[iTunes] Konverter til MP3
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 16:16

Hej,

Jeg kan ikke afspille AAC-filer på min PC f.eks.(*), men kan det
virkelig passe, at man er nødt til at brænde en CD i iTunes af sine
indkøbte AAC-filer fra MusicStore, som så derefter kan konverteres
til MP3? Det virker umiddelbart som en ret stor omvej, men der er
måske smartere måder at gøre det på?

(*) Det kunne jeg måske nok, hvis jeg installerede iTunes til
Windows, men det ville være rarere med en MP3.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 16:20

In article <dlq7ft.3oc.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> indkøbte AAC-filer fra MusicStore, som så derefter kan konverteres
> til MP3? Det virker umiddelbart som en ret stor omvej, men der er

Ja, VLC og andre fornuftig medieplayers spiller ikke-beskyttede
AAC filer uden problemer.

Ellers er metoden til at fjerne kopibeskyttelsen at brænde en
CD, og så rippe den. Evt bruge en virtuel CD brænder, eller CD-RW
skiver.

Det er lidt ligesom at man ikk kan få iTunes til at afspille disse
skod WMA filer med beskyttelse.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 16:34

Povl H. Pedersen skrev:

> Ellers er metoden til at fjerne kopibeskyttelsen at brænde en
> CD, og så rippe den. Evt bruge en virtuel CD brænder, eller CD-RW
> skiver.

Det er så også det, jeg gør i dag. Brænder til en CD-RW, som åbnes
i iTunes eller i EAC på min PC og rippes til MP3.
Jeg spekulerede blot på, om der var hurtigere måder at gøre det på
fremfor at gå omkring CD'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-05 13:19

> Det er så også det, jeg gør i dag. Brænder til en CD-RW, som åbnes i
> iTunes eller i EAC på min PC og rippes til MP3. Jeg spekulerede blot på,
> om der var hurtigere måder at gøre det på fremfor at gå omkring CD'en.

I betragtning af, at der er tale om en kopibeskyttelse, så er det vel
egentlig meget nemt. Hvis det var nemmere, så kunne de jo lige så godt
lade være med at have kopibeskyttelse på musikken. I princippet er Apple
vel ligeglad med kopibeskyttelsen. Det er mig bekendt pladeselskaberne,
der forlanger det. Som sådan kan vi jo være glade for, at det er
lykkedes Apple at slippe afsted med at lave en kopibeskyttelse, der kan
fjernes så let.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-05 13:27

> [...]
> der forlanger det. Som sådan kan vi jo være glade for, at det er
> lykkedes Apple at slippe afsted med at lave en kopibeskyttelse, der kan

Ja, enig.
Mange kritiserer Apple for deres bruk av DRM, men ingen kritiserer
Microsofts løsning.
Noe jeg finner underlig i og med at Apples løsning finnes både for Mac
og Windows og kan lett omgås, mens Microsofts løsning finnes bare for
Windows og kan ikke omgås på en enkel måte.

Jaja.
Verden vil bedras.

Terje

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-05 17:24

In article <1h6dp8o.1jaxb4w175g5tgN%terjery@idi.ntnu.no>, Terje Rydland wrote:
> [...]
> og Windows og kan lett omgås, mens Microsofts løsning finnes bare for
> Windows og kan ikke omgås på en enkel måte.

Bilka reklamerer da med at man sagtens kan bruge deres Microsoft DRM musik
på iPod, og har en simpel brugsanvisning:
Burn - Rip - play

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 16:39

Povl H. Pedersen skrev:

> Ellers er metoden til at fjerne kopibeskyttelsen at brænde en
> CD, og så rippe den. Evt bruge en virtuel CD brænder, eller CD-RW
> skiver.

Jeg har forresten også spekuleret på, hvor god en MP3-kvalitet man
egentlig skal vælge for at undgå et alt for stort kvalitetstab ifht.
AAC-filen. Er der nogen herinde, som ved det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 21:48

In article <dlq8rr.3oc.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har forresten også spekuleret på, hvor god en MP3-kvalitet man
> egentlig skal vælge for at undgå et alt for stort kvalitetstab ifht.
> AAC-filen. Er der nogen herinde, som ved det?

MP3 er den ringeste af de eksisterende standarder. Jeg mener man siger at
MP3 kræver ca. dobbelt så meget plads som AAC/MP4. Så 192 kbit/s svarer
til 384 kbit/s MP3.

Rip du bare i 128 kbit MP3, det er rigeligt til de fleste lommeafspillere,
sålænge det ikke er klassisk musik.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-11-05 13:38

Henrik Münster skrev:

> Som sådan kan vi jo være glade for, at det er lykkedes Apple at
> slippe afsted med at lave en kopibeskyttelse, der kan fjernes så
> let.

Det er jeg enig med dig i. Efter min mening, burde der slet ikke
være kopibeskyttelse på, men det kan jo diskuteres til hudløshed.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-11-05 14:41

Terje Rydland skrev:

> Mange kritiserer Apple for deres bruk av DRM, men ingen kritiserer
> Microsofts løsning.

