Thumbnail med ImageMagick
Fra : Thïngmand

Dato : 03-01-06 15:24

Når jeg laver thumbnails med ImageMagicks thumbnail funktion, har jeg det
problem at den tvinger bredden på, dvs. den kan finde på at forstørre
billedet!

Strengen er:
$cmd = "$sti_til_im -quality 75 -size " . (75 * 2) . "x" . (75 * 2) ."
$billedesti -thumbnail 75x75 JPG:-";

Jeg vil have at den skal formindske billedet så både bredde og højde er 75
eller mindre - hvordan gør jeg det?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-01-06 17:03

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev Tue, 3 Jan 2006 15:24:26
+0100

>Når jeg laver thumbnails med ImageMagicks thumbnail funktion, har jeg det
>problem at den tvinger bredden på, dvs. den kan finde på at forstørre
>billedet!

Brug noget i den her stil (her vist som dos-kommando).

Denne her vil gøre billede_2 max. 75 pix bred og max. 75 pix høj, samt
bevare forholdet mellem højde og bredde:
convert billede_1.jpg -thumbnail 75x75 billede_2.jpg

Denne her vil gøre billede_2 præcix 75 pix på hver led (bemærk
udråbstegnet):
convert billede_1.jpg -thumbnail 75x75! billede_2.jpg

Denne her vil gøre billedet 75 pix høj, og bevare forholdet mellem højde
og bredde.
convert billede_1.jpg -thumbnail x75 billede_2.jpg

Denne her vil gøre billedet 75 pix bred, og bevare forholdet mellem
højde og bredde.
convert billede_1.jpg -thumbnail 75x billede_2.jpg

Iøvrigt er -tumbnail og -resize (bortset fra nogle mindre detaljer)
identiske kommandoer og bruger de samme parametre.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Thïngmand