Skype, er det populært?
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-05 22:35

Jeg faldt lige over en omtale af Skype. Man kan jo bare hente det
gratis, og det kan jo faktisk det samme som et chat-program og mere til.
Egentlig kunne det jo være det ideelle chatprogram, så vi slipper for
bøvlet med, at nogle bruger MSN, andre bruger AIM, ICQ eller hvad der nu
ellers findes.
Er Skype ved at være udbredt? Hidtil har jeg ikke sat mig ind i
det, for jeg kender ikke umiddelbart nogen, jeg kan ringe til. Jeg har
derfor ikke rigtig føling med, om man bør have Skype på sin computer.
Det er i hvert fald mit indtryk, at det er ret populært i visse kredse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 01-12-05 22:47

Henrik Münster wrote:
> Er Skype ved at være udbredt?
Ja. Nok til at EBAY har købt selskabet bag for multimange milliarder.

Mvh

Bruno

Fra : Karl Antz

Dato : 01-12-05 22:51

> [...]
> derfor ikke rigtig føling med, om man bør have Skype på sin computer.
> Det er i hvert fald mit indtryk, at det er ret populært i visse kredse.

Min telefonregning er raslet dramatisk ned siden jeg har det på min
computer

De har noed der hedder SkypeOut, hvor du kan telefonere til en normal
telefon. Det foregår på den måde at Skype ringer op til et accesspoint
så tæt på det ønskede nummer som mulig. Og i rigtig mange lande fører
det til at du ringer til lokaltakst. Pengene betaler du ved at købe
beløbet i forvejen.

Såvidt jeg husker har jeg i det år jeg har brugt Skype ringet for ca 25
Euro - og jeg har ringet næsten daglig til Tyskland og nogle enkelte
gange til Thailand.

Og hvis du ringer til en anden der har Skype på 'puteren - ja så er det
helt gratis

Skype er efterhånden MEGET udbredt - så ja, det lønner sig.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-05 00:15

karl@antz.dk (Karl Antz) on torsdag 1. december 2005 at 22:50 +0100 wrote:

> [...]
>helt gratis
>
>Skype er efterhånden MEGET udbredt - så ja, det lønner sig.

Jeg har netop i aften siddet ved siden af en dame, der har skippet sin
stationære telefon, fordi hun bruger skype så meget. Til Sverige, Finnland
og Cypern. Hun taler også med Nice hver dag.
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Jon

Dato : 02-12-05 09:53

> Er Skype ved at være udbredt?

Ja. Det er et helt ideelt redskap bl.a. fordi det er en av de få chat-
og IP-telefoni-løsningene som ikke krever en tilknytning til en server
eller leverandør av tjenester. Dette er jo et P2P-nett.

Jeg ringte f.eks. nettopp fra Egypt til en fasttelefon i Norge i ca. et
kvarter. Det kostet litt over en krone med SkypeOut. På vanlig telefon
ville det kostet rundt 12 kroner - per minutt! Og som andre har sagt,
ringer man heller til en annen computer, så er det faktisk helt gratis.
Og så er all trafikk på Skype kryptert, og det setter jeg også pris på.

Filoverføring via Skype er også god, og nå kommer snart video.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-05 10:28

In article <1h6xtpu.167j6or1w3qeo0N%see_signature@mac.com.invalid>,
see_signature@mac.com.invalid (Jon) wrote:

> Ja. Det er et helt ideelt redskap bl.a. fordi det er en av de få chat-
> og IP-telefoni-løsningene som ikke krever en tilknytning til en server
> eller leverandør av tjenester. Dette er jo et P2P-nett.

Jeg kan se af svarene, at mange bruger Skype og er glade for det. Jeg
var også godt klar over, at det er godt til folk med specielle behov.
Hvis man f.eks. har venner og familie i udlandet, eller hvis man er et
firma, som kan sørge for at underafdelinger også bruger Skype, og hvor
man kan regne med, at den man ringer til altid sidder ved en computer.
Problemet for os andre er jo, at vi ikke kan vide, om den vi ringer til
sidder ved computeren. Er det en privatperson, er det jo ikke så
sikkert. Men Skype ser da smart ud og har mange muligheder. Det skader
vel ikke at have det liggende på computeren. Man kan jo altid få brug
for det. Min kone har faktisk en veninde i Portugal. De kunne jo få gavn
at at bruge Skype. Det samme kunne venindens forældre her i Danmark, så
måske skulle jeg foreslå det til dem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 02-12-05 10:46

> Problemet for os andre er jo, at vi ikke kan vide, om den vi ringer til
> sidder ved computeren. Er det en privatperson, er det jo ikke så
> sikkert.