Jeg må nok hellere retfærdighedsvis nævne, at jeg ikke kender MS'
løsning og forsøgte derfor ikke at sammenligne Apple med MS.

MSN Music og Windows Media Player ligner efter min mening en joke
sammenlignet med Apples Music Store og iTunes under OS X, og da
jeg kun har haft Mac i et lille års tid, er det først indenfor
de sidste par måneder, at jeg er begyndt at interessere mig for
at købe musik via iTunes og Music Store, frem for at gå ud og
købe en CD.

Da jeg kun havde en Windows-computer, var interessen for at købe
musik online slet ikke tilstede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-05 16:08

> Jeg må nok hellere retfærdighedsvis nævne, at jeg ikke kender MS'
> løsning og forsøgte derfor ikke at sammenligne Apple med MS.

Det var kun en generell betraktning fra min side.
Man leser ofte i avisene (i hvert fall i Norge) om Apples "proprietære
lydformat" (AAC) når det er Microsofts WMA som er proprietært (men det
nevnes aldri).
Og det klages over DRMen i iTMS når den relativt lett kan fjernes, mens
man aldri kommenterer Microsofts løsning til tross for at den er langt
mer begrensende.

Det virker som om det er populært å kritisere Apple, mens Microsoft (som
det er langt større grunner for å kritisere) stort sett slipper unna.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-05 16:21

On 2005-11-21 16:07:47 +0100, terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) said:

> Det virker som om det er populært å kritisere Apple, mens Microsoft (som
> det er langt større grunner for å kritisere) stort sett slipper unna.

nu skal vi ikke være alt for fintfølende, mon ikke det er et spørgsmål
om forventninger? Ingen regner med "gaver" fra MS, hvorimod Apple slås
med tårnhøje forventninger.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-05 16:40

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nu skal vi ikke være alt for fintfølende, mon ikke det er et spørgsmål
> om forventninger? Ingen regner med "gaver" fra MS, hvorimod Apple slås
> med tårnhøje forventninger.

Det har ingen ting med å være fintfølende å gjøre.
Når man skriver at "Apple skaper problemer for forbrukerne med sitt
proprietære lydformet (AAC). Hvorfor kan de ikke bare bruke det åpnne
frie formatet WMA, slik som alle andre gjør." er det snakk om direkte
feilinformasjon og ingenting annet.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-05 16:44

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> proprietære lydformet (AAC). Hvorfor kan de ikke bare bruke det åpnne
> frie formatet WMA, slik som alle andre gjør." er det snakk om direkte

tja ... de har nok ikke opdaget forskellen mellem "åben" og
"understøttet af flere afspillere"

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-05 17:26

In article <1h6dwi8.15mwf6u1sp5j1kN%terjery@idi.ntnu.no>, Terje Rydland wrote:
> Man leser ofte i avisene (i hvert fall i Norge) om Apples "proprietære
> lydformat" (AAC) når det er Microsofts WMA som er proprietært (men det
> nevnes aldri).

Begge er proprietære. Forskellen er at MS licenserer sin til 3die part,
det gør Apple ikke. Det er her problemet er.

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-05 17:44

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Begge er proprietære. Forskellen er at MS licenserer sin til 3die part,
> det gør Apple ikke. Det er her problemet er.

AAC er ikke proprietært.

Terje

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-11-05 21:19

In article <1h6e168.bf284gcyrvjoN%terjery@idi.ntnu.no>, Terje Rydland wrote:

> AAC er ikke proprietært.

Det er fairplay til gengæld. Og det er kun fairplay de andre brokker sig
over de ikke kan licensere.

Jeg vil tro at VMW uden DRM også er rimeligt åbent. Men er ikke sikker

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-11-05 16:13

Terje Rydland skrev:

> Man leser ofte i avisene (i hvert fall i Norge) om Apples
> "proprietære lydformat" (AAC) når det er Microsofts WMA som er
> proprietært (men det nevnes aldri).

Ja, det jo da i så fald uretfærdigt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 20-11-05 16:42

> [...]
> måske smartere måder at gøre det på?
>
> (*) Det kunne jeg måske nok, hvis jeg installerede iTunes til
> Windows, men det ville være rarere med en MP3.

Nu skal du så ha' et lille program mere.

JHymn klarer ærterne - men tjek først
http://hymn-project.org/jhymndoc/

Kell

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 16:50

Kell Christensen skrev:

> JHymn klarer ærterne - men tjek først
> http://hymn-project.org/jhymndoc/

Tak, men jeg har opgraderet til iTunes 6.0, som JHymn åbenbart
ikke er kompatibel med endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-11-05 18:59

> [...]
> indkøbte AAC-filer fra MusicStore, som så derefter kan konverteres
> til MP3? Det virker umiddelbart som en ret stor omvej, men der er

Som f.eks. at optage output fra iTunes
Prøv AudioHijack elvt Pro:
<http://www.rogueamoeba.com/>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-11-05 19:59

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Som f.eks. at optage output fra iTunes
> Prøv AudioHijack elvt Pro:
> <http://www.rogueamoeba.com/>

Det skal da vist også lige prøves af. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 21-11-05 01:46

> [...]
> måske smartere måder at gøre det på?
>
> (*) Det kunne jeg måske nok, hvis jeg installerede iTunes til
> Windows, men det ville være rarere med en MP3.

