php/mysql menu
Fra : Martin

Dato : 21-01-06 00:43

Hej php folk

Jeg mangler et php script, der trækker indhold ud fra en mysql base til
styring af en menu efter flg. format. Der skal kun vises undermenu´er når
den pågældende hovedmenu er valgt.

Jeg havde tænkt på en simpel tabel og ikke novet javascript, menutekst og
links skal trækkes fra mysql. Det må da være lavet et sted?

ex på valgt Hovedmenu 1

Hovedmenu 1
- under 1a
- under 1b
Hovedmenu 2
Hovedmenu 3

ex på valgt Hovedmenu 2:

Hovedmenu 1
Hovedmenu 2
- under 2a
- under 2b
- underunder 2b_1
- underunder 2b_2
Hovedmenu 3

Martin

Fra : Martin

Dato : 22-01-06 05:38

Martin wrote:
> [...]
>
> Jeg havde tænkt på en simpel tabel og ikke novet javascript, menutekst og
> links skal trækkes fra mysql. Det må da være lavet et sted?

Sikkert, men heldigvis er den rimelige nem at lave selv :)

tabel:
id
parent_id
menutekst
menulink
sortering (hvis man vil ændre rækkefølgen)

function antalMenu($id){
return mysql_result(mysql_query("
SELECT
COUNT(*)
FROM
tabel
WHERE
parent_id = '$id'
"),0);
}

function getMenu($parent=0){
$sql = mysql_query("
SELECT
id, menutekst, menulink
FROM
tabel
WHERE
parent_id='$parent' ORDER BY sortering
");
while($r=mysql_fetch_object($sql)) {
if(antalMenu($r->id)==0) {
$output.="<a href='$r->menulink'>$r->menutekst</a>";
$output.=getMenu($r->parent_id);
else
$output.="<a href='$r->menulink'>$r->menutekst</a>";
}
return $output;
}

print getMenu();

noget i den stil skulle kunne klare det :)
ALT er lavet udfra huskeren, evt. fejl er der sikkert et par stykker af,
men metoden er der :)