Safe_mode problem
Fra : Jonas Delfs

Dato : 11-01-06 23:08

Hej

Jeg har et script der forsøger at oprette en fil på serveren, men der kommer
en fejlmeddelelse om at PHP ikke har rettigheder til det. PHP kører i
safe_mode men både script og upload-mappe er oprettet af FTP-brugeren og har
vel derfor samme ejer. Mappen er i øvrigt skrivbar for både ejer, gruppe og
public (777).

For det første: er det overhovedet en specifik safe_mode fejl, når ikke der
står "SAFE MODE RESTRICTION..." som det første i fejlmeddelelsen?

Nogen idéer til hvad der kan være galt? Det er PHP4 på en FreeBSD-server.

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Fra : JMo.

Dato : 12-01-06 00:03

Jonas Delfs wrote:

> [...]
> kører i safe_mode men både script og upload-mappe er oprettet af
> FTP-brugeren og har vel derfor samme ejer. Mappen er i øvrigt skrivbar

Det vil normlt ikke være din FTP-bruger der /afvikler/ dit script.

Hvis din PHP kører som Apachel-modul, vil det derimod være den bruger som
/Apache/ kører som (som regel "nobody")

Fra : Jonas Delfs

Dato : 16-01-06 22:53

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> wrote in message

> Det vil normlt ikke være din FTP-bruger der /afvikler/ dit script.
>
> Hvis din PHP kører som Apachel-modul, vil det derimod være den bruger som
> /Apache/ kører som (som regel "nobody")

Ok, men jeg har samme problem efter at jeg har ladet PHP oprette og chmod'e
mappen.
Jeg er ret lost her - synes at have prøvet alt. Ingen forslag?

Mvh. Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-06 00:20

On Mon, 16 Jan 2006 22:53:27 +0100, Jonas Delfs wrote:

> Ok, men jeg har samme problem efter at jeg har ladet PHP oprette og chmod'e
> mappen.
> Jeg er ret lost her - synes at have prøvet alt. Ingen forslag?
Har du undersøgt returkoden for din chmod?
Jeg erindrer svagt, at man ikke har rettighed til at lave chmod, når
apache i safe_mode - det ville jo være en oplagt mulighed for at omgå
sikkerheden i safe_mode. Mig bekendt er din eneste mulighed, at du laver
et upload script i php, og håndterer upload gennem det.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-06 00:30

On Tue, 17 Jan 2006 00:20:01 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Har du undersøgt returkoden for din chmod?
> Jeg erindrer svagt, at man ikke har rettighed til at lave chmod, når
> apache i safe_mode - det ville jo være en oplagt mulighed for at omgå
Jep, jeg huskede rigtigt:
http://dk2.php.net/manual/en/features.safe-mode.functions.php

Måske du kan anvende denne option i stedet for: safe_mode_gid

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-01-06 00:52

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message
> On Tue, 17 Jan 2006 00:20:01 +0100, Michael Rasmussen wrote:
> Måske du kan anvende denne option i stedet for: safe_mode_gid

Men det foregår jo på php.ini-niveau iflg. dit link - og det har jeg jo ikke
mulighed for på webhotellet.

Mvh. Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-06 02:29

On Tue, 17 Jan 2006 00:52:13 +0100, Jonas Delfs wrote:

> Men det foregår jo på php.ini-niveau iflg. dit link - og det har jeg jo ikke
> mulighed for på webhotellet.
du kan oprette en .htaccess fil i den pågældende mappe, og indføje
denne option i filen:
php_value safe_mode_gid 1
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bent Stigsen

Dato : 17-01-06 03:00

Michael Rasmussen wrote:

> du kan oprette en .htaccess fil i den pågældende mappe, og indføje
> denne option i filen:
> php_value safe_mode_gid 1

Det er som Jonas siger. Alle safe_mode options er PHP_INI_SYSTEM, og
kan ikke ændres når man ikke har adgang til php.ini (eller
webserverens konfigurationsfil)

http://dk2.php.net/manual/en/ini.php (Står i bunden)

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-01-06 00:51

> Har du undersøgt returkoden for din chmod?
> Jeg erindrer svagt, at man ikke har rettighed til at lave chmod, når
> apache i safe_mode - det ville jo være en oplagt mulighed for at omgå
> sikkerheden i safe_mode.

