Hjæælp til spørgsmål link
Fra : Allan Johansen

Dato : 19-01-06 15:40

Hej NG

Hvordan laver jeg nedenstående link om, således at det åbner en side,
og ikke et vindue, der hedder sendpage.php, men informationerne fra den
side man kommer fra (URL'en) skal stadig
medbringes, da de skal sendes videre.

<a
href="javascript:newWindow('sendpage.php?'+document.location.href,'tell',450,320,'')">Tip
en ven</a>

Har også spurgt i clientside gruppen, men denne gruppe er vist mere
relevant, beklager at jeg dobbelt poster.

På forhånd tak for eventuelle svar.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 19-01-06 19:00

en ven</a>

Så på sendpage.php kan du lave noget lignende:

<?php
if (isset($_REQUEST['url']))
{
// Blah blah blah, sende indholdet af $_REQUEST['url']

}
?>

Så'n burde man i alt fald kunne gøre det i php. Det er muligvis en
smule anderledes hvis du kører med Microsofts web-server, men prøv
det af.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Jesper H

Dato : 19-01-06 19:10

Hov, i det eksempel jeg lavede var domæne-navnet ikke med i linket -
der kan du evt. bruge $_SERVER["HTTP_HOST"] eller
$_SERVER["HTTP_X_FORWARDED_HOST"]

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 19-01-06 21:32

Hej Jesper

Tak for dit svar. Jeg er desværre meget grøn i PHP og har problemer med at
forstå det du skriver.
Det "Tip en ven" script som jeg ikke rigtig kan få til at virke (efter min
hensigt), kan du se nedenstående, hvis du skulle have tid og lyst til at
hjælpe mig yderligere.
Dvs. at det virker som filerne er der (i .PHP), men jeg vil gerne have, at
sendpage.php ikke åbner i et popup vindue, men at koden kan sættes ind på en
"alm." webside. Altså klik på et almindelig tekst link "Tip en ven" der
åbner en side indeholdende koden fra sendpage.php.

Nedenstående filer er oprindelig PHP-filer, men sat som .txt for at
php-koden kan ses.
Page.php indeholder kun et link indpakket i Javascript, som linker til
sendpage.php, der åbner et vindue
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/easiest_tell_a_friend/page.txt
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/easiest_tell_a_friend/sendpage.txt
Nedenstående .js-fil skal være i hver side.
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/easiest_tell_a_friend/w4ftell.js

Måske er der en i gruppen, som har et rigtig godt script "Tip en ven"
script", som virker bedre?

På forhånd tak for en eventuel hjælpende hånd.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 19-01-06 23:30

Ok. Virker det, hvis du erstatter dit link (som er pakket ind i Java)
med følgende php-kode?

$_SERVER['HTTP_HOST'].$_SERVER['REQUEST_URI']; ?>">Tip
en ven</a>

PHP-variablen $_SERVER['HTTP_HOST'] skriver domænet på net-adressen
(såsom
www.webconnexion.dk ) og $_SERVER['REQUEST_URI'] skriver den
resterende del af stien til siden (samt eventuelle inkluderede
php-variable). Det burde svare til nogenlunde det link, javascriptet
laver.

Held og lykke med det

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 20-01-06 01:21

Hej Jesper

Nu åbner den godt nok sendpage.php, men i formularen på sendpage.php skriver
den følgende:
'>http:// ,
og den sender efterfølgende kode videre i
mailen.'>http://
Bemærk de ekstra " \\\ "

Ved du hvorfor den gør det?

Og klikker man på det link, så får man "siden kan ikke vises" beskeden.

På forhånd igen tak for hjælpen.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 20-01-06 12:48

Det er meget vigtigt, at den fil du åbner det fra også er en .php-fil
(og altså ikke htm, html, asp, txt eller lignende). Ellers bliver
php-koden ikke parset på serveren som den skal. Prøv at omdøbe den
fil (hvor linket står i) til at ende med .php, så skal serveren
automatisk erstatte koden med det korrekte link.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 21-01-06 13:23

Hej Jesper

Tusinde tak for dit hint, for det hjalp.
Jeg har et par spørgsmål mere, som jeg håber du eller andre kan og vil
besvare for mig.
1. I den mail der sendes skrives afsenderen som navnet på webhotellet og
ikke som ønsket f.eks. Rits-Rats eller webconnexion, så hvordan ændre jeg
det?
2. Som det er nu i det materiale jeg tidligere har refereret til, så er det
sidelink, som jeg/brugeren gerne vil have sendt videre, indsat i
kontaktformularen, med risiko for at brugeren sletter dette link, så det
ikke vises i mailen. Så hvordan placere/skriver jeg dette link udenfor
formularfeltet, så det medtages i mailen? F.eks. i stil med mit eksempel:
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/sendpagetesti2.php?http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/elefanthue.php
(Obs! Endnu ikke færdig designet og indsat i sin rette sammenhæng.)
3. Hvordan designer jeg en mere stilren mail f.eks i HTML med logo og
ikoner? Hvordan får jeg f.eks. firmanavn/adresse med som en slags
header/footer?

