig noget. Det er gamle e-mail, som jeg kun sjældent bruger. Du
kunne jo lade dine gamle e-mail ligge i Entourage, og så bruge det til
at søge i dem. Nye e-mail henter og skriver du så med Mail, og i løbet
af kort tid vil du bruge Entourage mindre og mindre.


> Pinligt! Det havde jeg ikke opdaget. Det må være 13 års vane med den
> enknappede... Og ja, scoll-hjulet er en super tilføjelse og i mine øjne
> meget bedre end dem man ser på PC-fronten.

Jeg har også været fristet lidt til at købe en, men strengt taget har
jeg ikke så meget brug for den. Dog har børnene snuppet min Kensington
mini-mus, da de skal bruge en højreknap til World of Warcraft, så nu
sidder jeg med en gammel Apple Pro-mus.

> OK, men er der ikke en måde hvorved man kan omgå det? På et tidspunkt skrev
> computeren noget i stil med at det ikke kunne lade sig gøre fordi
> administratoren ikke havde givet "mappen" de rettigheder, men da det jo (så
> vidt jeg ved) er mig der er administratoren, så kunne det jo være at jeg
> kunne gøre et eller andet?

Det kan sikkert omgås, men er det nødvendigt. Hvorfor må der ikke være
det system, at der kun er programmer til venstre? Ellers kan man
sikkert manipulere Dock, og der findes også alternative programmer. Jeg
orker ikke at søge efter dem så sent, men du kan få et link til en god
artikel, der kritiserer Dock. Der er henvisninger til andre sider med
gode råd om alternativer og forbedringer.

<http://www.asktog.com/columns/044top10docksucks.html>
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS
[+[_]::] Mario Kart DS friend code: 335067 499885


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177555
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408859
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste