Mac - hvorfor skal det være så besvær
Fra : Bruno

Dato : 08-12-05 23:48

Jeg må altså lige havde luft for min frustration. Hvorfor skal det være
så #%%€%"#& kompliceret at gøre banale ting på Mac, efterhånden begynder
jeg at savne Windows!

Det er simpelthen pinligt besværligt at dele en enkelt ekstra mappe på
et netværk, hvordan kan Apple seriøst mene man skal sidde i 2005 og rode
med en tekstfil for at foretage noget så banalt. For slet ikke at snakke
om, at informationen om hvordan skulle findes på nettet

Mvh

Bruno

Fra : Tom

Dato : 09-12-05 00:08

On 08/12/05 23:47, in article
4398b81f$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk, "Bruno"
<dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> med en tekstfil for at foretage noget så banalt. For slet ikke at snakke
> om, at informationen om hvordan skulle findes på nettet

Blot af nysgerrighed..
Hvad er det for en tekstfil, du skal skrive i..
Selv trykker jeg deling ( æble i på den disk der skal deles)
Og så kører det, da bare..
Omvendt, skal jeg på en PC, tja
Så skriver jeg æble K
så finder min lille maskine Pcen, og alle er glade..
Forudsætter naturligvis at netværk er oppe, etc.. Etc..
Tom

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 09-12-05 00:23

Det kan jeg ikke få til at virke på min 10.4.3....
Er du sikker på at det er sådan du gør?
Jeg bruger normalt sharepoints til dette, netop fordi jeg synes det
mangler i Apples operativsystem :(
-Maciek

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-05 00:43

Hej begge to rettere alle tre...

Jeg har lært meget om deling her de sidste par dage, - så en
forudsætning for, at det vil virke er da, at netværksdeling, evt.
programdeling og fildeling er slået til i kontrolpane
'Deling'/'Sharing'. - Og selvfølgelig, at man har de fornødne
adgangstilladelser.

Jeg slog det bare til, og så dukkede den op i 'Computer' -> 'Netværk', -
et simpelt dobbeltklik, indtastning af adgangskode, - og diskene viste
sig på skrivebordet, og jeg kunne gøre alt - bortset fra at kopiere /
flytte et OS X system...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-05 11:21

On 2005-12-09 00:43:29 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> - et simpelt dobbeltklik, indtastning af adgangskode, - og diskene
> viste sig på skrivebordet, og jeg kunne gøre alt - bortset fra at

Var det ikke på tide du fik sat dig ind i ordinere GUI klonings
programmer som CCC, netrestrore og Diskværktøj? Det er lidt sørgeligt
at du flere åreligt stiller de samme spørghsmål og forsøger dig med
umulige løsningsmodeller blot fordi du ikke vil læse dokumentation og
nægter at tage imod gode råd.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 09-12-05 00:51

Tom wrote:
> Blot af nysgerrighed..
> Hvad er det for en tekstfil, du skal skrive i..

smb.conf hedder den vist. (Har ikke lige vejledningen ved hånden)

Det er opsætningsfilen til Samba

> Selv trykker jeg deling ( æble i på den disk der skal deles)

Der er ikke nogen dele knap når jeg kigger på en disks info. Du må havde
foretaget noget for at få den feature, selv kører jeg med en Mini med
nyeste OSX og stort set alt er som default.

> Og så kører det, da bare..
> Omvendt, skal jeg på en PC, tja

Højreklikke og vælge Deling (eller hvordan det nu hedder på dansk)

> Så skriver jeg æble K
> så finder min lille maskine Pcen, og alle er glade..
> Forudsætter naturligvis at netværk er oppe, etc.. Etc..

Klart, klart. Jeg har heller ingen problemer med at nå PC'en, det var
den anden vej som krævede en større eftersøgning på nettet inden jeg
fandt en løsning.

Jeg kan ikke lade være med at opfatte Mac'en som værende lidt af en
distanceblænder.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-05 11:17

On 2005-12-09 00:50:59 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> smb.conf hedder den vist. (Har ikke lige vejledningen ved hånden)
>
> Det er opsætningsfilen til Samba

Med programmet "Sharepoints" kan du editere alt du måtte ønske fra GUI
- på såvel smb som afp serveren.

> Der er ikke nogen dele knap når jeg kigger på en disks info. Du må
> havde foretaget noget for at få den feature, selv kører jeg med en Mini
> med nyeste OSX og stort set alt er som default.

Det er Tom der husker forkert eller har en trediepartsdims installeret.

> Højreklikke og vælge Deling (eller hvordan det nu hedder på dansk)

på XP pro ja, det stykke SW koster 3x så meget som Mac OS X Client.

> Jeg kan ikke lade være med at opfatte Mac'en som værende lidt af en
> distanceblænder.

Der er tale om en andet filosofi der ligger til grund for brugerfalde
designet. Apple skjuler med vilje de avancerede funktioner som 99 af
100 brugere aldrig får brug for. Det kan der være ganske gode grunde
til, og Apple er meget dygtige til at bortvælge (prioritere) de
indstillingsmuligheder som kun 1% af brugerne kan få brug for.
Superbrugeren kan stadig tilgå det hele (mere end på windows) via cli,
netinfo og textfiler.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 10-12-05 03:36

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> [...]
> Apple er meget dygtige til at bortvælge (prioritere) de
> indstillingsmuligheder som kun 1% af brugerne kan få brug for.

Den filosofi er en dårlig undskyldning i mine øjne. Man kunne da let
tilbyde på et enkelt interface, som nu, og samtidig tilbyde de
avancerede muligheder på en ordentlig måde. Det kræver ikke andet end,
at man kan åbne eller slå de avancerede muligheder til et sted. (Det som
man åbenbart gør ved at downloade diverse tillægsprogrammer)

> Superbrugeren kan stadig tilgå det hele (mere end på windows) via cli,
> netinfo og textfiler.

Jo tak. Men det er unødigt kompliceret og bare fordi man har avancerede
behov, så betyder det altså ikke man ønsker at bruge timer på at editere
konfigurationsfiler.

Indtil for kort tid siden, så var jeg ved at overgive mig 100% til
Apple. Nu er jeg ikke så sikker længere.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-05 00:57

On 2005-12-09 00:08:16 +0100, Tom <nospam@fakemail.dk> said:

> Selv trykker jeg deling ( æble i på den disk der skal deles)
> Og så kører det, da bare..

så har du en trediepartts dims installerewt eller bruger Mac OS 7-9

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jakob

Dato : 09-12-05 01:23

In article <4398b81f$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
dont.use@this.address.ever says...
> Jeg må altså lige havde luft for min frustration. Hvorfor skal det være
> så #%%?%"#& kompliceret at gøre banale ting på Mac, efterhånden begynder
> jeg at savne Windows!

Har du prøvet det på windows, jeg har lige været et netværkshelvede
igennem på xp. Det var nemmere for mig at se windowsdisken fra en mac
end det var mellem 2 pc¨er, det var tankevækkende for mig.
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-05 09:58

Bruno wrote:
> [...]
> med en tekstfil for at foretage noget så banalt. For slet ikke at snakke
> om, at informationen om hvordan skulle findes på nettet

Jeg må tilslutte mig ovenstående og sige at jeg også synes det er blevet
væsentlig sværere at hitte rede i deling på OSX end det tidligere var på
OS 9.

Det er nemt nok at smide nogle ting i sin public folder eller logge ind
som den bruger man er på maskinen og få adgang til alt, men jeg har
endnu ikke fattet hvordan man kan dele en enkelt mappe, hvor man simpelt
indstiller hvilke rettigheder andre folk på netværket har.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-05 11:10

On 2005-12-09 09:58:09 +0100, Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> said:

> Jeg må tilslutte mig ovenstående og sige at jeg også synes det er
> blevet væsentlig sværere at hitte rede i deling på OSX end det
> tidligere var på OS 9.

Mac OS X klient kan da ikke være meget nemmere:

Hvis man logger på som admin bruger, kan man få adgang til alle diske.

Hvis man logger på som almindelig bruger, kan man få adgang til andre
brugeres "pubilc" mapper, sin egen "home" mappe samt den globale
"pubilc" mappe.

Ovenstående gælder for såvel smb, afp, webdav som ftp adgang.
Kun sftp adgang giver adgang til /

I og med at man ikke bør læsse filer af i andre mapper er det ganske
fornuftigt. Jeg kan ikke se at det er begrænsende på et fornuftigt
flerbruger system.
Det kan synes at være en smule opdragende, men for 99 af 100 brugere er
det en ideel løsning. Én af forcerne ved Apples brugerfladefilosofi er
jo netop at Apple inistserer på at skjule alle de vanacerede muligheder
for almindelige brugere så de ikke bliver mere forvirrede end højst
nødvendigt, samtidig med at superbrugeren /kan/ tilgå alle muligheder -
dog ikke fra GUI.

Er du aldrig blevet intimideret af 15 tabs der hele tiden skifter plads
i et windows opsætnings vindue? Og efterfølgende de 4 lag af pop-op
vinduer for at finde netop den option du vil skrue på? Man skal være
mere end almindelig opmærksom for at huske hvordan man fik fat i
optionen. I det tilfælde vil jeg faktisk mene, at det er lettere at
hitte ud af cli, textfiler og editore som eks. netinfo. Det er i al
fald lettere at skrive en fornuftig vejledning samt efterfølgende at
følge den.

> [...]
> endnu ikke fattet hvordan man kan dele en enkelt mappe, hvor man
> simpelt indstiller hvilke rettigheder andre folk på netværket har.

Det gør du enten ved at dimse direkte med netinfo, eller ved at bruge
en trdieparts editor ved navn "sharepoints". Hvis du vil have en GUI
editor skal du spendere små 5K på en fuld Mac OS X Server licens - oven
i hatten undgår man også den ovre grænse for antallet af samtidige
forbindelser der skal serves.

I windows regi kræves der eks. XP Pro til 3K for at kunne customize
hvad man vil dele ud. XP Home der koster en anelse mere end Mac OS X
client er ligeledes begrænset mht. definition af shares, rettigheder og
hvor mange samtidige brugere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-05 20:12

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Man skal være
> mere end almindelig opmærksom for at huske hvordan man fik fat i
> optionen.

Hæ, hæ.....korrekt, så det hjælper at være buschauffør
M.

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-12-05 09:43

> [...]

> flerbruger system.
> Det kan synes at være en smule opdragende, men for 99 af 100 brugere er

Jeg er så nr. 100 i den sammenhæng

> [...]
> hitte ud af cli, textfiler og editore som eks. netinfo. Det er i al
> fald lettere at skrive en fornuftig vejledning samt efterfølgende at

Jeg laver ikke en sammenligning med Windows. Jeg anskuer alene systemet
ud fra hvilke begrænsninger jeg er løbet ind i, nogle af dem er givetvis
vaner jeg har pådraget mig i OS9. Det er ganske rigtigt at man kan
indrette sig og arbejde på den måde som Apple eller Microsoft har
bestemt, men jeg kan nu godt lide at operativsystemet understøtter min
måde at arbejde på.

jeg bruger både Mac OSX, MacOS 9 og Windows (Home + Pro) i det daglige
og synes alle systemerne har fordele og ulemper. På arbejde hvor jeg
bruger meget word, outlook (exchange), excel, premiere pro, Photoshop og
Internet explorer specifikke ting har jeg det fint med Windows.
Derhjemme hvor den står på Logic, Protools, Ableton Live, garageband,
iMovie, iPhoto, Photoshop mv. klarer Mac'en det bedst.

> [...]
> editor skal du spendere små 5K på en fuld Mac OS X Server licens - oven
> i hatten undgår man også den ovre grænse for antallet af samtidige

Ok - det må jeg kigge på . Hidtil har jeg brugt en ftp server på
maskinen, som også gav mulighed for at undgå problemet med at man ved
FTP login som en enkelt bruger fik adgang til alt på maskinen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-12-05 18:58

> [...]

> med en tekstfil for at foretage noget så banalt. For slet ikke at snakke
> om, at informationen om hvordan skulle findes på nettet

Jeg syens du skal prøve at skille snot fra kanel! Du er rutineret
Win-bruger og har kastet dig over Mac (al ære og respekt for det), men
hvis du forventer på få dage at få samme rutine som du sikkert har brugt
adskillige år på at få i Windows computeren, går du nok lidt galt i
byen.

Som hovedregel synes jeg du bør sige dig selv, at din OSX skal kunne
mindst det samme som din Windows. Den gør bare tingene på en lidt anden
måde.

Så vidt jeg ved, er hovedprincippet i deling over netværk præcist det
samme som i Windows, nemlig deling af en bestemt offentlig mappe eller
hele molevitten hvis man logger ind som ejer.

På OSX kan du så gå skridtet videre og dele de enkelte dele af
harddisken efter forgodtbefindende ved brug af hardcore unix snak eller
en simpelt GUI som f.eks. Sharepoint. Den kan du downloade fra
www.versiontracker.com.

God fornøjelse og velkommen til en virusfri verden

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Bruno

Dato : 10-12-05 03:28

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> hvis du forventer på få dage at få samme rutine som du sikkert har brugt
> adskillige år på at få i Windows computeren, går du nok lidt galt i

Jeg har på ingen måde haft forventninger om, at bare fordi jeg er
fuldbefaren i Windows, DOS og har ret godt kendskab til en masse andre
operativsystemer at så ville OSx være let. Det synes jeg heller ikke at
jeg har givet udtryk for i mit indlæg.

Hvis du tror jeg bare en Windows fanboy der er gået forkert, så tager du
meget fejl.

> Som hovedregel synes jeg du bør sige dig selv, at din OSX skal kunne
> mindst det samme som din Windows. Den gør bare tingene på en lidt anden
> måde.

Jamen det forventer jeg da så sandelig også, hvis jeg troede noget andet
havde jeg formodentlig givet op inden jeg nåede så langt som til at
finde en løsning.

> Så vidt jeg ved, er hovedprincippet i deling over netværk præcist det
> samme som i Windows, nemlig deling af en bestemt offentlig mappe eller
> hele molevitten hvis man logger ind som ejer.

Hovedprincippet i deling over netværk er, at man vælger hvad der skal
deles og i hvilket omfang. Det gælder alle OS, på nogle er der
foruddefinerede delinger og på andre er der ikke.

> På OSX kan du så gå skridtet videre og dele de enkelte dele af
> harddisken efter forgodtbefindende

Der er ikke tale om at gå skridtet videre. På alt, måske med undtagelse
af XP Home, så kan man dele efter lyst. Taler vi Windows har man kunnet
det siden Win3.11 og på Unix/Novell/OS2/VMS m.fl. inkl. System 7 er det
noget man gør.

ved brug af hardcore unix snak eller
> en simpelt GUI som f.eks. Sharepoint. Den kan du downloade fra
> www.versiontracker.com.

Det er så her kæden hopper af! Hvorfor skal man på et moderne OS rode
med en teksteditor og en besværlig syntax, eller hente tredieparts
software for at gøre noget så banalt. Og hvorfor er der ikke noget i
hjælpen på ens maskine der fortæller hvordan man gør, jeg var på
skattejagt på nettet i nogen tid før jeg fandt noget info.

Det er klart at Apple mener deling af andet end den default share man
har automatisk er meget avanceret, men i mine øjne er det en
misforståelse af de store og vist mere en dårlig undskyldning.

> God fornøjelse og velkommen til en virusfri verden

Tak, jeg har faktisk været her et stykke tid (og den er kun næsten
virusfri).

Mvh

Bruno

Fra : Jens

Dato : 10-12-05 07:44

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Tak, jeg har faktisk været her et stykke tid (og den er kun næsten
> virusfri).

Fortæl, fortæl! (om virus)

(En liste ville måske være på sin plads )
--

Jens F

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-12-05 12:56

In article <439a3d14$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,

> Tak, jeg har faktisk været her et stykke tid (og den er kun næsten
> virusfri).

Næsten? Dokumenter venligst.

Angående deling har Apple nok taget dette valg for at tydeliggøre
forskellen på en klient og server-version. Prismæssigt ligger Mac OS X
klienten vel på samme niveau som XP Home så det passer jo egentlig meget
godt.
Jeg kan ikke se det store problem i at man kan/skal hente et tredjepart
kontrolpanel for at skrue på denne funktionalitet.
Apple har valgt at muligheden ikke skal være umiddelbart tilgængelig
præcis som Microsoft har gjort med XP Home men det kan tilgås med lidt
omhu. Kan det tilgås på XP Home også ved snilde eller tredjeparts hjælp?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-12-05 16:54

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> [...]
> præcis som Microsoft har gjort med XP Home men det kan tilgås med lidt
> omhu. Kan det tilgås på XP Home også ved snilde eller tredjeparts hjælp?

Jeg synes egentligt, det er et dårligt argument, at Mac OS X skal være
lige så dårlig som XP Home, blot fordi de koster omtrent det samme.

Jeg husker, da vi skiftede fra System 6 til System 7 og det pludseligt
var muligt at dele en vilkårlig mappe på localtalk-netværket. Ikke
hurtigt, men enormt smart, og milevidt foran PC'erne. Det var et
tilbageskridt, da muligheden forsvandt igen med Mac OS X.

Jeg tror, Apple har valgt det ud fra et sikkerhedssynspunkt. På mange
netværk ville folk simpelthen dele roden på harddisken, og samtidigt har
de ikke noget ordentligt kodeord til root-brugeren. Folk tænker, at det
bare er et internt lokalnet, hvor man ikke har nogen hemmeligheder for
hinanden. Problemet opstår den dag, der kommer en ondsindet orm ind på
lokalnettet og sletter alle data. Så vil folk skyde skylden på, at Apple
har lavet et så usikkert system.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-05 17:30

On 2005-12-10 16:54:07 +0100, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said

> Jeg tror, Apple har valgt det ud fra et sikkerhedssynspunkt. På mange
> netværk ville folk simpelthen dele roden på harddisken, og samtidigt har
> de ikke noget ordentligt kodeord til root-brugeren.

Jeps, jeg har det fint med Apples "opdragende" løsning. Kast ikke rundt
med dine filer andre steder end de af stedre Apple anbefaler. Hvis du
har behov for at smide dem andre steder, skal du kunne overskue
konsekvenserner af dette _samt_ være tilstrækkeligt teknisk til at
kunne omgå Apple's brugeropdragelse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 10-12-05 16:51

Steen Larsen wrote:
> Næsten? Dokumenter venligst.

Apple udsender jævnligt sikkerhedsopdateringer, altså er der huller og
ergo er der også mulighed for vira.

At de så ikke er et problem må der vist siges at være flere årsager til.
Min pointe er at man skal tænke sig om når man omgås ukendte filer,
uanset operativsystem og tror man sig sikker på OSX så gør man en fejl.

> [...]
> forskellen på en klient og server-version. Prismæssigt ligger Mac OS X
> klienten vel på samme niveau som XP Home så det passer jo egentlig meget

Forstår jeg rigtigt at du bruger XP Home som argument for at Apples valg
er ok?!

Den lader vi lige stå et øjeblik

> Jeg kan ikke se det store problem i at man kan/skal hente et tredjepart
> kontrolpanel for at skrue på denne funktionalitet.

Det store problem er at funktionaliteten ikke er umidelbar tilgængelig.
Ikke engang i form af en teknisk vejledning, det er simpelthen for ringe.

> Apple har valgt at muligheden ikke skal være umiddelbart tilgængelig
> præcis som Microsoft har gjort med XP Home men det kan tilgås med lidt
> omhu. Kan det tilgås på XP Home også ved snilde eller tredjeparts hjælp?

Ingen anelse. Og jeg kan ikke se relevansen, ihvertfald har jeg ikke
stillet OSX op overfor XP Home. Jeg har sammenlignet mine erfaringer med
diverse OS med mine oplevelser med OSX, der er mange ting ved OSX der er
godt og så er der ting der er dårlige.

EOD

Bruno

Fra : Jens

Dato : 11-12-05 08:13

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Apple udsender jævnligt sikkerhedsopdateringer, altså er der huller og
> ergo er der også mulighed for vira.

Seriøst? Mener Du at udsendensen af en sikkerhedsopdatering er
ensbetydende med tilstedeværelse - eller mulighed for virus?

> At de så ikke er et problem må der vist siges at være flere årsager til.

Kan Du nævne et par stykker?

> Min pointe er at man skal tænke sig om når man omgås ukendte filer,
> uanset operativsystem og tror man sig sikker på OSX så gør man en fejl.

Man kan aldrig vide sig sikker - på noget som helst. En dag brænder
solen ud, en Tsunami rammer de danske kyster eller en anden katastrofe
rammer os. Men f.s.v.a. operativsystemer er der klasseforskelle, der gør
mig tryg ved at bruge OSX, hvor jeg på XP føler mig buret inde i
Antivirus- og Firewall-opdateringer, som i princippet ikke kan være nye
nok.
--

Jens F

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-12-05 20:30

> [...]

> har automatisk er meget avanceret, men i mine øjne er det en
> misforståelse af de store og vist mere en dårlig undskyldning.

Din aggressive besvarelse af et venligt forsøg på hjælp, tyder på at du
er endnu een af de hellige, der - fordi du ikke kan få noget til at
virke i første forsøg, straks dømmer det ned under gulvbrædderne.

Det siger mere om din tilgang til EDB end om OSX.

Jeg kan iøvrigt hilse dig og sige at jeg finder det aldeles ikke enkelt
og ligetil at lave fildeling på en Windows XP, men jeg erkender at det
nok er fordi jeg mangler erfaring i slige ting.

Og skulle jeg finde på at spørge om det i en windows-gruppe så vid dig
sikker at jeg vil undlade at hælde en skidtspand ud i hovedet på de
venlige mennesker der giver mig gode råd.

Fra : Bruno

Dato : 11-12-05 00:04

Stig Leerbeck wrote:
> Din aggressive besvarelse af et venligt forsøg på hjælp, tyder på at du
> er endnu een af de hellige, der - fordi du ikke kan få noget til at
> virke i første forsøg, straks dømmer det ned under gulvbrædderne.

Du kunne ikke være mere forkert på den. Jeg kan ikke se hvorfor du
opfatter min besvarelse som værende agressiv, hvis der er nogen som er
agressiv her er det da dig med din "Jeg syens du skal prøve at skille
snot fra kanel!" retorik.

Og der er bestemt ikke tale om at jeg brokker mig efter første forsøg,
faktisk har jeg efterhånden brugt ganske meget tid på diverse særheder i
OSX.

> Det siger mere om din tilgang til EDB end om OSX.

LOL. Du farer godt nok afsted med en halv vind. I en anden gruppe ville
du blive stemplet som værende en fanboy

Hvad med at diskutere emnet og droppe personangrebene.

> Jeg kan iøvrigt hilse dig og sige at jeg finder det aldeles ikke enkelt
> og ligetil at lave fildeling på en Windows XP, men jeg erkender at det
> nok er fordi jeg mangler erfaring i slige ting.

Jeg ved ikke hvad du måtte finde enkelt eller ej, men faktum er at på
Windows er deling af en mappe ikke længere end et højreklik væk.

> Og skulle jeg finde på at spørge om det i en windows-gruppe så vid dig
> sikker at jeg vil undlade at hælde en skidtspand ud i hovedet på de
> venlige mennesker der giver mig gode råd.

Kunne du ikke være så venlig at udpege hvor den skidtspand er? Jeg kan
ikke se nogen steder hvor jeg er gået efter andet end bolden.

Og så bemærk forøvrigt at mit indlæg ikke var et ønske om gode råd, men
et oplæg til at diskutere hvorfor OSX er som det er.

Mvh

Bruno

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-05 12:22

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg ved ikke hvad du måtte finde enkelt eller ej, men faktum er at på
> Windows er deling af en mappe ikke længere end et højreklik væk.

For at iværksætte arkivdeling på en WinXP skal du igennem mellem 5 og 10
bokse som ikke nødvendigvis kan behandles af fru Larsen i kæret og du
skal tilmed gennemføre en genstart.

På OSX kan selv fru Larsen i kæret iværksætte arkivdeling med et enkelt
klik et logisk sted, nemlig under systemindstilllinger, og det på en
måde som ikke bringer den generelle sikkerhed for hendes computer i
fare.

For den mere avancerede bruger er det næppe noget problem at hente en
GUI til formålet og så ved man jo også at man er ude i noget som ikke er
sanktioneret af system-producenten.

Det synes jeg er en genial arbejdsdeling.

Din indledende kommentar var, citat:
"Jeg må altså lige havde luft for min frustration. Hvorfor skal det være
så #%%¤%"#& kompliceret at gøre banale ting på Mac, efterhånden begynder
jeg at savne Windows!"

Jeg finder at ovenstående er en forudindtaget tendensiøs og barnligt
provokerende udtalelse, der ikke virker fremmende på debat-miljøet.

Eftersom det var dig der kom med den udtalelse, kan du jo godt opfatte
min mening som personlig, men det kan nu altså ikke være anderledes når
man lægger ud med den slags udtalelser.

Fra : Bruno

Dato : 11-12-05 13:09

Stig Leerbeck wrote:
> For at iværksætte arkivdeling på en WinXP skal du igennem mellem 5 og 10
> bokse som ikke nødvendigvis kan behandles af fru Larsen i kæret og du
> skal tilmed gennemføre en genstart.

Det er simpelthen ikke korrekt. Man højreklikker, vælger Deling og i
vinduet der kommer frem klikker man så deling og er default share navnet
i ens smag klikker man ok og så er det gjort. Ikke noget med at
genstarte eller noget. Og dette er på en alm. WinXP Pro med alm. opsætning.