Jo, det kan man faktisk. For man ser jo på sin kontaktliste om
vedkommende er online, inaktiv eller ikke innlogget i det hele tatt. Og
så kan man sende en liten tekst-chat og spørre: Passer det måske med en
tlf lige nu?

Et tips til å bruke computer som telefon:
For å unngå ekko eller akustisk feedback (i verste fall hyling) er det
godt å ha et lite headsett eller øreplugger à la iPod. En mikrofon er
også nødvendig, selvsagt, men mange Macer har jo det innebygget. Er man
i et noenlunde stille lokale og sitter tett ved, så fungerer det OK med
innebygget mik (f.eks. fra min PowerBook). Mikrofonen trenger slett ikke
være dyr og fin, det er almminnelig tale vi snakker om her. iSight er
ellers et ypperlig alternativ, om enn dyrt som ren mikrofon, men den er
god. Og så er man jo forberedt når Skype kommer med video!

Fra : Jens

Dato : 02-12-05 20:47

> [...]
> Problemet for os andre er jo, at vi ikke kan vide, om den vi ringer til
> sidder ved computeren. Er det en privatperson, er det jo ikke så

Hard-core Skype-brugere benytter Skype-Out, der giver mulighed for at
bruge sin computer til at foretage opkald - til en hvilken som helst
telefon. Vel at mærke til noget der ligner lokal takst.

Foretag et opkald til vennen i Australien eller Amerika - og giv ham tid
til at tænde computeren. Så kører det gratis derfra. Eller ring til
faster Anna, der aldrig opdager, at opkaldet kommer fra en computer.

> Men Skype ser da smart ud og har mange muligheder. Det skader
> vel ikke at have det liggende på computeren.

Der er ikke fuldstændig enighed om, hvorvidt det skader. Skype kommer
fra de samme folk, der gav verden Kazaa og andet peer-to-peer. Skype
bruger computere med Skype - også til andres opkald. Da programkoden
ikke er tilgængelig er det et åbent spørgsmål, hvad programmet gør - og
for hvem.

Mærk efter hvor paranoid Du er - og tag din beslutning derefter.
--

Jens F

Fra : Jakob

Dato : 02-12-05 21:13

In article <1h6yj42.1kj5f2w1odhz84N%spam@finds.dk>, spam@finds.dk
says...

> Mærk efter hvor paranoid Du er - og tag din beslutning derefter.

Ahh come on, hvis der var væsentlig med spyware eller lignende var det
jo nok blevet opdaget nu. Mon ikke de lærte lektien med kazaa.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 02-12-05 11:04

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> ringer man heller til en annen computer, så er det faktisk helt gratis.
> Og så er all trafikk på Skype kryptert, og det setter jeg også pris på.

Jeg købte et Logitech-headset med lidt taletid til SkypeOut og ringede
straks til min brors mobil for at prøve grejet og programmet af. Så vidt
jeg kunne se, kostede det næsten den ene af de to Euro jeg havde fået,
for et par minutters samtale. Kan det passe at SkypeOut til mobil
virkelig koster så meget?

Tom

Fra : Jon

Dato : 02-12-05 11:26

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> Kan det passe at SkypeOut til mobil
> virkelig koster så meget?

Det stemmer med min erfaring at det er dramatisk forskjell mellom å
ringe fast-tlf og mobil, ja. Stor forskjell særlig fordi fast-tlf er så
veldig billig. Så her gjelder det å velge den gode, gamle!

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-12-05 16:59

Tom Søgaard-Jensen wrote:
> [...]
> jeg kunne se, kostede det næsten den ene af de to Euro jeg havde fået,
> for et par minutters samtale. Kan det passe at SkypeOut til mobil

Ja, det koster 0.23 euro pr. minut hvor fastnetopkald til danske
telefoner koster 0.020.

Det er vist altid billigere at ringe til mobiler fra mobiler end fra
alle andre telefoner.

Jeg bruger skype til fastnetopkald og mobilen til mobilopkald. (Telmore
tager 75 øre i minuttet)

mvh Andreas

Fra : Mads

Dato : 03-12-05 10:03

Jon wrote:

> Ja. Det er et helt ideelt redskap bl.a. fordi det er en av de få chat-
> og IP-telefoni-løsningene som ikke krever en tilknytning til en server
> eller leverandør av tjenester. Dette er jo et P2P-nett.

Skype er nu ikke mere leverandør uafhængigt end alle de SIP Udbydere der
findes... som forresten også er P2P (hvis man kan kalde Skype P2P).

Faktisk er Skype mere leverandør afhængigt, fordi modtageren SKAL bruge
Skype (hvis det skal være gratis).
De andre SIP baserede IP telefoni udbydere begynder så småt at lave
aftaler om at udveksle samtaler gratis. Desværre fik telebranchen
blokeret for at UNI-C kunne drive en central SIP samtale udvekslings
central (eller hvad det nu kan oversættes til på dansk). Så det virker
ikke altid automatisk.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Jon

Dato : 03-12-05 10:58

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Skype er nu ikke mere leverandør uafhængigt end alle de SIP Udbydere der
> findes...

Du har rett, jeg innser det.
Jeg var for rask der. Men det kreves uansett ikke noe betalt abonnement
noe sted for å få det til å fungere. Det var hovedpoenget. Så er det
riktig at flere kan si det samme.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 12:39

In article <1h6zrop.15ii37nfv2odpN%see_signature@mac.com.invalid>, Jon wrote:

> Du har rett, jeg innser det.
> Jeg var for rask der. Men det kreves uansett ikke noe betalt abonnement
> noe sted for å få det til å fungere. Det var hovedpoenget. Så er det
> riktig at flere kan si det samme.

www.gratissip.dk er gratis - med SIP protokollen, og peering til mange
andre udbydere.

Det er normalt først når du skal have et telefonnr det koster penge,
altså det der koster penge hos Skype og hedder SkypeIn.

Den store fordel ved SIP er, at man kan få en adapter, slukke sin computer,
og i stedet anvende sine gamle telefoner.

Fra : Jakob

Dato : 03-12-05 15:30

In article <slrndp30u7.q6.povlhp@ip108.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Den store fordel ved SIP er, at man kan få en adapter, slukke sin computer,
> og i stedet anvende sine gamle telefoner.

Og ulempen er at det gør det mindre tilgængeligt for it ukyndige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 17:12

In article <MPG.1dfbca6ffac2ac2e98a0f4@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <slrndp30u7.q6.povlhp@ip108.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Og ulempen er at det gør det mindre tilgængeligt for it ukyndige.

Det forstår jeg ikke ? Min far har købt en skod-adapter i Aldi til 99 kr.
Den skulle tilsluttes med et netværksstik i den ene side, strøm, og en
telefon, og vupti den var kørende.

Hvis vi taler rene softphones, så er voipbuster ihvertfald ikke sværere
at installere end skype, og så er det gratis at ringe til fastnetnumre
i det meste af Europa, og billigere end SkypeOut at ringe til de fleste
andre lande / mobil.

Min far har også lige fået porteret sit nummer fra Telefinito til
Telsome. Han var overrasket over hvor let det var / hvor få ting han
blev guidet til at rette af Telsome.

Fra : Jens

Dato : 03-12-05 17:32

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> at installere end skype, og så er det gratis at ringe til fastnetnumre
> i det meste af Europa, og billigere end SkypeOut at ringe til de fleste

Hvor har Du fundet en gratis gateway til fastnetnumre i det meste af
Europa?
--

Jens F

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 22:11

In article <1h7081q.124fgpw1gekhr0N%spam@finds.dk>, Jens wrote:

> Hvor har Du fundet en gratis gateway til fastnetnumre i det meste af
> Europa?

Voipbuster kostede i starten ¤1, så steg prisen til ¤5, og nu er den
¤10. Men det er penge man kan bruge til samtaler.
http://www.voipbuster.com

Der er også et andet selskab drevet af de samme
http://www.sipdiscount.com/

også gratis til det meste af vesteuropa. Der ser ud til at være gratis
registrering og samtaler. Altså ingen startpris.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 22:19

> Der er også et andet selskab drevet af de samme
> http://www.sipdiscount.com/
>
> også gratis til det meste af vesteuropa. Der ser ud til at være gratis
> registrering og samtaler. Altså ingen startpris.

Kræver en PC til at køre registreringsprogrammet på. herefter får
man data man kan hælde ind i sin SIP adapter. De har billigere priser
til nogle af betalingslandene end voipbuster.com. Rusland er eksempelvis
0.01 Euro imod 0.015 hos voipbuster (og 5,50 kr/min hos TDC)

Denne udbyder inkluderer ikke en softphone. Betaling er paypal eller
moneybookers. Så de forsøger at gøre det endnu billigere.