På forhånd tak.

Mvh. Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 22-01-06 11:18

Hej Allan

Tillykke med det

Mht. til dine spørgsmål:
1. I sendpage.php står der (næsten nederst):
if ($friendemail1) { mail( $friendemail1, "Besked fra $name",
"$friendname1, \n\n".$text ."\n\nHilsen,\n $name", "fra: $email"); }
if ($friendemail2) { mail( $friendemail2, "Besked fra $name",
"$friendname2, \n\n".$text ."\n\nHilsen,\n $name", "fra: $email"); }
Istedet for "fra: $email" kan du skrive 'From: webmaster@example.com'.
2. Du kan jo ændre sendpage.php således, at den sidste sætning i
beskeden først tilføjer når selve mailen sendes (se evt. punkt 1)
3. http://dk2.php.net/function.mail indeholder et eksempel på en
html-mail.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 22-01-06 17:49

Hej Jesper

Hvor må det være nemt, når man bare kan det til fingerspidserne, som jeg
føler du kan.
Hvordan bliver du og andre så prof. til PHP? Det forekommer sgu mig noget
svært, men det er for mig selvfølgelig også kun en mindre
fritidsbeskæftigelse.

Jeg fik klaret mit spørgsmål 1. Det var jo næsten heller ikke til, at gå
fejl af din anvisning Og henvisning ang. spørgsmål 3 vil jeg
undersøger nærmere.

Men det kniber med at få løst mit spørgsmål 2. Jeg har prøvet på mange
måder, men lige lidt hjælper det. Det er helt sikkert tegnene ",'. der
volder mig problemer. Giver du en hjælpende hånd igen, og har du evt. en
henvisning for dummies?

Hvor og hvordan skal jeg, i nedenstående linie, indsætte følgende besked,
som jeg gerne vil have med i mailen: "Du anbefales, at besøge dette link:
(kan jeg bruge <?php echo $QUERY_STRING ?> her?)

if ($friendemail1) { mail( $friendemail1, "Besked fra $name", "$friendname1,
\n\n".$text ."\n\nHilsen,\n $name","From: webmaster@example.com"); }

Mit bud er efter $text, hvilket jeg har prøvet og som giver fejl.

Hvis andre skulle have lyst at bidrage, så kan mit spørgsmål 2 læses i sin
fulde længde i mit forrige indlæg.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 22-01-06 20:52

Hej Allan

Jeg kan skam ikke PHP til fingerspidserne, og har kun arbejdet med det
i min fritid i ca. et års tid efter at været blevet kort introduceret
til det af en ven. Men det skal så siges at jeg har programmeret i
andre sprog (dog ikke web-orienterede) i en del år, og PHP ligner dem
på mange måder så det hjælper.

Tjah, de steder hvor jeg har kigget har været lidt på
http://www.webcafe.dk/ , en hel del på http://dk2.php.net/ og så her
i nyhedsgruppen. Så finder man ligeså stille ud af, hvordan man laver
sine ting. Jeg kan desværre ikke henvise dig til nogle bøger eller
noget, for kender dem ikke selv.

Det var fint du fandt ud af det med spørgsmål 1. Hvis du skal have
hjælp senere med spørgsmål 3, vil jeg anbefale at starte en ny tråd
herinde, så får du nok flere svar.

Mht. spørgsmål 2, så bliver det nok noget i retning af:
if ($friendemail1) { mail( $friendemail1, "Besked fra $name",
"$friendname1, \n\n".$text ."\nDu anbefales, at besøge dette link:
".$QUERY_STRING."\n\nHilsen,\n $name","From: webmaster@example.com");
}

Jeg har dog ikke testet det lige her på stående fod

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 23-01-06 01:10

"Jesper H" skrev :
[...]

Nu er jeg kommet til det punkt, hvor jeg føler, at jeg snart ikke kan
tillade mig at spørge om mere, men jeg håber nu alligevel, at du vil svare
en sidste gang.

Teksten og linket kommer godt nok med i mailen, men det vises ikke som et
brugbar link.

Jeg har indsat nedenstående readonly textfelt i min formular, som viser det
link jeg vedlægger i mailen. Jeg har prøvet om det ville hjælpe, hvis jeg
kaldte $tip, men det bliver stadig ikke skrevet som et aktivt link.

<textarea name="tip" rows="3" cols="40" class="felter"
style="overflow:auto;" readonly=""readonly""><?php echo $QUERY_STRING
?></textarea>

Så hvad skal dertil for at linket bliver aktivt?

Skal mailen ikke være en HTML-mail for, at jeg kan få mailen vist med logo,
ikoner og billeder?

Iøvrigt, så synes jeg, at du er god og ville ønske, at jeg kunne gennemskue
tingene lige så godt som du.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 23-01-06 11:24

Hej Allan

Så vidt jeg kan se, spørger du vist om tre ting:

> Teksten og linket kommer godt nok med i mailen, men det vises ikke som et
> brugbar link.

