Spam-sikker gæstebog....
Fra : Dennis Munding

Dato : 26-12-05 19:22

Hej NG!

Jeg har fået lavet en gæstebog ved hjælp af filerne fra webcafe.dk - men jeg
vil gerne sikre den mod automatisk spam - kan man det??

Mener at have set flere steder, at man kan lave en lille boks, hvor der står
en slags kode, som man skal indtaste manuelt - spørgsmålet er så, om man kan
lave det i php...?

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Dan Storm

Dato : 26-12-05 21:32

http://err0r.dk/download.php?details=6

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-12-05 22:15

Hej Dan!
"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> http://err0r.dk/download.php?details=6

Tusind, tusind tak!!

Hvis du ikke har noget imod det, vil jeg gerne have lov til at takke dig
officielt:

http://www.mundings-memorial.dk/Sub/TakDK.php og
http://www.mundings-memorial.dk/UK/Sub/TakUK.php

Fra : Dan Storm

Dato : 26-12-05 22:30

Det skal du da være velkommen til! :) Er glad for at du kunne bruge det! :)

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-12-05 23:07

Hej igen Dan!
> Det skal du da være velkommen til! :) Er glad for at du kunne bruge det!
> :)

Det er hermed gjort:
http://www.mundings-memorial.dk/Sub/TakDK.php
http://www.mundings-memorial.dk/UK/Sub/TakUK.php

Jeg tror, at der er mange, som kan bruge det script....!
Havde en gratis gæstebog hos http://wwwportal.dk/, men jeg blev træt af at
blokere IP-adresser....

Endnu en gang tusind tak for hjælpen!

Fra : Kenneth Høgh

Dato : 15-04-06 16:10

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> http://err0r.dk/download.php?details=6
>
> --
> Dan Storm
>
> http://err0r.dk
> storm@err0r.dk

Er der noget sted, hvor man kan se hvo'en det script skal installeres ?
jeg har forsøgt at sætte det ind, men det virker ikke helt,og jeg er
overbevist det bare er fordi jeg har placeret det forkert, så hvis nogen
havde et eksemple man kunne se efter, ville det være godt.

Eller måske bare nogle guidelines, til installationen

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-06 22:18

Kenneth Høgh wrote:

> Er der noget sted, hvor man kan se hvo'en det script skal installeres

Du kan prøve at kigge her:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php

Det er ganske vist en mailformular, men i princippet er det det samme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-12-05 22:34

Hej igen!
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mener at have set flere steder, at man kan lave en lille boks, hvor der
> står en slags kode, som man skal indtaste manuelt - spørgsmålet er så, om

Er løst - se Dan's svar længere nede....

Men jeg har lige et supplerende spørgsmål:

Vil det være meget omfattende at mikse en kontrol af IP-adressen ind i det
eksisterende script - vil gerne have en table, hvor evt. spammeres
IP-adresse bliver sat ind, og at der bliver tjekket om skriverens IP står i
den table...
Hvis ja, skal han/hun nægtes at skrive et indlæg.
Hvis nej, skal indlægget skrives i gæstebogen.

Fra : Dan Storm

Dato : 27-12-05 22:59

Du kan jo med fordel oprette et spamfilter...
Eksempelvis kan du oprette tabellen spamfilter:

CREATE TABLE `spamfilter` (
`ip` varchar(100) NOT NULL default '',
`time` varchar(10) default NULL,
PRIMARY KEY (`ip`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

Og så kontrollen:

mysql_query("DELETE FROM spamfilter WHERE time<".time());
      $query = mysql_query("SELECT ip FROM spamfilter WHERE
ip='$_SERVER[REMOTE_ADDR]'");
      if (mysql_num_rows($query) > 0) {
      echo 'Du skriver for hurtigt i min gæstebog!';
      }else{
       // koden hvor der skrives til databasen...
      }

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-12-05 00:02

Hej Dan!
> [...]
> echo 'Du skriver for hurtigt i min gæstebog!';
> }else{
> // koden hvor der skrives til databasen...

Mange tak!

Bliver nødt til at spørge, for jeg er ikke så skrap til php:

Når jeg allerede har en forespørgsel i min kode, kan jeg så have en mere??

Eks.:

Har en forespørgsel, hvor der hentes indlæg ud fra tabellen gaest(eks.!),
kan jeg så længere nede i koden indsætte den forespørgsel, som du har
postet, eller skal den ligge i en fil for sig selv??

Fra : Dan Storm

Dato : 28-12-05 19:51

Ja, det kan du sagtens. Du kan bare kalde variablerne for
forespørgslerne noget andet. eks $geastquery og $spamquery

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-12-05 20:45

Hej igen Dan!
> Ja, det kan du sagtens. Du kan bare kalde variablerne for forespørgslerne
> noget andet. eks $geastquery og $spamquery

Ok! Endnu en gang tusind tak for hjælpen - jeg prøver det lige, og vender så
tilbage med en melding - uanset om det lykkes for mig eller ej...

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-12-05 22:53

Hej Dan!
> Ok! Endnu en gang tusind tak for hjælpen - jeg prøver det lige, og vender
> så tilbage med en melding - uanset om det lykkes for mig eller ej...

Og det lykkedes ikke - uanset hvordan jeg vender og drejer det, så bliver
indlægget postet, selvom ip'en står i databasen (jeg indsatte min egen
ip!)....??

A fatter aller en ski'!!

Hvis det kan hjælpe at se resten af koden, så kan jeg poste den på
pastebin.dk....

Fra : Dan Storm

Dato : 29-12-05 16:28

[...]

      //andre kontroller for input til GB
      //Når alle kriterier er   opfyldt indsættes til DB

      //mysql_query(al din input for GB);

      //Indsætning til spamfilter:
      $expire = time()+300;
      mysql_query("INSERT INTO spamfilter (ip, time) VALUES
('$_SERVER[REMOTE_ADDR]', '$expire')") or Die(mysql_error());

      echo 'Tak fordi du skrev i gæstebogen';

      }

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-12-05 19:04

Hej Dan!
> [...]
> mysql_query("INSERT INTO spamfilter (ip, time) VALUES
> ('$_SERVER[REMOTE_ADDR]', '$expire')") or Die(mysql_error());

Ok! Det anede mig....
Men jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kan få lov til at oprette databasen,
når den ene kolonne skal hedde time - jeg får hele tiden en fejlmelding om,
at time ikke er specificeret....?

Hvis jeg derimod kalder kolonnen for tid, er der ingen problemer!?!

Jeg har webhotel hos Surftown, hvis det kan hjælpe...

Fra : Dan Storm

Dato : 29-12-05 21:18

det er garanteret noget database relateret... ordet 'time' er garanteret
reserveret i mysql. så du retter det bare til 'tid' og ændrer det i
forespørgelsen også. Det betyder ikke noget...

Fra : Bruno Christensen

Dato : 29-12-05 22:18

On Thu, 29 Dec 2005 21:17:36 +0100, Dan Storm wrote:

> det er garanteret noget database relateret... ordet 'time' er garanteret
> reserveret i mysql. så du retter det bare til 'tid' og ændrer det i
> forespørgelsen også. Det betyder ikke noget...

Der gik lige et minut mens jeg fik hentet news igen før jeg blev helt rolig.

Hvordan kan man svare i en andens navn??, det lettede noget da jeg så at jeg
var "på listen" efter en opdatering...

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-12-05 06:04

Hej Dan!
> [...]
> reserveret i mysql. så du retter det bare til 'tid' og ændrer det i
> forespørgelsen også. Det betyder ikke noget...

Ok! Vil lige være sikker på, at jeg laver forespørgslen korrekt (jeg er jo
ikke newbie for ingenting!):

mysql_query("DELETE FROM spamfilter WHERE tid<".time());
[...]

Ændring i øverste afsnit.... time<.time()....--> tid<.time()..... Korrekt?

Nederste afsnit forstår jeg ikke helt - jo det indsætter ip'en i filteret -
men vil det ikke medføre en eller anden fejlmelding til brugeren??
Eller er det det, tidsintervallet er beregnet til at undgå - $expire =
time()+300;?

Med forvirrende hilsen (mit hovede kan snart ikke rumme mere...)

Fra : Dan Storm

Dato : 30-12-05 11:08

> $expire = time()+300;
> mysql_query("INSERT INTO spamfilter (ip, time) VALUES
> ('$_SERVER[REMOTE_ADDR]', '$expire')") or Die(mysql_error());

du skal lige rette time til tid i insert også... :)

Det vil ikke give en fejlmeddelelse... Først når han prøver at skrive i
gæstebogen igen ingen for den givne tid... (du kan bare rette 300 til
noget mere/mindre)

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-12-05 14:45

Hej Dan!

> du skal lige rette time til tid i insert også... :)

Ha-ha! Det glemte jeg lige...
Skal jeg nok!

> Det vil ikke give en fejlmeddelelse... Først når han prøver at skrive i
> gæstebogen igen ingen for den givne tid... (du kan bare rette 300 til
> noget mere/mindre)

Ok! 300 er det sek.? (Antager jeg, men vil gerne være sikker...)

Fra : Dan Storm

Dato : 30-12-05 17:11

ja, det er det!

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-12-05 20:13

Hej igen, igen Dan!
> ja, det er det!

Ok! Men jeg opgiver - får hele tiden fejlmeldinger!
Kan ikke engang oprette databasen som du skriver det:

CREATE TABLE spamfilter (
ip varchar(100) NOT NULL default '',
tid varchar(10) default NOT NULL,
PRIMARY KEY (`ip`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1;

Jeg skal skrive det således:

CREATE TABLE spamfilter (
ip varchar(100) NOT NULL primary key,
tid varchar(10) NOT NULL
);

Så sidste chance er, at du kigger på nedenstående link, og skærer ud i pap
for mig, hvor jeg skal sætte dit kode-eks. ind, for at få det til at
virke....!

http://www.pastebin.dk/index.php?show=1334

Mange tak for din indsats!!

Fra : Dan Storm

Dato : 31-12-05 10:20

Skulle virk, utestet:
http://www.pastebin.dk/index.php?show=1335

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-12-05 10:54

Hej Dan!
"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> Skulle virk, utestet:
> http://www.pastebin.dk/index.php?show=1335
> --
> Dan Storm

Det virker!!

Dog undrer jeg mig lidt over tidsformatet: 1136022848
Indlægget blev postet kl. 10:48 i dag....?

Forsøgte at indsætte now() istedet - men det gik da helt i kage....

Fra : Dan Storm

Dato : 31-12-05 11:35

Det er fordi den tæller det i sekunder siden epochen... ;)

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-12-05 15:29

Hej Dan!
> Det er fordi den tæller det i sekunder siden epochen... ;)

Og det fatter a aller en ski' a! (epochen)
Men jeg skal nok læse om det i faq'en....

Med venlig hilsen og godt nytår!

Fra : Bruno Christensen

Dato : 29-12-05 21:30

On Thu, 29 Dec 2005 19:04:24 +0100, Dennis Munding wrote:

> Men jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kan få lov til at oprette databasen,
> når den ene kolonne skal hedde time - jeg får hele tiden en fejlmelding om,
> at time ikke er specificeret....?

"time" er nok et reserveret ord, flere danske ord har engelske "gengangere"
der ofte er reserverede til specielt brug.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-12-05 21:16

Hej Dan!
> "Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse

Glemte lige en ting - forstår ikke helt "} else { // koden hvor der skrives
til databasen...}"

Hvad er det, der skal skrives til databasen - jeg skal jo ikke indsætte
ip-nummeret, hvis det ikke er en spammer....??

Meningen er, at hvis ikke ip-nummeret står i filter-tabellen, så skal
vedkommendes indlæg postes i gæstebogen....

Fatter jeg bare minus?!?