Fra : Jens

Dato : 04-12-05 10:46

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

---klip---

> Voipbuster kostede i starten ¤1, så steg prisen til ¤5, og nu er den
> ¤10. Men det er penge man kan bruge til samtaler.
> http://www.voipbuster.com

10¤ kan næppe kaldes gratis

> Der er også et andet selskab drevet af de samme
> http://www.sipdiscount.com/
>
> også gratis til det meste af vesteuropa. Der ser ud til at være gratis
> registrering og samtaler. Altså ingen startpris.

Jeg kan af linket se, at der er gratis prøvesamtaler (max. 1 min.) - men
ingen oplysninger om prisen efter registrering.

Endvidere tilbyder de ikke - endnu - et telefonnummer. Det har en vis
betydning for at kunne ringes op fra telefoner.
--

Jens F

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-05 11:40

In article <1h71ia0.50k8smp7bgw1N%spam@finds.dk>, Jens wrote:
> Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:
>
> ---klip---

> 10¤ kan næppe kaldes gratis

Minutpris og opkaldsafgift er gratis. De 10¤ er for at være med. Jeg
kom med da det var steget til 5¤. Og selvom eg ringer en del udenlands
er der stadig over 4¤ tilbage på kontoen.

> Jeg kan af linket se, at der er gratis prøvesamtaler (max. 1 min.) - men
> ingen oplysninger om prisen efter registrering.

Jeg registrerede mig. Inden det bliver gratis her, så skal man også
indbetale ¤10. Som man så kan ringe for. Kunne ikke registrere mig med mit
voipbuster brugernavn - De bruger åbenbart same brugerdatabase i
en elelr anden grad.

> Endvidere tilbyder de ikke - endnu - et telefonnummer. Det har en vis
> betydning for at kunne ringes op fra telefoner.

Nu talte vi alternativer til P2P programmet Skype. De har vist også stadig
kun SkypeIn i beta. Og hvis man kan leve med nyt nummer, så er Musimi langt
billigere til dette med 7,50 kr/minut.

Fra : Jakob

Dato : 03-12-05 15:30

In article <1h6zrop.15ii37nfv2odpN%see_signature@mac.com.invalid>,
see_signature@mac.com.invalid says...

> Du har rett, jeg innser det.
> Jeg var for rask der. Men det kreves uansett ikke noe betalt abonnement
> noe sted for å få det til å fungere. Det var hovedpoenget. Så er det
> riktig at flere kan si det samme.

Hovedpointen her må være at skype er LANGT langt det mest brugervenlige
at sætte op for hr og fru jensen.

Ret væssentligt når man nu skal have så mange som muligt til at springe
på vognen.

Er fremragende produkt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Isak Lyberth

Dato : 02-12-05 10:09

Henrik Münster wrote:
> [...]
> derfor ikke rigtig føling med, om man bør have Skype på sin computer.
> Det er i hvert fald mit indtryk, at det er ret populært i visse kredse.
Et software firma jeg har arbejdet for har sparet omkring 90% af sin
udlands tlf regning, ved at skifte de dyre asien samtaler over til
skype. Det er et godt produkt, og vi havde mange af vores kontakter på
via skype, support foregik ofte over skype. Den har også en ok
chatfunktion, så man kan kan chatte med folk som f.eks. sidder på en
rigtig langsom linje (som afrika og hongkong, underligt at verdens mest
avancerede land har så langsom internet. Pisse irriterende)

Skype er godt

Hilsen Isak

Fra : Jakob

Dato : 02-12-05 14:58

In article <news-CB15A9.22344601122005@news.tele.dk>, news@muenster.dk
says...

> Er Skype ved at være udbredt? Hidtil har jeg ikke sat mig ind i
> det, for jeg kender ikke umiddelbart nogen, jeg kan ringe til.

Få dem du kender til at installere det det fungerer genialt. FOr det
meste er der fremragende lydkvalitet. Ydermere er det ret godt til
filoverførsel.

Jeg skyper med mine gamle forældre og det funger fint :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-12-05 10:37

> [...]
> derfor ikke rigtig føling med, om man bør have Skype på sin computer.
> Det er i hvert fald mit indtryk, at det er ret populært i visse kredse.

Se min signatur - sådan har den set ud længe.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-12-05 10:37

> [...]
> derfor ikke rigtig føling med, om man bør have Skype på sin computer.
> Det er i hvert fald mit indtryk, at det er ret populært i visse kredse.

Se subject.

Fra : Jon

Dato : 03-12-05 11:00

> Se subject.

OK - here goes:
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc
Skype: storhaugen