Det er selve linket i mailen som skal være brugbart? Det kan det ikke
umiddelbart hvis det er en "ren tekst" mail - undtagelsesvis kan ens
mail-program dog godt finde på at opfatte noget der ligner et link som
et link. Så hvis du vil have linket i mailen til at virke så man kan
trykke på det, skal du lave mailen til en html-mail. Mere om det
senere.

> [...]
> ?></textarea>
>
> Så hvad skal dertil for at linket bliver aktivt?

Så vidt jeg ved, kan man ikke lave aktive links inde i et textarea.
Jeg ville nok bare lave det som et almindeligt link, noget i retning
af:
som dybest set ender ud med noget i retning af:
Så båder viser linket hvor det fører hen, samt fører brugeren det
rigtige sted hen hvis der klikkes på linket. Denne stump kode kan
også bruges når du laver linket i din html-mail. Evt. bør du måske
skrive:
$QUERY_STRING; ?></a>
Så åbner den nemlig linket i et nyt vindue, hvis nu den der udfylder
mailformularen kommer til at klikke på linket.

> Skal mailen ikke være en HTML-mail for, at jeg kan få mailen vist med logo,
> ikoner og billeder?

Jo, så vidt jeg ved er det den eneste sikre måde på det i alt fald.
Jeg fandt følgende eksempel inde på http://dk2.php.net/function.mail
:

<?php
// multiple recipients
$to = 'aidan@example.com' . ', '; // note the comma
$to .= 'wez@example.com';

// subject
$subject = 'Birthday Reminders for August';

// message
$message = '
<head>
<title>Birthday Reminders for August</title>
</head>
';

// To send HTML mail, the Content-type header must be set
$headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";

// Additional headers
$headers .= 'To: Mary <mary@example.com>, Kelly <kelly@example.com>' .
"\r\n";
$headers .= 'From: Birthday Reminder <birthday@example.com>' . "\r\n";
$headers .= 'Cc: birthdayarchive@example.com' . "\r\n";
$headers .= 'Bcc: birthdaycheck@example.com' . "\r\n";

// Mail it
mail($to, $subject, $message, $headers);
?>

Det viser vist hvordan man laver en html-mail "med det hele" Prøv
at kigge nærmere på det - hvis du har rimeligt styr på html, tror
jeg nok du vil finde eksemplet forståeligt og nyttigt. Start med at
få selve eksemplet til at virke, prøv så herefter at modificere det
til formålet.

Held og lykke med det.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Allan Johansen

Dato : 23-01-06 13:34

"Jesper H" skrev :

Hej Allan

Så vidt jeg kan se, spørger du vist om tre ting:

Så vidt jeg ved, kan man ikke lave aktive links inde i et textarea.

Hej Jesper

Mange tak for hjælpen, du er sgu en guttermand, og sorry at min iver løb af
med mig. Det var ikke bevidst.

Og jo, jeg vil mene, at jeg er bedre til HTML end til PHP Men hvad
angår programmering, så er der altid nyt at lære, da teknologierne hele
tiden bliver bedre.

Jeg kan ikke forstå, at du skriver, at man ikke kan lave aktive links i et
textarea felt, for hvis du kigger her:
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/sendpagetesti2.php?http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/elefanthue.php

Og efterfølgende afprøver scriptet ved, at sende en besked til dig selv, så
vil du opdage, at linket i textarea feltet bliver aktivt i din mail. Det
gør, det i hvert fald, når jeg sender en besked til mig selv.
Filen er selvfølgelig en PHP-fil , men du kan se den her, som en .txt
fil for ellers vil du ikke kunne se PHP-koden.
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/sendpagetesti2.txt

Problemet er jo bare, at brugeren kan vælge helt, at slette teksten i
textarea feltet, og så får modtageren jo ikke tilsendt det anbefalede linket

Derfor vil jeg gerne have det sat udenfor textarea feltet.

Jeg vil nu kigge nærmere på emnet HTML-mail og håber, at jeg kommer frem til
et super resultat.

Jeg håber ikke at ovenstående er noget værre vrøvl, men at jeg derimod kan
hjælpe dig til gengæld.

På forhånd tak for hjælpen, den har være stor og uvurderlig.

Hilsen Allan Johansen

Fra : Jesper H

Dato : 23-01-06 14:32

Hej Allan

Jeg misforstod vist dit spørgsmål. Men grunden til at linket ikke
bliver aktivt i mailen er, at der mangler et mellemrum mellem link: og
http:
Dette her virker i mailen:
Klik her for at besøge den aktuelle hjemmeside:
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/elefanthue.php
Dette her virker ikke:
Mit navn og Rits-Rats anbefaler, at du besøger dette
link:http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/elefanthue..php
Det ville virke hvis der stod
Mit navn og Rits-Rats anbefaler, at du besøger dette link:
http://www.webconnexion.dk/Rits-Rats_test/produktsider/baby/elefanthue.php
Det er mail-programmet, der vælger at gennemsøge mailen for noget,
der ligner links, og derefter automatisk gør dem klik-bare - også
selvom det er en ren-tekst-mail.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/