Jeg har lavet et script der oprettet den pågældende mappe og chmod()'er -
det virker fint. Jeg kan i hvert fald se mappen og rettighederne gennem FTP.

> Mig bekendt er din eneste mulighed, at du laver
> et upload script i php, og håndterer upload gennem det.

Upload af hvad?

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-01-06 11:38

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> wrote in message
> [...]
>
> For det første: er det overhovedet en specifik safe_mode fejl, når ikke
> der står "SAFE MODE RESTRICTION..." som det første i fejlmeddelelsen?

Jeg begynder at få mistanke til at det ikke engang er et safe_mode problem.
Hvis ikke PHP har skriveadgang får jeg nemlig en SAFE MODE RESTRICTION-error
allerede ved et touch()-kald. Når jeg nu ikke får den fejl mere, er det vel
nærmere JpGraph der er synderen?
Det er meget mærkeligt det her - jeg kan fra samme script uden videre lave
en mkdir('mappe/foo/'), men om JpGraph vil gemme en fil i mappen - næh
nej...

Har jeg ret i at det lugter af en fejl i JpGraph så jeg bør bruge min tid på
at finde en alternativ løsning i stedet for at kæmpe med rettigheder på
serveren?

Mvh. Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-06 12:09

On Tue, 17 Jan 2006 11:37:34 +0100, Jonas Delfs wrote:

> Har jeg ret i at det lugter af en fejl i JpGraph så jeg bør bruge min
> tid på at finde en alternativ løsning i stedet for at kæmpe med
> rettigheder på serveren?
Du har ikke før nævnt noget om JpGraph, er det en java-applet? Ifald det
er en java-applet, gælder der følgende regler: Kald til kommandoer i
værtssystemet, der vil ændre i filsystemet, kræver at appletten er
digitalt signeret. Skrivninger til filer er kald, der ændrer i
værtssystemets filsystem.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-01-06 12:42

> Du har ikke før nævnt noget om JpGraph, er det en java-applet?

Nej, jeg regnede i første omgang med at det ikke var interessant, men nu
lader det jo til at JpGraph opfører sig anderledes end et par manuelle
funktions-kald.
JpGraph er et PHP-bibliotek til generering af alle tænkelige typer af
grafer. Det gør brug af GD 2, fungerer glimrende - også på webhotellet -
bortset fra når jeg forsøger at gemme grafen på serveren.
http://www.aditus.nu/jpgraph/

Mvh. Jonas

Fra : Bent Stigsen

Dato : 18-01-06 11:00

Jonas Delfs wrote:
> "Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> wrote in message

> Jeg begynder at få mistanke til at det ikke engang er et safe_mode problem.

Tror sgu' du får ret.

> Hvis ikke PHP har skriveadgang får jeg nemlig en SAFE MODE RESTRICTION-error
> allerede ved et touch()-kald. Når jeg nu ikke får den fejl mere, er det vel
> nærmere JpGraph der er synderen?

Jeg kan simpelthen ikke genskabe dit problem.

http://thevoid.dk/sandbox/jpgraph/jpgraph_test.php

Alle filer under jpgraph og mappen jpgraph\jpgraph_cache er samme
ejer, cache-mappen har rettigheder 777. Safe_mode er aktiveret. Og det
fungerer fint.

Har kun prøvet med en version af PHP (5.0.4), men med to versioner af
JpGraph (1.20.2 og 2.0). Af opsætning, har jeg i "jpg-config.inc"
angivet DEFINE("USE_CACHE",true), som før var false.
Og define('CACHE_DIR','./jpgraph_cache/') sætter jeg i mit eget
script. Ud over det, har jeg ikke ændret noget i JpGraphs filer.
Eksemplet er et af deres egne, hvor jeg kun lige har barberet lidt af
på, hvor meget den skulle tegne på grafen.

Jeg ved ikke om det hjælper dig noget.

> Det er meget mærkeligt det her - jeg kan fra samme script uden videre lave
> en mkdir('mappe/foo/'), men om JpGraph vil gemme en fil i mappen - næh
> nej...

:) ja det virker umiddelbart ret irriterende, men jeg tror der er god
mening med det.

> Har jeg ret i at det lugter af en fejl i JpGraph så jeg bør bruge min tid på
> at finde en alternativ løsning i stedet for at kæmpe med rettigheder på
> serveren?

Jeg prøvede lige et par enkle gange at checke hvor lang tid den var om
at generere en graf. Første gang, dvs. at den skulle generere billedet
og gemme den til disk, tog det ca. 0.5 sekunder. Anden gang, hvor
billedet var genereret, omkring 0.35 sekunder. Så, lidt afhængig af
hvordan det skal bruges, kan du evt. slå caching funktionen fra, uden
det store tab. Det er vist ikke helt gennemtænkt alligevel.

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-01-06 21:24

"Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> wrote in message

> [...]
> skal bruges, kan du evt. slå caching funktionen fra, uden det store tab.
> Det er vist ikke helt gennemtænkt alligevel.

Hej Bent

Fedt at du gider prøve at genskabe fejlen!
Det lader dog ikke til at være et cache-problem - cachen er jo slået fra, og
i øvrigt viser den ikke engang billedet hvis jeg slår cache til. Nej, det
lader rent faktisk til at problemet opstår når grafen rent faktisk skal
gemmes. Hvad mente du med "men jeg tror der er god mening med det."? Og
skulle der i øvrigt være nogen problemer i at anvende relative stier i
Stroke() så som "gfx/graphs/test.png"?

Mvh. Jonas

Fra : Bent Stigsen

Dato : 20-01-06 10:57

Jonas Delfs wrote:
[snip]
> [...]
> i øvrigt viser den ikke engang billedet hvis jeg slår cache til. Nej, det
> lader rent faktisk til at problemet opstår når grafen rent faktisk skal

Jeg har luret lidt i koden, og hvad jeg lige kan se er det to sider af
samme sag, om scriptet gemmer implicit via use_cache, eller du beder
den om det manuelt.

Funktionen du kalder:...

[code - Graph::Stroke($aStrokeFileName="")]
$this->cache->PutAndStream($this->img,$this->cache_name,$this->inline,$aStrokeFileName);

[/code]

I PutAndStream checkes om filnavn er givet eller ej:...

[code - ImgStreamCache::PutAndStream( )]
if( $aStrokeFileName!="" ) {
$aImage->Stream($aStrokeFileName);
return;
}
if( $aCacheFileName != "" && USE_CACHE) {
$aImage->Stream($aCacheFileName);
[/code]

Her kommer så, den fejlmeddelelse du får:...

[code - Image::Stream($aStrokeFileName)]
// Stream image to browser or to file
function Stream($aFile="") {
func="image".$this->img_format;
if( $this->img_format=="jpeg" && $this->quality != null ) {
$res = @$func($this->img,$aFile,$this->quality);
} else {
if( $aFile != "" ) {
$res = @$func($this->img,$aFile);
} else
$res = @$func($this->img);
}
if( !$res )
JpGraphError::Raise("Can't create or stream image to file $aFile
Check that PHP has enough permission to write a file to the current
directory.");
}
[/code]

Læg i øvrigt mærke til at de i stor stil benytter "@", så at forvente
at se PHP-fejlmeddelelser skal du ikke regne med.

> Hvad mente du med "men jeg tror der er god mening med det."?

Jeg tænkte specielt på phishere, og hvordan det spænder ben for dem.
De kan ikke bare oprette et obskurt underbibliotek og dumpe deres
software der. De kan heller ikke med et uploadet script gemme
opsnappede oplysninger i en fil, for senere at hente det gennem en
web-anonymizer. De skal komme af med oplysningerne med det samme,
gennem mail eller på anden vis, og der gør det mere besværligt for dem
at slette deres spor.

> Og
> skulle der i øvrigt være nogen problemer i at anvende relative stier i
> Stroke() så som "gfx/graphs/test.png"?

Mmnej, men dobbelt-check lige at hele stien eksisterer, relativt til
der script der bliver kaldt gennem url'en. Evt. læg scriptet i den
mappe hvor billedet skal gemmes og gem til bare "test.png".

Hvis du ikke er lige der hvor du tror du er, så vil den prøve at
oprette undermapperne, men vil blive blokeret af safe_mode, når den
kommer et niveau ned. Men det ser du aldrig pga. deres brug af "@".
Det kan du så evt. bande lidt over. :)

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 21-01-06 19:06

> [...]
>
> Jeg har luret lidt i koden, og hvad jeg lige kan se er det to sider af
> samme sag, om scriptet gemmer implicit via use_cache, eller du beder den

Jeg takker for udredningen, men er ikke helt med på hvor du vil hen?
Du mener at jeg skal lave et cache-directory og give det passende
rettigheder, selvom jeg har slået cachen fra? - det har jeg så prøvet, dvs.:
oprettet mappen jpgraph_cache i gfx-mappen og begge mapper har fået
rettighederne 777
DEFINE("CACHE_DIR","/www/gfx/jpgraph_cache/"); i config-filen
Men lige lidt hjælper det?

Mvh. Jonas

Fra : Bent Stigsen

Dato : 22-01-06 00:57

Jonas Delfs wrote:
> [...]
> Du mener at jeg skal lave et cache-directory og give det passende
> rettigheder, selvom jeg har slået cachen fra?

Efter hvad jeg kan se, så den kode til at gemme et billede, er den
samme uanset om du bruger:

"$graph->Stroke()", hvor cache er slået til

Eller

"$graph->Stroke('...stihenvisning...')"

Virker det ene, skal det andet også virke, sålænge rettigheder på
cache_dir og destinationsmappen for filen man selv angiver, er sat ens op.
Angiver man selv en destinationsfil, bliver cache_dir ikke brugt til
noget, selvom cache er slået til.

> [...]
> rettighederne 777
> DEFINE("CACHE_DIR","/www/gfx/jpgraph_cache/"); i config-filen

Bare for at teste, læg et script der hvor du har tænkt at billedet
skal blive gemt, og angiv "$graph->Stroke('test.png')"

Hvis det ikke virker, så prøv evt. selv at oprette en fil med fopen
eller opret billede med gd's funktioner (specielt "imagepng"), og se
om du kan få php's egne fejlkoder frem til at gå efter.

/Bent

Fra : Jonas Delfs

Dato : 22-01-06 12:37

> [...]
> cache_dir og destinationsmappen for filen man selv angiver, er sat ens op.
> Angiver man selv en destinationsfil, bliver cache_dir ikke brugt til

Ja ok, men jeg har ikke cache slået til, og da jeg prøvede fik jeg blot en
tilsvarende fejl om at gemme cachen.

> Bare for at teste, læg et script der hvor du har tænkt at billedet skal
> blive gemt, og angiv "$graph->Stroke('test.png')"

Det har jeg allerede prøvet, bare omvendt, dvs. ladet scriptet ligge og
angivet "$graph->Stroke('test.png')" og så givet mappen hvori scriptet
ligger samme rettigheder som den tidligere destinationsmappe. Jeg har også
prøvet at ændre $graph->Stroke() til $graph->Stroke('test.png') i nogle af
de eksempler der ligger i Examples-mappen, og så give samme mappe
rettighederne 777. - også uden held.

> Hvis det ikke virker, så prøv evt. selv at oprette en fil med fopen eller
> opret billede med gd's funktioner (specielt "imagepng"), og se om du kan
> få php's egne fejlkoder frem til at gå efter.

Det med fopen har jeg prøvet - det virkede fint. GD's funktioner har jeg dog
ikke prøvet endnu.

Tak fordi du gider følge op på det!

Mvh. Jonas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 22-01-06 23:21

> "Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> wrote in message
>
> Det med fopen har jeg prøvet - det virkede fint. GD's funktioner har jeg
> dog ikke prøvet endnu.

Hej Bent

Nu fik jeg prøvet med imagepng() og jeg tror jeg nu har fået skåret
problemet ind til benet. Mens jeg stadig sagtens kan oprette filer og mapper
via henholdvis fopen() og mkdir(), kan jeg ikke gemme et billede på serveren
via imagepng($im, "test.png") i selvsamme mappe.
Efter lidt googl'ing på denne konkrete fejlmeddelelse viser det sig sørme at
det er en fejl i PHP 4.4.1 - lige præcis den version som webhotellet kører!
Se bare: http://bugs.php.net/bug.php?id=35071

Jeg beder dem flytte mig til en server med en senere (/anden) PHP-version.

Mange tak for hjælpen Bent!

Mvh. Jonas Delfs

Fra : Bent Stigsen

Dato : 23-01-06 18:50

Jonas Delfs wrote:
[snip]
> [...]
> det er en fejl i PHP 4.4.1 - lige præcis den version som webhotellet kører!

Pyha. Set fra den positive side, så er det måske meget rart at finde
ud af, at det er en bug. Så var der mening med, at tingene ikke gav
mening.

Måske en god ide at poste en update til den gamle tråd
"Jpgraph->Stroke() fejl?"

/Bent