Jeg kan ikke se hvad problemet er: Installér iTunes på PC'en og
registrer den. Du kan jo afspille beskyttede AAC filer på op til 5
computere, Mac og PC. På PC kan du også brænde AAC filerne til en CD og
rippe dem, så er de ikke længere beskyttede, hvis du ikke vælger at gøre
det på Mac. Og hvis du bruger en CD-RW skive, så kan den genbruges efter
du har rippet den til MP3.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-11-05 11:57

Jesper skrev:

> Jeg kan ikke se hvad problemet er: Installér iTunes på PC'en og
> registrer den.

Jeg er knap så vild med iTunes til Windows, og har rigelig med
medieafspillere på PC'en i forvejen, så jeg vil hellere have
MP3 med det samme, frem for at skulle afspille AAC-filerne på
PC'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-11-05 19:54

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

> AAC er ikke proprietært.

Men er Apple's DRM udvidelse ikke det?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-11-05 21:19

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Men er Apple's DRM udvidelse ikke det?

Jo, men det er ikke det man sier.
De sier at AAC er proprietært, WMA er det ikke. Det er feil.

AAC m/FairPlay er en proprietær DRM på et åpent format
WMA m/MS DRM er en proprietær DRM på et proprietært format.

Det finnes SVJV pr. idag ingen åpen DRM-standard.

Rett skal være rett.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-05 21:27

> [...]

> WMA m/MS DRM er en proprietær DRM på et proprietært format.
>
> Det finnes SVJV pr. idag ingen åpen DRM-standard.

Microsoft har så åbnet for, at man kan bruge mange forskellige
MP3-afspillere. Microsoft laver jo ikke selv MP3-afspillere. Til gengæld
er man låst til at bruge Windows. Desværre ved mange mennesker ikke, at
der findes andet end Windows. De føler derfor ikke, de bliver låst fast
til noget bestemt. De kan jo købe musik i mange musikbutikker, og de kan
vælge mange forskellige afspillere.
Apple har derimod åbnet for, at man kan bruge AAC med DRM på
både Mac og Windows. Jeg mener endda, man kan bruge det på Linux. Til
gengæld sælges musik med AAC med DRM kun fra Apples iTunes Music Store,
og den eneste MP3-afspiller, der kan spille det, er iPod. Og iPod kan
kun afspille AAC med DRM. Ikke WMA med DRM. Folk, der bruger Windows,
føler sig derfor tvunget til at bruge iPod, når de nu har købt musik på
ITMS og omvendt. Derfor føler de sig låst. De er ligeglade med, at de
også kan bruge musikken på en Mac, for de har aldrig drømt om at købe en
Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-05 08:43

> Microsoft har så åbnet for, at man kan bruge mange forskellige
> MP3-afspillere.

Hvad der er mere vigtigt er at MS har åbnet for at 3.parter kan bruge
MS DRM i deres webshops. Kun Apples webshop kan bruge Apples Fairplay.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-05 08:44

> Apple har derimod åbnet for, at man kan bruge AAC med DRM på
> både Mac og Windows. Jeg mener endda, man kan bruge det på Linux.

Kun hvis man hacker Fairplay, hvilket pr definition er ulovligt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 18:30

In article <squa53-kp.ln1@G5.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Kun hvis man hacker Fairplay, hvilket pr definition er ulovligt.

Du må ikke bryde en feffektiv kopibeskyttelse. Hvis du downloader et
program er bare spiller eller lader dig kopierer musikken, og du
således som ikke-tekniker kan kopiere den, så har du ikke gjort noget
ulovligt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-05 12:08

On 2005-11-22 18:29:58 +0100, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> said:

> [...]
> program er bare spiller eller lader dig kopierer musikken, og du
> således som ikke-tekniker kan kopiere den, så har du ikke gjort noget

Det er muligvis straffrit fordi du ikke ved bedre, men det er stadig ulovligt.

I øvrigt er der i de fleste tilfælde en licencaftale med der explicit
forklarer hvordan man må bruge det man har købt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-11-05 08:41

> [...]

> AAC m/FairPlay er en proprietær DRM på et åpent format
> WMA m/MS DRM er en proprietær DRM på et proprietært format.

Forskellen er at _KUN_ Apple har adgang til Fairplay, mens 3.parter
kan få adgang til MS DRM.

> Det finnes SVJV pr. idag ingen åpen DRM-standard.

Sun har noget i ærmet.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth