Hvilken router til TDC ADSL?
Fra : Sven

Dato : 28-12-05 23:43

Hej.
Jeg selv har CC, og har derfor en router, men en i familien har TDC, og vil
gerne have flere PCøere koblet på. Han har så købt en switch som min, men
det virker ikke hos ham. TDC support siger noget om, at han skal have en
router mellem adsl-modemmet og switchen før det virker. Skal det være en TDC
router, eller kan han bare købe en hos den lokale ComputerCity? jeg mener
der findes routere med indbygget switch til 4 PC'ere, kan han evt. bruge
sådan en? (hvilket mærke?)

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-12-05 00:18

Sven skrev:

> Jeg selv har CC, og har derfor en router, men en i familien har
> TDC, og vil gerne have flere PCøere koblet på. Han har så købt
> en switch som min

En switch sender kun internetforespørgslerne videre. Hvis den
derfor har tilkoblet flere pc'er, er det kun den første der kan
logge sig på hos en udbyder der kun tillader ét apparat (hvilket
er det normale).

En router logger sig selv på (ét apparat), og så forbinder den
selv de tilkoblede pc'er så de alle kan benytte internettet
uafhængigt.

> TDC support siger noget om, at han skal have en
> router mellem adsl-modemmet og switchen før det virker.

Det er rigtigt, eller også skal han skrotte switchen og erstatte
den med en router.

> Skal det være en TDC router, eller kan han bare købe en hos den
> lokale ComputerCity?

En vilkårlig router kan bruges.

> jeg mener der findes routere med indbygget switch til 4 PC'ere,
> kan han evt. bruge sådan en?

Ja.

>(hvilket mærke?)

Jeg har en LevelOne router der er blevet træt alt for tidligt.
Den er nu udskiftet med en Linksys som også kan fungere trådløst.
Så kan jeg koble mine bekendte på hvis de medbringer en bærbar.
Men et kablet lokalnet fungerer bedst og sikrest, og sådan kører
jeg selv. Zyxel er også et godt mærke.

--
Bertel

Fra : Sven

Dato : 29-12-05 12:08

> [...]
> Så kan jeg koble mine bekendte på hvis de medbringer en bærbar.
> Men et kablet lokalnet fungerer bedst og sikrest, og sådan kører

Tak for hjælpen, Bertel.

Sven

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-12-05 12:40

On Wed, 28 Dec 2005 23:42:56 +0100, Sven <none@com.com> wrote:

> [...]
> der findes routere med indbygget switch til 4 PC'ere, kan han evt. bruge

Hej
Denner router et god, stabil og billig. Og let at sætte op med port
forwarding eller bloking.
Det er til med den TDC selv sender med.
Når du sætter den til kan det være at du skal slukke for modemet et stykke
tid inden du tilkobler routeren. Det er noget med at linien skal frigives
inden routeren kan tilsluttes. Det var ihvertfald den besked jeg fik fra
TDC support da jeg satte en sådan router op for en bekendt fornylig.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Svend

Dato : 29-12-05 13:51

Thomas Hansen wrote:
> On Wed, 28 Dec 2005 23:42:56 +0100, Sven <none@com.com> wrote:
>
> Hej
> Denner router et god, stabil og billig. Og let at sætte op med port
> forwarding eller bloking.

Jeg synes personligt det er en langsom router, som i de fleste tilfælde
har svært ved at komme over en mbit.

--
Svend

Fra : Thomas Hansen

Dato : 30-12-05 10:07

On Thu, 29 Dec 2005 13:51:25 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg synes personligt det er en langsom router, som i de fleste tilfælde
> har svært ved at komme over en mbit.

Det er bestemt ikke min erfaring. Jeg har selv 4mbit og den køre da fint.
Både som router og som switch.
Du skal også være opmærksom på at der er flere versioner af routeren, den
nyeste er v4. Og der er også forskellige firmware udgaver det kan også
have en betydning.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : ShutEye

Dato : 30-12-05 16:51

> [...]
> Og der er også forskellige firmware udgaver det kan også have en betydning.

Kan man ikke læse om throughput et eller andet sted på linksys' hjemmeside?
Det' vel fint hvis der også er dækning lidt ud i fremtiden.

God sig :)

Fra : sdsf

Dato : 31-12-05 09:12

ShutEye skrev:

> Kan man ikke læse om throughput et eller andet sted på linksys' hjemmeside?
> Det' vel fint hvis der også er dækning lidt ud i fremtiden.
>
> God sig :)

Jeg kan slet ikke tro at der er problemer med hastigheden på sådan en
router. 1Mbit svare jo til 100kb/s

Som router bruger jeg selv en gammel skrot-computer hvor der kun er et
floppy drev, og 2 netkort. Det er en gratis løsning, eneste ulempe er
vel at det fylder lidt mere end en rigtig router.
Det har jeg kørt med i flere år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-12-05 09:24

sdsf skriver:

> Som router bruger jeg selv en gammel skrot-computer hvor der kun er et
> floppy drev, og 2 netkort. Det er en gratis løsning, eneste ulempe er
> vel at det fylder lidt mere end en rigtig router.

Og strømforbruget...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : sdsf

Dato : 31-12-05 09:46

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> sdsf skriver:
>
> Og strømforbruget...
Ja, det er jo nok flere gange størrere en det en "rigtig" router bruger,
og da jeg aldrig slukker routeren betyder det da noget, -sikkert meget.
Så en "rigtig" router er nok hurtig tjent ind på sparet el.