> [...]
> klik et logisk sted, nemlig under systemindstilllinger, og det på en
> måde som ikke bringer den generelle sikkerhed for hendes computer i

At Fru Larsen, så skal igennem en masse bøvl hvis hun fx. måtte ønske at
dele sin USB-nøgle betragtes altså som værende for avanceret.

> For den mere avancerede bruger er det næppe noget problem at hente en
> GUI til formålet og så ved man jo også at man er ude i noget som ikke er
> sanktioneret af system-producenten.

Intet problem?!?

Hvis jeg havde fundet svaret på hvordan i løbet af fem minuttet, så
havde jeg ikke startet debatten.

> Det synes jeg er en genial arbejdsdeling.

Jeg er glad for at alt i vores verden ikke er indrettet med så lidt
tiltro til brugeren.

> [...]
>
> Jeg finder at ovenstående er en forudindtaget tendensiøs og barnligt
> provokerende udtalelse, der ikke virker fremmende på debat-miljøet.

Hvordan kan den være forudindtaget og tendensiøs, når den bygger på
erfaringer der netop er gjort. Og barnlig?

Det virker på mig som om, at er man uenig med dig og kritisere en Mac så
vil du hellere klistre etiketter på en end rent faktisk at overveje
synspunktet. Hvis ikke det er forudindtaget, så er definitionen i
ordbøgerne forkert.

> Eftersom det var dig der kom med den udtalelse, kan du jo godt opfatte
> min mening som personlig, men det kan nu altså ikke være anderledes når
> man lægger ud med den slags udtalelser.

Der er intet galt med personlige meninger, men der er noget galt i at gå
efter manden. Men kan man ikke bidrage men noget reelt, så er der jo
altid en mulighed.

EOD

Bruno

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-12-05 14:55

> [...]

> i ens smag klikker man ok og så er det gjort. Ikke noget med at
> genstarte eller noget. Og dette er på en alm. WinXP Pro med alm. opsætning.

Det simpelthen ganske korrekt hvad jeg skrev! Du har bare glemt hvordan
det var at installere selve delingen.

Når først det er gjort, så har du ret i at proceduren er som ovenfor
beskrevet, men instalationen af delingen skal gøres først og undervejs
advares man iøvrigt om at det kan være forbundet med sikkerhedsrisiko
hvis man ikke tager de nødvendige forholdsregler. Ganske fornuftig
advarsel iøvrigt.

Det med "tiltroen" til brugeren har vi jo et dramatisk eksempel på
eftersom udbredelsen af virus bl.a. skyldes at både private og
virksomheder ikke kan finde ud af at beskytte sig ordentligt (siger
Microsoft). Så meget for den tiltro!

På OSX er Virus et ikke-eksisterende problem måske fordi tiltro er
tilpasset virkeligheden og Fru Larsen!

Slutteligt skal jeg understrege at jeg ikke går efter dig Bruno, jeg
kender dig jo slet ikke og du er da sikkert en flink fyr! Men din
indledning til debatten og i nogen grad den efterfølgende attitude faldt
mig altså for brystet.

Og din udbredte brug af "EOD" virker _på mig_ også temmeligt
korsarmslagt og arrogant. Men jeg er nok bare en gammel snerpe :-/

Fra : Mikkel Westh

Dato : 11-12-05 23:00

Den 11/12/05 14:55 skrev"Stig Leerbeck" <stigleerbeck@nypost.dk> følgende:

> Det simpelthen ganske korrekt hvad jeg skrev! Du har bare glemt hvordan
> det var at installere selve delingen.

Med al respekt, men du tager fejl. Jeg er aldrig blevet tvunget eller bedt
om at genstarte min WinXP-PC fordi jeg ville sætte deling til.

> [...]
> advares man iøvrigt om at det kan være forbundet med sikkerhedsrisiko
> hvis man ikke tager de nødvendige forholdsregler. Ganske fornuftig

Det må man sige, for alle er ikke klar over den mulige fare ved at have en
mappe delt. Jeg plejede dog altid at fjerne delingen, når folk havde hentet
det de skulle.
--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-05 11:51

Bruno wrote:
> [...]
> med en tekstfil for at foretage noget så banalt. For slet ikke at snakke
> om, at informationen om hvordan skulle findes på nettet

Så skal du bare prøve at få det til at spille sammen med en Linux-server

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk